2018.11.03.
01. naplójegyzetek // html-2018/kepminoseg.htm
C.1755
Egy festmény részben nem
evilági jelenség.
Mit akar a festő. Nem
tudja, mit keres; befejezésekor úgy véli, hogy megtalálta a..., nem tudja, mit.
A befogadó se tudja, mit kap. Zenénél ez világosabb, hogy szavasíthatatlan.
Ezért írtam a könyvembe:
nem műtermek
nem temetők
képek
Hogy mit ad, titok;
bizony mindenkinek mást, egyszemélyeset. Abból merítve, és arra építve, amit az
már ismer, tud.
A kép végső haszna, hogy
a lelket fölemeli. (Egy
villámfény idejére megmutatja Isten köpenye szegélyét.)
A kép minősége
- egyéni szinten ez
a fogalom értelmezhetetlen. Ha Marika néni kedveli azt a kiscicás képet, a mű
hibátlanul betöltötte feladatát.
- társadalmi
szinten viszont
megítélni szükséges. [Társadalmat értelmezzük ezúttal így: az erre művelt
emberek sokasága.]
- Üzlet tárgya, tehát minősítik, árazzák.
- Ha egy magyar kiállítást válogatunk Londonba. A válogató döntése
szubjektív, mondhatnánk. De nem így van. Értők kis szórással ugyanazokat a
képeket válogatnák, tapasztalati tény. Létezik objektív mérce. A művészetek
története is erre utal. Avval együtt, hogy akár százéves léptékben is értékek
átmenetileg elsüllyednek, illetve ellenkezőleg, divatba jönnek, vagy
fölfedeződnek.
[...tegnap Gyurkával beszélgettünk erről. Kérte, írjam le. Most itt tartok,
05.59, mindjárt indulok.]