A teljes szövegek megtalálhatóak
a C. napló kéziratban, melynek másolata
az MTA. Kézirattárban van;
Bp. V. Roosevelt tér 9.
2001. 01. 3. / Magyar Nemzet
MŰTEREMBE ZÁRT HATÁRTALAN VILÁG
CD-romra vett életmű,
kétmilliós leütés az aukción - beszélgetés Váli Dezső festőművésszel
P. Szabó Ernő
...igen nagy érdeklődés nyilvánult meg a Kieselbach Galéria aukcióján. Különösen Váli Dezső festőművész egyik munkájáért folyt erős licit, új tulajdonosa végül kétmillió forintért vásárolta meg a művet. A művésszel kapcsolatos másik hír, hogy a karácsonyi könyvvásárra jelentette meg azt a CD-romot, amelyen minden, 1959 óta készült alkotása látható...
-
1978-ban meglehetősen provokatív módon kockákra szabdalva elrontott műveit
állította ki, arra bíztatva a kritikusokat, hogy állítsanak össze jobb műveket
a töredékekből.
- Nem
bosszút akartam állni a kritikusokon akkor, fricskának szántam. Sok csacsiságot
leírtak akkoriban (is), ami talán nem is lett volna baj, ha a kormányhoz közel
álló lapoknak nem lett volna rejtett - vagy nem is olyan rejtett - hatalmuk.
Egy henye mondat elég volt ahhoz, hogy többéves kiállítási tilalom következzék.
A kritika nem volt ártatlan akkoriban. Erre céloztam, s nem személyes
sértettségemet fogalmaztam meg. Megsértődni nincs időm. Egyébként is, rólam
csak jót írtak.
- Nem
bírálták, mondja - nonfiguratív korszaka után. 1984-ben mégis váltott,
figurális képeket kezdett festeni.
- Mert
észrevettem, hogy romlanak a képeim. Elvesztettem a hitem és a reményem a
nonfiguratívban (népnyelven: absztraktban). Iszonyú teher volt: a képet percről
percre, korlátok nélkül, tökéletesen meg lehet változtatni; ennyi döntés szinte
elviselhetetlen. A figuratívitás, az ábrázolás mégiscsak határokat szab: egy
sámli mégsem lehet nagyobb, mint az ablak. Aztán, ami ettől fontosabb, hiába
tagadjuk, a téma a kép befogadásához tartozik, annak az előszobája. Az ott
hátul egy hegylánc, milyen messze van... s már ott repülök én is. Egy gyenge
figurális kép elindíthat egy gondolatot, egy közepes nonfiguratív kép tökéletes
nulla...
-Ki
lehet-e tekinteni ebből a képzeletbeli műteremből a kortárs művészeti élet
általános kérdései, problémái felé?
- Nem
igazán tudom, mi történik odakinn. Azt tudom, hogy azok, akikkel a kecskeméti
alkotóházban találkozni szoktam, örülnek, hogy egyáltalán ki tudják fizetni az
ott-tartózkodást egy-két hónapra, ami
létfontosságú a számukra, lévén, hogy sokuknak nincs saját műterme. Az is
kétségtelen viszont, hogy a művész napi ezerötszáz forintot fizet, de a ráeső
költség négyezer forint, s a különbözetet valakinek vállalnia kell. Talán
Kecskemét városának, aki most a Magyar Alkotóművészek Egyesületétől átvette a
házat, jelent valamit, hogy művek megszületését segítheti elő...