2023.04.04.
html-2023/lenke.htm
C.21509 - 512
Artphoto Galéria megnyitószövege 2023.04.04.
Bartis Attila: SZILÁGYI
LENKE - YAMUNA
PUSHTA
Tisztelt
közönség, drága Lenke!
Ki
ne tudná, a Yamuna egy folyó. Marosvásárhely mellől
ered, a Hidegvölgy putri során folyik keresztül, aztán átfolyik Borsod-Abaúj-Zemplén
megyén, igaz, még ott sem olyan nagy, mint mondjuk Párizsban vagy New Yorkban.
A folyó útját viszont inkább nem mondom végig, mert már a fentiekből is ki
tudják számolni, hogy hosszabb, mint a Nílus meg az Amazonas meg a Jangce együttvéve,
faluszéleket és metropoliszokat szel keresztül, kontinenseket szel keresztül, végül
beleömlik a Semmibe.
A
Semmi egy óceán, jelen esetben Indiai, persze, csak szimbolikusan óceán, már a Yamunáról is biztos kitalálták, hogy ilyen folyó nem létezik,
nem létezhet, az isteni teremtőerő ehhez kevés, Isten csak Tigrist és
Eufráteszt tudott teremteni, mások szerint Gangeszt, de olyan folyót, mint a Yamuna csak ember tudna teremteni. Ember pedig nem tesz
ilyet.
Ha
pedig mégis, akkor nehéz eldönteni, hogy melyik jobb, ha talál megoldást a
problémára, vagy, ha nem is keres. A Yamuna partján élők
legalábbis ritkán örülnek neki, ha megoldják a problémáikat, mivel az egyik
megoldás az, ha kilakoltatják őket. Ez első hallásra önellentmondásnak
tűnhet, hogyan lehetne kilakoltatni azokat, akiknek egyébként sincs nagyon
hol lakniuk. Segítek, gondoljanak egy telefonfülkére, mondjuk a Rákóczi úton,
amelyikben már egy évtizede nincs működő telefon, viszont laknak
benne. Megoldható a kilakoltatás? Igen. És még a telefonfülke is ott marad,
mert annak az eltüntetése sokba kerülne. Az ennél nagyobb méretű kilakoltatások
neve településfejlesztés, esetleg rehabilitációs program. Olyat mindenesetre
ritkán láttam, hogy a nyomort felszámolták volna. Olyat annál többet, hogy eltüntették
szem elől. Ami nem olcsó, néha annyiba kerül, amennyiből egy Yamuna Pushta méretű nyomornegyed
három generációja is ember módjára tudna élni.
A
szegénység bűn. Ráadásul eredendő. Most nem megyek az emberszabásúak
alá, maradjunk a csimpánznál. Meg kell kérdezni a csimpánzt, van-e valamije?
Nincs. Eredendő bűne sincs? Még az sincs, mondja majd a csimpánz, és
igaza van. Aztán jött a nagy ugrás, amikor egyszeriben lett valamink. Nem nehéz
kiszámolni, hogy a leges- leges- legelején olyan szegény
volt mindenki, mint a templom egere. Egy fügefalevél meg egy bunkósbot jutott
mindenkinek, többel nem is tudott volna mit kezdeni.
Arról
már viszonylag pontos tudásunk van, miként lesz egy csimpánzból falkavezér.
Iszonyatosan elver mindenkit. Ez emberek esetében is előfordult, de
legfeljebb a személyesen elvertek fölött jelentett hatalmat. Arról viszont máig
nem sokat tudunk, hogy egy kicsi, nyeszlett, szőre hullt mammonnak, akit a
falka simán agyoncsaphatott volna, miként lett egyszeriben két bunkósbotja, sőt
három, négy, öt, és miként tudta rávenni a többieket, hogy ő inkább mégse
menjen vadászni, hanem bérbe adja a husángjait, cserébe viszont a zsákmány fele
az övé. Teljesen valószínűtlennek tűnik, de megtörtént. Jó nagy hülyék voltak, akik ebbe belementek, mondhatnánk, csak nehéz
ezt hitelesen mondani, miközben épp törlesztjük a bankhitelt. Nem
elkalandoztam, hanem épp ellenkezőleg, épp megérkeztünk a Yamuna partjára.
Szilágyi
Lenke fotográfus. A fotográfusról pedig néha még igen okos emberek is azt tartják,
hogy leskelődő kívülálló, aki három lépés távolságról néz mindent, akár
a kesert, a nyomort, a halált is, csak azért, hogy
egy jó képet készítsen. Vagy az egyik állítás nem igaz, vagy a másik.
Dőreség
lenne kétségbe vonnom Lenke fotográfus voltát, és eljátszadoznom azzal, hogy
igazából költő, vagy bármi más, ami a fotográfussal szemben szép és nemes és
emberi. Nem. Ő bizony fotográfus. Se többé, se kevésbé, mint André Kertész,
Cartier-Bresson vagy Kudelka.
Persze,
bizonyos esetekben nagyon is igaza lehet azoknak, akik szerint a fényképész elbújik
egy gép mögé. Sőt ma már fotográfusnak se kell lenni ehhez, a világ híresebb nyomornegyedeit fizetett túrákon lehet szemügyre
venni, idegenvezető meg biztonsági személyzet kíséretében, merő szórakozásból,
vakáció gyanánt. A legmutatósabb szegényeket pedig a túra végéig már ki is tettük
az Instagramra.
Csakhogy
a fotográfia története legnagyobbjai valamiért mégis a kivételekhez tartoznak.
Köztük Szilágyi Lenke is. Bár az is igaz, hogy kivételnek lenni nem könnyű.
Kíváncsiskodás helytett a megismerésre törekedni bizony nehéz. Közöny helyett
empátiát érezni bizony nehéz. Újra meg újra szembesíteni magunkat a tehetetlenségünkkel
bizony nehéz. Volt olyan fotográfus, aki nem is bírta sokáig. Aki azt hiszi,
hogy a helyes komponálás, vagy a fények és árnyékok kivételes összjátékának a
felismerése a legnehezebb a fotográfiában, szerintem téved.
A
néző a képen soha nem azt látja, amit a fotográfus látott. Ami nem baj,
hanem természetes. Ahogy az is, hogy néha még azt is, amit lát, csak lassanként
látja meg. Van itt a falon egy kép egy kislányról. Olyan a tekintete, hogy
ember legyen a talpán, aki meg tud szabadulni tőle,
és képes a kislány arcán, kezén, ruháján összeszámolni a legyeket.
Látják
a hokedlin ülő fiú ölében a majmot? Hát persze. Akkor most mérjék le a lánca
hosszát.
Ugye,
milyen gyönyörű ez a lány a triciklin? Pedig itt született. Már legalább tíz
évet leélt az életéből, és ezzel a triciklivel a Yamuna
vízétől pont eddig a pontig jutott. Nem nehéz kiszámolni, még legalább két
életre van szüksége ahhoz, hogy eljusson a nyomornegyed széléig.
Ugye,
azt is látják, hogy a másik lány a földön ülve épp krumplit hámoz. Akkor most
számolják össze, hányan fognak osztozni azon a fazék krumplin. Most pedig számolják
mellé, hogy a másik képen ott hátul azt a kis birkát talán igen, de a két kiadós
tehenet nem szabad megenni, még akkor sem, ha éhen hal a család.
De
inkább ne is ezt számolják, hanem nézzenek ennek a tetoválás gyanánt összevagdosott
fiatal, félmeztelen férfinak a szemébe. És azt számolják ki, hogy Szilágyi Lenke
helyében önök meddig állnák ezt a tekintetet.
Mi
azt tartjuk valószínűbbnek, hogy a sátor előtt az a lány a húgát
tartja az ölében, pedig szinte biztos, hogy anya gyermekével.
Tizenegy
gyerek egy lépcsőn egy csukott ajtó előtt, ami szinte biztos, hogy
nem iskola. Csakhogy az a falfirka az ajtó mellett semmiben nem különbözik attól,
mint amit önök firkáltak az elemiben.
És
a számok közül talán a legfontosabb: Huszonhét. Ennyit számoltam össze, mert a
háttal állókról nem tudhatom. Harminc képen huszonhét mosoly a világ egyik
legnagyobb nyomornegyedében. Nem ironikus vigyor, nem kárörvendő röhögés,
nem jópofizó kacaj, hanem a legemberibb mosoly. Önök
néha egy jólszituált, budai villamosjáraton sem találkoznak ennyivel.
Végezetül,
ha jól számolom, több, mint két évtizedig ültek fiókban
ezek a fotográfiák. A legyek lepte kislány már rég anyaként áll a sátor előtt,
a sátor előtt álló anya már rég nagyanya. És azóta
már a Yamuna-problémát is megoldották, a sátor a folyó
partjáról már átkerült máshova.
Pár
évtized múlva a kutyát sem fogja érdekelni, miért ültek ezek a képek mostanig
fiókban. De pont most, amikor Szilágyi Lenke úgy döntött, mégis megmutatja őket,
talán van értelme ennek a kérdésnek.
Rossznak
tartotta őket? Hááát..
Aligha. Igen, a kép jelentése, értéke sokkal többet változik idővel, mint
bármilyen más alkotásé, de ebből nem az következik, hogy egy fotográfusnak
két évtizedbe telik eldönteni, milyenek is a képei.
Közönyössé
vált e munkájával szemben? Miután még egyszer visszament ezekhez az emberekhez,
akik megosztották vele a tál krumplijuk, ő pedig megosztotta velük a képeit?
Nem hinném.
Szkepszisből?
Mert nem látta értelmét megmutatni őket? Mert van annyira realista, hogy
tudja, néhány fotográfiától ezek az emberek még ugyanúgy fogják bevégezni az életüket,
ahogy azt elkezdték? Igen, tisztában van vele, de ha ez számítana, akkor eddig
se nagyon állított volna ki semmit.
Nem
ért rá? Ilyen bizony előfordul néha. Félbemarad
valami. Csak ez általában nem akkor szokott előfordulni, ha az ember
mindet összeadva körülbelül huszonötezer kilométert tesz meg néhány tekercs
leexponált filmért.
Bizonyára
elképzelhető más ok is. Sőt, bizonyára egy igen egyszerű,
hiteles, elfogadható választ kapnának Lenkétől is, ha feltennék neki ezt a
kérdést. Vagy egy tétova tekintetet, esetleg kiegészítve egy hátnemistudommal.
Nézzék
el nekem, de én tudom.
Mert
ha Szilágyi Lenke mégis költő, akkor a versei kétsorosak.
Az
első sor szól a kislány tekintetéről, az arcán a legyekről.
A
második sor pedig láthatatlan. A fotográfus tekintetét tényleg nem nagyon lehet
látni.
Mégis
ezt a tekintetet tükrözi vissza minden, a zacskónyi krumplitól a falfirkán át a
leszegett fejű kutyáig. És bizony van, amikor ezt a második sort veszettül
nehéz útjára engedni a világban. De ezt általában csak azok értik, akik legalább
egy pillanatra megnézték a sajt arcuk a Yamuna vizében.
Szinte
elfelejtettem: A Yamuna hindiül azt jelenti: Nem az a
folyó, amelyikbe Narkisszosz belenézett.
Köszönöm,
hogy meghallgattak.