01.5                                       fájl: EGYEB/ESTERH-BATHORI                                  C.
 
XLV. ÉVFOLYAM, 17. SZÁM, 2001. május 4.

Íme egy ember

Az ÉS 2001. április 20-i számában megjelent Esterházy-mementóhoz kívánok dióhéjban hozzászólni (Egy katolikus magyar följegyzéseiből). Úgy gondolom, a cikk - a magyar "húsvéticikk"-hagyomány legfrissebb darabja - kopernikuszi jelentőségű (már a magyar szellem- és jellemföldrajzi szélességeken).
Osztozom, mélyen és maradéktalanul osztozom Esterházy Péter szégyenében.
Szégyenkezem, mint egykori piarista diák. Szégyenkezem, mint keresztény. Szégyenkezem, mint olyan ember, akivel az európai keresztény hagyomány elfogadtatta azt a magatartáseszményt, amelynek lényege a feltétel nélküli szeretet. Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. Csak így. Minden korlátozás nélkül. A parancsolat nem azt mondja: szeresd, ha fehér, ha nem verekedős, ha nem nagyidai stb.
Osztozom, itt és most, azért, mert egyházam újólag - sokadik történelmi mulasztásként - hallgat akkor, amikor a társadalmi és társasági beszédben fokozott mértékben elúrhodik, sőt dúl a keresztény frazeológia (a valódi keresztényi eszme legkártékonyabb ellensége). Úgy tűnik, ebben a beszédben, a pásztor és a nyáj gondolkodásában olyan kereszténységtől idegen, gyűlölködő érzelmi hangvétel kerül túlsúlyba, amely akadályozza a Hegyibeszéd szemlátomást csekély hatóerejét. Minél magasabb egyházi rangban hallgat a pásztor, annál lármásabban és vérszomjasabban béget a nyáj. Minél elvetemültebb a nyáj, annál kevésbé lesz hallható valaha is a pásztorok figyelmeztetése.
Szégyenkezem, hogy azt látom: egyre maflább, sunyibb és árnyékos tömbjében egyre erőszakosabb az a csend, amelyet - például a romaügyben is - tapasztalok. Hogy - íróként, értelmiségiként, magyarként - magam is része vagyok ennek a csendnek. Röstelkedem amiatt, hogy azok az emberek, akik újságra, levélre, bármi papírra rárajzolják hazafias véleményüket, az utóbbi időben mintha akkor éreznék magukat magyarnak, embernek vagy minek, ha a környezetükben valaki gyengébbet ócsárolnak, kiátkoznak vagy kinyírnak.
Szégyenemben azt kérdem, keresztény polgár- és üdvváró társaim: hová veszett a lábmosás emlékezete? Hová tűnt az alázat gesztusrendje? Mivé senyvedt a megbocsátás és a felebaráti tisztelet parancsa? Vagy egyszerűen azt kérdem: hol van szavainkban és tetteinkben a mértéktartás? Hol van az a nem csupán pogány, kiegyensúlyozott hüpszisztárius bölcsesség?
Emlékezzünk Goethe mondataira (kivonatos fordításban): "Csak most, öreg napjaimban szerzek tudomást a hüpszisztáriusok szektájáról. Ők - a pogányok, a zsidók és a keresztények harapófogójában - kinyilvánították, hogy csak az általuk megismert legjobbat és legtökéletesebbet méltányolják, csudálják, tisztelik, és - amennyiben az az istenséggel közelebbi viszonyban áll - áldják. Amint ezt elolvastam, hirtelen fényecske pislant felém abból a bizonyos sötét korszakból, ugyanis azt éreztem: én egész életemben arra törekedtem, hogy hüpszisztáriussá érleljem magam. Ami nem csekélység: mert hát hogyan jusson el az ember - egyedisége korlátai közé kényszerítve - odáig, hogy felismerje a leghelyesebb utat?"
Hiszem és remélem, hogy széles e "keresztény hazában" Esterházy Péter példájára más is erőt vesz magán és lehajol a porba azokért, akiket most már csaknem minden áldott nap a porba löknek.

Báthori Csaba