2006.3.             e-mail/  somogyi tamás-lévai istván-vd.  fájl: adatbazis-06-3.htm    C.8473 -74

 

Somogyi, Tamas <somogyit@freemail.hu>
March 11, 2006 11:45 AM

 
Kedves Művész úr!


A feladattal haladunk, az adatbázist készítjük.
Mellékelek egy Excel táblázatot, amelyben megpróbáltuk felsorolni, hogy
milyen táblák lesznek majd az adatbázisban.
Azt kérném, nézze át, és ha szeretne változtatni rajtuk (mondjuk a
fotókhoz kér még egy oszlopot), akkor jelezze. Ez nem túl sürgős, mert
ebben a munkafázisban még tudunk változtatni könnyen, de később már csak
úgy, ha mindent átírunk.

A grafika, fotó, plasztika és terv_grafika ugyanolyan felépítésű tábla.
Minden táblában van egy oszlop, ami "ID"-vel kezdődik. Ez egy azonosító,
ezt automatikusan tölti majd ki a program.
Az "OAI" oszlopban két érték lehet majd: igen és nem. Automatikusan igen
lesz majd beállítva mindenhez. Ha valahol nem-et ír, akkor az a sor nem
kerül ki az OAI szerverre, azaz az a sor nem fog megjelenni az NDA-ban
és máshol sem.
Majd megbeszéljük, hogy személyek tábla oszlopai közül mi lesz a
nyilvános, és mi nem.

Ahhoz, hogy az adatbázisból különböző információkat tudjon lekérdezni,
és mondjuk kinyomtatni, szükséges láthatatlan belső táblák létrehozása,
melyek szintén automatikusan állnak majd elő.

A belső táblák miatt fontos kérdések.
Egy kép több eseményen (kiállításon) jelenhet meg, és egy kiállításon
több kép is részt vehet, ugye?
Egy képnek ha jól látjuk, egyidőben csak egy tulajdonosa van. Több nem
lehet?
Ugyanígy, egy kiállítást csak egy ember nyit meg, vagy több is megnyithatja?


Üdvözlettel,

Somogyi Tamás
>

 

VD, márc 12. 6:47
Kedves Barátaim,
köszönöm a levelet, előrehaladtak, csakugyan! Igyekszem pontról pontra válaszolni.  Elnézést, ha kissé körülményesen fogalmazok, de jobb a félreértéseket elkerülni.

 
1./ Egy kép több eseményen (kiállításon) jelenhet meg, és egy kiállításon
több kép is részt vehet, ugye?
Igen. Ezért volt szükséges a szerepléseknek sorszámot adni. Tehát egy kép alatt linkként megjelenik a szereplésnapló száma, azt fölnyitva kiderül, hogy XY. kiállításon szerepelt, és a számhoz tartozó összes többi adat is olvashatóvá válik, vagyis az összes  többi ott szereplő kép (száma) is. Ez által értékelhető és érzékelhető a helyzet.
2./  Egy képnek ha jól látjuk, egyidőben csak egy tulajdonosa van. Több nem
lehet?
Nagyon jó kérdés, nekem is problémát okozott az abc-be rendezés miatt. Van, ahol a tulajdonos ragaszkodik pld. a felesége nevéhez is. Ezt úgy oldottam meg, hogy a név után egy vessző, és ott a második név (arra is rá lehet keresni a ctrl+F-el, ha valaki pont arra kíváncsi.)
3./ Ugyanígy, egy kiállítást csak egy ember nyit meg, vagy több is megnyithatja? Ritkán, de bizony előfordul, hogy egymás után ketten. Ugyanígy, vesszővel választom el.

4./  Az "OAI" oszlopban két érték lehet majd: igen és nem. Automatikusan igen
lesz majd beállítva mindenhez. Ha valahol nem-et ír, akkor az a sor nem
kerül ki az OAI szerverre, azaz az a sor nem fog megjelenni az NDA-ban
és máshol sem
. Ezt úgy értelmezem, hogy én azért láthatom és ki is printelhetem, gondolom.
 
Akkor most a küldött táblázatokra vonatkozó megjegyzések, amiket ott pirossal be is jelöltem:
 
5./ Minden táblázatba a biztonság kedvéért betettem 2 tartalék oszlopot is. Ezek egyelőre titkosítottak. (Hogy tudom esetleg később én módosítani ezt a státuszt?)
 
 
a művek-táblázat:
6./ez persze csak elírás, a festmények kimaradtak.
7./ A készítés kezdete / a készítés vége oszlopok logikusabbak, mint amit én használtam, de ez sem oldja meg a megoldhatatlant, ugyanis a nemzetközi szokás szerint egy dátum a katalógusokban stb. így szerepel: 1975-86. Valamint, ha már vezettem negyven évig, (és ez többletinformáció) meg kéne tartani az évek és hónapok fölsorolását is. (ha lehetne,  a hónapok elválasztásánal visszatérnék a vesszőre a kötéjel helyett, ez talán lehetsége is, hiszena fölsorolást megtartva nem dátumnak, hanem szövegnek lehet csak kezelni ezt az számsort. Elvileg meghagyható lenne ez a kezdet és vége oszlop, és mellé külön egy dátum,(dátumok),  de ez redundancia, gondolom.
8./ Persze lehet, hogy én nem értek valamit, de felőlem nézve szükséges ide egy oszlop a szereplésnapló számmal (számokkal) is. És egyáltalán, a szereplésszámok szerepeltetése. Máskülönben hogy talál egymásra egy alkalmi adathalmaz, pld. egy ujságban egyszerre szereplő reprodukciók (művek) listája? Rögtön értelmezhető, mire gondolok, ha egy festmény alatti kék linkszámra rákattint.
9/ Itt a titkosított oszlopok: FÁJL, (mert ez fölösleges) és a TARTALÉK 1-2
 
személyek-táblázat
10. cím helyett egyértelműbb az utca oszlopnév
11./ itt szükséges a birtokolt mű opuszszáma
12./ itt egy harmadik többletoszlopot is betettem, amit már most használok : csoportjelzet (meghalt, sajtó stb.)
13/ itt minden oszlop titkosított, kívéve: NÉV, VÁROS, OPUSZSZÁM
14/ itt csak az a sor (név) nem titkosított, ami mellett opuszszám is van ( tehát műtulajdonos). A többi sor a magántelefonkönyvem.
 
szereplésnapló-táblázat
15./ itt nem csak kiállítások szerepelnek, hanem pld. vásárlás, kép egyik tulajtól a másikhoz kerülése, mű újságban megjelenése stb. ezért módosítottam a fejlécneveket. Valaint betoldottam a SZEREPLÉSNAPLÓ BEAZONOSÍTÓ SORSZÁM, OPUSZSZÁM, VÁROS, DÁTUM  oszlopokat
16./ Itt a titkosított oszlopok: JÖVEDELEM, TARTALÉK1-2, MEGJEGYZÉS
 
 
irások-táblázat
17./ Itt a C_napló oszlopot nem értem. Nálam ilyen nincs, mit jelölne?
18./ itt csak a két tartalék -oszlop titkos
19./ Jelzem, hogy ezt  táblázatot elsősorban a TIPUS oszlop szerint részekre vágva fogom és fogják mások is használni.
 
A módosított táblázatokat mellékelem.

Köszönöm! Csak remélni tudom, hogy nem felejtettem ki semmit!

 
www.deske.hu