2020.09. 03. irodalom rólam html-2020/az-eredeti-mu.htm C.19372 - 374
Pálfy Julcsa
AZ EREDETI MŰ
Történetünk
egyik főszereplője Pálfy László, a továbbiakban röviden PL, a kisvárosi
ötvösmester. Nagyjából ötven éves, közepes testalkatú, pici, kerek, drótkeretes
szemüvegű, bajszos úriember, aki szereti az egykerekűzést, a mókát és a kortárs
festőket, de különösen egyet: Váli Dezsőt.
Történetünk másik főszereplője a már említett festőművész,
Váli Dezső, a továbbiakban Deske. Ő pedig - messzemenően a teljesség igénye
nélkül - szereti a feladványokat, a festőállványokat, és hát mi tagadás, imponál
neki, ha hamisítják.
Fontos szerepet kap még a történetben Gy. Ádám, az ötödéves
orvostanhallgató, jó humorral, morális mércével és budai felmenőkkel. Szerelme,
a szintén orvostanhallgató P. Julcsa, aki ugyan a történetben csak statiszta,
viszont PL legidősebb lánya, illetve jelen sorok jegyzője.
A történet pedig így szól:
PL és Deske hosszú évtizedek óta ismerték egymást a
hetvenes évekből, a zebegényi alkotótáborból, ahol az akkor még kezdő ötvös PL
kollázs technikát, közízlést és életszemléletet tanult Deskétől. PL az apáknak
kijáró szeretettel és tisztelettel becsülte Deskét mint mesterét, követte analóg
és - a későbbiekben - digitális megnyilvánulásait.
Azóta is, máig is.
Deske PL-hez való viszonyát személyesen nem ismerjük, de valószínűleg PL-t ő is
számon tartotta, ha máshogy nem, mint legkedvesebb ötvös ismerősét.
Egy nap Deske hírt adott blogján az esetről, miszerint kezébe
jutott egy számára ismeretlen kép. Az ő szignójával.
Egy hamisítvány! Gyermeki büszkeséggel vegyes kritikai hang érződött a
beszámolóból, hiszen ha valaki igazán ismeri Deske képzőművészi tevékenységét,
az bizonyára nem egy női aktot ábrázoló grafikát szignóz alá Váliként, hiszen az
sem témáját, sem technikáját tekintve nem lenne beilleszthető a művész egyetlen
alkotói korszakába sem.
PL-nek szöget ütött a fejébe ez a történet.
Az ötvösmester hónapokkal később egy témájában,
színvilágában Deske műterem-korszakára zavarba ejtően emlékeztető kisméretű
festményt készített. A képet aláírta: VÁLI. Terve pedig az volt, hogy a korábban
említett, Ádám nevű vej-jelöltjének felveti, hogy pusztán a móka kedvéért
keresse már fel Deskét a képpel és azzal a történettel, hogy a szokásos 12.
kerületi lomtalanítás során a házuk előtt guberáló, főleg háztartási gépekre
szakosodott kollégával cserélte egy hűtőszekrényért.
A fiú - kedvelvén a viccet - nyitott volt leendő apósa
ötletére. Első felindulásában levelet írt Deskének, aki egy órán belül válaszolt
is, erős érdeklődést mutatva a lomtalanításon szerzett kép iránt. A móka
sebtiben komolyra fordult, hiszen szűk negyven percen belül jelenése volt Deske
Margit körúti műtermében, ő pedig - akárhogyan is nézzük - egy itthon és
külföldön is ismert, elismert és köztiszteletben álló festőművésznek fog hazudni
egy hamis festményhamisítványról. De már nem volt mit tenni.
Ádám kissé leizzadva, kitágult pupillákkal csöngetett be a
budai műteremlakásba. Deske a szokásos derűjével nyitott ajtót, ami a helyzet
drámaiságát csak tovább fokozta, tompa nyomásérzetet keltve Ádám gyomorszájában.
Rögtön a tárgyra tértek, Deskének tetszett a hozott anyag, és szinte azonnal
ajánlatot tett Ádámnak: cseréljenek! Övé a hamisítvány, Ádámé lehet pedig a
műteremben megtekinthető Váli-képek egyike.
Ott és akkor nem volt idő, agy és szív egy alapos döntés
meghozatalára, így Ádám csak a szemében bízott, és az nem csalta meg; remek
ízléssel választotta ki a Műterem, tél c. képet. Az új tulajdonos neve azonnal
jegyzékbe is került, mert Deske az ilyesmit komolyan veszi. Gy. Ádám
képtulajdonos lett. Tíz perc múlva egy komoly eszmei és nem elhanyagolható
anyagi értékkel a hóna alatt, továbbá apránként kibontakozó, de egyre kevésbé
letagadható bűntudattal a lelkében ballagott hazafelé. Ez utóbbi a következő
napokban egyre csak dagadt, olyannyira, hogy lassan sem a festményre, sem a
tükörbe, sőt, Julcsája és apósa, PL szemébe sem tudott belenézni.
A fent említett családtagok és kvázi családtagok hirtelen egy
morális káosz közepében találták magukat, a következő gondolatokkal, kétségekkel
a fejükben: Vajon kit illet ez a Váli festmény? A jelenlévők közül ugyanis
kicsit mindenki a magáénak érezheti. PL, a fifikás ötletgazda és kivitelező, a
Váli-lélek ismerője, nélküle nincs hamisítvány, nincs cserealap, és ez a
történet sincs.
Ádám, a hivatalos, bejegyzett tulajdonos, Deske üzletfele. Vagy csak a leendő
apósának imponálni akaró jó fiú, aki bátran adta arcát egy csaláshoz? Esetleg
egy szerencsés balek? Vagy a rafinált budai srác, aki tíz perc munkával szerzett
magának egy értékes festményt? Deske vajon minderről mit gondolna?
És tulajdonképpen mi itt a gond, ha ez az egész csak egy móka?
Amihez talán nem nőttünk fel még eléggé?
Olyan tarthatatlanná vált az állapot, hogy Ádám
meghallgattatást kért, és az Erdei Asszony útmutatást adott. Pár nappal
később komoly beszélgetésre hívta barátnőjét, Julcsát, annak apját, PL-t és
annak feleségét. Nyílt lapokkal játszott. A dilemma vázolása után ötleteket
várt, ki hogyan szeretné feloldani a helyzetet. A jelenlévők rögtönzött válaszai
nem nyújtottak igazi alternatívát a már korábban kigondolt terve helyett,
nevezetesen, hogy akármennyire is kellemetlen, ő bizony felfedi kilétét Deske
előtt! Ezzel lehetőséget ad arra, hogy a festő a számára eddig ismeretlen
részletek tudatában újragondolhassa döntését, esetleg visszavonhassa a
csereajánlatát.
Ádám úriemberhez illően a beismerő, második
műteremlátogatásra meghívta PL-t, hogy Deske a régi tanítványától tudhassa meg a
hamisítvány igazi történetét. PL nem élt a lehetőséggel, Ádámra bízta annak
megoldását.
A fiú az újabb látogatásra ismét magával vitte tág pupilláit
és a gyomortáji gombóc-érzést, de volt még nála egyenes gerinc és egy Műterem,
tél c. festmény is. Csöngetés után a napok óta tartó fejfájásának okozóját
lendületesen a régi helyére tette, az a falhoz támasztva várt sorsára.
- Jó napot kívánok, Művész Úr! Gy. Ádám vagyok, ...a hamisítvány, amit a
múltkor..., tehát visszahoztam a képet.
Deske derűs szemében játékos fény villant.
- Ja, a Pálfy Laci! Igazán jó kis vicc volt. - A festő fürgén hajolt le, és újra
átnyújtotta Ádámnak a festményt. A Műterem, tél c. kép visszatért régi-új
gazdájához.
Ádám immár könnyebb szívvel, de a szikrázó napsütés ellenére
mégsem felhőtlen örömmel sétált ismét a Margit körúton, hóna alatt a
festménnyel.
A történet itt véget is érhetne, de azért érdemes
megemlítenünk, hogyan sütött be a nap ezen a délutánon a fóti ötvösműhely
falára, és milyen árnyékot vetett az ötven éves, közepes testalkatú ötvösmester
arcára.
_______________
De
beszéljünk még arról a tizenegy hónappal későbbi délelőttről, amikor az
ötvösműhelybe egy nemvárt csomagot hozott a postás. A doboz egy témájában,
színvilágában Deske műteremkorszakára zavarbaejtően emlékeztető, kisméretű
festményt tartalmazott. PL számára a mű egyszerre volt nagyon ismerős és mégis
ismeretlen - részben korábbi kezemunkáját látta viszont. A kisebb módosításokat
régi, nagyrabecsült mestere, Váli Dezső eszközölte. A kép aláírása pedig: PÁLFY.
Így lett az ismert és elismert festőművész az ötvösmester apám társszerzője és
örök barátja.
Műterem, tél - A/2008/35
|
HAMIS-06a 17X17 cm., olaj, farost 2009.06. szerző Pálfy László társszerző Váli Dezső |
______________________________________________________________
V.D.: kikerestem:
A szereplés adatai:
bejegyezve: 2009.5.29..
szereplés: csere
név: György Ádám
város:
Megjegyzés: A hamis Váli-képért cseréltem