2018.09.15. 03. irodalom rólam // html-2018/hegedus-2018-09-15.htm C.17600 - 601
Varga
Mátyás megnyitója Vojnich 2012-es kiállításán, katalógusszöveg
Amint megszólalok, otthagynak a képek
What we call the beginning is often the end
And to make an end is to make a beginning.
The end is where we start from.
T. S.
Eliot: Little Gidding - Four Quartets
Amint megszólalok,
otthagynak a képek.
Mert Vojnich Erzsébet
most kiállított munkái sem a megismerést szolgálják, hanem az észlelést, talán
még pontosabban – Merleau-Ponty szavával –: a vad észlelést. Éppen ezért
nem a gondolkozás felől
érdekesek, nem a fogalmi struktúrák felőle,
mert valójában annak megpillantására tanítanak, ami elől
menekülnénk, bár tudjuk, lehetetlen.
Vojnich Erzsébet újabb
képei a korábban már kiállított nagy szénmunkák testvérei. Ez a szinte monokróm
világ mostanra kiteljesedett, félelmetes erőre
tett szert. A képeken megjelenő
rítus nélküli rituális fürdők,
értelműket
vesztett lépcsők,
soha többé fel nem fejthető
funkciók szerint kapcsolódó terek, ismeretlen rendeltetésű
ipari épületek vagy végtelen feketeségű
gödrök, hétköznapi életünkben egyszerre: sehol nem láthatók és mégis mindenütt
jelenvalók. A művész
szeme lebontja fölülük a takarást és mindazt, ami elfedi
őket,
hogy láthatóvá tegye a láthatatlant, és hogy látásukban – a testi érzékelésnek
ebben a szinte sebként működő
feszítettségében – a teret immár belülről éljem meg.
Amikor a kép által
látok, önmagammal találkozom, saját sorsommal, sőt,
mindannyiunkkal és valamennyiünk összefonódó sorsával. Mindezt bízvást
nevezhetjük történelemnek is… – Vojnich Erzsébet képeit nézve e pillanatban
talán még nehezebb megfeledkeznünk arról az irracionális erőről,
amely az ábrázolt helyek mindegyikét vagy kimozdította eredendő
rendeltetéséből
(s ezzel lényegében megfosztotta értelmétől),
vagy beláthatatlanul sötét feladattal ruházta fel. Mintha öröktől
fogva ugyanaz a tétova és erőtlen
bizonytalanság járná át a történelmet és lakná személyes sorsunkat. Ezek a képek
egy percre sem oldják fel a feszültséget. Szikár szűkszavúságuk,
gyűröttségük
és roncsoltságuk mintha éppen a valahonnan való menekülés és a valaki(k) elől
való menekítés friss emlékét idézné. Vojnich Erzsébet munkái egyrészt egyértelműen
kötődnek
egy erős
történelmi tapasztalathoz, másrészt azonban határozottan és tudatosan mennek
szembe a kulturális referenciák felfejtéséből
adódó mellébeszélésnek. Sokkal inkább jellemző
rájuk a „nem tudom”, „elfelejtettem” már-már sokkos amnéziája, mint az ismeret
hierarchiájának bizonyossága.
Ha merek rájuk
hagyatkozni, lényegében minden kép, ugyanoda visz, és ezt az utat testben
kell megtennem; vagyis úgy tetszik, „vásárra kell vinnem a bőrömet”.
A képben azonban saját testemmel találkoznom, a végesség és esendőség,
mindenekelőtt
pedig az elpusztíthatóság zsigeri – ám mégis mélyen emberi – tapasztalatával.
Itt álljunk meg.
2012. február 23.