2020.07.24. deske.hu/iras/html-2020/janossy-emlekek.htm C.19268 - 273
[kérték:] Váli D.: régi
jegyzeteim Jánossy György tanáromról
____________________________________________________
dátum: 99.9.13. deske.hu/iras/html/janossy.htm C.06205
(Jánossy Györgyről, a készülő könyv számára.)
1962 ősze. Nemzetközi pályázati kiírás a Bagdadi operaház tervezésére. Már két hónapja elsőéves belsőépítészek voltunk. Néhányan elhatároztuk, hogy belevágunk. Fölkerestük a Tanár urat, Bocskai úti apró lakásán fogadott. Nem mosolygott. Három órát beszélgettünk a szakma dolgairól. A pályázat dolga később valahogy elejtődött.
1965. Harmadév, hétről hétre iszonyú mennyiségű feladatot adott ki. Föl akartuk jelenteni Pogány Frigyesnél, a rektornál. Akkor mosolygott. Év végére zárthelyin két óra alatt terveztünk meg nála egy lakást.
1966. Óraközi szünetben magától értődően mutatom neki új grafikáimat. Ezt meg miért paszpartúzta be? A mondat nagyon fájt. Igaza volt.
1966. Lakástervezés korrektúra.
Gyerekek! Nyolc óra van, a portás mindjárt följön, és kidob minket. Nehéz a feladat, meg fáradtak is vagyunk. Hát legyen arra az Észak!
1969. január. Már visszatértem a festéshez, már készültem fölmondani utolsó munkahelyemen. Azokban az években képeket korrigálni hívtam lakásomba.
Amit tudsz, meg kell hirdetni - szimpatikusak a tüntető diákok. A világ megmutatása a feladat: Néző!, ez a fa, ilyen egy köcsög. Ehhez megmásíthatatlan pontosságú mű kell. Okos ez a műhely jellegű forma, közösen Á-val. Még két-három ember kellene, aki feszíti egymást. Amit nem publikálsz - mű, gondolat - mit sem ér. Fél év múlva elkezdhetsz kiállításra küldeni. (vagyis: ezek a művek még kiállításra alkalmatlanok)
1971. Aki nyafog, gyanús. (Ez a mondata életem egy területét lassan megtisztította. Igyekszem is továbbadni.)
Aki tervező nem disszidált, az kell, hogy vállalja, ami van. Ha Afrikában vagy építész, pálmalevélből és sárból kell remekművet alkotnod.
Az építészet nem tud beszélni, ezért gyújtópontjába Mű: szobor, kép kell.
1970. Tudod, titeket szándékosan túlképeztünk. Az én generációm olyan korban él, amikor nem lehet jó házakat csinálni. A mi dolgunk továbbadni.
1972. Igen kevés motívumból építkező Keresztút grafika-sorozatomat mutatom neki.
Az emóció a művészetben nagyon fontos, de le kell horgonyozni. A zene intenzív hatású, és eljut a Minden kifejezéséig, pedig csak négy motívumból áll (hangszín, hangerő, hangmagasság és hangzási idő) - a többi művészet jóval több elemmel dolgozik. Érdemes ilyen kisszámú motívummal az emberi kifejezés lehetőségeit kutatni. A festésnél, és általában a többi műfajnál belép a fogalom, ami az eszközöket a végtelenségig tágítja.
1974. Képet néz nálam. A továbblépéshez egy mondatra volt szükségem, megkaptam:
Több dimenziós -, több rétegű festményt kell festeni.
1994. készülök az Iparművészeti főiskolára, tanítani. Előtte vele is konzultálok.
HELYZET A FŐISKOLÁN
� a főiskolások most nem látnak szépen, a tervezési lapok is csúnyák, a házak arányai is
� első év után vége a vizuális nevelésnek, elsőéveseknél a rajzelmélet fele blöff
AZ ÉPÍTÉSZET
� három oldala: emberi � technika-esztétikai � formai oldal.
� a legredukáltabb képzőművészet, grafikai redukció a grafikához képest.
� az építészet: ontológia+morálfilozófia.
egy négyzetméterre jutó gondolat képnél, épületnél is
egy széparányú ház nem többletköltség
A RAJZTANÍTÁS ELVI OLDALA
� kezdeni: egy vonalat húzatni a papíron: mit csinál
� a linómetszet jó lenne: fekete- fehér formák aránya
� jó lenne a kollázs is, avval a faktúra is belép, ami az épületen is szerepel. Az épület kollázs!
� két dolgot tudunk tanítani: 1. eszköztárat
2. információt
3. tehetséget nem
� Szőnyiék kemény alapot adtak: akt/ fej, csak utána engedték szárnyalni őket, ma rögtön hőzőngeni kezdenek
� a tanítás rákényszerít megfogalmazni amit eddig csináltam
� építésznek is jó alap az akt/fej, az épület is ezekre az arányokra épül
� az építészet vonallal rajzol, a nem organikus formák művészete
� a kompjuter megjelenése óta a kézi-grafika egyre értékesebb
� öt óra az agy max. működése, 1 óra előtte a felfűtés
� zárthelyit azért iratok, mert begyorsítja az agyat
� ha kreativitást akarsz tanítani: információáradatot: nagy készletből tud válogatni, végső cél az agy differenciálása
� első szint: megtalálni a formát
a második: mit fejez ki az a forma?!
� ne szakrajzot taníts, az az építésztanár dolga
� csodálatos absztrakt festővé kellene válniuk, hogy legyen miből redukálni
indítás: a ráció , a biztos alap
fölötte az intuíció, a teljesség
� amit a XIX. század szétszedett (résztudományok: bakteorológia) azt a XX. sz rakja össze: ökológia= a természetes út
ÉS A GYAKORLATI OLDALA
� a fej különösen jó, az arányérzék miatt, ott nincs mese
� meg kell magyarázni, miért kell kezdeni fejjel
� különösen, ha nincs terem: táj, és fák is lehet: jó nehéz, formagazdagításra jó, formaszegények a gyerekek, először adni a tájat, később választhat
� hiába kérnék segítséget tanmenetben, csak azt tudom tanítani, amit tudok
� végleges, kidolgozott, kiállítható grafikai lapokat követelni, amiben örömük telik, érezzék magukat képzőművészeknek
� pontos feladatkitűzés, elvégezhető feladatot adni: sikerélmény nélkül nincs tanítás
1995. Tanszéki értekezlet. Hozzászólásában egyetlen körmondatában a szupernóvákról, a pincérútról és a janzenizmusról is szó esett. Egy szavát se értettem. Azt hiszem, provokált. A vita színvonala irritálhatta. Akkor láttam utoljára.
(az idézetek: naplóm alapján)
---------------------------------------------------------------------
dátum: 81.11. fájl: c-fajlok-2/c01045-1.htm
C. 01045-01047
81.12. "Új szenzibilitás" kiállítás kapcsán
Németh Lajos - Jánossy - Hegyi - Poszler ankét a Fészekben a művészetről,
az Új szenzibilitás kiáll. kapcsán
Jánossy: az izmusok mindig csak egy ideát fetisizáltak, az élet gazdagabb
- az építészet lassú, mégis mintha átvenné a vezető szerepet
- mindent elemeire szedtünk szét, most összerakni meg nem tudjuk
- e kiállításon a művészek nem izmusokhoz csapódtak, hanem személyiségüket
keresik
ez (?) tragikus redukció volt
Poszler:
- az épült mítoszok humánusak, a kitalált egyszemélyes nem.
Th. Mann szerint a mítosznak vissza kell adni humán tartalmát.
- a művészetnek identitás problémái támadtak
- a művészet esélye mégis!: ilyen korban hogy szerepe van a tradícióőrzésnek
- ma átütő igény a memoár, napló Epiktétosz, Marcus Aurélius, mert kellenek
a nem rendszeralkotó
filozófiák, akik az életvitel lehetőségét mutatják meg.
Füst Milán, Hábi Szádi modell
- a művészet esztétikai szféra - rang - őrizni kell.
___________________________________________________________
94.9.-től
-95.5 -ig http://deske.hu/iras/html/foisk3.htm
C.04341/A
főisk. órák: óravázlat és napló
Jánossy 1966. főisk. asztalunkon lévő vázát a rüggyel megkorrigálta
------------------------------------------------------------------------------
dátum: 64.01. http://deske.hu/iras/c-fajlok/c0060-2.htm
C.00060
64.2.
túl sokat mozgom fölöslegesen. lassabban kellene élni (minden munkám
értékesebb lenne)
sajnos. mert a zseni az idővel mérhető dimenzió Jánossy György szerint (kevesebb
idő alatt többet tud produkálni)
_________________________________________________________________
1974.11. http://deske.hu/iras/html/fenyesadolf.htm
Fényes Adolf termi kiállításom katalógusa
PIHENÉSNEK: EGY
KEVÉSSÉ IZGÁGA BERNÁTHEGYI
TANÍTOTTAK: EGY LEÁNY, SZROGH GY., JÁNOSSY GY., P. D. FRANCESCA, VERMEER,
MESSINA, KLEE
GYŰJTÖK: MÉG KÖNYVET SEM, AZ A 20-30 IS CSERÉLŐDIK, BÚTORAIMAT FENYŐLÉCBŐL
ESZKÁBÁLTAM, REMÉLEM SOHA NEM FOGOK TÖBBET KÍVÁNNI
NEM ELFELEJTENI: NAGYANYÁM HALÁLOS BETEGEN IS MOSOLYGOTT (RITKÁN LÁTOGATTAM)
___________________________________________________________________________________
2015.09.28. http://deske.hu/iras/html-2015/diploma-1967.htm C. 15422 - 426
Diplomamunkámra négyest kaptam, ez fájt. Három kiemelt hallgató kapott nagyvolumenű feladatot, őket egy nemzetközi pályázaton indították. Arisztokratikusan el is vonultak tőlünk az utolsó félévre egy külön szobába, ott is laktak aztán. Csak ők kaptak ötöst. Engem Jánossy így vigasztalt minket, tavaly ugyanezért eggyel jobb jegy járt volna. Évtizedek után is több helyről hallottam, hogy számon tartott, elit évfolyam voltunk. Igaz, az első év első hónapjában kaptunk egy szekrénykiosztás feladatot, hogy csináljunk néhányat; a legkevesebbet Fencz hozta, negyvenet.
Jánossy tanár úr magyarázta nekünk
egyszer
(talán salgótarjáni szállodája kapcsán) egy korrektúra közben,
hogy egy épület egyetlen gondolat, egyetlen gondolatból fejtődik ki.
Hogy a pincérút, a homlokzat meg a kilincs is hasonló egy végiggondolt házban.
Aztán az első konzultációk közben egy ötlet.
Kezdetben véletlenszerűen, majd tudatosan és egyre vidorabban párhuzamosan három
építésszel konzultáltam, akik gyakran egymás ellenében, végig. Szrogh, Jánossy
Gyurka és Jurcsik. A terv megsínylette, de rengeteget tanultam belőle.
_______________________________________________________________________
dátum: 71.03. http://deske.hu/iras/c-fajlok/c0359-1.htm C.00359
Jánossy
képnéz. Mutatom:
''Van Gogh imája'' - graf:
(B/1971/01) - tőle van mit tanulni, ő minden tárgyat mágikusan látott.
És ez a vonal nem befejezett, itt van mit keresned.
_______________________________________________________________________________
2015.
február 2., hétfő
http://deske.hu/iras/news-fajlok-printre/j2015.02.printre.htm
VÁLINEWS;
239. levél J.-nek, Le Meux-be / 2015. február
20:26
Hát ez váratlan történet. Hetvenkét éves vagyok.
Délután kezembe nyomtak egy fotót, soha nem láttam.
Évfolyamtársaimról sok van,
(a fotó / témakörök szerint / 17. főiskola fejezetben)
rólam in situ egy, de az is egy kiránduláson.
Megdöbbentő ez a fénykép, nem, mert rajta vagyok,
hanem a HELY látványa.
A helyem, asztalom, birodalmam, öt fontos évig.
Első nap fél órával előbb mentem be,
hogy jó hátul, és ablak mellett ülhessek,
kilátással a Svábhegy oldalára.
Másodiknak Zsófi érkezett, magam mellé invitáltam.
(Ötven év után egyszer úgy mutatott be, gyerekeim apja is lehetett volna)
Ráadás, hogy a fotó épp a Jánossy Gyurkával,
akivel tanársága idejére visszamagázódtam.
Része volt felnőtté válásomban.
F/1967/118. Ezeket 1967-re számoztam,
de a felvétel '64 körüli lehet, mert a mögöttem-asztalon virág,
a szekszárdi eljegyzéséről hazatérőben szörnyethalt Tombor Andris emlékére.
Köv. évben Bánáti Jancsi ült oda.
Igen, fehér nejloning. Gyakran ott mostam ki az
első órában, a harmadikra megszáradt. Addig pulóverben. Jakuba János
festőtanárunk meg is rótt emiatt. Egyszer pedig a teremben lévő összes
többieket, hogy miért hagynak engem ott aludni, a Zsófiéval összetolt két
tervezőasztalon, délelőtt tízkor, ahelyett hogy a szomszéd rajzteremben
dolgoznék. Aztán lábujjhegyen kiment a teremből. A lányok mesélték.
Az ablakot falevelekkel, a mellette-falat reprókkal leginkább Zsófi dekorálta.
Akkor és az által szerettem meg lassan-lassan a trecentot.
________________________________________________________________________
dátum: 85.11. http://deske.hu/iras/c-fajlok-2/c01628-1.htm C. 01628
85.11.
Jánossy hasonlata 1965-ből az elégedetlenség tévességéről:
Panaszkodunk, hogy nem tervezhetünk, mondjuk 10 méteres üvegtáblákat
épületeinkre. Pedig: Ha Afrikában születtél, a feladatod sárból és pálmából
építkezni. Ezért nem kell elefántra vadásznod, és a közösség ellát élelemmel.
Te pedig így, evvel szolgálod a közösséget.
_________________________________________________________
1993.03. deske.hu/iras/c-fajlok/c4002.gif
Jánossy György 1.pld-os emlékkönyvbe /70. szülnapjára készitették
---------------------------------------------------------------------------------