Népszabadság 2002. 9. 25.
Munkámban zavarna a külvilág
Váli Dezső festőművésszel gyűjteményes kiállítása
alkalmából
''Az én feljebbvalóm
Georges Braque"
Fotó: Domaniczky Tivadar
Magam
ünneplem magam - fogalmazott önironikusan. A hatvanadik születésnap szerinte
nem lényeges. Csupán egy alkalom, amelyet megragadhatott, hogy több mint két
évtized múltán, újra gyűjteményes kiállítása legyen. Az Ernst
Múzeumban, ma délután megnyíló tárlat létrejöttével ugyanis Váli Dezső
személyesen fáradozott. Ami meglepő lehet annak, aki a festészetében is
felismeri a zárkózott egyéniséget. Először is azt kérdeztem, nincs-e lappangó
ellentmondás a külvilágtól elforduló alkata és a megannyi intézkedést követelő
szervezés, mi több: az önmaga megmutatásának igénye között?
-
Mikor vagyok zárkózott? Az uszodában, miután leúszom ezerkétszáz métert, az
öltözőben nagyokat röhögünk, a nyugatosokról, Babitsról diskurálunk. Utána Kata
reggelivel vár. Aztán munka egész nap, ott csakugyan egyedül a műteremben. Most
rászántam másfél esztendőt, hogy negyvenhárom év munkájából kiválasszam a
legjobb képeimet, az Ernst Múzeumban tán hetven lesz most falon. Elég nagy
munka volt összeállítani, noha képjegyzékem és címlistám is naprakész, sőt
nyilvános, az internetre is felvittem. Dicsekszem, mint mindig. Mint egy
szerzetes, egy katonatiszt, szervezem magam, az életem, szinte ízléstelen. De
nem a magamutogatás a főcél. Munkamániás vagyok, s a ''munkaköri leírásomban''
szerepel, hogy dokumentáljam dolgaimat.
Eltakart ablakok
- Erre szolgál eszerint az emlegetett
honlap is. Úgy tartja, ma ez vele jár egy festő munkásságával?
-
Úgy tűnik, az enyémmel igen. Mostanában, amikor a kiállítás miatt ellenőriztem
a címeket, ahol a festményeim vannak, felhívtam egy nyugdíjas orvost
Keszthelyen. A felesége vette fel a telefont, átszólt a másik szobába a
férjének: Váli-képünk van? A doktor pedig felelt: Igen, van. Ezt a képet két
ember látja. S a munkáim kilencvenöt százaléka ebben a helyzetben van, köztük
az a száz, ami múzeumi raktárban van, esetleg évtizedek óta. Vagyis láthatóvá
kellett tennem őket. Két esztendeje, aki nagyon meg akarja nézni bármely
képemet, ráklikkel az interneten: deske.hu
-ennyi. Igaz, a számítógép képernyőjén megjelenő festmény csak igen halvány
utalás az eredetire. Ami nem sok, de több, mint a semmi. Naponta kilenc-tizen
látogatják a honlapot. Ahogy az lenni szokott, ezen is van afféle “news” rovat.
Van egy emigráns barátom a franciaországi Le Meux-ben, akinek naponta írott
leveleim a "válinews".
- Milyen barátról van szó? Ifjúkori
vagy szakmai?
-
Létező személy, de róla nem beszélek. Csak annyit, kisfia keresztgyerekem.
Mondhatja, ellenmondás megint, hogy kiléte magánügy, miközben a levelek
publikusak. Amit itt kettősségként érzékel, illetve firtat, olyan, mint két
üveglap. Fedik egymást, átlátható, mégsem azonosak.
- Mégis a bezárkózás vágya lehet az
erősebb. Hiszen a műtermének az ablakain sem lehet kilátni. Bizonyára, nem
azért, mert olyan csúf volna a látvány...
-
A külvilág zavarna munka közben. Főiskolás koromban az ablakomat pausz-papírral
vontam be. Jóllehet, akkor a Móricz Zsigmond körtéren laktunk, gyönyörű
kilátással a Gellért hegyre. Olyan a szakmám, hogy a magam igénye szerint
élhetek. Nincs főnököm. Az én feljebbvalóm Georges Braque. Ha építész-irodában
ülnék, nem engedhetném meg magamnak, hogy eltakarjam az ablakokat.
- Így visszafelé tekintve, bajos is
elképzelnem, hogyan lehetett belsőépítész. S aki tizenhét éves korától festett,
egyáltalán miért ezt a szakot végezte?
A virágcsokor illata
- Mesterem, Sugár Gyula tanácsolta, hogy
inkább az Iparművészeti Főiskolára menjek. Mert akkoriban, a hatvanas években a
képzőművészetin még a
poszt-szocreál ízlés volt jellemző, egyébként is, gyengén rajzoltam. Igaza
volt. Nagyon jól jártam azzal, hogy technikai műveltséget is kaptam. Ma is, ha
látok egy házat, látom félbevágva is, tudom, hogyan élnek, mozgnak benne az
emberek. Mert az építészetnek az a lényege, hogy életformát teremt. Csodálatos
szakma. A diploma-munkám láttán Finta József meghívott a csapatába. A Duna
Inter-Continental szállodát tervezték éppen. A királyi lakosztály tervét tették
elém, azt rajzoltam napokig, 1:50-ben. Diploma után két évvel sikerült a
belsőépítést otthagynom, s attól kezdve - csak a festés.
- Miért nem tartotta meg e foglalkozást
legalább alkalmi kenyérkeresetnek? Bár úgy látom, amire csak a festészeten
kívül vállalkozott, legyen az a tanítás akár, előbb-utóbb abbahagyta.
-
Két lovat egy fenékkel? Az építészet is egész embert kíván, akár az én munkám.
Jönnek hírek, hogy e szakmabelieknek minden munkát el kell vállalniuk, pedig
már-már belehalnak, de csak így számíthatnak a következő megrendelésre.
Egyébként is, egy idő után már nem ismertem az új villanykapcsoló-szabványokat.
Szóval nem is ment volna. Az ipari vásáron, a nyitás előtti héten
betűragasztás, létra tetején, napi ''ötven órában''. Egy egész festőgeneráció
élt ebből. Szerencsésebb ügy volt a szociofotó, ami szintén pár évet foglalt
el. Havonta csupán négy sűrű napot igényelt. Vittek falura kocsival, napi
háromszáz parasztszoba-felvétel. Egy pohár víz ürügyével kopogtattunk be. Ami
pedig a tanítást illeti, a hetvenes évek második felében a Zebegényi
Szabadiskola hívott meg. Nyaralás helyett is adódott, amire képtelen vagyok
amúgy. A kilencvenes évek elején pedig a nosztalgia és a hiúság vitt az Iparművészetire
vissza, rajzot tanítani, nagyon szerettem azt az iskolát. Már elkezdtek nekem
ott egy műtermet kialakítani, mikor döntöttem, tanítani nincs időm, se
energiám. Talán nem is olyan sokára meghalok. Mint mindenkinek, nekem is meg
kell alkotnom "az utolsó műveimet".
- És visszazárkózott a tulajdon
műtermébe, amely egyben festészetének kizárólagos témája is jó ideje.
- Ha ez ügyben szemrehányásokat kapok,
csak úgy értelmezhetem, hogy romlanak a képeim. Fáradt óráimban tűnődöm is,
vajon nem szellemi renyheség-e? Van tehát egy témám, amit tizenöt éve variálok,
de tudjuk, nem ezen múlik. Egy kép valójában nem asztalról-székről, netán
fogaskerékről szól. Ez műterem! - mondhatja a néző, de jaj, ha csak ennyit lát
belőle, szinte semmit nem kapott. Lefesthetünk egy virágcsokrot, de ha az csak
önmagáról beszél, akkor minek? Akkor már jobb, ha odatesszük háromdimenziós
valójában. Még illata is van.
- Úgy látom - ismerjük a
Kandinszkij-féle példát - nem sokat veszítenének hatásukból ezek a festmények,
ha történetesen fordítva lennének felakasztva.
-
Mert csakugyan a képet és nem a témát látja. Nemcsak Kandinszkijt, de
Rembrandtot is meg lehet fordítani. Úgy is remekmű. Az egyik lehetőség, hogy
megmutatok egy öregembert, aki a halála küszöbén van, látom, kitörölhetetlenül.
De kipróbáltam a másik lehetőséget, a non-figuratívot is. A tiszta festészetet,
amely olyan, mint egy dallam. Nem lehet szavakba foglalni, mi a tartalma. Ez a
nonfiguratív rettenetesen nehéz műfaj volt, legalábbis nekem. Gondolja meg,
miből könnyebb ebédet főzni. Ha a hozzávalót a kamrából, vagy ha egy egész
élelmiszer-áruházból kell kiválasztania. Sokszorosan keservesebb festeni, ha
minden-minden eszköz korlátlanul a rendelkezésemre áll.
- S ekkor fogott a zsidó temetők
sorozatába...
Elégetett palacsinták
-
Volt egy archívumom a fotóimból, még a hetvenes évek derekáról. Köztük kétezer,
zsidó temetőkről. Tíz évig feküdtek a polcon. S egy reménytelen, de tehetséges
pillanatban eszembe jutott, megpróbálnám lefesteni az egyiket. Persze, csak
kiindulásként használtam őket, a képek nem a zempléni, a bukovinai temetőket
írják le. Ahogy a műterem bútorait sem rendezem át képcsináláshoz. Aztán három
esztendő múltán azt vettem észre, hogy egyre romlanak a temetős képek. Nehéz
döntés volt, abbahagytam.
- Úgy tudom, hivő katolikus. Sőt,
vallásos, vallását gyakorló ember. Ha valaki ilyen erősen kötődik egy vallás
eszme-rendszeréhez, hogyan tudott évekre beilleszkedni egy másik vallás
gondolati miliőjébe?
-
Miért ne tudtam volna? Hajnalban zsidó zsoltárokat mondok. A katolikus egyház
imáinak a harmada zsidó ima. Félárva gyerek voltam, az anyám, aki tanító volt,
intelligensen nevelt, gondolkodásra szoktatott. Ő is vallásos, húgom is az.
Most már rendfőnöknő, apáca. Reggel hatkor a ferences templomban vagyok. Mintha
a lelkem tisztaságáról gondoskodnának. Ki ne fogadná el, ha felajánlanák, hogy
ezentúl a ruháit nem magának kell tisztítania, mégis makulátlanul kerülnek be a
szekrénybe? Én nem vagyok elég tehetséges önmagamhoz. Alapvetően nem vagyok
életszerető sem, inkább féltem tőle, most is szűkítem az életem. A hit megtart.
- Szemlátomást maga is törekszik
rendben tartani magát, a szellemi környezetét. Azt kell mondanom, ha a
megsemmisített festményeire gondolok, hogy már-már drákói szigorral.
-
Kamaszkorom végén egy felismerés után - Camus-t és Senecát olvastam - egy
tételben elajándékoztam a könyvtáramat. Akkor kezdődött. Azóta is, amit
elolvasok, tovább adom. Lenézem a halmozást. Nem érdemes gazdagon meghalni.
Évente ötven képet festek, talán a felét hagyom meg, de ez más kérdés. Az első
száz képemből szinte semmi nincs meg. Ami rendjén van, tanulóévek voltak. Ki
kellett dobni, mint az elégetett palacsintát. Mindmáig a képeim fél évig, egy
évig falnak fordítva várnak. Majd előveszem őket, látom, melyik javíthatatlan.
Amikor pedig szétvágom az öreg, szovjet körfűrészemmel, öröm tölt el. Ne
képzeljen valamiféle drámai pillanatot! Olyan ez, mint amikor kitakarít az
ember, és utána megpihen. Valamit rendbe tettem.
Bogácsi
Erzsébet