2006.3.
e-mail/ somogyi tamás-lévai istván-vd. fájl:
adatbazis-06-3.htm C.8473 -74
Kedves Művész úr!
A feladattal haladunk, az adatbázist készítjük.
Mellékelek egy Excel táblázatot, amelyben megpróbáltuk felsorolni, hogy
milyen táblák lesznek majd az adatbázisban.
Azt kérném, nézze át, és ha szeretne változtatni rajtuk (mondjuk a
fotókhoz kér még egy oszlopot), akkor jelezze. Ez nem túl sürgős, mert
ebben a munkafázisban még tudunk változtatni könnyen, de később már csak
úgy, ha mindent átírunk.
A grafika, fotó, plasztika és terv_grafika ugyanolyan felépítésű tábla.
Minden táblában van egy oszlop, ami "ID"-vel kezdődik. Ez egy azonosító,
ezt automatikusan tölti majd ki a program.
Az "OAI" oszlopban két érték lehet majd: igen és nem. Automatikusan igen
lesz majd beállítva mindenhez. Ha valahol nem-et ír, akkor az a sor nem
kerül ki az OAI szerverre, azaz az a sor nem fog megjelenni az NDA-ban
és máshol sem.
Majd megbeszéljük, hogy személyek tábla oszlopai közül mi lesz a
nyilvános, és mi nem.
Ahhoz, hogy az adatbázisból különböző információkat tudjon lekérdezni,
és mondjuk kinyomtatni, szükséges láthatatlan belső táblák létrehozása,
melyek szintén automatikusan állnak majd elő.
A belső táblák miatt fontos kérdések.
Egy kép több eseményen (kiállításon) jelenhet meg, és egy kiállításon
több kép is részt vehet, ugye?
Egy képnek ha jól látjuk, egyidőben csak egy tulajdonosa van. Több nem
lehet?
Ugyanígy, egy kiállítást csak egy ember nyit meg, vagy több is
megnyithatja?
Üdvözlettel,
Somogyi Tamás
>
VD, márc 12. 6:47
Kedves Barátaim,
köszönöm a levelet, előrehaladtak, csakugyan! Igyekszem pontról pontra
válaszolni. Elnézést, ha kissé körülményesen fogalmazok, de jobb a
félreértéseket elkerülni.
1./ Egy kép több eseményen (kiállításon) jelenhet
meg, és egy kiállításon
több kép is részt vehet, ugye? Igen. Ezért volt szükséges a
szerepléseknek sorszámot adni. Tehát egy kép alatt linkként megjelenik a
szereplésnapló száma, azt fölnyitva kiderül, hogy XY. kiállításon
szerepelt, és a számhoz tartozó összes többi adat is
olvashatóvá válik, vagyis az összes többi ott szereplő kép (száma) is.
Ez által értékelhető és érzékelhető a helyzet.
2./ Egy képnek ha jól látjuk, egyidőben csak egy tulajdonosa van.
Több nem
lehet? Nagyon jó kérdés, nekem is problémát okozott az abc-be
rendezés miatt. Van, ahol a tulajdonos ragaszkodik pld. a felesége
nevéhez is. Ezt úgy oldottam meg, hogy a név után egy vessző, és ott a
második név (arra is rá lehet keresni a ctrl+F-el, ha valaki pont arra
kíváncsi.)
3./ Ugyanígy, egy kiállítást csak egy ember nyit
meg, vagy több is megnyithatja? Ritkán, de bizony előfordul, hogy
egymás után ketten. Ugyanígy, vesszővel választom el.
4./ Az "OAI" oszlopban két érték lehet majd: igen és nem.
Automatikusan igen
lesz majd beállítva mindenhez. Ha valahol nem-et ír, akkor az a sor nem
kerül ki az OAI szerverre, azaz az a sor nem fog megjelenni az NDA-ban
és máshol sem. Ezt úgy értelmezem, hogy én azért láthatom
és ki is printelhetem, gondolom.
Akkor most a küldött táblázatokra vonatkozó
megjegyzések, amiket ott pirossal be is jelöltem:
5./ Minden táblázatba a biztonság
kedvéért betettem 2 tartalék oszlopot is.
Ezek egyelőre titkosítottak. (Hogy tudom esetleg később én
módosítani ezt a státuszt?)
a művek-táblázat:
6./ez persze csak elírás, a festmények
kimaradtak.
7./ A készítés kezdete / a készítés vége
oszlopok logikusabbak, mint amit én használtam, de ez sem oldja meg a
megoldhatatlant, ugyanis a nemzetközi szokás szerint egy dátum a
katalógusokban stb. így szerepel: 1975-86. Valamint, ha már vezettem
negyven évig, (és ez többletinformáció) meg kéne tartani az évek és
hónapok fölsorolását is. (ha lehetne, a hónapok elválasztásánal
visszatérnék a vesszőre a kötéjel helyett, ez talán lehetsége is,
hiszena fölsorolást megtartva nem dátumnak, hanem szövegnek
lehet csak kezelni ezt az számsort. Elvileg meghagyható lenne ez a
kezdet és vége oszlop,
és mellé külön egy dátum,(dátumok), de
ez redundancia, gondolom.
8./ Persze lehet, hogy én nem értek valamit, de felőlem nézve szükséges
ide egy oszlop a szereplésnapló számmal (számokkal)
is. És egyáltalán, a szereplésszámok szerepeltetése. Máskülönben hogy
talál egymásra egy alkalmi adathalmaz, pld. egy ujságban egyszerre
szereplő reprodukciók (művek) listája? Rögtön értelmezhető, mire
gondolok, ha egy festmény alatti kék linkszámra rákattint.
9/ Itt a titkosított oszlopok: FÁJL,
(mert ez fölösleges) és a TARTALÉK 1-2
személyek-táblázat
10. cím helyett egyértelműbb
az utca oszlopnév
11./ itt szükséges a birtokolt mű
opuszszáma
12./ itt egy harmadik többletoszlopot is betettem,
amit már most használok : csoportjelzet (meghalt,
sajtó stb.)
13/ itt minden oszlop titkosított,
kívéve: NÉV, VÁROS, OPUSZSZÁM
14/ itt csak az a sor (név) nem
titkosított, ami mellett opuszszám is van ( tehát műtulajdonos). A többi
sor a magántelefonkönyvem.
szereplésnapló-táblázat
15./ itt nem csak kiállítások szerepelnek, hanem pld. vásárlás,
kép egyik tulajtól a másikhoz kerülése, mű újságban megjelenése stb.
ezért módosítottam a fejlécneveket. Valaint betoldottam a
SZEREPLÉSNAPLÓ BEAZONOSÍTÓ SORSZÁM, OPUSZSZÁM, VÁROS, DÁTUM
oszlopokat
16./ Itt a titkosított oszlopok:
JÖVEDELEM, TARTALÉK1-2, MEGJEGYZÉS
irások-táblázat
17./ Itt a C_napló oszlopot
nem értem. Nálam ilyen nincs, mit jelölne?
18./ itt csak a két tartalék -oszlop
titkos
19./ Jelzem, hogy ezt táblázatot elsősorban a TIPUS
oszlop szerint részekre vágva fogom és fogják mások is
használni.
A módosított táblázatokat mellékelem.
Köszönöm! Csak remélni tudom, hogy nem felejtettem ki semmit!