2007.12. html-2024/dragoman.htm C.22248 - 22250
Világgazdaság folyóirat / D. Gy. honlap 2007.12.22
Dragomán György
Képről képre - Váli Dezső "Műterem befejezett képpel -
A/2006/40" című képéről
Szerettem albumokat nézegetni gyerekkoromban. A
szüleimnek köszönhetően sok képünk volt otthon is, könyvek és festmények
között nőttem fel. Brueghel műveibe például napokra bele tudtam
feledkezni. Apám gyakran vitt műtermekbe festő barátaihoz, órákon át
tudtam bóklászni olyan marosvásárhelyi festők és szobrászok műtermeiben,
mint Puskás Sándor vagy Balázs Imre.
A képek számomra az írásnál is
fontosak, nálam általában ezekből születik meg a szöveg. Képet látok
magam előtt, s amikor az élni kezd, abból indulok ki. A figuráimnak is
meg kell elevenedniük előttem, aztán már elindulhatok a jelenetből.
Mindössze kétszer írtam úgy novellát, hogy létező képet vettem alapul,
mindkettő az utóbbi fél évben történt. Az egyiknél Szilágyi Lenke egy
fényképéről írtam. A másik még közelebbi: a Műcsarnokban éppen most
látható az egyik legjelentősebb kortárs művész, Luc Tuymans kiállítása,
s a katalógushoz Tolnai Ottó és én írhattam szöveget. Kaptam
háromtucatnyi reprodukciót, ezeket nézegettem egészen addig, amíg
történet nem lett belőlük.
Ezt a festményt, amelyet ehhez a cikkhez választottam, az idén, április
4-én kaptam Váli Dezsőtől, aki kitett a műtermében körülbelül 30 művet,
s választhattam. Amikor hazahoztam, egy napig csak néztem, s azóta is
folyamatosan gondolkozom rajta. Váli Dezső évek óta a saját műterméről
fest képeket, ugyanakkor ez a szűknek látszó világ, ez a becketti
minimalizmus roppant feszültséget teremt, hiszen ezekbe a műtermekbe
Váli a maga visszafogott módján megpróbálja beletenni a teljességet.
Amikor választottam, nem tudtam, hogy ez a címe: Műterem befejezett
képpel. Szikár alkotás, nincs rajta más, mint az ablak, alatta egy
falnak fordított festmény, de annak is csak a háta látszik, s a padlón
ott egy szőnyeg. Nem látunk a képen állványt, amely pedig fontos motívum
Válinál: romantikus figura, hol megnyúlik, hol elterpeszkedik, olyan,
mint valami élőlény. Itt azonban még az állvány is hiányzik.
Amikor megláttam, azonnal belém villant, milyen reménytelenséget
érzékeltet. Pedig akkor még nem ismertem a címét. Ott áll a befejezett
mű, de szemernyi vigasz sincs abban, hogy elkészült, mert újra üres a
tér. Kezdődik minden elölről.
Ugyanakkor mégsem teljesen reménytelen a helyzet, mert az előtérben ott
a szőnyeg. Anélkül nyomasztóan kopár lenne minden. A szőnyeg az, amely
az életet képviseli. Furcsa tárgy itt, ebben a térben: felemel és le is
húz. Felemel, mert azt érzi az ember: igen, a műterem ilyen hely, ha
nincs éppen festés, akkor is van élet.
Nem is akármilyen szőnyeg ez, az egyik fele kicsit színesebb, noha a
festményen nem sok szín található. A fal halványságra – a reprodukciókon
néha ez szürkének látszik –, a föld fehér, a falnak fordított kép háta
is fehér, az ablakon túl meg csak a sötétség van. Nem látható semmi a
műtermen túli világból. De attól, hogy ott ez a kis szőnyeg, már
élettérré válik. Ettől benne van a munka, az élet. Együtt élünk azzal,
hogy festünk, ez része az életünknek. Hiába fejeztünk be egy képet,
utána indul minden újra.
Minden szomorúsága ellenére benne van a harmónia is, ezért mondtam, hogy
a szőnyeg nemcsak lehúz, hanem föl is emel. Ez az állapot azért érint
meg, mert írás közben nem az ablakon bámulok ki, hanem a falat nézem,
hogy meglássam a bennem feléledő képeket. Van, amikor úgy érzem:
műteremben élek. Persze nyilván azért, mert műteremben élek. Itt ülök s
írok. Nagyon hasonló helyzetben, mint egy festő. Mintha a képen látható
műterem az én életterem lenne.
Ez a festmény nem az emberről szól, hanem a térről, amelyben azonban ott
van az ember nyoma. Csak ő maga éppen nincs ott. Váli Dezső műveiből
nekem sosem hiányzott az ember. Azt hiszem, ebben a képben én vagyok az
ember. Ez a saját személyes teremmé válik. Nem nézőként látom, hanem azt
érzem, hogy az enyém az a szőnyeg.
De a szőnyegtől ez a tér egyszerre nagyon hétköznapi lesz. Benne van
annak a tragikuma, hogy ebben az üres térben mindent elölről kell
kezdeni. A műterem addig műterem, amíg ott zajlik az élet, benne van
azonban a befejezés, a lezárás utáni üresség is. Ez az egyik legnehezebb
állapot, amikor az ember befejez valamit. Nekem soha nem kell egészen
üres papírral szembenéznem, hiszen akkor írok, amikor már megelevenedik
előttem a belső kép, élni kezd a figura, a jelenet. Ráadásul egy regényt
sokáig ír az ember. Egy festmény jóval hamarabb elkészül, így egy
festőnél gyakrabban előfordul ez az állapot. Váli Dezsőnek van vagy 850
képe – a honlapján szereplő leltár szerint majdnem ugyanennyit
kidobott. Tehát gyakrabban kellett szembesülnie azzal az élménnyel, hogy
kezdenie kell valamit az ürességgel.
Ezen a festményen pontosan ezt érzem: az elkészült képen már túl
vagyunk, befordítottuk a fal felé. Annyira kész, hogy már nem akarjuk
látni. Befejeztük. Már nem a miénk, akár el is adhatjuk,
elajándékozhatjuk. Nincs rá szükségünk ahhoz sem, amit ezután csinálunk.
Túl vagyunk rajta. A regénynél is így van az ember: befejezi, nincs
utána dolga vele. Furcsa is most, hogy a fordítások miatt újra kellett
olvasnom és ismét foglalkoznom vele. Én ezt látom ebben a képben: nincs
hátradőlés, olykor csak az üresség van. Ennek a dinamikus tragikuma van
benne.
Eszéki Erzsébet kérdezett, a Világgazdaság művészeti rovatában, azt kérte beszéljek egy számomra fontos képről. Váli Dezső “Műterem befejezett képpel” című képét választottam