Makovecz Imre költő szeretett volna lenni. 
		      Igazi, olyan, mint Ady. Látomásos, sámános 
		      nyelvmester, és a nyelv által minden titkok 
		      tudója. Nagy László, a költő, az Élet 
	          és irodalom versrovatának a szerkesztője 
		      mesélte nekem – miután Tokajban bemutattam neki 
		      Makovecz Imrét –, hogy ő már ismerte ezt a fiút, 
		      verseket vitt be hozzá. Makovecz valójában nem 
		      akart építész lenni. Egész életében építészetben 
		      bujdosó költő volt. Az ő Rodostója az építészet 
		      volt. Belőle akart hazatalálni a Trianonnélküli 
		      magyarsághoz, a bűneinket megbocsátó Istenhez. 
		      Ahhoz, akinek a nevét nem tudják, vagy nem merik megnevezni hazátlan népek, a létezés árva 
		      törzsei. Pedig nem is kell keresnünk ezt az 
		      Urat, mert ha felmegyünk a hegyre, a szívünkben 
		      egyből megjelenik. Ha felmegyünk… Makovecz 
		      rajzolja az utat fölfelé, és írja: Ha 
		        a spirális fasoron felmegyünk a dombra, hogy a 
		        Fa alá álljunk, addigra bennünk betelik a fák 
		        ideje, s előttünk már csak az Ős Növekvő mered 
		        az égre, s többet mond el a szél, a futó felhő a 
		        fáról, mint amit a völgyben egymásról valaha is 
		        megtudhattunk.
Örök kérdés, mit tudhatunk meg itt a völgyben 
								egymásról és Róla, amíg a világ a mi világunk. 
								Vélnünk kellene közben, hogy ebből a tudásból – 
								és egyedül ebből – épül össze a világnak világa, 
								aminek be kell teljesednie. Ezért minden 
								gondolat szabad, minden kísérlet lehetséges, de 
								valójában csak az, ami a hegyre vezet. A többi 
								bűn, eredendően, és a megkergült idővel terhes, 
								azzal az idővel, ami kizökkent, és a zakkant 
								tengely nélküli létben kóvályog, kísért.
			
			
			Makovecz Imre már fiatalon – goethei hübrisszel 
								– elhatározta, hogy templomépítő lesz, a 
								legnagyobb templomépítő. Mintha ő is hallott 
								volna egy olyan égi szózatot, mint 1880. október 
								13-án Csontváry: Te 
								leszel a világ legnagyobb napútfestője. Nagyobb 
								Raffaelnél. Talán így szólt Makoveczhez a 
								hang: Te 
								leszel a világ legnagyobb templomépítésze. 
								Nagyobb…
A templom – most még ne határozzuk meg, mi az – 
								van az emberi létezés középpontjában. Ő a 
								létezésünk napja, körülötte bolyongunk misztikus 
								látomásokkal, mindennapi örömeinkkel és 
								virágvasárnapos felvonulásainkkal. A templom ott 
								izzik a hit és a gnózis (a magas rendű lét és 
								teremtésismeret) feszültségében. Körbetáncolják 
								mindegyik oldal hívői és eretnekei. A templomhoz 
								valójában a hit is és a gnózis is vakmerően 
								közeledik, mert mégiscsak Isten házáról volna 
								szó. Arról az Istenről, akiről csak hitünk van, 
								de fogalmunk nincs. Makovecz kedvenc képe volt, 
								hogy a világot úgy kell felfogni, mint egy zsák 
								krumplit. Persze ő volt az, aki, ha kellett, a 
								krumplit is meghámozta, mint azt a bizonyos 
								narancsot, amiből szó szerint kifaragta a jin és 
								jang motívumot, a világ bonyolult dialektikus 
								dualitását, a (kínai) filozófiait, amit talán 
								végképp nem értenek, de csodálnak a New Age 
								boldog tudatlanjai.
A krumplihasonlattal azonban zseniálisan 
								megsejtett valamit, amit sem a vallások papjai, 
								sem a túlképzett gnosztikusok nem értenek. Azt, 
								hogyan tudnak megérkezni egy zsák krumplival 
								Isten oltárához az egyszerű emberek, ők pedig 
								talán soha. Vélhetőleg ez a Makovecz-sejtés – 
								lehetne ez matematikai tétel is, ha nem volna 
								minden a matematikánál bonyolultabb – vezette az 
								építészt egész életében azon a keskeny ösvényen 
								(lásd a szúfi barzakh), 
								amin botladozott, tévelygett, és néha 
								zseniálisan táncolt a hit, a gnózis és a 
								népművészet világa között. Ez a tánc a múlt 
								század 60-as éveiben kezdődött a gnózis (nem a 
								gnoszticizmus) bűvöletében. Ekkor került 
								Makovecz Imre az antropozófia, a Steiner-i 
								világkép közelébe, és nem csoda, hogy első 
								pillanatban elvarázsolódott tőle.
			A Kárpát-medence a 19. század fordulóján a 
								messiások, az önfölkentek földje volt. Oly sokan 
								ismerték itt föl magukban a messiási küldetést, 
								hogy azt még a zsidók szent földje is 
								megirigyelhette volna. Ám itt ráadásul minden 
								messiásnál nagyobbak születnek, mert ezerszer 
								messiások a magyar messiások, mint ahogy Ady 
								Endre mondta és képzelte magáról is, saját 
								zsenialitásáról, saját önfelkentségéről, és így 
								megérthetetlenségéről.
Ha volt igazi bevallottan messiás-tudatú ember a 
								Kárpát-medencében, az Rudolf Steiner volt. Új 
								vallásának, antropozófiájának a célja a világ 
								lényegének egy magas szintű beavatottság és 
								szellemi éhség általi felfogása, és így az 
								emberben és a kozmoszban lévő szellemi erő 
								összekapcsolása. Steiner elképzeléseit 
								tekinthetnénk akár „egyszerű”, modern gnosztikus 
								újjáéledésnek is. Az antropozófia atyjának 
								rendkívül tág ismeretei voltak a világunkat 
								meghatározó szellemi áramlatokról, és ezekről 
								hallgatóit, adeptusait és beavatottjait szó 
								szerint meg tudta babonázni, szellemileg el 
								tudta varázsolni. A legpraktikusabb 
								mezőgazdasági ismereteket és a legbonyolultabb 
								hermetikus elképzeléseket egyszerre tudta egy 
								olyan okkult légkörbe bevonni, ahol a hallgatók aha-élménye őszinte 
								áhítattal megszülethetett. Az ilyen típusú 
								tanításnak természetesen ismertek a történelmi 
								előképei. Így Steinernél is hivatkozhatnánk a 
								rágalmazásokból kihámozott első századok 
								szamaritánus gnoszticizmusának tanítóira, akiket 
								főleg csak az egyházatyák vitairataiból 
								ismerhetünk. Egyszerűsítés lenne azonban 
								Steinert csupán egy neognosztikus „főpapnak”, 
								tanítónak nevezni,már csak azért is, mert 
								tanaiba olvasztotta nemcsak a gnoszticizmus, 
								hanem annak egyik oldalága, a manicheizmus, 
								valamint az alkímia, a hermetizmus, a kabbala, a 
								rózsakeresztesség, és végül a Blavatski-féle 
								teozófia eklektikus tanait is. Ez az izgalmas 
								eklekticizmus főleg nála, de tanítványai 
								értelmezésében is rendszerré állt össze. 
								Szerintük olyan világértelmezéssé, ami elhozza 
								az emberi nem megváltását. Mert a megváltás a 
								lényeg, és mindenki a megváltást keresi, hol 
								egyszerűen, hol túl bonyolultan, de többnyire 
								reménytelenül. Steiner is a megváltást kereste 
								messiási lendülettel, és így kikerülhetetlen 
								lett számára is a Pál által megváltónak és 
								messiásnak kikiáltott Jézus. Igaz, Jézus soha 
								nem mondta magáról, hogy ő messiás, a zsidók 
								pedig, akik eléggé autentikusak ebben az ügyben, 
								nem tartották messiásnak. Steinernek tanulságos 
								hosszú útja vezetett ahhoz, hogy végül is Jézus 
								tanításainak lehetséges okkult és ezoterikus 
								értelmét kutassa az  evangéliumban. Nikodémusztól 
								Steinerig a Jézushoz mély érdeklődéssel közeledő 
								gondolkodók nehezen birkóztak meg a Názáreti 
								isteni egyszerűségével, példabeszédei átlátszóan 
								kristálytiszta gondolataival. A túlképzett és 
								túlfeszített, így egyben elitista szellemek 
								számára igazi döbbenet, és hihetetlennek 
								tartják, hogy csak ennyi a kinyilatkoztatás, 
								hogy a mi Atyánk az a jó Isten; a jóságnak ez az 
								Istene szereti teremtményeit; és mi csak akkor 
								közeledünk Hozzá, ha szeretjük egymást. A 
								túlképzett erre legyint, hogy hát persze, de mi 
								a titkos üzenet. Mi az a titkos tudás, amit 
								legalább nekünk, beavatottaknak okvetlen tudnunk 
								kell. A népnek természetesen elég ez a 
								szeretet-vallás, mert úgy sem értené a titkos 
								tanok lényegét, de mi, beavatottabbak a 
								tudás-vallás tételeit szeretnénk megismerni, 
								mert csak úgy tudunk hinni.
			
			
			Mi, egyszerűbb emberek, ha nem értünk valamit, 
								ha rájövünk valami érthetetlen találkozásra, 
								egyből elkezdjük a véletlent emlegetni. Ilyen 
								„véletlen” volt (Steiner szerint nem) hogy 
								1881-ben – amikor naponta ingázott be Bécsbe – 
								találkozott a vonaton egy furcsa alakkal, aki 
								gyógynövénygyűjtő volt, és abból élt, hogy 
								azokat eladta a bécsi piacon.
Steiner ekkor Fichte filozófiáját tanulmányozta 
								különös tekintettel az Én (Ich) problémájára, és 
								így Brentano tanítványaként jó úton volt afelé, 
								hogy rendes filozófiatanár legyen majd 
								valamelyik európai egyetemen. Azonban a bécsi 
								vonaton összebarátkozott egy gyógyfüves 
								„kuruzslóval”, akit Félix Kogutzkinak hívtak, és 
								ő ennek a bécsi „kisvasútnak” a mindennapi nagy 
								utazásain beavatta a fiatalembert a természet 
								nem akadémikus, hagyományos és spirituális 
								tudásába, vagy, ahogy ezt Steiner később 
								értelmezte, a rózsakeresztes tudásba.
Steiner állítása szerint Kogutzki hívta fel a 
								figyelmét Goethe rejtett tanaira, és bemutatta 
								őt több fontos személynek is, köztük egy 
								„Mesternek”, aki magát Christian Rosencreutznak 
								nevezte. Így Steiner tőlük nyert indíttatást, 
								hogy újraspiritualizálja a dekadens, 
								materialista nyugati civilizációt, hogy 
								megalapozza a természettudományok új 
								szemléletét, megteremtse a kereszténység új(ra 
								értelmezett) tanításait, és a karma, valamint a 
								reinkarnáció nem keleti megértését.
Így Steiner Kogutzki hatására−akiről nem 
								tisztázódott, hogy csak egy egyszerű paraszt− 
								látnok, vagy magas szintű rejtőzködő 
								rózsakeresztes és reinkarnálódott szellem volt. 
								Elindult a hérakleitoszi úton a kimondható, a 
								sejtett és a rejtett tudás megismerése felé. 
								Ezen a zarándoklaton az egyik út Goethéhez 
								vezetett, a másik Krisztushoz.
			A Goethéhez vezető volt az egyszerűbb, már ha 
								Goethe megértése egyszerű lenne. A fiatal 
								Steiner zsenialitását mutatta az a tény, hogy 
								bár a bécsi Műszaki Főiskolán végezte 
								tanulmányait, megsejtette azt, hogy Goethe a 
								természetről izgalmasabban beszél, mint Newton. 
								Jobban mondva, a két géniusznál két 
								ismeretelmélet ütközik, és így lehetséges, hogy 
								mindkettőnek igaza van. Mai napság is érdemes 
								lenne – sőt egyre inkább – újragondolni a 
								fényről szóló vitájukat. Ma már sejthetjük – 
								mert erre Heisenberg is utalt –, Goethe látta 
								annak a veszélyét, hogy a természetet az 
								absztrakció segítségével próbáljuk megérteni. A 
								huszadik századi tudomány eljegyezte magát ezzel 
								a veszedelmes elképzeléssel. Steiner 
								természetesen ezt nem láthatta még pontosan, de 
								megérezte annak jelentőségét, hogy mit akar 
								Goethe azzal mondani, hogy a kísérleteket nem 
								szabad elválasztani az embertől, nem szabad a 
								kutatást túlmatematizálni, mert − ahogy ő mondta 
								− sok olyan igazság létezik, ami nem 
								kiszámítható, és sok olyan is, amit nem lehet 
								kísérletekkel eldönteni.
Az ismeretszerzésnek van egy királyi útja is – 
								ez persze nehezebb és sokak számára zavarosabb 
								–, amin elindulva egy egyszerű növényben is fel 
								lehet fedezni minden létező növény ősformáját… 
								Természetesen nem mindegy, hogy az ősforma, az 
								archetípus kutatása közben valaki egy új 
								fajelmélethez, vagy egy új ismeretelmélethez jut 
								el. Steiner egy ilyen új ismeretelmélethez akart 
								(Willen!) eljutni. Ha volt valami, ami 
								elkápráztatta Makovezc Imrét az antropozófiában, 
								akkor ez a steineri akarat, és még valami, 
								éspedig az a túlburjánzó spiritualitás, amire a 
								steineri jelenség támaszkodott.
Az arábiai utazás
			A magyar szellemi élet az 1956-os szabadságharc 
								leverése után érkezett meg történelmi 
								mélypontjára. A triumfáló politikai erő 
								megtámadott mindent, ami nemzeti, ami 
								keresztény, és ami európai. Egy moszkvai hátterű 
								okkult materialista ateista erő tudatosan 
								számolta fel a keresztény európai hagyományt 
								úgy, hogy − az úgynevezett szocialista 
								országokban is egyedülállóan− ezzel együtt 
								üldözte a nemzeti hagyományt, és a nemzeti érzés 
								bármiféle megnyilvánulását. A magyar szellemi 
								élet „katakombákba” menekült, olyanokba, mint a 
								60-as években az antropozófusok köre és a 
								bulányisták, vagy mint a 70-es években a 
								népművészeti, a nomád nemzedék mozgalom.
Itt kell közbevetni, hogy sajnos egyáltalán 
								nincs feltárva, hogy valójában milyen diabolikus 
								szellemi erők küzdelme játszódott le a huszadik 
								században. Mindegyik oldal leegyszerűsítések 
								sűrű fátyla mögé rejtette valódi ideológiáját és 
								álteológiáját. Csak az elmúlt 25 évben jelentek 
								meg azok a feltárások, amelyek rávilágítottak 
								például a szovjet okkult kommunizmus valódi 
								szellemi áramlataira. Lassan derül ki, hogy az 
								úgynevezett szovjet proletárforradalom az okkult 
								jegyében született, és abban is múlt ki. 
								Valójában csak mostanában derül ki, hogy a 
								látszatra racionálisnak tűnő materialista, 
								ateista, kommunista-szocialista államideológia 
								mögött milyen okkult irracionalista, ezoterikus 
								szellemi erők munkálkodtak, diabolikus 
								szándékokkal. Amilyen hatalmas szellemi 
								energiákat fordított okkal a nyugati értelmiség 
								a nácizmus okkult gyökereinek a feltárására, 
								olyan kevéssé foglalkozott a bolsevizmus okkult 
								szellemi gyökereivel, pedig az évtizedekkel 
								előbb kezdődött, és összességében a keleti 
								tömbben pusztítóbb is volt. A teozófia és annak 
								Steiner által keresztényiesített formája, az 
								antropozófia nagyon mély hatást gyakorolt a 
								huszadik század elejének orosz értelmiségére. Az 
								orosz (szláv) túlfűtött vallásosság találkozott 
								a Nyugat-Európából érkező neognosztikus 
								eszmékkel, és burjánzani kezdett Nyikoláj 
								Fjodorov kozmizmusától Lunacsarszkij kulturális 
								forradalmáig. Lunacsarszkijékra nagy hatással 
								volt Blavatszkij. Különösen szerették azt a 
								tételét, hogy amiként 
								az Isten teremtett, az ember is teremthet. A 
								kommunista kultúra szerintük az új (isten)ember 
								teremtője, az új ember kovácsa. Sztálin a 30-as 
								évektől fokozatosan elvágta a „létező” 
								kommunista kultúra európai okkult hagyományokra 
								mutató gyökereit, mert zavarták annak az 
								okkulton és az ezotérián is azért még átütő 
								szellemi értékei. Így Magyarországon 1945 után 
								tiltották az ún. szocialista kultúra teozófikus 
								és antropozófikus gyökereinek az értelmezését, 
								és ugyanúgy nyomás alatt tartották, sokszor 
								üldözték az antropozófusok gyülekezéseit, 
								ugyanúgy, mint például a keresztény 
								bulányistákat is. Ez alól a nyomás alól majd 
								Gorbacsov idejében szabadul a rendszer, amikor 
								az úgynevezett szovjet proletárforradalom, ami 
								az okkult jegyében született, annak a jegyében 
								is múlt ki, mert az „aposztata” pártfőtitkár 
								1987-ben engedélyezte Nyikolaj Konsztantyinovics 
								Rerih teozófus festő tanainak terjesztését. 
								Rerih – aki magáévá tette Steiner elképzelését a 
								vallások, a művészet és a tudomány 
								újraegyesítéséről – megtervezte ennek az új 
								egységnek a zászlaját is egy régi szimbólum 
								felhasználásával, (ill.) meghatározott egy 
								számunkra az illyési haza 
								a magasban gondolatra is utaló tételt: Minden 
								oroszhon felett létezik egy felejthetetlen 
								Oroszország.
Ezeket a háttérösszefüggéseket nem ismerve – mert nem volt semmilyen szinten feltárva – mélyedt el Makovecz Imre a 60-as évek Magyarországán az antropozófia tanulmányozásában. A szellem különös utakat követ, szinte kibogozhatatlan vargabetűket ír le földi vándorlásai közben. A vallástörténet máig megfejthetetlen tétele, hogy hová tűnt Tarzuszi Pál lóról való leesése megvilágosodása után, miért ment Arábiába, az okkult titkok földjére. Általában miért szükségszerű, hogy egy nagy szellem sorsfordító vállalkozása előtt elvonuljon valahová, kiüresíteni magát, és egyben feltöltekezni. Ki a pusztába megy, ki Arábiába, ki az antropozófusokhoz. Szinte mintha mindegy lenne, hová, de valahová el kell vándorolni, legalább szellemileg. Egy építésznek a szellemileg majdnem megfojtott 60-as évekbeli Magyarországon nem volt jobb és izgalmasabb orientáció, mint az antropozófikus ismeretek. Steiner vallást – tudományt – hitet – művészetet ötvöző szellemi világa egy fiatalember számára káprázatos szellemi univerzumot nyithatott meg, és nyitott is meg Makovecz Imrének. Steiner Jézust is idéző és kísértő neognoszticizmusa revelációként hatott egy keresztény gyökerekkel rendelkező fiatal építészre, akiben formálódott az embert és Istent is kísértő gondolat, hogy ő lesz a legnagyobb templomépítész.
A tájékozódás vándorévei
			Milyen természetesnek kellene lennie, hogy egy 
								fiatalember szellemi nagykorúvá válása előtt 
								elindul, hogy magába szívja az emberi kultúrából 
								azokat az értékeket, amelyek új szintézisbe 
								emelésére szenteli azután az egész életét! Most 
								két ilyen fiatalember „pokoljárásának” a képe is 
								idetolakodik erőszakosan és tanulságosan.
A legkülönösebb európai művész Hieronymus Bosch 
								fiatalon elmélyül a katedrálisok lényegének 
								megismerésében. Városa, Hertogenbosch európai 
								jelentőségű katedrálisát tanulmányozta 
								megszállottan, nap mint nap restaurálta és 
								továbbalkotta idősebb mesterével. E nélkül a 
								sziszifuszi munka nélkül nem született volna meg 
								az európai kultúra legizgalmasabb 
								festménykatedrálisa, a tévesen Gyönyörök 
								kertjének nevezett hármasoltár-kép. Ez az 
								eddig talán legtöbbet értelmezett, és főleg 
								félreértelmezett kép – sok minden más mellett – 
								már a 15. század fordulóján felvetette azokat a 
								gondolatokat, amelyek megigézték Goethét, 
								Steinert, és rajtuk keresztül is Makovecz 
								Imtrét. Nem tudjuk, hogy Goethe ismerte-e Bosch 
								képeit – vagy valamelyik másolatát –, de az 
								biztos, hogy a festő jó háromszáz évvel az író 
								előtt felvetette az ősnövény kérdését, és 
								ábrázolta a létezés- értelmezés materialista 
								evolúciós elképzelésén túli lehetőséget.
A másik fiatalember Goethe volt, aki fiatal kora 
								létbizonytalanságából, saját Werther-szerepéből 
								épített fel hatalmas hübrisszel egy elképesztő 
								európai szellemi katedrálist, s egyben az 
								európai gondolkodás egyik gigantikus 
								magánmitológiáját. Goethe Eckermann-nak beszélt 
								arról, hogy az 
								egész művészeten végigvonul valamiféle 
								leszármazási folyamat, így a Raffaello-szabású 
								férfiak nem a földből nőnek ki. Ha egy nagy 
								mestert látunk, mindig azt találjuk, hogy 
								átvette elődeitől a jót, és épp ezáltal lett 
								naggyá. Goethe itt is, mint mindig, saját 
								magáról beszél, s talán ezért nem említi azt, 
								hogy éppen egy nagy mester a maga sokszor 
								gátlástalan szabadságával mennyi rosszat is tud 
								elődeitől átvenni. Ez természetes, és éppen 
								ezért egy nagy alkotónál legfontosabb a 
								szűrőképesség. Goethének, s talán tőle is 
								tanulva Makovecznek művészeti szempontból 
								zseniális szűrőképessége volt. Egyszerre tudatos 
								és hályogkovács-technikával válogatták ki a 
								számukra legizgalmasabb dolgokat, és azokat 
								ráadásul úgy, hogy közönségük számára 
								varázslatos legyen. Ezen az oltáron néha sok 
								mindent fel is áldoztak, amit nem kellett volna. 
								Goethe, mint par excellence értelmiségi 
								egyszerre fordult áhítattal a régi ezoterikus 
								nagy eszmék felé, elég gyorsan ki is ábrándult 
								belőlük, és parodizálta őket. Az ifjú költőt 
								személyes vallási krízise irányította az 
								ezoterikus irányzatok felé. A Gottfried 
								Arnold-féle pietizmus volt az a vallási keret, 
								ami csatornázta az útját az alkímiai, a 
								gnosztikus és újplatonikus hagyományok felé. 
								Ennek az lett az eredménye, hogy kialakított egy 
								privát vallást, ami egyetlen vallásra sem 
								hasonlított. Goethe mélyen átlátta, hogy Kant 
								tanainak milyen határai vannak a tudáshoz vezető 
								úton, ezért, bár egészséges iróniával és 
								kritikával, de nagyon komolyan vette a világról 
								és az emberről alkotott hermetikus 
								elképzeléseket. Ezeket olyan fókuszba tudta 
								helyezni, hogy hatása revelatív lett olyan 
								izgalmas elmékre is, mint főleg Steiner és Jung. 
								Steiner jobban elmélyedt, elsüllyedt az 
								ezoterizmusban, mint Goethe, és mivel nem 
								értelmiségi – tehát kritikus, s ha kell, 
								ironikus – volt, hanem pap, eme hagyomány 
								feltárásának rabja lett.
Mégis úgy tűnik, jó érzékkel választott 
								Makovecz, amikor elindult Steiner szinkretikus 
								és sokszor eklektikus világa felé, mikor 
								elutazott Dornachba, az egyedülállóan izgalmas 
								„pogány” templomba. Azt akkor még ő maga sem 
								tudta, hogy valójában nem Steinerhez, hanem 
								Goethéhez érkezett meg, érkezik majd meg, amikor 
								a 80-as években elkezdi rajzolni a Goethe és a 
								Karl Blossfeldt ihlette ősnövényeket, a kozmikus 
								létezés legszebb manifesztációit, amelyek az 
								univerzum egyedülálló csodájához, az emberi 
								testhez vezettek. Ahhoz a testhez, amit semmi 
								áron nem szabad hagynunk lerombolni, mert a test 
								a templom… Tágabb formában Isten temploma, 
								részleteiben bármi, akár a hübrisz felé csapongó 
								szellem Goethe-koponya temploma, vagy 
								mellkas-ravatalozóként megfordított hajó a 
								túlvilágra.
Azt, hogy a test templom, Jézus mondta ki János 
								evangéliumában: Felele 
								Jézus és mondá nékik: Rontsátok le a templomot, 
								és három nap alatt megépítem azt… Ő pedig az ő 
								testének templomáról szól vala. A test és a 
								templom szimbólum átfedi egymást az emberiség 
								kultúrtörténetében, és meghatároz egy radikális, 
								és így egyben drámai állásfoglalást, azt, hogy 
								az emberi test vagy az Isten temploma, vagy az 
								isteni jelenség fényrészének rabul ejtő börtöne. 
								Jézus kinyilatkoztatása azt jelenti, hogy az 
								emberi test Isten 
								legszebb és legtökéletesebb alkotása, ahogy 
								ezt Agrippa von Nettesheim Titkos 
								bölcselet című művében kifejti. Eszerint a 
								Teremtést értelmezhetjük úgy is, mint testet 
								adást, és ez a tett az Univerzum szívébe helyezi 
								az embert. Ezzel szemben a gnoszticizmus a 
								létezés börtönképletét fogadja el, és ebből 
								azután logikusan levezeti a világidegenség 
								képletét, képleteit, az egzisztenciális 
								szorongás elméletét, amit egy elitista 
								önmegváltással próbál feloldani. A jézusi Jóteremtés hit 
								és a gnosztikus elrontott teremtés 
								antagonisztikus ellentétben áll egymással.
			„Én 
								nem lehetek antropozófus építész…” − mondta 
								ki Makovecz az antropozófus közösséget elbocsátó 
								szép üzenetében, és nemcsak azért, mert már 
								megcsömörlött a Steiner-epigonok dr 
								Steiner hat gesagt kultuszától, hanem mert 
								megérintette egy nagyobb vonzás: a magyar 
								keresztút vonzása. Elindult, hogy megkeresse azt 
								a Kós Károlyt, aki a trianoni katasztrófa 
								közepén nem Nyugatra menekült sztárépítésznek, 
								hanem napszámosnak, őrt álló katonának vonult 
								vissza a magyar haza erdélyi szívébe.
Makovecznek különleges szerencséje volt nagy 
								utazásain, hogy ha elindult valami vagy valaki 
								felé, nem pontosan csak oda érkezett meg, ami az 
								úti célja volt, hanem egy kicsit mélyebbre, és 
								kicsit magasabbra. Természetesen nemcsak 
								szerencse kellett ehhez, hanem egy speciális 
								érzékenység is: meglátni a választott célban azt 
								a szellemi archetípust, ami éppen nekünk nyit 
								egy magasabb szellemi teret, magasabbat annál 
								is, mint amit a megtalált tanító képviselt. 
								Steinerhez elindulva így tudott megérkezni 
								Goethéhez, majd Kós Károlyhoz elindulva a 
								népművészet mély szimbólumrendszeréhez.
			
			
Bauhaustól tulipánig
			Az 1970-es évek elején a magyar szellemi élet 
								ébredezni kezdett abból az ájulatból, amibe 1945 
								és 56 után belezuhant. 1972-ben létrejön az első 
								budapesti táncház, és megalakul a Fiatalok 
								Népművészeti Stúdiója, az első olyan nemzeti 
								érzelmű ifjúsági társulás, amelyiket nem a KISZ, 
								a Kommunista Ifjúsági Szövetség, a hatalom 
								egyetlen ifjúsági szervezete kezdeményezett. Az 
								akkori hatalom nem tudta értelmezni ezt a 
								jelenséget, mert csak a politikai hatalom 
								struktúrái felől értelmezett mindent. Így nem 
								látta, hogy a napi politikai szinten túl milyen 
								kulturális mélystruktúrák ébredeznek.
Először akkor szisszen fel, amikor észreveszi, 
								hogy elindult valamiféle egymásra találó 
								gondolkodás, sőt tanácskozások szerveződnek, és 
								fórum alakul a hivatalos ideológiától független, 
								az elnyomott gondolat számára. A hetvenes évek 
								közepén a tokaji népművésztáborban a Fiatalok 
								Népművészeti Stúdiója szervezett egy találkozót, 
								amelyen ott volt Nagy László, Csoóri Sándor 
								költő, és olyan építészek, mint Csete György, 
								Kerényi József, Makovecz Imre, és sokan mások, a 
								tábor alkotói. A tábor – a különleges 
								titkosszolgálati figyelmen túl – csendben 
								lezajlott, ám a politikai háttérben az 
								értelmezés lázas munkája folyt, aminek eredménye 
								az lett, hogy ennek a népművészeti – vagy annak 
								nevezett – tudatosodásnak egy kicsit neki 
								kellene menni. Mivel a tokaji tanácskozás egyik 
								fő témája a Pécsi Tervező Vállalat Ifjúsági 
								Irodájának a tevékenysége volt, főleg a paksi 
								lakótelepi kísérlet, vélhetőleg ezért kérték fel 
								Major Mátét a korbácsos ember szerepére. Major 
								Máté, aki Bauhaus- hívőből lett a kommunista 
								építészet ideológusa, nem vette észre a csapdát, 
								és egy építészeti ideológiai szószékről 
								prédikált. Ekkor már minden bizonyíték el volt 
								temetve a Bauhaus és a szovjet kommunista 
								ideológia teozófus és antropozófus közös 
								gyökereiről, ennek a két világnak a közös okkult 
								eredőiről. Nem lehetett arról beszélni, hogy a 
								szovjet házgyári modell a Bauhaus-lakásutópia 
								lebutított, leszegényített megvalósítása. Erről 
								Major nem is mert beszélni, ő jó érzékkel 
								észrevette, hogy a pécsiek kísérlete, a tulipán 
								(vagy bármilyen motívum) odaapplikálása ezeknek 
								a házgyári épületeknek a falára anakronizmus, és 
								nem old meg semmit. Így könnyű dolga volt a 
								Majornak válaszoló költőnek, Nagy Lászlónak, 
								amikor megfogalmazta és ráolvasta Majorra, hogy 
								a lényeg az, hogyan jutottunk Bauhausból 
								búgatóba. A vitát itt a hatalom gyorsan lezárta, 
								úgy, hogy még saját ideológusát sem védte meg. 
								Ez először történt 1945 óta. Valójában akkor még 
								észre sem vettük, milyen rianás történt a 
								hatalom addig masszív jegén. Valami más is 
								történt viszont az ún. tulipános vitában. Sokan, 
								így Makovecz Imre is rájött, hogy van itt valami 
								mélységesen mély titok a tulipán körül. Az, hogy 
								a népművészetben valami rejtőzködő elementáris 
								tudás rejlik, és ez megosztja a létezésről és a 
								teremtésről gondolkodók táborát. Így lassan a 
								népművészetről való gondolkodás ontológiai 
								jelentőségűvé kezdett válni, bár kezdetben szűk 
								körben.
A népművészet hazai új típusú újrafelfedezésének 
								az igazi lökést az adta, hogy 1973. február 
								1-jétől Pap Gábor a Művészet folyóirat 
								szerkesztője lett. Ebben az időben ez a lap az 
								ország művészeti életének egyik legfontosabb 
								fóruma. Pap Gábor, aki ennek a lapnak 1974-től 
								1979-ig a főszerkesztő-helyettese és igazi 
								szellemi irányítója, ezt a fórumot egy új 
								népművészet-értelmezés bázisává tette. Úgy 
								sikerült ezt megtennie, hogy az ő 
								népművészet-elképzelése messze távol volt az 
								akkori (és későbbi) hivatalos tudományos 
								vonalaktól. Pap Gábor asztrálmitológiai keretek 
								közé helyezte a népművészet mögött megbúvó 
								szellemi hatásokat. Ez a hályogkovácsszerű 
								szellemi operáció új látáshoz vezetett, 
								inspirálta a népművészeti tárgyalkotó mozgalom 
								magas szintre emelkedését, és több művészi 
								életműben felfedezhető a hatása Bak Imrétől 
								Makovecz Imréig.
Az emberi kultúra különböző emlékezetstruktúrák 
								kölcsönhatásából építkezik. Főleg a 20. század 
								izgalmas felfedezése volt az, hogy az 
								úgynevezett kőkor kultúrája sokkal magasabb 
								rendű volt, mint az, amit az evolucionista és 
								pozitivista fősodratú tudományosság addig 
								hirdetett róla. Pap Gábor egész életművével azt 
								járta körbe, hogy ennek az őskultúrának, 
								őstradíciónak – amelynek központi gondolata 
								asztrálmitologikus volt – a lenyomata 
								megtalálható és újragondolható a népművészetből. 
								Ezek a gondolatok ugyanolyan mély benyomást 
								tettek Makoveczre, mint az antropozófiai 
								gondolatok. Különben ez a két világ nem is áll 
								olyan messze egymástól, mint a hívők serege 
								hiszi. Például mind a kettőben megjelennek 
								manicheus hatások. Steinernél a Jézus-jelenség 
								értelmezésében, Pap Gábornál a Szent Korona 
								vizsgálatánál. Ez természetesen a 70-es években 
								még nem látszott. Makovecz ekkor jelentette meg 
								a Napló című 
								művét, Népművészeti 
								minták szerkezetelemzései, meditációk 1974−78 alcímmel. 
								Makovecz a népművészetet egy 
								határlét-elképzeléssel közelítette meg, és ebbe, 
								bár nem hivatkozott rá, beépítette az 
								antropozófia alaptételeit: Sötétség 
								és világosság, jó és rossz, áldás és átok között 
								egy létező vagy nem létező vonalra álltunk. Ebben 
								az írásában jelenik meg nála először a később 
								általánossá, sőt mitikussá váló szent és 
								kárhozott dichotómia is, előidézve az élete 
								végén tervezett katedrális főcímét is. Itt még 
								így fogalmazódik a tétel: Ez 
								a maga körül forgó jó-rossz, nyílt-titkos, 
								áldott-átkozott alternatíva halmaz… Ezekkel 
								a gondolatokkal egy papi ember kezdi 
								megfogalmazni az építészeti tevékenységével a 
								saját kinyilatkoztatását a jézusi tanok, az 
								antropozófia, neognoszticizmus és keresztény 
								gnózis között mozgó igehirdetése és a 
								népművészetben megtalált ős(szimbólum) nyelv 
								hármasságában, azok gyepűjén vándorolva, 
								szellemileg egyszerre izgalmasan, és 
								élet(szellem)veszélyesen egyensúlyozva.
Makovecz Imrét népművészet iránti 
								elkötelezettsége miatt sokszor vádolták 
								magyarkodással. Az elmúlt évtizedekben a sok 
								bundás magyarkodást látva már talán mindenki 
								számára érthető, hogy ez a vád mennyire 
								nevetséges, ezért nem is érdemes foglalkozni 
								vele. A keményebb vád az, ami 1990 után jelent 
								meg, az, hogy gnosztikus. Ezt lazán és lelkileg 
								gyilkos módon egyszerre használják felületes 
								értelmiségiek és valódi egyháztörténetben 
								tájékozatlan papok. Ezt a szót manapság az 
								eretnek helyett használják, annak eufemisztikus 
								változataként. Azt azért el kell ismernünk, hogy 
								Makovecz saját Goethe-típusú mitológiájának 
								építése közben sok olyan kijelentést tett, amibe 
								beleremegett az istenhívő szellem. Például az a 
								tétele: Kezdettől 
								azt az egy épületet szerettem volna megépíteni, 
								amely az emberiség kezdete előtt már állt. Ebből 
								egy felületes elemző a mérhetetlen – az isteni 
								teremtéssel párhuzamosan a saját teremtőerejét 
								fitogtató – hübrisz megnyilvánulását olvashatja 
								ki. Azonban közeledjünk játékosabban ehhez a 
								tételhez, és akkor „csak” egy költő próbál közel 
								kerülni a teremtés rejtett metaforáihoz. Vagy 
								egy kicsit komolyabban véve, ebben a gondolatban 
								tényleg ott munkál a hübrisz, és egy géniusz ki 
								akarja nyitni az időt tartalmazó (ölelő) zárt 
								tereket, kereteket.
Különben természetes, hogy egy nagy művészt 
								előbb-utóbb megvádolnak, megdicsérnek 
								eretnekséggel, s van-e a katolikus egyház 
								számára nagyobb eretnekség, mint a 
								gnoszticizmus? Ennek az egyháznak legnagyobb 
								ellenfele a gnosztikusok által megfogalmazott 
								világkétely-gyűjtemény. Valójában a katolikus 
								egyház – amint azt már újabban az 
								egyháztörténet-írás is elismeri – a 
								gnoszticizmussal való élet-halál küzdelemben 
								jött létre, kanonizálódott. A páli egyház és a 
								gnosztikusok ott köröztek a jézusi 
								kinyilatkoztatás, a radikális szeretetvallás 
								eszméje körül. Az egyik Megváltás-hitté kívánta 
								tenni a zsidó Messiás-elképzelés mintájára, a 
								másik egy elitista önmegváltás modelljét, éteri 
								kinyilatkoztatását akarta felismerni benne. Ez 
								maradhatott volna „egyszerű” vallásháború, ha 
								nem az a kereszténység határozta volna meg 
								Európa szellemi életét, amely több évszázadra 
								valójában az ún. reneszánsz kezdetéig lefojtotta 
								a gnosztikus tanokat. Ettől az időponttól kezdve 
								azonban egyre gyorsuló ütemben éledt újra a 
								gnoszticista őselképzelés, és különböző 
								neognosztikus formákban a 19. századra 
								megroppantotta a római egyház márvány- 
								struktúráját. Ez a harc napjainkban is folyik, 
								egyre félelmetesebb kimenetellel, mert ebben a 
								küzdelemben már nem egy vallás léte vagy nem 
								léte a kérdés, hanem az emberi jelenség 
								megőrzése, vagy átformáló megsemmisülése a tét. 
								A legnagyobb művészek számára ez a küzdelem 
								valójában nem vallási kérdésként jelent meg, 
								hanem világkép-választásként. A gnosztikus 
								létszemlélet a világidegenség világképeként, a 
								másik a Teremtés pozitív voltában való 
								meggyőződésként. Ezeknek a tételeknek művekben 
								való megfogalmazása – minél nagyobb a mű, annál 
								nagyobb – vitát gerjeszt. Ez nem biztos, hogy 
								rossz, mert tekinthetjük ezt létezés- eltanulási 
								műveletnek is, csak közben a nem értők, a 
								másként értők, a félreértők, a rajongók elemzés 
								helyett elkezdenek címkézni. Így lesznek olyan 
								alkotók, mint Leonardo, Bosch és még sokan 
								mások, így Makovecz is eretnekké minősítve. 
								Persze a templomépítőknek is el kell dönteniük, 
								kinek építik a templomot és miért, sőt mi végre 
								egyáltalán, és főleg azt, hogy valójában mi a 
								templom? Nem utolsósorban azt, hogy Jézus 
								akart-e templomot építeni?
A tokaji misztériumház
			Amikor 1977-ben megrendeltük Makovecztől a 
								tokaji „faragóházat” a szigetre, tudtuk, tudtam, 
								hogy templomot fog építeni, ezért teljesen 
								szabad kezet kapott. Még a tartalmat sem mondtuk 
								ki pontosan, azt hajtogattuk, hogy valamiféle 
								munkára, szállásra, közös mulatságra alkalmas 
								hajlék kellene. Ilyen szabadságot azelőtt biztos 
								nem, de talán utána sem kapott. Ez annyira 
								megihlette, hogy olyan építményt alkotott, ami 
								építészetének kulcsa lett. Ezt egyedül Ekler 
								Dezső vette észre az egyik írásában, rámutatva 
								arra a fordulatra, ami ezzel a borzas tetős 
								házzal elindult. Ez az épület beteljesítette a 
								feladatát, meghalt, legalábbis annak a 
								közösségnek a számára, amelyik két év alatt 
								megépítette. A kétezredik év körül áthozták 
								Tokajba a Tisza-partra egy jellegtelen épület 
								(étterem) mellé. Ott benn a szigeten úgy állt az 
								oszlopokon, hogy az árvíz is át tudott zúgni 
								alatta, annak is fölé–magasodott. Itt kinn a 
								parton úgy gunnyadt, mint egy temetetlen 
								házanyóka. Két évvel Imre halála előtt 
								javasoltam neki, hogy egy nyáréjszakán táncoljuk 
								körül és gyújtsuk fel, adjuk meg neki a 
								végtisztességet − ő helyeselt. Az a közösség, 
								amelyik megépítette, már a múlté, sokan már nem 
								is élnek. A tervek megvannak, ha egy új nemzedék 
								új közösséget alakít, újra megépítheti saját 
								közösségük templomának. A közösség együtt él és 
								hal templomaival, a vallások örök templomot 
								építenek.
Talán van a papoknál is beavatottabb, titkosabb 
								rend az emberi történelemben, az építészeké. 
								Néha valódi renddé szerveződnek, mint az ókori, 
								máig megfejtetlen Dionüszosz testvériség. Néha 
								egy ember – létező és létezhetetlen 
								– alakjában sűrűsödik az építész-papi tudás, és 
								úgy nevezik: Imhotep. Hogy ők valójában 
								templomot akartak-e építeni, vagy „csak” az 
								emlékezet oltárát, máig kérdés. A piramis mintha 
								inkább az emlékezet oltára lenne, mint egy 
								vallásé. Makovecz Imre egész életében küzdött 
								ezzel a kettősséggel, hogy az emberi emlékezet 
								háza-e a templom, vagy a vallásé. Ha a vallásé, 
								akkor annak dogmái szerint kell megépíteni, ha 
								az emberi emlékezeté, akkor az emberi jelenség, 
								a lélek mély struktúrái felől kell 
								megközelíteni. Olyan mélyről, ahol a Teremtésben 
								a szentség és a kárhozat megjelenik. Itt 
								természetesen adódik a kérdés, hogy Jézus 
								vallást akar-e alapítani, vagy a megzavarodott, 
								eliszaposodott emberi emlékezetet kívánta 
								visszavezetni tiszta forrásához, ami az Ő Atyja, 
								a Miatyánk.
A két pillér
			Ha Makovecz munkásságát pillérek közé akarjuk 
								helyezni, akkor ez a két pillér, 
								építészeteszellemi lényegének Jákin és Boáza a 
								tokaji ház és a Felső-krisztinavárosi Szent 
								Mihály-templom. Mindkettő tervezése közben olyan 
								szellemi határterületeken mozog, ahol olyan 
								ellentétek csapnak össze, amelyek első ránézésre 
								kibékíthetetleneknek tűnnek. Beke László 
								izgalmasan provokatív 1980-as beszélgetésében 
								Makovecz „elszólja magát” a tokaji házról: …én 
								azt a házat misztériumhelynek terveztem meg. Ezt 
								arra fel mondja, hogy Beke megkérdezi, miért 
								rakott pávát a tokaji házra. Ezt a legkínosabb 
								kérdésnek nevezi a riporter, mert hát, véljük a 
								modernségben, ez a direkt népművészeti motívum 
								kínos, netán giccses. Ilyet nem csinál az, aki 
								nagy művész akar lenni, mert annak modernnek 
								kell lennie mindenestül. A továbbiakból az is 
								kiderül, hogy ezt a házat saját meditációs 
								helyének tervezte meg, „kihasználva” a 
								népművészek naiv megbízását. Persze ne 
								csodálkozzon a megrendelő, legjobb, ha az 
								építtet templomot, akinek mélyebb fogalma van 
								róla, mint az építésznek. A nagy építész azonban 
								sokkal szabadabb annál, hogy a megrendelője 
								rabja legyen, ő saját szelleme és többnyire 
								saját hübrisze rabja. Makovecz a meglepett 
								kérdezőnek szinte dicsekedve elmagyarázza, hogy 
								az nem egy népies házacska, hanem egy hiberniai 
								misztérium-szentély. Ugyanis ez az épület 
								centrális tizenkét osztatú hely, amelynek a 
								közepén egy opeion, egy kör alakú zárónyílás 
								van. Ha ennek a kör alakú nyílásnak a közepére 
								odateszünk egy mutatót, akkor egy napórát 
								kapunk: a páva ez a mutató. Elhelyezése ezen a 
								ponton, a tizenkét osztatú térben 
								asztrálmitologikus emlékezettereket nyit meg. 
								Majd az építész továbbmegy az értelmezésben, 
								elárulja, hogy a ház kapuja mellett őrt álló két 
								oszlop a női és a férfi princípiumot, és egyben 
								a Holdat és a Napot jelképezi. Végül 
								kinyilatkoztatja: hogy 
								ha valaki a beavatás során ezt a két 
								princípiumot megértette, és az ezzel kapcsolatos 
								összes rítust végigjátszotta, akkor a középső 
								oszlop megfaragatlanul is megjelenített számára 
								egy olyan tartalmat, amely a kettőnek nem az 
								addíciójából, hanem a szerelméből születik meg: 
								ez maga Krisztus. Így ezt a házat 
								nevezhetjük akár első Makovecz-sejtésnek, 
								éspedig arról, hogy az emberiség valamikor 
								nagyon régen, a mai történelmi 
								(történettudományi) ismereteink előtt 
								elszenvedett egy emlékezet-kataklizmát, ahol 
								elvesztette tudásának nagy részét, viszont 
								különböző mentális gyakorlatokkal, különböző 
								töredék kultúrák feltárásával rehabilitálni 
								lehet az elveszett emlékezet-teljességet. 
								Rátalálhat az idők kezdetére az idők végezetéig.
A tokaji házban mint meditációs modellben 
								összekapcsolta azt, amit az antropozófiából és a 
								népművészet szimbólumvilágából addig leszűrt. A 
								kérdés az, hogy ebben az értelemben valójában mi 
								a Szent Mihály-katedrális?
Egy szakrális geometrikus hiperpozíció
			Suger apát a Saint Denis-katedrális felavatására 
								írt dolgozatában a XII. században kiemeli: „Senki 
								sem rakhat le más fundamentumot, mint ami 
								lerakatott, ami nem egyéb, mint Jézus Krisztus.” Ezt 
								a mondatot Bevezetés 
								Bartók és Makovecz katedrálisába című írásomból emeltem 
								ki ide azért, mert most egy másik szempontól 
								szeretném értelmezni Makovecz templomépítő 
								célját.
Az elmúlt kétezer évben nagyon sokan hivatkoztak 
								Jézus Krisztusra mint fundamentumra, többnyire 
								anélkül, hogy Jézus tetteiből vagy szavaiból 
								levezették volna elképzelésüket. Így volt ezzel 
								Suger apát is, és az őt kritizáló Szent Bernát 
								is. Sugernek Az 
								igazgatásról szóló műve, vagy a Saint Denis 
								gótikus épületének pazarló pompája nem állta 
								volna ki Jézus „lektorálását”. Clairvaux-i Szent 
								Bernát, aki puritán alkat volt, bírálta is az 
								apátot. Viszont azt, hogy Jézus mit szólt volna 
								a Bernát által szervezett és megáldott keresztes 
								hadakhoz, eléggé pontosan lehet sejteni. 
								Mindenesetre Suger apát zseniális építészeti 
								álmodozó volt, hatalmas látomásokkal és az 
								azokhoz illő megalomániával. Mondhatnánk kissé 
								tréfásan, hogy egy Makovecz Imre veszett el 
								benne. De nem veszett el, mert a Saint Denis- 
								templom átalakítása, újraformálása közben – 
								sokak szerint – valójában megteremtette a 
								gótikát. Talán kissé felületesen, de „jól 
								értesülten” azt is mondhatnánk, hogy Suger 
								megteremtette az első gótikus katedrálist, 
								Makovecz pedig az utolsót. Két egymásra is 
								rímelő szakrális fényorgona-építményt. Mind a 
								két épület egy misztikus fénykatedrális, amiért 
								a római katolikus vallás szigorú századaiban 
								mindketten megkapták volna az eretnek pecsétet. 
								Azonban Suger VII. Lajos király védett 
								főtanácsadója volt, Makovecz pedig egy 
								szekuláris korban élt. Az az igazság, hogy a 
								XII. században csak nagyon kevesen – talán csak 
								néhány beavatott – értette azt, amit az apát 
								elképzelt és megvalósított. Ezt mutatja, hogy 
								maga Szent Bernát, aki korának egyik legnagyobb 
								szelleme volt, nem foglalkozott ennek a 
								templomnak a jelentésével, csak a pazarlást 
								kifogásolta. Ez a hozzá nem értés Makovecz 
								katedrálisával kapcsolatban is megnyilatkozik, 
								az elítélők és a rajongók oldalán egyaránt. 
								Mutatja ezt a felületesen Makoveczre aggatott 
								gnosztikus pecsét, és az épületet − egy igazán 
								nem meghatározott − nemzeti keresztény templommá 
								avatók áhítata.
Fulcanelli – mai napig nem tudjuk ki is ő – 
								izgalmasan revelatív és rejtelmes A 
								katedrálisok misztériuma című könyvében 
								írja: a 
								gótikus katedrálist nem úgy kell tekinteni, mint 
								valamely teljesen a kereszténység dicsőségének 
								szentelt művet, hanem inkább a gondolatok, az 
								irányzatok és a népi hitek határtalan 
								megtestesülésének, egy olyan tökéletes egésznek, 
								amelyre bátran hagyatkozhatunk, ha az a 
								szándékunk, hogy valamilyen téren kifürkésszük 
								őseink gondolatvilágát, legyen az akár a vallás, 
								akár a világi dolgok, a filozófia avagy a 
								társadalom vetülete.
Makovecz katedrálisát is ebből a nézőpontból 
								lehet megközelíteni, nem pedig az ő személyes 
								hite felől. Akiknek efelől bármi kételyük van, 
								azokat megnyugtathatom, mert többször együtt 
								vonultam vele a tabáni templom körül a húsvéti 
								körmenetben, és láttam az arcát, és láttam az 
								embert, aki kezével magasra tartotta Jézus 
								zászlóját.
Suger a burgundiai csúcsív és a normann bordás 
								keresztboltozat összeszerkesztésével a szentélyt 
								az isteni fény felmutatásának szakrális helyévé 
								emelte. Mellesleg ezzel lerakta a gótika 
								alapjait. Nem- csak az építészetit, de a 
								teológiait is. Ezzel kialakított egy meditációs 
								teret, ahol az év fényes napjain a tanult 
								(beavatott?) szemlélő, de az egyszerű hívő is az 
								égi fény megvilágításában gondolkodhatott, 
								csodálkozhatott az emberi létezés nagy 
								misztériumán. A templomot így az isteni 
								megvilágítás, a megvilágosodás segítségével az 
								ember templomává is avatta, hogy ne a 
								kárhozottak, hanem a szentek útját járhassa, 
								hogy akár az, aki kárhozottként érkezik a 
								templomba, elnyerje a megbocsátó Isten örökké és 
								mindenkinek rendelkezésre álló kegyelmét. A 
								mereven moralizálók számára nehéz kérdés, hogy 
								mit keresnek a kárhozottak a templomban. A 
								fekete-fehér gondolkodás könnyen ítélkezik, és 
								általában igazságtalanul. Vélhetőleg Isten 
								másképpen „gondolkodik”. Erről ad jelzést az 
								első „mise”, az eucharisztia kihirdetése. Ott 
								Jézus látja, hogy két kárhozott-jelölt is ül az 
								asztalnál: az egyik Júdás, aki már elhatározta, 
								hogy − vélhetőleg zelóta indíttatásból – átadja 
								mesterét a zsidó főpapoknak, a másik Péter, aki 
								szintén már félig kárhozott, mert Jézus tudja, 
								hogy háromszor fogja megtagadni. Mégsem küldi ki 
								őket a „templomból” – ami az eucharisztia 
								kiszolgálásának a helye –, hanem együtt vesz 
								részt velük az áldozásban. A szent attól szent, 
								hogy nem elűzi a kárhozottat, hanem az utolsó 
								pillanatig bízik a megváltozásban.
			Európa ma úgy, mint Suger apát idejében is, nagy 
								döntés előtt áll. Döntenie kell, hogy 
								megtalálja-e a kellő nézőpontot, arányt, 
								kegyelmet az ég és a föld között. Bár állandóan 
								új ég és új föld vonzásában élünk, nem mindegy, 
								hová tesszük a hangsúlyt. Az egyik elképzelés 
								Szent Bernáté volt, aki a lelki élet mellett a 
								háborúra, a hitvédelemre, a pogányok 
								(muzulmánok) elleni harcra helyezte a hangsúlyt, 
								a másik a belső, lelki és szellemi megerősödésre 
								és az abból épülő gazdaságra. Ez volt Suger apát 
								útja. Megtervezi – nem akármilyen ismeretlen 
								építők – segítségével az új fény-katedrálisát. 
								Ezután ez lesz az új „modern” templomépítési 
								trend, tisztábban mondva: az emelkedett főirány 
								egész Európában. Az eddigi befelé forduló 
								templomi homályt kinyitotta a fény felé. Akkor, 
								amikor Szent Bernát szervezi a keresztes hadakat 
								a mohamedánok ellen, Suger el kezdi 
								tanulmányozni az iszlám építészetet. Csodákat 
								talál, átveszi és továbbfejleszti őket. Tovább 
								gondolja a csúcsívet, a bordázatot, a 
								kőcsipkézetet, és a nyugati homlokzatra mint egy 
								szent pecsétet, odaszerkeszti a rózsaablakot, 
								szoláris Krisztus-szimbólumként.
Az építés közben Suger Európa szebbik 
								szellemének első igazi, és talán máig legnagyobb 
								menedzserévé vált. Rómából oszlopokat szállít, a 
								szaracénokkal is egyezkedve, hogy ne 
								akadályozzák a hajókat. Majd a templomtól nem 
								messze kitűnő kőbányákat nyit meg. Az addig 
								félreismert erdőkben megtalálja és kitermeli a 
								megfelelő hatalmas fákat, és mindezt 
								személyesen. Suger kitalálja azt is, hogy ez az 
								új világ hogyan terjedhet el. 1114. június 
								második vasárnapján egész Európában híres 
								templomszentelést rendez, és meghívja a királyt 
								és a frank világ püspökeit. A templom avatásának 
								magas szakrális liturgiai szintje elkápráztatja 
								– lelkileg is − a megjelenteket. Ennek az 
								eseménynek a részt vevő püspökei elkezdik 
								építeni saját katedrálisaikat. Első ránézésre 
								nyilván csak vallási tettnek tűnt az egész, de a 
								lényege az lett, hogy beindította Európa 
								gazdaságát. A munka közben szinte 
								melléktermékként kialakul Európa modern 
								építőipara és kolostorgazdasága is, egy olyan 
								gazdaság, ami az erényetika talaján áll. Az ora 
								et labora, a bencések jelmondata itt 
								teljesedett ki Európában a legszebben. Itt 
								mutatkozott meg, mire képes az ember, ha az ora (ima) 
								és a labora (a 
								földi építő tevékenység) egyensúlyában szervezi 
								az életet, ha az Ég és a Föld egyensúlyban van.
Suger apát nagy betűkkel odaírja a 
								katedrálisra: Ami 
								itt benn ragyog, aranyajtó jelzi előre, az 
								érzékelhető szépség jóvoltából a lélek az igazi 
								szépségig emelkedik, s a földből, ahol 
								nyugodott, e ragyogás a fénytől feltámad, s az 
								égbe jut.
Kilencszáz évvel később egy magyar építész egy 
								újabb dimenziót nyit: nemcsak az oldalfalakat 
								töri át, hanem a templom padlóját is, mert olyan 
								mértékben betört az elmúlt századokban a föld 
								alatti fény nélküli világ a templom, a fény 
								terébe, hogy nincs más választás: a szent fény 
								sugarával át kell világítani ezt az alsó világot 
								is.
Taligás istentisztelet
			A „taligás istentisztelet” kifejezés a 
								katedrálisépítészet áldott munkaáldozata volt. 
								Egy szent kaláka, melynek során gazdag és 
								szegény, öreg és fiatal építőanyaggal megrakott 
								taligák elé fogta magát, hogy mindazt, ami az 
								építéshez kell, a helyszínre szállítsák. 
								Makovecz Saint Denis-e, kis Saint Denis-e a 
								tokaji ház volt. Ez a ház szintén így épült: 
								lélekemelően és lélekvesztően. Máig borzongat a 
								dráma szele, ami ott kísértett a csurig 
								megrakott lélekvesztő (halászcsónak) fölött, 
								szállítva a betont át a szigetre a megáradt 
								Bodrogon át. Ennél a háznál Makovecz Imre 
								nemcsak tervező volt, hanem építésvezető is, 
								úgy, mint Suger annak idején. Ő is együtt 
								kereste velünk a ház közepére szánt faragatlan 
								ágas oszlopot, és fizikailag is nap mint nap 
								építette a „kistemplomot”. Vélhetőleg akkor, 
								amikor az árvíz elöntötte a szigetet, és a 
								vízben meglátta, hogy egy másik épület is van 
								lefelé, fogalmazódott meg benne élete központi 
								gondolata, amit nevezzünk a kétszer kettő 
								józanságának, racionalitásával és 
								misztifikájával Makovecz-sejtésnek: hogyan lehet 
								megépíteni egy metaforát Isten képére és 
								hasonlatosságára. Tudta, hogy ha erről 
								gondolkodik, a szent hübrisszel lesz áldott és 
								átkozott.
A matematikai sejtés, vélhetjük úgy is, nem 
								matematikai fogalom, inkább metafizikai, ezért 
								is kacérkodik az e világi megfejthetetlenséggel. 
								Azután általában megfejthetők, de van olyan, 
								amelyiket mai logikánk képtelen megoldani. Ezért 
								kimondjuk, hogy se igazolni, se cáfolni nem 
								lehet, mint például a kontinuum-hipotézist. 
								Persze van úgy, hogy jön egy zseni egy teljesen 
								más kulturális környezetből, és elkezdi sorra 
								megfejteni az addigi megfejthetetlennek hitt 
								rejtélyeket. Ilyen volt a hindu matematikai 
								zseni Srinivasa Ramanuján, aki valójában 
								hályogkovács matematikus volt. Sugalmazója, 
								Namaviri istennő állítólag azt mondta neki, hogy 
								a Teremtő arra választotta ki, hogy elárulja az 
								embereknek a „téridő 
								szent számát”. Talán ez volt az a pillanat, 
								amikor a racionalitás szent tehene, a matematika 
								a metafizika felé vette (volna) az útját.
Nem biztos, hogy jó az, ha a tudomány elindul a 
								vallás felé, vagy fordítva: a vallás a tudomány 
								felé. A huszadik századi római katolikus vallást 
								egyre több oldalról éri kritika, hogy 
								megfelelési kényszerrel fordul a modernizmus 
								felé, és egyre több tudományos tételt értelmez 
								és fogad el. Így olyan terület hatása alá kerül, 
								amelyet materialista, ateista alapokról 
								fogalmaztak meg. Ebből a szempontból a 
								legveszélyesebb az evolucionista elképzelések 
								sokszor támogató kezelése. Nem biztos, hogy az 
								egyház égi küldetését segíti az ilyen értelmű 
								föld felé fordulás. Bár az egyháznak – hívják 
								fel a figyelmet vallásos tudósok is – ég és föld 
								között kell lennie megfelelő arányban, de soha 
								nem állíthatja iránytűjét az ég helyett a föld 
								felé. A katolikus egyháznak talán legnagyobb – a 
								korai gnoszticizmusnál és a reformációnál is 
								nagyobb – kihívása az, ami a késő modernizmus és 
								közte kialakult. Vélhetőleg nem az egyháznak 
								kellene modernizálódnia, hanem a modernizációnak 
								a posztmodernben kiteljesedő emberellenes és 
								okkult folyamatait kellene megállítani,és 
								visszatérni a racionalitás emberi méltóságot 
								támogató forrásaihoz.
Makovecz Imre, mint a katolikus egyház egy 
								tagja, egyszeri és megismételhetetlen 
								személyisége és hite alapján úgy vélte, állást 
								kell foglalnia ebben az ügyben. Úgy, mint 
								mindnyájunknak, akik ismerik a helyüket és 
								céljukat az Ég és a Föld között. Ezért Makovecz 
								egy építészeti metaforát alkotott arról, hogy 
								hogyan kellene gondolkodnunk az Ég és a Föld 
								viszonyáról a XXI. században, amikor olyan, vagy 
								még nagyobb változás előtt állunk, mint ezer 
								évvel ezelőtt, amikor Suger apát beengedte a 
								fényt az addig homályos templomba. Makovecz 
								ugyanezt a fényliturgiát követi úgy, hogy közben 
								Suger kint és bent fényliturgiáját kiegészíti a 
								fent és lent fényliturgiájával, fénykeresztet 
								formázva. Ezáltal egy szakrális geometrikus 
								hiperpozíciót foglal el. Így katedrálisa egy 
								templom-metafora, ami valójában díszlet is, mint 
								ahogy egy (költői) metaforában a szavak egy 
								emlékezet-katedrális díszletei is.
Végül érdemes feltenni azért nyomatékosan azt a 
								kérdést, hogy Jézus épített volna-e templomot? 
								Ez a kérdés azonban már az emberi létezés 
								áldozatkultúráját érinti.
A cikk eredetileg az Országépítő folyóirat 2021/3 számában volt olvasható.