dátum: 77.11.       fájl: html/cikk01.htm                      C. 00650-652

 

 

MTA Művészettörténeti Kutató Csoportnak:

válasz a kérdőívre


1. Váli Dezső

2. szül. 1942. X. 2. Bp.

3.
Iparművészeti Főiskola belsőépítész okl. 1967
a szakmára (festés) okítottak:
Magyarász Imre rajztanár 1960-körül
Jakuba János főisk. tanár
Gulyás Gyula főisk. tanár, festők 1962-67-ben
sokat segített Sugár Gyula festőm. 1960-tól máig
de mesteremnek, aki igazán hatott volna rám,
egyiket sem tekintem

Sokkal inkább tekintethetem mesteremnek Klee-t, mindenek előtt.
Majd megismerkedtem Bálint Endrével kb. 1969-ben, ő akkoriban erősen hatott képeimre
Valamint láttam 1970-ben Velencében egy Rothko kiállítást,
mai napig nagyon hat rám, olykor képeimben is előjön.


4.
Sráckoromban semmi külön vonzódásom nem volt valamely szakmához.
Annyira nem tudtam, hogy mi legyek, hogy pályaválasztási tanácsadáson többszöri alkalommal végzett alapos képességvizsgálat után magam is elfogadtam a javaslatot, hogy legyek építész, miután gondolkodási szintem megfelelő, valamint esztétikai és műszaki érzékem egyformán jó. Ilyen módon először építészmérnöknek jelentkeztem, hál' Isten a felvételim (fizika) nem sikerült.
Egy év múlva már az Iparművészetire jelentkeztem, de egészen más okból. Akkor már biztosan, és egyértelműen festő akartam lenni. De egy akkori festőbarátom [Sugár Gyula] tanácsára célszerűnek láttam megkerülni a Képzőművészeti Főiskolát. (Festészeti gondolkodásmódom egész más volt, meg aztán valószínűleg nem is vettek volna föl, gyengén rajzoltam. Az Iparműv. Főisk. pedig a lehető legsokoldalúbb és igen magas színvonalú művészképzést adta, máig hálás vagyok neki. Ilyenformán sokkal inkább tekinthetem mestereimnek: Szrogh György építészt, Jánossy György építészt, Szalay Ferenc statikust, Ujvári Béla művészettörténészt, nagyon sokat tanultam tőlük, nemcsak szakmailag.)

Festeni pontosan 1959 áprilisában kezdtem, 17 évesen. Azonnal fölismertem, hogy megtaláltam, amit keresek, de az első években (1961-ig) ezt megvalósíthatatlan álomnak hittem. Mikor anyám aztán megmutatta hátam mögött dolgaimat szakembereknek, akkor kezdett realizálódni a lehetőség, akkor jelentkeztem a Képzőre, majd egy hét múlva átkérettem a lapomat az Iparra a fent említett okból.

Pontosabban nem is festeni kezdtem, hanem fekete fotóalbumba színes újságpapírból díszítést csináltam fotóim, egyéb emlékeim köré. Aztán az egyik lap önálló kollázzsá sikeredett.
Attól kezdve csak azt csináltam, nagy tempóban. Olajfestéket egy év múlva, érettségim hónapjában vettem először.
Még egy adatra emlékszem: 1961-62 körül egy borongós estén 105 olajképemet (kb. 40 centiméteresek, papír alapon) téptem el.
Azokban az években nagyon fontos szerepet kapott életemben a megfontolt pusztítás és az üres zsebbel továbbindulás. Egy életre megtanultam.


5.
Milyen események hatására határozta el, hogy művész lesz?
Amire vissza tudok emlékezni hirtelen:
10-11 éves koromban, s aztán később is rendszeresen eljártam (egyedül) plakát és fotókiállításokra (Nemzeti Szalon stb.)
15 éves koromban egy hónapig nézegettem nyaralás alatt a Knaur Abstrakt Lexikont, teljesen lenyűgözve. Akkor annak a könyvnek kedvéért meg akartam tanulni németül. Ma elszomorodva nézem át ugyanazt a könyvet, ha kezembe kerül: pár igazán jó képet, ha találok benne-
15-16 évesen beiratkoztam, és másfél évet jártam is Szabadegyetemre, művészettörténet szakra (Oroszlán prof., Zádor Anna nevére emlékszem.), jegyzeteltem is.
A gimnáziumi művészettörténet (negyedikben volt) - csak így tudom megfogalmazni - nagyon otthonos volt számomra, szerettem is.
És ami konkrétan elindított, a fotóalbum 59-ben. Hát igen, jellemző: az albumnak ezt a címet adtam: ''Mégis szép az élet?'' és olyan emlékeimet ragasztottam, gyűjtöttem bele, amik a fenti címet igazolták...
Nagyon tele voltam gondokkal, nem találtam a helyem.


6.
Utazásai, amik hatással voltak szakmájára.
főiskolás nyarakon sokat rohangáltam autóstoppal körben az országban, nyugtalanul.
még előtte: 1955-ben teljesen lenyűgözött a zirci kastély könyvtárterme, majd 1959-ben a fertődi Esterházy-kastély; valószínűleg egy életre. Vágyom oda időnként vissza-visszatérni.
ugyanígy, csak később, a tihanyi apátság kvadratúrája, a pannonhalmi kvadratúra és altemplom, a tihanyi kolostor folyosó sarokablakából lenézve a Balaton, ezek mindig megdöbbentő percek.
vagy akár a Normafától lenézni a téli városra, alkonyatkor, síelés közben.
és a Duna, és a dunaszag evezősversenyző koromban 1958-60.

külföld, ami fontosabb (de hát ki tudja, mi igazán fontos?)
1970-es tanulmányutam, naplómban 60 gépoldal, mi mindent láttam múzeumokban: Velence Rothko emlékkiállítás P. d. Francesca Arrezoban, a trecento Sienában (a trecentót is mesteremnek tekintem), aztán két napig a Klee archívumban Bernben, aztán látogatás Félix Kleenél (ugyan egy másik alkalommal) Paris Musee Cluny középkori iparművészete, fantasztikus másfél hónap volt.
1974: az összes lehető múzeumok és kiállítások: Franciaország, Svájc, Hollandia, Belgium, Németország, Norvégia, Svédország, Bécs; két év múlva Görögország (1976)


7.
Mit érez művészete céljának, véleménye szerint sikerült-e megvalósítania művészetében maga elé kitűzött céljait?
Nincs a művészetemnek célja. Csak útja. Ez nálam egyszerűen életmód. Azért festek, mert így látom életemet leghasznosabban eltöltöttnek, valamint minden egyebet még sokkal kevésbé szeretek csinálni.


8.
Milyen irodalmi, zenei hatások hatottak művészetére?
Zenei semmiképpen. Bartóktól Armstrongig kevés zenét ismerek, és szeretek. Nincs figyelmem se rá, türelmem se. Talán fülem se. Irodalmi érdeklődésem jóval nagyobb, de közvetlenül csak gondolkodásomra hatottak: Epiktétosz, Steinbeck, sokan. Utóbbi években végig: Thomas Mann.


9. Legjelentősebb alkotó magyar és nem magyar a XX. sz-ban.
Kissé erőltetett lenne egy embert megnevezni. na nézzük:
(nekem:) Klee, a szellemi, intellektuális és emocionális mondanivalója, színérzéke, faktúrái, a lelkiismeretessége, ahogy megmunkálja a felületet. a lírája: (Tor zum verlassenen Garten) a drámája: (Todesengel) a romantikája is a korai közel-keleti ihletésű képeim. tanulságos az is, mennyit dolgozott, óriási opuszszám. Meg a humora. Mértékletes (lehet így mondani?) élete.
Aztán Braque. az utolsó, halála előtti expresszív korszaka, amit - bárkivel beszéltem eddig - senki sem ismer. Egyébként életrajzi kötetében is (Thames and Hudson kiadó) csak egy mondat szerepel erről. Ahol vissza(?)tér Van Gogh-hoz. Irtózatos, megdöbbentő. Bölcs. És gyönyörű, még édes is. A színei. A lényeglátása. A hihetetlen egyszerűsége. Az ereje. Mindig fölizzít.

és a magyarok.
Nagy István. ahogy a tájképei döbbenetes időélmények számomra
Ferenczy nyájasabban, de ugyanaz: József, Március est, Október
Derkovits, a gyönyörű lírája (ő ugyan politikának hitte, amit fest)
Vajda, az északi tengeri képe - megintcsak az időtlenség, a szellemisége - Kondornál is.
Sok jó festőnk volt.


10. Kiállítások
1969 óta évi 15-20 közös kiállításon, munkabemutatón, Stúdiópályázaton veszek részt. Szakmához tartozó munkámnak tekintem, hogy mindenüvé küldjek, ha hívnak, akkor is, ha hatszor egymásután kidobnak (Hódmezővásárhely. igaz, tavaly már vásároltak is tőlem)
(szóval érdemes következetesnek lenni)

önálló, fontosabbak:
    1970             Eötvös klub / Károlyi M. utca -
    1974             Fényes Adolf terem
    1975             Fiatal Művészek Klubja
    1975             Kassák Művelődési Ház
    1975-76 jan.  Stúdió Galéria
    1976             Nyirbátor - Nagykálló - Vásásrosnamény
egyébként összesen 11 volt.
terv: 80-ra megkaptam Műcsarnokot. A három jobboldali termet kértem. Kép van elég...


11. Publikációk, a fontosabbak.
Majd ha Szabó Júlia megírja azt a kis könyvecskét munkásságomról a Mai Magyar Képzőművészek - sorozatban.


12.
Fontosabb művei.
Nyugtalan ifjúkor                  90x136        MNG
Az ember és a ház                70x235         MNG
panno a Miskolci Képtár felkérésére    548x314 ez kivételesen plextol (általában minden olaj!)
Nagy keresztút                     itthon őrzöm  80x364  olaj, itthon
Örök vadászmezők felé         136x90         itthon
Önéletrajz és a Harmincöt év (2 változat) 136x270., olaj, itthon
Hosszú út volt                      136x180       olaj, itthon


13.
Dokumentumok
egy plakátot és egy katalógust tudok mellékelni. sarját tervezésűek.
s majd egyszer lehet számítani a naplómra, ha netán -
eddig 600 oldal, gépelve -

1977. 11.

Váli Dezső fm.
H-1027 Mártírok 64/b