A teljes szövegek megtalálhatóak
a C. napló kéziratban, melynek másolata
az MTA. Kézirattárban van;
Bp. V. Roosevelt tér 9.
1999 IGEN
folyóirat karácsonyi száma
Apám csomagjában kanál...
Az IGEN levele itt, a
Kecskeméti Alkotóházban ért utol. A benne leírt kérdés apám halálához kötődik,
egy Oroszországból hazatért hadifogoly levele kapcsán, szövege a Váli-c. monográfiában (festő vagyok)
jelent meg, két éve:
Kistemplomtanya 1946. X. 17-én.
Mélyen tisztelt Nagyságosasszony!
Tudom jól, hogy egy szomorú kötelesség teljesítését
mulasztottam el, akkor amikor Nagyságosasszonyt azonnal megérkezésemkor nem értesítettem
szegény férje Dezső haláláról. - Amikor Debrecenben múlt hó 7-én megérkeztünk
és ottan az adatainkat fölvették kérdezték, hogy tudomásom van-e arról, hogy
valamely bajtársam meghalt.- Ekkor én Dezső halálára vonatkozó adatokat
bemondtam, amelyet ott nyomban írásba is foglaltak.-- Személyesen akartam
fölkeresni Nagyságos asszonyt, de
annyira gyenge voltam még akkor, hogy erre egyedül nem mertem vállalkozni.
Szegény Dezsővel mindig egy táborban voltam. - Őt
közelebbről Szapahován ismertem meg - egy és ugyanazon időben kerültünk be a
szanatóriumba.- Mindketten teljesen legyengülve kerültünk oda. Sokat
szenvedtünk.
Ápolgattam szegényt - julius 13.- vagy 14.-én
hajnali órákban halt meg - nem sokáig szenvedett.-- Amikor meghalt az egész
vagyonkája, holmija egy kis vászon zacskóban volt, dohány kanál szappan kettő
lap; kettő érem és egy kereszt. Holmiját a főszanitész magához vette, azzal,
hogy azokat a parancsnoksághoz kell leadni.
Fogadja mély fájdalmában Nagyságosasaszony őszinte
részvétemet, kezeit csókolja
Csikós Nándor
Tehát a kérdés:
- Tárgyi apai öröksége: egy kis vászonzacskó, amelyben „dohány kanál
szappan kettő lap kettő érem és egy kereszt” lapult. És a szellemi?
57 éves vagyok. Apám
halálakor három éves. Amit tudok róla, anyácskám kevés meséi. (Csak néhány
közös évük volt.) Maradt a lakás, a tárgyi környezet „üzenete”, amibe
beleszülettem, amit a jól síelő, operabarát banktisztviselő maga után hagyott;
fotelek és üvegvázák a negyvenes évekből, a Pallas nagy lexikona, cigánylány
csörgődobbal a falon. Két könyv, amit mindig, a frontra is magával vitt: Dante,
és Ady összes. Hogy vagyok ezekkel? A cigánylányt észre se vettem, a Pallas
múlt századi ábrái elbűvöltek. „Szövőgyári gépterem, Anglia, XIX. század első
harmada”; Adyt most szerettem meg, három éve, ámulattal. Hihetetlen
koncentrált. Csakugyan a vers a legtömörebb információtárolási forma, amit az
emberiség valaha is kitalált (Hankiss Elemér szerint). Dante: egy-két fejezetét
olvastam, nem használom. Azt hiszem, értem, mit akart mondani.
SZELLEMI
ÖRÖKSÉGEM egy tábori levelezőlap, apám halálát érezve hadifogságból üzent
nekem. Anyám érettségim alkalmából a zafírköves pecsétgyűrűvel együtt adta át
-volna. Nem vettem át. Negyven év múltán, mostanában kérdeztem felőlük, rég
nincsenek meg. Anyácskám emléke szerint a levél család- és hazaszeretetre
buzdított. Hogy én annakidején miért...?! Radikalizmusom mellett bizonyára
gyávaságom is. Talán féltem egy kőbevésett tízparancsolattól. Hogy halott
apával nem lehet vitatkozni. Saját házamat akartam építeni, saját téglából.
(Ami persze csacsiság. Akkor Camust és Senecát se szabadott volna olvasnom,
akik akkoriban átrajzolták éveimet, életemet.) A gyűrű pedig: addigra már
túljutottam a gyűjtögető - halászó - vadászó életmódon. Hogy a szellemi javak mértéktelen
gyűjtése mellé is kérdőjelet tegyek, ez évtizedekkel későbbi történet. Schmal
Károly grafikus barátomnak volt bátorsága ezt egyszer egy nyilatkozatban
fölvetni.
A CSALÁDSZERETETRŐL, ami a
levélben. A jövő hónapra nagyapa leszek. Szakmám magányosságra szoktatott. Vagy
fordítva. A szeretetre lassan megérek, vagyis lassan megértem, mit jelent a
másik ember. (Aki nem pont olyan, mint én.) A művészek kávéházi időtöltései,
átivott éjszakái mögé iszonyú társhiányokat képzelek. Netán lelki ürességeket.
Vagy csak megint nem értek valamit. Bár a narkózisvágyat értem, ez a szakma
olykor majdnem elviselhetetlen. Makkai püspök írta Adyról, hogy azért ez a
borgőzös élete, mert nem volt elég tehetsége zsenivoltát elviselni. A művész
egy sohanincsteteje hegyet mászik. A csodálatos Morandi normális volt, noha
mintapolgár? Ötven évig vázát és poharat festeni?! Karinthy mondja, értsétek
meg, én mindig úgy gondolkozom, ahogy mások életükben egyszer, zuhantukban, az
ötödik és negyedik emelet között.
Alkotó ember. Szerencsés esetben, családban, hárman-négyen veszik körül, elviselik, gondozzák. Pótolják szükségszerű csonkaságait, óvják, önmagától is. Vesznek neki zoknit, perecet, elküldik nyaralni. Cserébe, jajj cserébe... hagyjuk. „A dolgozó népet szolgálom.” Valamint a kisdedeket és a nyugdíjasokat.
A HAZASZERETETRŐL. Ezt
inkább húgom örökölte. Szakmám nemzetek fölé lát. A pártirodákon fogalmazott
jelmondatok kirekesztők, nevetségesek.
Ámbár. Nem hazaszeretet,
hogy nagyon szeretem Zelk Zoltánt...
Vak szemgödör. Halott sirály.
Kiholt a tenger: medre már
vak szemgödör. Halott sirály
lelke vijjogva
visszaszáll... (Sirály)
...és Illyés Gyulát, a ronda Corvin áruházat, a 18-as villamost, a Szabadság-hidat, a kecskeméti főtér sétányát...?! Nem, ez nem hazaszeretet. Ez vonzalom. Pontosítsunk. Szeretni azt jelenti: dolgozni érte, tenni érte. Vagyis elsősorban nem érzelem. (Még házastársaknál sem.)
Tehát hazaszeretek például:
1. Képeimet (múzeumoktól
eltekintve) nem adom el-, nem engedem ki külföldre. Ezt mindig elmondom: unokáimnak-unokáidnak
festek, nem a müncheni fogorvosoknak.
2. Most négy hónapi munkával
CD-ROM-ra írtam minden képemet, rajzomat, teljes oeuvre katalógus. Hiszek
benne, hogy azon túl, hogy jó játék volt, ez nemzetszolgálat. Egy jó kép segít
élni és meghalni. Petri György összes versei az ágyam mellett, kézközelben. De
ki látja (használja) az Ékszerkereskedő
vasárnapját, amit kiállítottam
Párizsban a Grand Palaisban '78-ban, majd a Minisztérium megvette egy
műcsarnoki kiállításról, nagyszerű, azóta raktárban. Ezért a CD.
3. Liftünkbe egy időben Van
Gogh-reprodukciókat ragasztottam (a gyerekek mindig letépték).
4. Másfél évtizedes
kilincseléssel elértem, hogy 72 év után újra kiadják Strindberg Egyedül c.
önéletrajzi kötetét. Húszévesen ebből a könyvből tanultam meg sétálni.
5. '81-ben a norvég királyi művészeti ösztöndíj egy hónapját átsíeltem. A lesiklópálya tetején a bodegában kiváló almalevet árultak. Síbakancsomba pakolva hazahoztam egy üveggel, s telefonkönyvben megkeresve a megfelelő fórumot, leadtam az Élelmiszeripari Kutatóintézetnek, nem tudnánk-e ilyet itthon is csinálni. (Akkoriban még nálunk nem volt ilyesmi.) Nagyon örültek neki.
- APÁM CSOMAGJÁBAN DOHÁNY... Nem iszom nem dohányzom
nem tévézek nem éjszakázom nem nőzők nem érdem. Okom van rá. Fiatal koromban
még nem volt zacskóstea, időtakarékosságból rászoktattam magam a forró
(csap)vízre.
- APÁM CSOMAGJÁBAN KANÁL...
Készenléti eszköz. Tanulom. Hogy figyeljek-, fogadni tudjam, ami elém kerül. Egy
gondolatot, egy ellenvéleményt. Antikváriumban érdemes idegen polcokon is
böngészni. Uszoda-öltözői beszélgetéseink hozama: húsipari géptanból már
kollokválni tudnék. Egy barátnőmtől karácsonyra jó érzékkel múlt századi
biológia könyvet kaptam volna. Csak sajnos zavarta, hogy könyveimet olvasás
után továbbajándékozom. Kivéve a József és testvéreit.
- APÁM CSOMAGJÁBAN SZAPPAN... Első szerelmemnek megígértem, hogy ezentúl mindennap mosok fogat. Tartom. A nyakamra is sokat panaszkodtak. Szerencsére 10 éve a Lukács uszodában reggelente leázok. Fél óra, 1210 méter.
- APÁM NYAKÁBAN KERESZT...
Én Mária érmet hordok, egy öreg apáca tukmálta rám 10 éve Pannonhalmán,
lelkigyakorlaton, akkor még nagyon idegenkedtem ettől. Aztán fontos lett. Csak
mindig leesett a karikájáról. Akkor a szintén nyakamban hordott tartalék-slusszkulcsra
ragasztottam szigetelőszalaggal. Egy kis jegyzetfüzet is lóg mellette a
zsinóron. Reggel az uszodában nem érthetik, vetkőzéskor miért csókolom meg ezt
az egészet.
aszkézis = lényegre figyelés
aszkézis = lényegre figyelés
aszkézis
= lényegre figyelés