2020.03. 05. interjúk html-2020/interju-kultura-hu.htm C.18953 - 954/a-e
kultura.hu
2020.03.05.
Ayhan Gökhan
„ Megmutatni Isten
köpenye szegélyét”
Váli Dezső több évtizedes munkássága páratlan a magyar képzőművészetben.
Legújabb kiállítása Szép képek címmel a Godot Galériában tekinthető meg.
Interjúnk a mindig megújulni képes művésszel.
Húsz évvel ezelőtt
nyilatkozta az egyik Önnel készült interjúban, hogy nem szeret dolgozni.
Valóban?
Szegényke festőtől
elvárják, bukfencezni is tudjon, érdekes legyen. Akkor kínjában beleszalad
ilyen mondatokba. Egy úszómester munkája épp olyan érdekes. Az a sok ember,
akivel naponta eldiskurál, nálunk, a Lukács folyosóján… Munkaköri feladat. És ő
se boldog minden percében. Évtizedek során 1087 gyenge képemet fűrészeltem föl.
Vagyis majdnem a felét. Minden nap, illetve mindig dolgozom, nem mindig
sikerrel. Teljesen mindegy, éppen milyen kedvvel. És nem egyetlen feladat jön
velem szembe. Múlt héten alkottam három erős nadrágzsebet. Szabásminta kitalálása.
Katától farmeranyag-hulladékot szerezni. Kétszer rontottam el, míg sikerült.
Munka és munka közt tesz különbséget?
Nem, szerencsére csőlátású
vagyok. Mondom, egy-, illetve három lyukas zseb. Vagy most éppen erre figyelek;
hagyatékból visszakerült hozzám nyolcvan zsidótemető fotóm - negyven éve csináltam
őket -, hogy csináljak vele, amit akarok. Kultúrkincs. Halálosan izgat a
feladat, napi tizennégy órában, mi legyen a sorsuk, közkinccsé tenni, hova
ajándékozzam tovább. Talán ezeket is múzeumoknak? A raktáruknak? Emellett a
deske.hu számára is digitalizálni őket,
adatbázis, opuszjegyzék.
Épp oly intenzitással
foglalkozom evvel, mint mikor festek. Az életben nincs megállás, üresjárat. Illetve
dehogy nincs, volt képem, már ötödik éve éltünk együtt, időnként megpiszkáltam,
s ő, szegény, egyre rosszabb. De ez is rendben van.
Rendszeresen
imádkozik. Az imádkozást munkának tekinti?
Nem kikapcsolódás, nem pihenés,
nem önkielégítés. Feladat. Igen, munkának tekintem. Önmagam és a világ építése
fölsőbb segítséggel, a dolgunk. Hogy rendszeresen -- hát persze.
Úgy is étkezünk, veszünk levegőt.
A festést, írást,
olvasást könnyű összehangolnia? Következik egyik a másikból?
Hangolás, összehangolás
nincs, csinyálom. Ahogy Tornyai
mondja. A festés nem szellemi munka, van idő tűnődni, gondolkodni. Néha eszembe
jut egy jó mondat. Megtörlöm a kezem, és leülök a monitor elé. Írás és festés,
a kettő kapcsolata. Hogy fellengzősen mondjam;
az ember több irányból néz bele
ugyanabba a megcsiszolt drágakőbe.
Bévül ugyanaz.
Technikai szinten: uszodából érkezve a nap első óráiban írok, aztán fél
tizenegy tájt már elég világos ilyen télidőben.
Akkor ebédig festés, ma már nem bírok napi két-három óránál többet képeket
gyötörni.
Egyik kiállításán
mondta pár éve: „Az ember keresi a tisztát, a jót, az önmagánál többet, és
ennek egyik eszköze a kép.” Tartja az állítást?
Az ember csinálja,
csinálja, keresgél vakon, fogggalma sincs,
hogy mit; és persze örül, ha valamit talál. Ami önmagánál több. Izgalmas
helyzet, ha belép a munkába a véletlen. Beúszik a képbe szándéktalanul, egy foltocska,
egy fura szín. Nagyon kell akkor figyelni, mert az (még) nem én vagyok. Tőle
gazdagabb lehetek, meg a világ is. Zárójelben, hogy mi a szép, egyre kevésbé
értem. Misztérium lehet.
A szép fogalma Önnek és a laikus
befogadónak is mást jelent.
Van, aki a Julcsikát
szereti, van, aki Mariskát. Középkori ferences teológiával foglalkozó
ismerősömet kevéssé érdekli a fagyálló malter összetétele. Pedig az éppen olyan
szép dolog. Gazdag a világ. Van választék. Ha Sári néni falán két kiscica
hancúrozik, gyengécskén megfestve; de ennek Sári néni örül, akkor minden
rendben van, megtörtént a világ.
Hogyan nézzen egy képet
az, aki nem a képzőművészet felől jön?
Lehetőleg
figyelmesen, bocsánat. Illetve szeretettel, ez pontosabb. Nem kevés embertársunk,
ha valami orra elé kerül, először a hibákat keresi. Alkalom sopánkodni. Szegények.
Avval minden tönkretehető, és nem kapnak semmit. Úgy kell nézni egy képet, hogy az a
pasas egy ajándékot üzen nekünk. Mit hallok meg belőle? Mire van belőle
szükségem? Van választék. (A Háború és
békét olvastam, tudom, hogy nagy mű. Egyetlen mondatát nem használom.)
És a képzőművészetnél van egy sajátos, másik gond. Nem szavasítható. Szegény művészetkritikus
újságírók a lehetetlennel birkóznak.
Ha avval vagyunk elfoglalva, hogy lefordítsuk,
ami ott a képen -, meg ez által, ami bennünk történt, az óhatatlan témacsonkítás.
Törődik a kritikákkal?
Blogomban mutatott félkész képemre kétszavas mail vélemény érkezett: túl
piros. És igaza volt.
Főleg a negatív gondolat érdekel, az tanulságos lehet. Ha dicsér, az
marcipános burgonyaszelet, édes pillanatok; akkor kéztörlés szalvétával, és el
van felejtve.
2017-ben a Godot
Galériában Csudaszép képek címmel nyílt kiállítása, most pedig Szép képek címen
szerepel a tárlat. Nem fontos a cím?
Mulatságos, butuska divat
lett mezei képkiállításnak címet adni. De illik, hogy legyen, irónia. Megint az a
probléma, ezeket a történéseket szavakkal kifejezni lehetetlen.
A tartalom másodlagos
a színnel szemben?
Az én esetemben igen. A
szépen megfestett lengén öltözött hölgyek esetében nehezebb észrevenni, mit
mond a kép. A téma (a néni) elfedi a tartalmat. Ami egészen más lehet. Hogy
észbe kaptam (ihlet), anno egyetlen lendülettel dobtam ki minden képem fekete-fehér
repró-tárát. Színek nélkül tartalmatlan vagyok. Lefestett székem és asztalom igen-igen
kevés információt hordoz. Pedig csak az van ott a képen. Hogy lesz ebből
túlvilág? Hogyan mutatom meg Isten köpenye szegélyét? Én elsősorban színekkel.