Makovecz Imre költő szeretett volna lenni.
Igazi, olyan, mint Ady. Látomásos, sámános
nyelvmester, és a nyelv által minden titkok
tudója. Nagy László, a költő, az Élet
és irodalom versrovatának a szerkesztője
mesélte nekem – miután Tokajban bemutattam neki
Makovecz Imrét –, hogy ő már ismerte ezt a fiút,
verseket vitt be hozzá. Makovecz valójában nem
akart építész lenni. Egész életében építészetben
bujdosó költő volt. Az ő Rodostója az építészet
volt. Belőle akart hazatalálni a Trianonnélküli
magyarsághoz, a bűneinket megbocsátó Istenhez.
Ahhoz, akinek a nevét nem tudják, vagy nem merik megnevezni hazátlan népek, a létezés árva
törzsei. Pedig nem is kell keresnünk ezt az
Urat, mert ha felmegyünk a hegyre, a szívünkben
egyből megjelenik. Ha felmegyünk… Makovecz
rajzolja az utat fölfelé, és írja: Ha
a spirális fasoron felmegyünk a dombra, hogy a
Fa alá álljunk, addigra bennünk betelik a fák
ideje, s előttünk már csak az Ős Növekvő mered
az égre, s többet mond el a szél, a futó felhő a
fáról, mint amit a völgyben egymásról valaha is
megtudhattunk.
Örök kérdés, mit tudhatunk meg itt a völgyben
egymásról és Róla, amíg a világ a mi világunk.
Vélnünk kellene közben, hogy ebből a tudásból –
és egyedül ebből – épül össze a világnak világa,
aminek be kell teljesednie. Ezért minden
gondolat szabad, minden kísérlet lehetséges, de
valójában csak az, ami a hegyre vezet. A többi
bűn, eredendően, és a megkergült idővel terhes,
azzal az idővel, ami kizökkent, és a zakkant
tengely nélküli létben kóvályog, kísért.
Makovecz Imre már fiatalon – goethei hübrisszel
– elhatározta, hogy templomépítő lesz, a
legnagyobb templomépítő. Mintha ő is hallott
volna egy olyan égi szózatot, mint 1880. október
13-án Csontváry: Te
leszel a világ legnagyobb napútfestője. Nagyobb
Raffaelnél. Talán így szólt Makoveczhez a
hang: Te
leszel a világ legnagyobb templomépítésze.
Nagyobb…
A templom – most még ne határozzuk meg, mi az –
van az emberi létezés középpontjában. Ő a
létezésünk napja, körülötte bolyongunk misztikus
látomásokkal, mindennapi örömeinkkel és
virágvasárnapos felvonulásainkkal. A templom ott
izzik a hit és a gnózis (a magas rendű lét és
teremtésismeret) feszültségében. Körbetáncolják
mindegyik oldal hívői és eretnekei. A templomhoz
valójában a hit is és a gnózis is vakmerően
közeledik, mert mégiscsak Isten házáról volna
szó. Arról az Istenről, akiről csak hitünk van,
de fogalmunk nincs. Makovecz kedvenc képe volt,
hogy a világot úgy kell felfogni, mint egy zsák
krumplit. Persze ő volt az, aki, ha kellett, a
krumplit is meghámozta, mint azt a bizonyos
narancsot, amiből szó szerint kifaragta a jin és
jang motívumot, a világ bonyolult dialektikus
dualitását, a (kínai) filozófiait, amit talán
végképp nem értenek, de csodálnak a New Age
boldog tudatlanjai.
A krumplihasonlattal azonban zseniálisan
megsejtett valamit, amit sem a vallások papjai,
sem a túlképzett gnosztikusok nem értenek. Azt,
hogyan tudnak megérkezni egy zsák krumplival
Isten oltárához az egyszerű emberek, ők pedig
talán soha. Vélhetőleg ez a Makovecz-sejtés –
lehetne ez matematikai tétel is, ha nem volna
minden a matematikánál bonyolultabb – vezette az
építészt egész életében azon a keskeny ösvényen
(lásd a szúfi barzakh),
amin botladozott, tévelygett, és néha
zseniálisan táncolt a hit, a gnózis és a
népművészet világa között. Ez a tánc a múlt
század 60-as éveiben kezdődött a gnózis (nem a
gnoszticizmus) bűvöletében. Ekkor került
Makovecz Imre az antropozófia, a Steiner-i
világkép közelébe, és nem csoda, hogy első
pillanatban elvarázsolódott tőle.
A Kárpát-medence a 19. század fordulóján a
messiások, az önfölkentek földje volt. Oly sokan
ismerték itt föl magukban a messiási küldetést,
hogy azt még a zsidók szent földje is
megirigyelhette volna. Ám itt ráadásul minden
messiásnál nagyobbak születnek, mert ezerszer
messiások a magyar messiások, mint ahogy Ady
Endre mondta és képzelte magáról is, saját
zsenialitásáról, saját önfelkentségéről, és így
megérthetetlenségéről.
Ha volt igazi bevallottan messiás-tudatú ember a
Kárpát-medencében, az Rudolf Steiner volt. Új
vallásának, antropozófiájának a célja a világ
lényegének egy magas szintű beavatottság és
szellemi éhség általi felfogása, és így az
emberben és a kozmoszban lévő szellemi erő
összekapcsolása. Steiner elképzeléseit
tekinthetnénk akár „egyszerű”, modern gnosztikus
újjáéledésnek is. Az antropozófia atyjának
rendkívül tág ismeretei voltak a világunkat
meghatározó szellemi áramlatokról, és ezekről
hallgatóit, adeptusait és beavatottjait szó
szerint meg tudta babonázni, szellemileg el
tudta varázsolni. A legpraktikusabb
mezőgazdasági ismereteket és a legbonyolultabb
hermetikus elképzeléseket egyszerre tudta egy
olyan okkult légkörbe bevonni, ahol a hallgatók aha-élménye őszinte
áhítattal megszülethetett. Az ilyen típusú
tanításnak természetesen ismertek a történelmi
előképei. Így Steinernél is hivatkozhatnánk a
rágalmazásokból kihámozott első századok
szamaritánus gnoszticizmusának tanítóira, akiket
főleg csak az egyházatyák vitairataiból
ismerhetünk. Egyszerűsítés lenne azonban
Steinert csupán egy neognosztikus „főpapnak”,
tanítónak nevezni,már csak azért is, mert
tanaiba olvasztotta nemcsak a gnoszticizmus,
hanem annak egyik oldalága, a manicheizmus,
valamint az alkímia, a hermetizmus, a kabbala, a
rózsakeresztesség, és végül a Blavatski-féle
teozófia eklektikus tanait is. Ez az izgalmas
eklekticizmus főleg nála, de tanítványai
értelmezésében is rendszerré állt össze.
Szerintük olyan világértelmezéssé, ami elhozza
az emberi nem megváltását. Mert a megváltás a
lényeg, és mindenki a megváltást keresi, hol
egyszerűen, hol túl bonyolultan, de többnyire
reménytelenül. Steiner is a megváltást kereste
messiási lendülettel, és így kikerülhetetlen
lett számára is a Pál által megváltónak és
messiásnak kikiáltott Jézus. Igaz, Jézus soha
nem mondta magáról, hogy ő messiás, a zsidók
pedig, akik eléggé autentikusak ebben az ügyben,
nem tartották messiásnak. Steinernek tanulságos
hosszú útja vezetett ahhoz, hogy végül is Jézus
tanításainak lehetséges okkult és ezoterikus
értelmét kutassa az evangéliumban. Nikodémusztól
Steinerig a Jézushoz mély érdeklődéssel közeledő
gondolkodók nehezen birkóztak meg a Názáreti
isteni egyszerűségével, példabeszédei átlátszóan
kristálytiszta gondolataival. A túlképzett és
túlfeszített, így egyben elitista szellemek
számára igazi döbbenet, és hihetetlennek
tartják, hogy csak ennyi a kinyilatkoztatás,
hogy a mi Atyánk az a jó Isten; a jóságnak ez az
Istene szereti teremtményeit; és mi csak akkor
közeledünk Hozzá, ha szeretjük egymást. A
túlképzett erre legyint, hogy hát persze, de mi
a titkos üzenet. Mi az a titkos tudás, amit
legalább nekünk, beavatottaknak okvetlen tudnunk
kell. A népnek természetesen elég ez a
szeretet-vallás, mert úgy sem értené a titkos
tanok lényegét, de mi, beavatottabbak a
tudás-vallás tételeit szeretnénk megismerni,
mert csak úgy tudunk hinni.
Mi, egyszerűbb emberek, ha nem értünk valamit,
ha rájövünk valami érthetetlen találkozásra,
egyből elkezdjük a véletlent emlegetni. Ilyen
„véletlen” volt (Steiner szerint nem) hogy
1881-ben – amikor naponta ingázott be Bécsbe –
találkozott a vonaton egy furcsa alakkal, aki
gyógynövénygyűjtő volt, és abból élt, hogy
azokat eladta a bécsi piacon.
Steiner ekkor Fichte filozófiáját tanulmányozta
különös tekintettel az Én (Ich) problémájára, és
így Brentano tanítványaként jó úton volt afelé,
hogy rendes filozófiatanár legyen majd
valamelyik európai egyetemen. Azonban a bécsi
vonaton összebarátkozott egy gyógyfüves
„kuruzslóval”, akit Félix Kogutzkinak hívtak, és
ő ennek a bécsi „kisvasútnak” a mindennapi nagy
utazásain beavatta a fiatalembert a természet
nem akadémikus, hagyományos és spirituális
tudásába, vagy, ahogy ezt Steiner később
értelmezte, a rózsakeresztes tudásba.
Steiner állítása szerint Kogutzki hívta fel a
figyelmét Goethe rejtett tanaira, és bemutatta
őt több fontos személynek is, köztük egy
„Mesternek”, aki magát Christian Rosencreutznak
nevezte. Így Steiner tőlük nyert indíttatást,
hogy újraspiritualizálja a dekadens,
materialista nyugati civilizációt, hogy
megalapozza a természettudományok új
szemléletét, megteremtse a kereszténység új(ra
értelmezett) tanításait, és a karma, valamint a
reinkarnáció nem keleti megértését.
Így Steiner Kogutzki hatására−akiről nem
tisztázódott, hogy csak egy egyszerű paraszt−
látnok, vagy magas szintű rejtőzködő
rózsakeresztes és reinkarnálódott szellem volt.
Elindult a hérakleitoszi úton a kimondható, a
sejtett és a rejtett tudás megismerése felé.
Ezen a zarándoklaton az egyik út Goethéhez
vezetett, a másik Krisztushoz.
A Goethéhez vezető volt az egyszerűbb, már ha
Goethe megértése egyszerű lenne. A fiatal
Steiner zsenialitását mutatta az a tény, hogy
bár a bécsi Műszaki Főiskolán végezte
tanulmányait, megsejtette azt, hogy Goethe a
természetről izgalmasabban beszél, mint Newton.
Jobban mondva, a két géniusznál két
ismeretelmélet ütközik, és így lehetséges, hogy
mindkettőnek igaza van. Mai napság is érdemes
lenne – sőt egyre inkább – újragondolni a
fényről szóló vitájukat. Ma már sejthetjük –
mert erre Heisenberg is utalt –, Goethe látta
annak a veszélyét, hogy a természetet az
absztrakció segítségével próbáljuk megérteni. A
huszadik századi tudomány eljegyezte magát ezzel
a veszedelmes elképzeléssel. Steiner
természetesen ezt nem láthatta még pontosan, de
megérezte annak jelentőségét, hogy mit akar
Goethe azzal mondani, hogy a kísérleteket nem
szabad elválasztani az embertől, nem szabad a
kutatást túlmatematizálni, mert − ahogy ő mondta
− sok olyan igazság létezik, ami nem
kiszámítható, és sok olyan is, amit nem lehet
kísérletekkel eldönteni.
Az ismeretszerzésnek van egy királyi útja is –
ez persze nehezebb és sokak számára zavarosabb
–, amin elindulva egy egyszerű növényben is fel
lehet fedezni minden létező növény ősformáját…
Természetesen nem mindegy, hogy az ősforma, az
archetípus kutatása közben valaki egy új
fajelmélethez, vagy egy új ismeretelmélethez jut
el. Steiner egy ilyen új ismeretelmélethez akart
(Willen!) eljutni. Ha volt valami, ami
elkápráztatta Makovezc Imrét az antropozófiában,
akkor ez a steineri akarat, és még valami,
éspedig az a túlburjánzó spiritualitás, amire a
steineri jelenség támaszkodott.
Az arábiai utazás
A magyar szellemi élet az 1956-os szabadságharc
leverése után érkezett meg történelmi
mélypontjára. A triumfáló politikai erő
megtámadott mindent, ami nemzeti, ami
keresztény, és ami európai. Egy moszkvai hátterű
okkult materialista ateista erő tudatosan
számolta fel a keresztény európai hagyományt
úgy, hogy − az úgynevezett szocialista
országokban is egyedülállóan− ezzel együtt
üldözte a nemzeti hagyományt, és a nemzeti érzés
bármiféle megnyilvánulását. A magyar szellemi
élet „katakombákba” menekült, olyanokba, mint a
60-as években az antropozófusok köre és a
bulányisták, vagy mint a 70-es években a
népművészeti, a nomád nemzedék mozgalom.
Itt kell közbevetni, hogy sajnos egyáltalán
nincs feltárva, hogy valójában milyen diabolikus
szellemi erők küzdelme játszódott le a huszadik
században. Mindegyik oldal leegyszerűsítések
sűrű fátyla mögé rejtette valódi ideológiáját és
álteológiáját. Csak az elmúlt 25 évben jelentek
meg azok a feltárások, amelyek rávilágítottak
például a szovjet okkult kommunizmus valódi
szellemi áramlataira. Lassan derül ki, hogy az
úgynevezett szovjet proletárforradalom az okkult
jegyében született, és abban is múlt ki.
Valójában csak mostanában derül ki, hogy a
látszatra racionálisnak tűnő materialista,
ateista, kommunista-szocialista államideológia
mögött milyen okkult irracionalista, ezoterikus
szellemi erők munkálkodtak, diabolikus
szándékokkal. Amilyen hatalmas szellemi
energiákat fordított okkal a nyugati értelmiség
a nácizmus okkult gyökereinek a feltárására,
olyan kevéssé foglalkozott a bolsevizmus okkult
szellemi gyökereivel, pedig az évtizedekkel
előbb kezdődött, és összességében a keleti
tömbben pusztítóbb is volt. A teozófia és annak
Steiner által keresztényiesített formája, az
antropozófia nagyon mély hatást gyakorolt a
huszadik század elejének orosz értelmiségére. Az
orosz (szláv) túlfűtött vallásosság találkozott
a Nyugat-Európából érkező neognosztikus
eszmékkel, és burjánzani kezdett Nyikoláj
Fjodorov kozmizmusától Lunacsarszkij kulturális
forradalmáig. Lunacsarszkijékra nagy hatással
volt Blavatszkij. Különösen szerették azt a
tételét, hogy amiként
az Isten teremtett, az ember is teremthet. A
kommunista kultúra szerintük az új (isten)ember
teremtője, az új ember kovácsa. Sztálin a 30-as
évektől fokozatosan elvágta a „létező”
kommunista kultúra európai okkult hagyományokra
mutató gyökereit, mert zavarták annak az
okkulton és az ezotérián is azért még átütő
szellemi értékei. Így Magyarországon 1945 után
tiltották az ún. szocialista kultúra teozófikus
és antropozófikus gyökereinek az értelmezését,
és ugyanúgy nyomás alatt tartották, sokszor
üldözték az antropozófusok gyülekezéseit,
ugyanúgy, mint például a keresztény
bulányistákat is. Ez alól a nyomás alól majd
Gorbacsov idejében szabadul a rendszer, amikor
az úgynevezett szovjet proletárforradalom, ami
az okkult jegyében született, annak a jegyében
is múlt ki, mert az „aposztata” pártfőtitkár
1987-ben engedélyezte Nyikolaj Konsztantyinovics
Rerih teozófus festő tanainak terjesztését.
Rerih – aki magáévá tette Steiner elképzelését a
vallások, a művészet és a tudomány
újraegyesítéséről – megtervezte ennek az új
egységnek a zászlaját is egy régi szimbólum
felhasználásával, (ill.) meghatározott egy
számunkra az illyési haza
a magasban gondolatra is utaló tételt: Minden
oroszhon felett létezik egy felejthetetlen
Oroszország.
Ezeket a háttérösszefüggéseket nem ismerve – mert nem volt semmilyen szinten feltárva – mélyedt el Makovecz Imre a 60-as évek Magyarországán az antropozófia tanulmányozásában. A szellem különös utakat követ, szinte kibogozhatatlan vargabetűket ír le földi vándorlásai közben. A vallástörténet máig megfejthetetlen tétele, hogy hová tűnt Tarzuszi Pál lóról való leesése megvilágosodása után, miért ment Arábiába, az okkult titkok földjére. Általában miért szükségszerű, hogy egy nagy szellem sorsfordító vállalkozása előtt elvonuljon valahová, kiüresíteni magát, és egyben feltöltekezni. Ki a pusztába megy, ki Arábiába, ki az antropozófusokhoz. Szinte mintha mindegy lenne, hová, de valahová el kell vándorolni, legalább szellemileg. Egy építésznek a szellemileg majdnem megfojtott 60-as évekbeli Magyarországon nem volt jobb és izgalmasabb orientáció, mint az antropozófikus ismeretek. Steiner vallást – tudományt – hitet – művészetet ötvöző szellemi világa egy fiatalember számára káprázatos szellemi univerzumot nyithatott meg, és nyitott is meg Makovecz Imrének. Steiner Jézust is idéző és kísértő neognoszticizmusa revelációként hatott egy keresztény gyökerekkel rendelkező fiatal építészre, akiben formálódott az embert és Istent is kísértő gondolat, hogy ő lesz a legnagyobb templomépítész.
A tájékozódás vándorévei
Milyen természetesnek kellene lennie, hogy egy
fiatalember szellemi nagykorúvá válása előtt
elindul, hogy magába szívja az emberi kultúrából
azokat az értékeket, amelyek új szintézisbe
emelésére szenteli azután az egész életét! Most
két ilyen fiatalember „pokoljárásának” a képe is
idetolakodik erőszakosan és tanulságosan.
A legkülönösebb európai művész Hieronymus Bosch
fiatalon elmélyül a katedrálisok lényegének
megismerésében. Városa, Hertogenbosch európai
jelentőségű katedrálisát tanulmányozta
megszállottan, nap mint nap restaurálta és
továbbalkotta idősebb mesterével. E nélkül a
sziszifuszi munka nélkül nem született volna meg
az európai kultúra legizgalmasabb
festménykatedrálisa, a tévesen Gyönyörök
kertjének nevezett hármasoltár-kép. Ez az
eddig talán legtöbbet értelmezett, és főleg
félreértelmezett kép – sok minden más mellett –
már a 15. század fordulóján felvetette azokat a
gondolatokat, amelyek megigézték Goethét,
Steinert, és rajtuk keresztül is Makovecz
Imtrét. Nem tudjuk, hogy Goethe ismerte-e Bosch
képeit – vagy valamelyik másolatát –, de az
biztos, hogy a festő jó háromszáz évvel az író
előtt felvetette az ősnövény kérdését, és
ábrázolta a létezés- értelmezés materialista
evolúciós elképzelésén túli lehetőséget.
A másik fiatalember Goethe volt, aki fiatal kora
létbizonytalanságából, saját Werther-szerepéből
épített fel hatalmas hübrisszel egy elképesztő
európai szellemi katedrálist, s egyben az
európai gondolkodás egyik gigantikus
magánmitológiáját. Goethe Eckermann-nak beszélt
arról, hogy az
egész művészeten végigvonul valamiféle
leszármazási folyamat, így a Raffaello-szabású
férfiak nem a földből nőnek ki. Ha egy nagy
mestert látunk, mindig azt találjuk, hogy
átvette elődeitől a jót, és épp ezáltal lett
naggyá. Goethe itt is, mint mindig, saját
magáról beszél, s talán ezért nem említi azt,
hogy éppen egy nagy mester a maga sokszor
gátlástalan szabadságával mennyi rosszat is tud
elődeitől átvenni. Ez természetes, és éppen
ezért egy nagy alkotónál legfontosabb a
szűrőképesség. Goethének, s talán tőle is
tanulva Makovecznek művészeti szempontból
zseniális szűrőképessége volt. Egyszerre tudatos
és hályogkovács-technikával válogatták ki a
számukra legizgalmasabb dolgokat, és azokat
ráadásul úgy, hogy közönségük számára
varázslatos legyen. Ezen az oltáron néha sok
mindent fel is áldoztak, amit nem kellett volna.
Goethe, mint par excellence értelmiségi
egyszerre fordult áhítattal a régi ezoterikus
nagy eszmék felé, elég gyorsan ki is ábrándult
belőlük, és parodizálta őket. Az ifjú költőt
személyes vallási krízise irányította az
ezoterikus irányzatok felé. A Gottfried
Arnold-féle pietizmus volt az a vallási keret,
ami csatornázta az útját az alkímiai, a
gnosztikus és újplatonikus hagyományok felé.
Ennek az lett az eredménye, hogy kialakított egy
privát vallást, ami egyetlen vallásra sem
hasonlított. Goethe mélyen átlátta, hogy Kant
tanainak milyen határai vannak a tudáshoz vezető
úton, ezért, bár egészséges iróniával és
kritikával, de nagyon komolyan vette a világról
és az emberről alkotott hermetikus
elképzeléseket. Ezeket olyan fókuszba tudta
helyezni, hogy hatása revelatív lett olyan
izgalmas elmékre is, mint főleg Steiner és Jung.
Steiner jobban elmélyedt, elsüllyedt az
ezoterizmusban, mint Goethe, és mivel nem
értelmiségi – tehát kritikus, s ha kell,
ironikus – volt, hanem pap, eme hagyomány
feltárásának rabja lett.
Mégis úgy tűnik, jó érzékkel választott
Makovecz, amikor elindult Steiner szinkretikus
és sokszor eklektikus világa felé, mikor
elutazott Dornachba, az egyedülállóan izgalmas
„pogány” templomba. Azt akkor még ő maga sem
tudta, hogy valójában nem Steinerhez, hanem
Goethéhez érkezett meg, érkezik majd meg, amikor
a 80-as években elkezdi rajzolni a Goethe és a
Karl Blossfeldt ihlette ősnövényeket, a kozmikus
létezés legszebb manifesztációit, amelyek az
univerzum egyedülálló csodájához, az emberi
testhez vezettek. Ahhoz a testhez, amit semmi
áron nem szabad hagynunk lerombolni, mert a test
a templom… Tágabb formában Isten temploma,
részleteiben bármi, akár a hübrisz felé csapongó
szellem Goethe-koponya temploma, vagy
mellkas-ravatalozóként megfordított hajó a
túlvilágra.
Azt, hogy a test templom, Jézus mondta ki János
evangéliumában: Felele
Jézus és mondá nékik: Rontsátok le a templomot,
és három nap alatt megépítem azt… Ő pedig az ő
testének templomáról szól vala. A test és a
templom szimbólum átfedi egymást az emberiség
kultúrtörténetében, és meghatároz egy radikális,
és így egyben drámai állásfoglalást, azt, hogy
az emberi test vagy az Isten temploma, vagy az
isteni jelenség fényrészének rabul ejtő börtöne.
Jézus kinyilatkoztatása azt jelenti, hogy az
emberi test Isten
legszebb és legtökéletesebb alkotása, ahogy
ezt Agrippa von Nettesheim Titkos
bölcselet című művében kifejti. Eszerint a
Teremtést értelmezhetjük úgy is, mint testet
adást, és ez a tett az Univerzum szívébe helyezi
az embert. Ezzel szemben a gnoszticizmus a
létezés börtönképletét fogadja el, és ebből
azután logikusan levezeti a világidegenség
képletét, képleteit, az egzisztenciális
szorongás elméletét, amit egy elitista
önmegváltással próbál feloldani. A jézusi Jóteremtés hit
és a gnosztikus elrontott teremtés
antagonisztikus ellentétben áll egymással.
„Én
nem lehetek antropozófus építész…” − mondta
ki Makovecz az antropozófus közösséget elbocsátó
szép üzenetében, és nemcsak azért, mert már
megcsömörlött a Steiner-epigonok dr
Steiner hat gesagt kultuszától, hanem mert
megérintette egy nagyobb vonzás: a magyar
keresztút vonzása. Elindult, hogy megkeresse azt
a Kós Károlyt, aki a trianoni katasztrófa
közepén nem Nyugatra menekült sztárépítésznek,
hanem napszámosnak, őrt álló katonának vonult
vissza a magyar haza erdélyi szívébe.
Makovecznek különleges szerencséje volt nagy
utazásain, hogy ha elindult valami vagy valaki
felé, nem pontosan csak oda érkezett meg, ami az
úti célja volt, hanem egy kicsit mélyebbre, és
kicsit magasabbra. Természetesen nemcsak
szerencse kellett ehhez, hanem egy speciális
érzékenység is: meglátni a választott célban azt
a szellemi archetípust, ami éppen nekünk nyit
egy magasabb szellemi teret, magasabbat annál
is, mint amit a megtalált tanító képviselt.
Steinerhez elindulva így tudott megérkezni
Goethéhez, majd Kós Károlyhoz elindulva a
népművészet mély szimbólumrendszeréhez.
Bauhaustól tulipánig
Az 1970-es évek elején a magyar szellemi élet
ébredezni kezdett abból az ájulatból, amibe 1945
és 56 után belezuhant. 1972-ben létrejön az első
budapesti táncház, és megalakul a Fiatalok
Népművészeti Stúdiója, az első olyan nemzeti
érzelmű ifjúsági társulás, amelyiket nem a KISZ,
a Kommunista Ifjúsági Szövetség, a hatalom
egyetlen ifjúsági szervezete kezdeményezett. Az
akkori hatalom nem tudta értelmezni ezt a
jelenséget, mert csak a politikai hatalom
struktúrái felől értelmezett mindent. Így nem
látta, hogy a napi politikai szinten túl milyen
kulturális mélystruktúrák ébredeznek.
Először akkor szisszen fel, amikor észreveszi,
hogy elindult valamiféle egymásra találó
gondolkodás, sőt tanácskozások szerveződnek, és
fórum alakul a hivatalos ideológiától független,
az elnyomott gondolat számára. A hetvenes évek
közepén a tokaji népművésztáborban a Fiatalok
Népművészeti Stúdiója szervezett egy találkozót,
amelyen ott volt Nagy László, Csoóri Sándor
költő, és olyan építészek, mint Csete György,
Kerényi József, Makovecz Imre, és sokan mások, a
tábor alkotói. A tábor – a különleges
titkosszolgálati figyelmen túl – csendben
lezajlott, ám a politikai háttérben az
értelmezés lázas munkája folyt, aminek eredménye
az lett, hogy ennek a népművészeti – vagy annak
nevezett – tudatosodásnak egy kicsit neki
kellene menni. Mivel a tokaji tanácskozás egyik
fő témája a Pécsi Tervező Vállalat Ifjúsági
Irodájának a tevékenysége volt, főleg a paksi
lakótelepi kísérlet, vélhetőleg ezért kérték fel
Major Mátét a korbácsos ember szerepére. Major
Máté, aki Bauhaus- hívőből lett a kommunista
építészet ideológusa, nem vette észre a csapdát,
és egy építészeti ideológiai szószékről
prédikált. Ekkor már minden bizonyíték el volt
temetve a Bauhaus és a szovjet kommunista
ideológia teozófus és antropozófus közös
gyökereiről, ennek a két világnak a közös okkult
eredőiről. Nem lehetett arról beszélni, hogy a
szovjet házgyári modell a Bauhaus-lakásutópia
lebutított, leszegényített megvalósítása. Erről
Major nem is mert beszélni, ő jó érzékkel
észrevette, hogy a pécsiek kísérlete, a tulipán
(vagy bármilyen motívum) odaapplikálása ezeknek
a házgyári épületeknek a falára anakronizmus, és
nem old meg semmit. Így könnyű dolga volt a
Majornak válaszoló költőnek, Nagy Lászlónak,
amikor megfogalmazta és ráolvasta Majorra, hogy
a lényeg az, hogyan jutottunk Bauhausból
búgatóba. A vitát itt a hatalom gyorsan lezárta,
úgy, hogy még saját ideológusát sem védte meg.
Ez először történt 1945 óta. Valójában akkor még
észre sem vettük, milyen rianás történt a
hatalom addig masszív jegén. Valami más is
történt viszont az ún. tulipános vitában. Sokan,
így Makovecz Imre is rájött, hogy van itt valami
mélységesen mély titok a tulipán körül. Az, hogy
a népművészetben valami rejtőzködő elementáris
tudás rejlik, és ez megosztja a létezésről és a
teremtésről gondolkodók táborát. Így lassan a
népművészetről való gondolkodás ontológiai
jelentőségűvé kezdett válni, bár kezdetben szűk
körben.
A népművészet hazai új típusú újrafelfedezésének
az igazi lökést az adta, hogy 1973. február
1-jétől Pap Gábor a Művészet folyóirat
szerkesztője lett. Ebben az időben ez a lap az
ország művészeti életének egyik legfontosabb
fóruma. Pap Gábor, aki ennek a lapnak 1974-től
1979-ig a főszerkesztő-helyettese és igazi
szellemi irányítója, ezt a fórumot egy új
népművészet-értelmezés bázisává tette. Úgy
sikerült ezt megtennie, hogy az ő
népművészet-elképzelése messze távol volt az
akkori (és későbbi) hivatalos tudományos
vonalaktól. Pap Gábor asztrálmitológiai keretek
közé helyezte a népművészet mögött megbúvó
szellemi hatásokat. Ez a hályogkovácsszerű
szellemi operáció új látáshoz vezetett,
inspirálta a népművészeti tárgyalkotó mozgalom
magas szintre emelkedését, és több művészi
életműben felfedezhető a hatása Bak Imrétől
Makovecz Imréig.
Az emberi kultúra különböző emlékezetstruktúrák
kölcsönhatásából építkezik. Főleg a 20. század
izgalmas felfedezése volt az, hogy az
úgynevezett kőkor kultúrája sokkal magasabb
rendű volt, mint az, amit az evolucionista és
pozitivista fősodratú tudományosság addig
hirdetett róla. Pap Gábor egész életművével azt
járta körbe, hogy ennek az őskultúrának,
őstradíciónak – amelynek központi gondolata
asztrálmitologikus volt – a lenyomata
megtalálható és újragondolható a népművészetből.
Ezek a gondolatok ugyanolyan mély benyomást
tettek Makoveczre, mint az antropozófiai
gondolatok. Különben ez a két világ nem is áll
olyan messze egymástól, mint a hívők serege
hiszi. Például mind a kettőben megjelennek
manicheus hatások. Steinernél a Jézus-jelenség
értelmezésében, Pap Gábornál a Szent Korona
vizsgálatánál. Ez természetesen a 70-es években
még nem látszott. Makovecz ekkor jelentette meg
a Napló című
művét, Népművészeti
minták szerkezetelemzései, meditációk 1974−78 alcímmel.
Makovecz a népművészetet egy
határlét-elképzeléssel közelítette meg, és ebbe,
bár nem hivatkozott rá, beépítette az
antropozófia alaptételeit: Sötétség
és világosság, jó és rossz, áldás és átok között
egy létező vagy nem létező vonalra álltunk. Ebben
az írásában jelenik meg nála először a később
általánossá, sőt mitikussá váló szent és
kárhozott dichotómia is, előidézve az élete
végén tervezett katedrális főcímét is. Itt még
így fogalmazódik a tétel: Ez
a maga körül forgó jó-rossz, nyílt-titkos,
áldott-átkozott alternatíva halmaz… Ezekkel
a gondolatokkal egy papi ember kezdi
megfogalmazni az építészeti tevékenységével a
saját kinyilatkoztatását a jézusi tanok, az
antropozófia, neognoszticizmus és keresztény
gnózis között mozgó igehirdetése és a
népművészetben megtalált ős(szimbólum) nyelv
hármasságában, azok gyepűjén vándorolva,
szellemileg egyszerre izgalmasan, és
élet(szellem)veszélyesen egyensúlyozva.
Makovecz Imrét népművészet iránti
elkötelezettsége miatt sokszor vádolták
magyarkodással. Az elmúlt évtizedekben a sok
bundás magyarkodást látva már talán mindenki
számára érthető, hogy ez a vád mennyire
nevetséges, ezért nem is érdemes foglalkozni
vele. A keményebb vád az, ami 1990 után jelent
meg, az, hogy gnosztikus. Ezt lazán és lelkileg
gyilkos módon egyszerre használják felületes
értelmiségiek és valódi egyháztörténetben
tájékozatlan papok. Ezt a szót manapság az
eretnek helyett használják, annak eufemisztikus
változataként. Azt azért el kell ismernünk, hogy
Makovecz saját Goethe-típusú mitológiájának
építése közben sok olyan kijelentést tett, amibe
beleremegett az istenhívő szellem. Például az a
tétele: Kezdettől
azt az egy épületet szerettem volna megépíteni,
amely az emberiség kezdete előtt már állt. Ebből
egy felületes elemző a mérhetetlen – az isteni
teremtéssel párhuzamosan a saját teremtőerejét
fitogtató – hübrisz megnyilvánulását olvashatja
ki. Azonban közeledjünk játékosabban ehhez a
tételhez, és akkor „csak” egy költő próbál közel
kerülni a teremtés rejtett metaforáihoz. Vagy
egy kicsit komolyabban véve, ebben a gondolatban
tényleg ott munkál a hübrisz, és egy géniusz ki
akarja nyitni az időt tartalmazó (ölelő) zárt
tereket, kereteket.
Különben természetes, hogy egy nagy művészt
előbb-utóbb megvádolnak, megdicsérnek
eretnekséggel, s van-e a katolikus egyház
számára nagyobb eretnekség, mint a
gnoszticizmus? Ennek az egyháznak legnagyobb
ellenfele a gnosztikusok által megfogalmazott
világkétely-gyűjtemény. Valójában a katolikus
egyház – amint azt már újabban az
egyháztörténet-írás is elismeri – a
gnoszticizmussal való élet-halál küzdelemben
jött létre, kanonizálódott. A páli egyház és a
gnosztikusok ott köröztek a jézusi
kinyilatkoztatás, a radikális szeretetvallás
eszméje körül. Az egyik Megváltás-hitté kívánta
tenni a zsidó Messiás-elképzelés mintájára, a
másik egy elitista önmegváltás modelljét, éteri
kinyilatkoztatását akarta felismerni benne. Ez
maradhatott volna „egyszerű” vallásháború, ha
nem az a kereszténység határozta volna meg
Európa szellemi életét, amely több évszázadra
valójában az ún. reneszánsz kezdetéig lefojtotta
a gnosztikus tanokat. Ettől az időponttól kezdve
azonban egyre gyorsuló ütemben éledt újra a
gnoszticista őselképzelés, és különböző
neognosztikus formákban a 19. századra
megroppantotta a római egyház márvány-
struktúráját. Ez a harc napjainkban is folyik,
egyre félelmetesebb kimenetellel, mert ebben a
küzdelemben már nem egy vallás léte vagy nem
léte a kérdés, hanem az emberi jelenség
megőrzése, vagy átformáló megsemmisülése a tét.
A legnagyobb művészek számára ez a küzdelem
valójában nem vallási kérdésként jelent meg,
hanem világkép-választásként. A gnosztikus
létszemlélet a világidegenség világképeként, a
másik a Teremtés pozitív voltában való
meggyőződésként. Ezeknek a tételeknek művekben
való megfogalmazása – minél nagyobb a mű, annál
nagyobb – vitát gerjeszt. Ez nem biztos, hogy
rossz, mert tekinthetjük ezt létezés- eltanulási
műveletnek is, csak közben a nem értők, a
másként értők, a félreértők, a rajongók elemzés
helyett elkezdenek címkézni. Így lesznek olyan
alkotók, mint Leonardo, Bosch és még sokan
mások, így Makovecz is eretnekké minősítve.
Persze a templomépítőknek is el kell dönteniük,
kinek építik a templomot és miért, sőt mi végre
egyáltalán, és főleg azt, hogy valójában mi a
templom? Nem utolsósorban azt, hogy Jézus
akart-e templomot építeni?
A tokaji misztériumház
Amikor 1977-ben megrendeltük Makovecztől a
tokaji „faragóházat” a szigetre, tudtuk, tudtam,
hogy templomot fog építeni, ezért teljesen
szabad kezet kapott. Még a tartalmat sem mondtuk
ki pontosan, azt hajtogattuk, hogy valamiféle
munkára, szállásra, közös mulatságra alkalmas
hajlék kellene. Ilyen szabadságot azelőtt biztos
nem, de talán utána sem kapott. Ez annyira
megihlette, hogy olyan építményt alkotott, ami
építészetének kulcsa lett. Ezt egyedül Ekler
Dezső vette észre az egyik írásában, rámutatva
arra a fordulatra, ami ezzel a borzas tetős
házzal elindult. Ez az épület beteljesítette a
feladatát, meghalt, legalábbis annak a
közösségnek a számára, amelyik két év alatt
megépítette. A kétezredik év körül áthozták
Tokajba a Tisza-partra egy jellegtelen épület
(étterem) mellé. Ott benn a szigeten úgy állt az
oszlopokon, hogy az árvíz is át tudott zúgni
alatta, annak is fölé–magasodott. Itt kinn a
parton úgy gunnyadt, mint egy temetetlen
házanyóka. Két évvel Imre halála előtt
javasoltam neki, hogy egy nyáréjszakán táncoljuk
körül és gyújtsuk fel, adjuk meg neki a
végtisztességet − ő helyeselt. Az a közösség,
amelyik megépítette, már a múlté, sokan már nem
is élnek. A tervek megvannak, ha egy új nemzedék
új közösséget alakít, újra megépítheti saját
közösségük templomának. A közösség együtt él és
hal templomaival, a vallások örök templomot
építenek.
Talán van a papoknál is beavatottabb, titkosabb
rend az emberi történelemben, az építészeké.
Néha valódi renddé szerveződnek, mint az ókori,
máig megfejtetlen Dionüszosz testvériség. Néha
egy ember – létező és létezhetetlen
– alakjában sűrűsödik az építész-papi tudás, és
úgy nevezik: Imhotep. Hogy ők valójában
templomot akartak-e építeni, vagy „csak” az
emlékezet oltárát, máig kérdés. A piramis mintha
inkább az emlékezet oltára lenne, mint egy
vallásé. Makovecz Imre egész életében küzdött
ezzel a kettősséggel, hogy az emberi emlékezet
háza-e a templom, vagy a vallásé. Ha a vallásé,
akkor annak dogmái szerint kell megépíteni, ha
az emberi emlékezeté, akkor az emberi jelenség,
a lélek mély struktúrái felől kell
megközelíteni. Olyan mélyről, ahol a Teremtésben
a szentség és a kárhozat megjelenik. Itt
természetesen adódik a kérdés, hogy Jézus
vallást akar-e alapítani, vagy a megzavarodott,
eliszaposodott emberi emlékezetet kívánta
visszavezetni tiszta forrásához, ami az Ő Atyja,
a Miatyánk.
A két pillér
Ha Makovecz munkásságát pillérek közé akarjuk
helyezni, akkor ez a két pillér,
építészeteszellemi lényegének Jákin és Boáza a
tokaji ház és a Felső-krisztinavárosi Szent
Mihály-templom. Mindkettő tervezése közben olyan
szellemi határterületeken mozog, ahol olyan
ellentétek csapnak össze, amelyek első ránézésre
kibékíthetetleneknek tűnnek. Beke László
izgalmasan provokatív 1980-as beszélgetésében
Makovecz „elszólja magát” a tokaji házról: …én
azt a házat misztériumhelynek terveztem meg. Ezt
arra fel mondja, hogy Beke megkérdezi, miért
rakott pávát a tokaji házra. Ezt a legkínosabb
kérdésnek nevezi a riporter, mert hát, véljük a
modernségben, ez a direkt népművészeti motívum
kínos, netán giccses. Ilyet nem csinál az, aki
nagy művész akar lenni, mert annak modernnek
kell lennie mindenestül. A továbbiakból az is
kiderül, hogy ezt a házat saját meditációs
helyének tervezte meg, „kihasználva” a
népművészek naiv megbízását. Persze ne
csodálkozzon a megrendelő, legjobb, ha az
építtet templomot, akinek mélyebb fogalma van
róla, mint az építésznek. A nagy építész azonban
sokkal szabadabb annál, hogy a megrendelője
rabja legyen, ő saját szelleme és többnyire
saját hübrisze rabja. Makovecz a meglepett
kérdezőnek szinte dicsekedve elmagyarázza, hogy
az nem egy népies házacska, hanem egy hiberniai
misztérium-szentély. Ugyanis ez az épület
centrális tizenkét osztatú hely, amelynek a
közepén egy opeion, egy kör alakú zárónyílás
van. Ha ennek a kör alakú nyílásnak a közepére
odateszünk egy mutatót, akkor egy napórát
kapunk: a páva ez a mutató. Elhelyezése ezen a
ponton, a tizenkét osztatú térben
asztrálmitologikus emlékezettereket nyit meg.
Majd az építész továbbmegy az értelmezésben,
elárulja, hogy a ház kapuja mellett őrt álló két
oszlop a női és a férfi princípiumot, és egyben
a Holdat és a Napot jelképezi. Végül
kinyilatkoztatja: hogy
ha valaki a beavatás során ezt a két
princípiumot megértette, és az ezzel kapcsolatos
összes rítust végigjátszotta, akkor a középső
oszlop megfaragatlanul is megjelenített számára
egy olyan tartalmat, amely a kettőnek nem az
addíciójából, hanem a szerelméből születik meg:
ez maga Krisztus. Így ezt a házat
nevezhetjük akár első Makovecz-sejtésnek,
éspedig arról, hogy az emberiség valamikor
nagyon régen, a mai történelmi
(történettudományi) ismereteink előtt
elszenvedett egy emlékezet-kataklizmát, ahol
elvesztette tudásának nagy részét, viszont
különböző mentális gyakorlatokkal, különböző
töredék kultúrák feltárásával rehabilitálni
lehet az elveszett emlékezet-teljességet.
Rátalálhat az idők kezdetére az idők végezetéig.
A tokaji házban mint meditációs modellben
összekapcsolta azt, amit az antropozófiából és a
népművészet szimbólumvilágából addig leszűrt. A
kérdés az, hogy ebben az értelemben valójában mi
a Szent Mihály-katedrális?
Egy szakrális geometrikus hiperpozíció
Suger apát a Saint Denis-katedrális felavatására
írt dolgozatában a XII. században kiemeli: „Senki
sem rakhat le más fundamentumot, mint ami
lerakatott, ami nem egyéb, mint Jézus Krisztus.” Ezt
a mondatot Bevezetés
Bartók és Makovecz katedrálisába című írásomból emeltem
ki ide azért, mert most egy másik szempontól
szeretném értelmezni Makovecz templomépítő
célját.
Az elmúlt kétezer évben nagyon sokan hivatkoztak
Jézus Krisztusra mint fundamentumra, többnyire
anélkül, hogy Jézus tetteiből vagy szavaiból
levezették volna elképzelésüket. Így volt ezzel
Suger apát is, és az őt kritizáló Szent Bernát
is. Sugernek Az
igazgatásról szóló műve, vagy a Saint Denis
gótikus épületének pazarló pompája nem állta
volna ki Jézus „lektorálását”. Clairvaux-i Szent
Bernát, aki puritán alkat volt, bírálta is az
apátot. Viszont azt, hogy Jézus mit szólt volna
a Bernát által szervezett és megáldott keresztes
hadakhoz, eléggé pontosan lehet sejteni.
Mindenesetre Suger apát zseniális építészeti
álmodozó volt, hatalmas látomásokkal és az
azokhoz illő megalomániával. Mondhatnánk kissé
tréfásan, hogy egy Makovecz Imre veszett el
benne. De nem veszett el, mert a Saint Denis-
templom átalakítása, újraformálása közben –
sokak szerint – valójában megteremtette a
gótikát. Talán kissé felületesen, de „jól
értesülten” azt is mondhatnánk, hogy Suger
megteremtette az első gótikus katedrálist,
Makovecz pedig az utolsót. Két egymásra is
rímelő szakrális fényorgona-építményt. Mind a
két épület egy misztikus fénykatedrális, amiért
a római katolikus vallás szigorú századaiban
mindketten megkapták volna az eretnek pecsétet.
Azonban Suger VII. Lajos király védett
főtanácsadója volt, Makovecz pedig egy
szekuláris korban élt. Az az igazság, hogy a
XII. században csak nagyon kevesen – talán csak
néhány beavatott – értette azt, amit az apát
elképzelt és megvalósított. Ezt mutatja, hogy
maga Szent Bernát, aki korának egyik legnagyobb
szelleme volt, nem foglalkozott ennek a
templomnak a jelentésével, csak a pazarlást
kifogásolta. Ez a hozzá nem értés Makovecz
katedrálisával kapcsolatban is megnyilatkozik,
az elítélők és a rajongók oldalán egyaránt.
Mutatja ezt a felületesen Makoveczre aggatott
gnosztikus pecsét, és az épületet − egy igazán
nem meghatározott − nemzeti keresztény templommá
avatók áhítata.
Fulcanelli – mai napig nem tudjuk ki is ő –
izgalmasan revelatív és rejtelmes A
katedrálisok misztériuma című könyvében
írja: a
gótikus katedrálist nem úgy kell tekinteni, mint
valamely teljesen a kereszténység dicsőségének
szentelt művet, hanem inkább a gondolatok, az
irányzatok és a népi hitek határtalan
megtestesülésének, egy olyan tökéletes egésznek,
amelyre bátran hagyatkozhatunk, ha az a
szándékunk, hogy valamilyen téren kifürkésszük
őseink gondolatvilágát, legyen az akár a vallás,
akár a világi dolgok, a filozófia avagy a
társadalom vetülete.
Makovecz katedrálisát is ebből a nézőpontból
lehet megközelíteni, nem pedig az ő személyes
hite felől. Akiknek efelől bármi kételyük van,
azokat megnyugtathatom, mert többször együtt
vonultam vele a tabáni templom körül a húsvéti
körmenetben, és láttam az arcát, és láttam az
embert, aki kezével magasra tartotta Jézus
zászlóját.
Suger a burgundiai csúcsív és a normann bordás
keresztboltozat összeszerkesztésével a szentélyt
az isteni fény felmutatásának szakrális helyévé
emelte. Mellesleg ezzel lerakta a gótika
alapjait. Nem- csak az építészetit, de a
teológiait is. Ezzel kialakított egy meditációs
teret, ahol az év fényes napjain a tanult
(beavatott?) szemlélő, de az egyszerű hívő is az
égi fény megvilágításában gondolkodhatott,
csodálkozhatott az emberi létezés nagy
misztériumán. A templomot így az isteni
megvilágítás, a megvilágosodás segítségével az
ember templomává is avatta, hogy ne a
kárhozottak, hanem a szentek útját járhassa,
hogy akár az, aki kárhozottként érkezik a
templomba, elnyerje a megbocsátó Isten örökké és
mindenkinek rendelkezésre álló kegyelmét. A
mereven moralizálók számára nehéz kérdés, hogy
mit keresnek a kárhozottak a templomban. A
fekete-fehér gondolkodás könnyen ítélkezik, és
általában igazságtalanul. Vélhetőleg Isten
másképpen „gondolkodik”. Erről ad jelzést az
első „mise”, az eucharisztia kihirdetése. Ott
Jézus látja, hogy két kárhozott-jelölt is ül az
asztalnál: az egyik Júdás, aki már elhatározta,
hogy − vélhetőleg zelóta indíttatásból – átadja
mesterét a zsidó főpapoknak, a másik Péter, aki
szintén már félig kárhozott, mert Jézus tudja,
hogy háromszor fogja megtagadni. Mégsem küldi ki
őket a „templomból” – ami az eucharisztia
kiszolgálásának a helye –, hanem együtt vesz
részt velük az áldozásban. A szent attól szent,
hogy nem elűzi a kárhozottat, hanem az utolsó
pillanatig bízik a megváltozásban.
Európa ma úgy, mint Suger apát idejében is, nagy
döntés előtt áll. Döntenie kell, hogy
megtalálja-e a kellő nézőpontot, arányt,
kegyelmet az ég és a föld között. Bár állandóan
új ég és új föld vonzásában élünk, nem mindegy,
hová tesszük a hangsúlyt. Az egyik elképzelés
Szent Bernáté volt, aki a lelki élet mellett a
háborúra, a hitvédelemre, a pogányok
(muzulmánok) elleni harcra helyezte a hangsúlyt,
a másik a belső, lelki és szellemi megerősödésre
és az abból épülő gazdaságra. Ez volt Suger apát
útja. Megtervezi – nem akármilyen ismeretlen
építők – segítségével az új fény-katedrálisát.
Ezután ez lesz az új „modern” templomépítési
trend, tisztábban mondva: az emelkedett főirány
egész Európában. Az eddigi befelé forduló
templomi homályt kinyitotta a fény felé. Akkor,
amikor Szent Bernát szervezi a keresztes hadakat
a mohamedánok ellen, Suger el kezdi
tanulmányozni az iszlám építészetet. Csodákat
talál, átveszi és továbbfejleszti őket. Tovább
gondolja a csúcsívet, a bordázatot, a
kőcsipkézetet, és a nyugati homlokzatra mint egy
szent pecsétet, odaszerkeszti a rózsaablakot,
szoláris Krisztus-szimbólumként.
Az építés közben Suger Európa szebbik
szellemének első igazi, és talán máig legnagyobb
menedzserévé vált. Rómából oszlopokat szállít, a
szaracénokkal is egyezkedve, hogy ne
akadályozzák a hajókat. Majd a templomtól nem
messze kitűnő kőbányákat nyit meg. Az addig
félreismert erdőkben megtalálja és kitermeli a
megfelelő hatalmas fákat, és mindezt
személyesen. Suger kitalálja azt is, hogy ez az
új világ hogyan terjedhet el. 1114. június
második vasárnapján egész Európában híres
templomszentelést rendez, és meghívja a királyt
és a frank világ püspökeit. A templom avatásának
magas szakrális liturgiai szintje elkápráztatja
– lelkileg is − a megjelenteket. Ennek az
eseménynek a részt vevő püspökei elkezdik
építeni saját katedrálisaikat. Első ránézésre
nyilván csak vallási tettnek tűnt az egész, de a
lényege az lett, hogy beindította Európa
gazdaságát. A munka közben szinte
melléktermékként kialakul Európa modern
építőipara és kolostorgazdasága is, egy olyan
gazdaság, ami az erényetika talaján áll. Az ora
et labora, a bencések jelmondata itt
teljesedett ki Európában a legszebben. Itt
mutatkozott meg, mire képes az ember, ha az ora (ima)
és a labora (a
földi építő tevékenység) egyensúlyában szervezi
az életet, ha az Ég és a Föld egyensúlyban van.
Suger apát nagy betűkkel odaírja a
katedrálisra: Ami
itt benn ragyog, aranyajtó jelzi előre, az
érzékelhető szépség jóvoltából a lélek az igazi
szépségig emelkedik, s a földből, ahol
nyugodott, e ragyogás a fénytől feltámad, s az
égbe jut.
Kilencszáz évvel később egy magyar építész egy
újabb dimenziót nyit: nemcsak az oldalfalakat
töri át, hanem a templom padlóját is, mert olyan
mértékben betört az elmúlt századokban a föld
alatti fény nélküli világ a templom, a fény
terébe, hogy nincs más választás: a szent fény
sugarával át kell világítani ezt az alsó világot
is.
Taligás istentisztelet
A „taligás istentisztelet” kifejezés a
katedrálisépítészet áldott munkaáldozata volt.
Egy szent kaláka, melynek során gazdag és
szegény, öreg és fiatal építőanyaggal megrakott
taligák elé fogta magát, hogy mindazt, ami az
építéshez kell, a helyszínre szállítsák.
Makovecz Saint Denis-e, kis Saint Denis-e a
tokaji ház volt. Ez a ház szintén így épült:
lélekemelően és lélekvesztően. Máig borzongat a
dráma szele, ami ott kísértett a csurig
megrakott lélekvesztő (halászcsónak) fölött,
szállítva a betont át a szigetre a megáradt
Bodrogon át. Ennél a háznál Makovecz Imre
nemcsak tervező volt, hanem építésvezető is,
úgy, mint Suger annak idején. Ő is együtt
kereste velünk a ház közepére szánt faragatlan
ágas oszlopot, és fizikailag is nap mint nap
építette a „kistemplomot”. Vélhetőleg akkor,
amikor az árvíz elöntötte a szigetet, és a
vízben meglátta, hogy egy másik épület is van
lefelé, fogalmazódott meg benne élete központi
gondolata, amit nevezzünk a kétszer kettő
józanságának, racionalitásával és
misztifikájával Makovecz-sejtésnek: hogyan lehet
megépíteni egy metaforát Isten képére és
hasonlatosságára. Tudta, hogy ha erről
gondolkodik, a szent hübrisszel lesz áldott és
átkozott.
A matematikai sejtés, vélhetjük úgy is, nem
matematikai fogalom, inkább metafizikai, ezért
is kacérkodik az e világi megfejthetetlenséggel.
Azután általában megfejthetők, de van olyan,
amelyiket mai logikánk képtelen megoldani. Ezért
kimondjuk, hogy se igazolni, se cáfolni nem
lehet, mint például a kontinuum-hipotézist.
Persze van úgy, hogy jön egy zseni egy teljesen
más kulturális környezetből, és elkezdi sorra
megfejteni az addigi megfejthetetlennek hitt
rejtélyeket. Ilyen volt a hindu matematikai
zseni Srinivasa Ramanuján, aki valójában
hályogkovács matematikus volt. Sugalmazója,
Namaviri istennő állítólag azt mondta neki, hogy
a Teremtő arra választotta ki, hogy elárulja az
embereknek a „téridő
szent számát”. Talán ez volt az a pillanat,
amikor a racionalitás szent tehene, a matematika
a metafizika felé vette (volna) az útját.
Nem biztos, hogy jó az, ha a tudomány elindul a
vallás felé, vagy fordítva: a vallás a tudomány
felé. A huszadik századi római katolikus vallást
egyre több oldalról éri kritika, hogy
megfelelési kényszerrel fordul a modernizmus
felé, és egyre több tudományos tételt értelmez
és fogad el. Így olyan terület hatása alá kerül,
amelyet materialista, ateista alapokról
fogalmaztak meg. Ebből a szempontból a
legveszélyesebb az evolucionista elképzelések
sokszor támogató kezelése. Nem biztos, hogy az
egyház égi küldetését segíti az ilyen értelmű
föld felé fordulás. Bár az egyháznak – hívják
fel a figyelmet vallásos tudósok is – ég és föld
között kell lennie megfelelő arányban, de soha
nem állíthatja iránytűjét az ég helyett a föld
felé. A katolikus egyháznak talán legnagyobb – a
korai gnoszticizmusnál és a reformációnál is
nagyobb – kihívása az, ami a késő modernizmus és
közte kialakult. Vélhetőleg nem az egyháznak
kellene modernizálódnia, hanem a modernizációnak
a posztmodernben kiteljesedő emberellenes és
okkult folyamatait kellene megállítani,és
visszatérni a racionalitás emberi méltóságot
támogató forrásaihoz.
Makovecz Imre, mint a katolikus egyház egy
tagja, egyszeri és megismételhetetlen
személyisége és hite alapján úgy vélte, állást
kell foglalnia ebben az ügyben. Úgy, mint
mindnyájunknak, akik ismerik a helyüket és
céljukat az Ég és a Föld között. Ezért Makovecz
egy építészeti metaforát alkotott arról, hogy
hogyan kellene gondolkodnunk az Ég és a Föld
viszonyáról a XXI. században, amikor olyan, vagy
még nagyobb változás előtt állunk, mint ezer
évvel ezelőtt, amikor Suger apát beengedte a
fényt az addig homályos templomba. Makovecz
ugyanezt a fényliturgiát követi úgy, hogy közben
Suger kint és bent fényliturgiáját kiegészíti a
fent és lent fényliturgiájával, fénykeresztet
formázva. Ezáltal egy szakrális geometrikus
hiperpozíciót foglal el. Így katedrálisa egy
templom-metafora, ami valójában díszlet is, mint
ahogy egy (költői) metaforában a szavak egy
emlékezet-katedrális díszletei is.
Végül érdemes feltenni azért nyomatékosan azt a
kérdést, hogy Jézus épített volna-e templomot?
Ez a kérdés azonban már az emberi létezés
áldozatkultúráját érinti.
A cikk eredetileg az Országépítő folyóirat 2021/3 számában volt olvasható.