2022.09.29. 05.interjúk html-2022/mandiner-2022.htm C.21194-21203
Festek, mert ez az életem -
Váli Dezső a Mandinernek
JOÓ ISTVÁN / fotó: Földházi Árpád
Nincs előzetes víziója egy képről, nem „valamit” akar megfesteni
az október 2-án
nyolcvanesztendős Váli Dezső.
A festőművészt többek között irodalomról, alkotói
korszakairól, kortársakról,
házasságának rendkívüli átalakulásáról kérdeztük
budai műtermében.
____________________________________________________________
Kerek
húsz éve készítettem önnel ugyanitt, tágas műtermében interjút. Mintha
semmi sem változott volna, a tubusok a polcon, vagy éppen a szerszámok a falon
ugyanolyan rendezetten sorakoznak, itt van a műteremképeiről
ismerős, öreg festőállvány, a hatalmas műteremablak,
amit lesmirglizett, hogy az elmélyült alkotás érdekében ne lásson ki az önnek
egyébként kedves Margit-körútra…
Igen, húsz évet öregedtem, öregedett a festőállvány is, a 110 éves műteremablak. Amire most négy réteg pukkanófólia --. a pilisi szél idejutva elcsöndesedik. Télen hideg van. És a fűtés most, ugyebár... Gázkonvektoraink vannak.
Ennyivel
válaszol a műteremlakásában az energiaválság kihívására?
Ennyivel is. A táblázat szerint a 40 ezres gázszámlánk helyett havi 193 ezer forintos várt volna ránk. Most intézem éjjel-nappal; klímafűtés majdnem háromszor gazdaságosabb, az áramnak sokkal kevésbé emelkedett az ára.
Számos
„szent kényszeressége” közül az egyik, hogy nincs könyvtára. A könyveit
elajándékozza, és csak egyetlen rekesznyit hagy meg. A rekesz most is ott van az
ágya mellett, de nem látok a húsz-harminc között az Illyést. Már nem szereti
rajongva, amint húsz éve nyilatkozta?
Nem láthatja, esti sétánkra a tarisznyába van bekészítve, félúton fölolvasok belőle Katának.
Akkor
Illyést változatlanul szereti? Azért is kérdezem, mert bár korábban Zelk Zoltán
nem volt a könyvek között, most több kötetét is itt látom. Ráadásul honlapján,
a VáliNewson
róla áradozik az utóbbi időkben.
Illyést is használom. Intellektuálisabb Zelknél, aki
a tiszta szívmeleg. Ahogy ő szenved, ahogy
a bűneit emlegeti, az hitre utal. Megírja a sorsából adódó
szenvedéseket; sors pedig aztán jutott neki. Kommunista röplapok,
rendőrségi megveretés, Romániába toloncolás, háromszori munkaszolgálat,
aknamező, leégett falvak. Ő csakugyan felszabadult. Akkor aztán a Sztálin-himnusz,
majd a szoc. rendszerből való lassú kijózanodás
keserűsége, az elhallgatás. Magára találás 1955-56-ban, utána második
börtöne, majdnem két év. Imádott felesége meghalt szabadulása előtt egy
héttel… A hatalmas siratókölteménye, a Sirály… lóversenyezés.
Második házassága egy prostituálttal, mert olyan
szép szeme volt… édesen szomorkodó versében meséli el… Harmadik házassága Erzsébet asszonnyal, aki irodalomtörténész, ő aztán tudta, kit
szolgál. Évekig ápolta, minden cetlijét gyűjtötte, hosszú kórházidők…
Petri
György egy versében azt kérdezi: „Miért az éjszaka szabadítja fel a
költészetet?” Mikor jó verset olvasni?
Este ágyban néhány perc, akkor már hullafáradt vagyok. Negyed tizenegykor oltok. Ma már szinte csak versek. Sokkal több időm nincs is erre. Azaz hogy naponta a Lukács uszodától hazáig. Ha úszótárs szál föl velem a 17-esre, jelzem neki, bocs, most Zelkkel beszélgetek. Ma találtam a három megálló ideje alatt négy gyönyörű sort tőle. Föltettem a blogomba, mert olyan szavak egymás mellett... cseng-bong az egész. Figyelmeztető és tanulságos, hogy egy ilyen műveletlen, kereskedőtanoncnak is ügyetlen kis zsidó fiúnak, mint ő, milyen hihetetlen bonyolult az érzelemvilága. Hatalmas tehetségbatyut kapott a hátára…
Az
asztalán egyebek mellett Szabó T. Anna frissen megjelent összegyűjtött
versei, letépett vécépapírszelvényekkel megjelölve az oldalak, ahol valami
fontosat talált. Őt miért szereti?
Annácska néhány verse nagyon megtetszett talán tizenöt évvel ezelőtt. Tüneményes tisztasággal, újszerűen szólalt meg: egy fiatalasszony szerelmes a férjébe. Boldogságai, gyerekszülések. Felkerestem, jóba lettünk, sütött nekem rétest. Aztán lassan vele is elmaradt a kapcsolattartás, elcsöndesedett az életem. Amúgy is töményebb, ha valakitől olvasok, mint ha két órát beszélgetek vele. Ezt Pilinszky is megírta.
"Ihlet egy évben négyszer,
a többi tisztességes hivatalnokfeladat"
_____________________________________________________
Kétszer is említette a költészettel
kapcsolatban mások házasságát. A honlapján arról
értesülhettünk, hogy a felesége nagyon beteg, de az ezzel kapcsolatban
született bejegyzésekben nem panaszkodik, sőt.
Halálközelben vagyok először életemben. Anyácskám messze volt; halála rendben volt, nem érintett meg így. Katát másfél éve diagnosztizálták, nem gyógyuló beteg. Az agy utasításait az idegek nem közvetítik az izmoknak, így azok elsorvadnak. Nála először a száj izmai. Beszédje már alig-alig érthető, kezdünk papírt, tollat használni. Nyelni nem tud, köldöktájon kivezetett csövön át táplálom két óránként vízzel és tápszerrel. Csütörtökön kötözés. Fekvőbeteg, de esténként egy óra a Tóth Árpád sétányon; napi dolgaimról, gondolataimról mesélek neki. A gyerekek rég elrepültek, zárt életet éltünk. Mint mikor udvaroltam neki, úgy szerettem meg most újra. Egymásnak örülünk.
Hogy fogadja?
Mondom, egymásnak örülünk… Persze hálás, hogy kiszolgálom, kedvvel. Szívből kedvvel.
Az a töredékes figyelem, amire a
legtöbb férfi képes, az ön esetében most, nyolcvan évesen most növekedett?
Ötvennégy együtt-évünk végig konfliktusos volt. Nem voltunk boldog házasság. Szokták mondani, egy művész nem férjtípus. Mentség? A semmiből világot csinálni nem emberszabású feladat. Katolikus hitünk végig segített. Most a konfliktushelyzetek javarésze megszűnt, élünk egymásra utalva, egymásra találtunk.
Felismertétek, hogy Isten céllal engedte
ezt meg?
Megköszönjük Kata betegségét. Isten ezt a találta számunkra a legpontosabb ajándéknak.
Belül sem sóhajtozik, hogy ez szakadt
önre, hogy netán akadályozza önt az útjában?
Előzőleg már volt egy kényszerű helyzetem: tíz
éve többhónapos tárgyalás után fiammal szerződést kötöttünk; ő
abbahagyja a dohányzást, én pedig a KRESZ
szerint vezetek. Előtte kilencvennel jártam a városban. Ő vetette föl, féltett,
és én ezen megrendültem. Tudtam, most két ellentétes hozzáállás közül az egyik
lesz a jövőm. És nem én választok. Halálomig fogcsikorgatva ötvennel, vagy ahogy egy kapcsoló átvált, ezentúl csípőből a
KRESZ. Szerencsére ez utóbbi, nagy
ajándék.
És most is így történt. Egy éve pedig automatikusan "anyuka" lettem. A konyhám hatalmasan
megszervezve, ehhez aztán értek :)). Fecskendők,
flakonok, havonta 45 flakon holland tápszer érkezik, sterilen csomagolt csövek,
segédeszközök. Rendet tartok. Szeretem csinálni. Az uszodában csodálnak, micsoda
hősiesség. Mosolygok, hősies az anyuka, aki húsz évig mindennap
ebédet főz a kölyköcskéinek? Utamban akadályoz? Most ez az utam. Amúgy
festek is. Néha jót. Néhább nagyon jót.
Mindez nagy változás, miközben mintha
nagyon szeretné a változatlanságot is. Ha jól számolom, mintegy három és fél
évtizede fest olyan képeket, amelyeknek a műterme a kiindulópontja.
Ezen már nem változtat, vagy még bármikor megváltozhatnak képei
„játékszabályai”?
Van, aki ezt egyszerűbben kérdezi: hogyhogy nem unom ezt a témát…
Nem
unhatja, ha ezt csinálja, ráadásul a sorozat mindegyik tagja nagyon más.
Persze. Barátom meséli, kisfiúként elképzelte házasságát: két szoba hall, ebédlőasztal, család, két gyerek… Én érettségiig semmi nem akartam lenni, jövőképem soha nem volt, most sincs. Hogy majd ha nagy leszek. Majd ha nyár, akkor én. Életem a mai nap. Tervem nincs. Rajzolom a műtermeket -- lehetne persze kiscica is. Festőállvány, ablak, képkeret, padlóvonal. Nincs információtartalma. Egy lefestett virágcsokron el lehet mélázni. Giorgio Morandi és Király Gyuri néhány csuprot letesz maga elé az asztalra, évtizedekig tologatja, kicsit így, kicsit úgy. És művek, életművek, remekművek. Persze a téma a kép befogadásához csak a küszöb. Aki ott megáll, és nem megy tovább… Ami a lényeg, amiért az egész megszületik, attól öt emelettel arrébb. Én, aki csinálom, mindebből semmit nem tudok, azt a néző látja.
A fotósunk kedvéért az imént elkezdett
egy képet. Lerajzolt egy kompozíciót ceruzával, mégis azt mondja, nem fogalmi
gondolkodással alkot.
A fotós kérte, a fény felé, oldalvást üljek bele abba a fotelbe, ehhez nem éreztem ihletet. Képet kezdeni egyszerűbb volt. Ami fölkerült az elején, egy vonalrács. Majd a közeit kell kiszínezni. De nincs előzetes vízióm egy képről. Nem „valamit meg akarok festeni”. Festő barátom mondta, "tudod, én lusta ember vagyok, de mikor már a kép minden részlete a fejemben, szétfeszít, akkor már muszáj megcsinálni". Sokáig irigyeltem… Ihlet egy évben négyszer, a többi tisztességes hivatalnokfeladat, adott időben kezdem délelőtt a munkát. Fogalmam sincs, mi lesz belőle öt perc múlva.
Akkor mi vezeti?
Sokszor már félkész képeimet is megmutatom a NEWS-ban. Ott egyszer
pályázatot írtam ki, hiszen ismernek, hogyan írható le, ahogy festek. Jött
minden, mátrix, egyebek. Maradtam az enyémnél: kiskutya rohan a réten teljes
erőből. Aztán letottyan a rét közepén, forgatja a fejét, majd egy
másik irányba kezd el rohanni. Szeret rohanni, az a dolga, de fogalma sincs,
hogy hová… Nálam is pillanatról pillanatra változik a helyzet. Ez a 20-21
század gondolkodásmódja. Egy mozdulattal remekmű, netán tönkretétel.
Vagy geometrikusan elképzelve, adott a képnek egy állapota, egy pont; tovább
tudnék indulni öt irányba. Döntenem kell, ki kell választanom az egyik utat,
lépek, újabb egyensúlyi pont, de még nem az igazi. Innét ismét öt felé lehetne
továbbmenni, egyet kiválasztok. A matematikus Esterházy mondja zseniális
egyszerűséggel, a műalkotás nagyon szigorú szabályok mentén jön
létre, csakhogy ezek a szabályok munka közben állandóan változnak.
Amiről beszélni lehet: ezeknek a
tárgyaknak, illetve foltoknak az egymáshoz való viszonya, egyensúlya,
egyensúly-felbillenése, vagy nem?
A képcsinálás: foltok, ritmusok, arányok… Meg a színek. Az én képeim semmit nem mondanak szín nélkül. Ami jó tőlem, az a színek által. A magyar festők nagy része nem tud színezni, nem is érzi, mire való a szín. Picasso se tudott… Színei jelentéstelenek. Nála az utalások fontosak, a formák, a ritmusok.
Mi van a "mondanivalóval"?
Nem akarok semmit mondani, üzenni. Festek, mert ez az életem, és ezt szoktam meg. Nyugdíjasként sakkozzak a szemközti parkban egy másik öregúrral?
A képein gyakran uralkodó monokróm hatás
és félhomály szomjassá teszi a lelket, elcsöndesít, nagyon sűrű, gondolatilag
termékeny állapotba kerül az ember, ahogy belemélyed a festménybe. A
műteremtémájú képek előtt három-négy éven át zsidó temetőket
festett. Ha nincs az a korszak, befutott volna ennyire?
Befutottam? Ennek örülök :)). Ki kell igazítanom. Kettő, ami viszonylag ismertebbé tett; úgy értem, a minőségen túl. Az egyik, hogy 42 évesen, 1984-ben rájöttem, kár megvárnom a halálomat, hogy a képeim elkezdjenek működni. S akkor egy év munkájával szétajándékoztam az itthon lévő háromszázhatvan képemet a budapesti értelmiségi ismerőseim között. A másik tényező az e valóban ritkán látott téma, a zsidó temető. Egy vidéki csoportos kiállításról hazafelé a buszon kissé beborozott kollega megbökött: "a zsidótemető meghozta neked a Munkácsy-díjat". Ellenszenv, másoktól rokonszenv. Nem csak zsidóktól, bár gyűjtőim java része az. Művelt kultúrafogyasztók. Idősebb testvéreink, mondta János Pál.
"A konfliktushelyzetek
java része megszűnt,
élünk egymásra utalva,
egymásra találtunk"
__________________
Világos, hogy mint testvéri gesztust is
értékelte a zsidóság. Azt viszont nem tudom elképzelni, hogy számításból vágott
volna bele.
Ha számítás, nyilván letagadnám, nem? Félretéve a tréfát, valójában akaratlanul kerültem bele. Kenyérkereset gyanánt évekig egy egész Magyarországra kiterjedő szociókutatás részese voltam. Munkavezetőm érdeklődése -a falvak szélén megállítva a kocsit-, hogy a zsidó temetőket is megnéztünk. Én, a fotós, ami szép az orrom előtt, mindent magamnak is lefotóztam. 2400 temetőfelvétel, a Néprajzi Múzeumé. Könyveim, kiállításaim is lettek belőle.
Ezek
a dülöngélő sírkövek ugyanolyan jelentéstelen eszközök, mint a
műtermes ciklusban az állvány, a szék, az ablak?
Itt természetesen fontos a téma is… én a szakrális csendet fotóztam. A festményeknél kicsit más a helyzet, de a témának ott is szerepe van. Óhatatlanul a tudatban a zsidó múlt, a történelem, a kultúra, Mózes, a zsoltárok, a szakralitás.
Mit
ért közelebbről a szakralitáson?
Beszélgetést Istennel. Reggel nálam öt óra negyventől
papi zsolozsma. Aminek hetven százaléka zsidó szöveg, ószövetségi. A mindent
tudó zsoltárok. A próféták: Izajás, Zakariás.
De nálam abba, hogy a téma foglalkoztatott, a szakralitáson túl
belsőépítész-tanultságom, hajlamom is belejátszott: a temetők mikroenteriőrjei. Ahogy a sírkövek kis tereket alkotnak
a halott emberek fölött. Ellentétben a mi ronda, hivalkodó temetőinkkel, az
ő egymást figyelembevevő hasonlóságuk magaskultúra.
Bár ez már náluk is inkább csak a múlté. Végül azért hagytam abba ezt a sorozatot, mert
kezdtek gyengülni a képek. E képek felét,
nyolcvanat
fölfűrészeltem.
Említette imént, hogy eredetileg
belsőépítész. Miért az Iparművészeti Főiskolára ment, miért nem a
képzőművészetire?
Egy szombat délelőtti látogatáson dölt el az életem, mentem a mesteremhez látogatóba, kezdő festőként. Meséltem, megyek a Képzőművészetire felvételizni, azt mondta:"Ne menj oda. Ott még a szocreál maradékai, amúgy se vennének föl, nem tudsz rajzolni. Viszont az Iparművészetin színtan, anyagtan, kortárs művészettörténet, tér - az korszerű képzés." Fogtam egy taxit, elmentem a Képzőművészetire, visszakértem a lapomat, s ugyanazzal a taxival átvittem az Iparművészetire.
Nem bánta meg?
Igazi elitképzés az ország legjobb
építészeitől, Szrogh György, Jánossy
György, Jurcsik Károly… Én nem irigyelek egy cambridge-i diákot
sem. Beleszerelmesedtem az építészetbe. Is.
Utána vissza a festéshez. Az örök csoda reménye és lehetősége. Kapok és adok
valamit. Egy mű befogadása egyébként egyszemélyes titok. Szerencsés esetben
ívfény villan a mű és a néző között. Ami végső soron
csöndesen Istenre utal.
A nem vallásos embernek ezzel mit mond?
Neki is ugyanaz az élmény. Ő annyit érzékel, hogy itt valami felemelő, vágyottan tiszta.
Akkor a művész Isten
eszköze?
Mint az utcaseprő is.
Az utcaseprő hogyn viszi
közelebb Istenhez az embert?
Mi is, ő is segít élni; az utcaseprő megment minket, hogy ne legyen itt két hónap múlva pestisjárvány.
Nyolcvanévesen fásultan vagy lelkesen
nézi a mai képzőművészeti folyamatokat? Merre fordul éppen a világ
képzőművészetének hajója?
Úgy vagyok, ahogy öregembereknek mindig is kötelező. Már idegen, amit látok. Java nekem felszínes és üres. Kevés értéket látok, igaz, a világ rohanóvá vált, de ez nem az a szakma, ahol a rohanásnak helye lenne. Az igazi művészet nem Orbán Viktor mellett vagy ellen mond véleményt, hanem az élet legfontosabb dolgairól: létről, halálról, szerelemről, Istenről, szenvedésről. Van Kossuth-díjas festőkolléga, aki nem tagadja, hogy állandóan nézi a nyugati kortárs festészeti tárlatokat, keresi, mi az, ami most trendi. Ő olyat kíván csinálni. Ámulattal hallgatom szegényt. De erősen tudom, mindig vannak és lesznek tehetségek, akik mindenféle csacsi divatok közepette vagy ellenében remekművet tudnak csinálni.
"Töményebb, ha
valakitől olvasok,
mint ha két órát
beszélgetek vele"
_____________
Mondana pár nevet a mai derékhadból,
akik műveire odafigyel?
Alig járok már tárlatra, és kiirtották az éves Tavaszi Tárlatokat a Műcsarnokból, ahol tájékozódni lehetne. Mert az munka, akkor bizony napokig zsűrizni kellene. A fiatalokat így már honnan ismerném? Hirtelenjében az ismerősök; Vojnich Erzsébet, Nádor Tibi, Fischer Balázs, Nagy Géza, Krajcsovics Éva, Király Gábor, Csató Józsi jut eszembe… Pár hete fedeztem föl magamnak egy festőt, aki a szememben most lesöpör mindent. Tán kevesen ismerik, pedig negyvenéves, Király György, Szolnokon él, csöndben. Elvittem hozzá műgyűjtő barátomat, azonnal tíz képet vásárolt tőle. A honlapomon is bemutattam.
Mintha az
internetes naplója részben ugyancsak művészeti tevékenység volna, amellett, hogy sokak szerint „tanít látni”. Föltesz egy-egy festményt, fotót
mástól és önmagától, és amivel kommentálja, az félezer napi követőjének
revelációként hat… Miért ír?
05:23-kor szól a vekker, hazajövök az uszodából, megetetem a feleségemet, utána fél tíz körül megírom, ha valami addig az eszemben járt. Sosem azért írok, hogy valamit írni kéne. Írok, ha valami érdekel. Aztán, ha problémám van, - például az orosz-ukrán háborút nem értem eléggé-, leírom. Még átírom ötször-nyolcszor, az írás által tisztul ki egy gondolat.
Hadd idézzem végül egy jellegzetes és
számomra szép VáliNews-bejegyzését
a közelmúltból. „Teherautónyi termőföldet hoztak a
készülő Széna tér-parknak. Nem terítették szét azonnal, azonnal kizöldült.”
Miért
érintette meg ez a köztéri mozzanat?
Mert ez maga az élet, az élet. Pár éve a Széll Kálmán téren megszólított egy középkorú asszony. Hogy ő a blogom után már másként látja a Margit körutat. Ahogy én egy aszfaltrésbe belenőtt kis virágot megünnepeltem.
_____________________________________
1942-ben született Budapesten.
Az Iparművészeti Főiskolán végzett,
1969-től szabadfoglalkozású festőművész.
Az 1974-es Fényes Adolf
termi kiállítása
hozta meg az áttörést,
akkor
avantgard képeket alkotott.
Később zsidó temetőket festett,
utóbb műteremtémájú képeket.
Évtizedek óta blogol VáliNews címen,
amely
a minden művét tartalmazó
deske.hu honlap
felületén található.
Munkácsy Mihály- és Prima
ismerték el munkásságát.
_____________________________________
A HORN COLLECTION 27 VÁLI-KÉPE
Szeptember 8-án nyílt meg a Váli Dezső -
Válogatás a Horn-Gyűjteményből című kiállítás a Kálmán Makláry Fine Arts
galériában, a budapesti Falk Miksa utcában. Az összes korszakát felölelő, Horn
Péter műgyűjtő tulajdonát képező festmények szeptember 30-áig tekinthetők meg. A
Horn-gyűjtemény Magyarország egyik legjelentősebb modern és kortárs
képzőművészeti kollekciója.
_____________________________________
Hidvégi
Áron Arnold, a kiállítás megnyitója és kurátora
(Dávid Katalin művészettörténész unokája),
Soós Éva, a KMFA galériavezetője és Váli Dezső
_______________________________________