01.5.                                      Fájl: */ESTERH-EORSI        C.6647B

 

Élet és Irodalom 2001.máj. 4. 18.szám

EÖRSI ISTVÁN

Levél Esterházy Péternek

Kedves Péter,
      el sem tudom mondani, mennyire jólesett, hogy a több száz éve folyvást rágalmazott és mégis szinte már-már elfelejtett Luthert egy váratlan gesztussal méltó helyére emelted, olyan összefüggésben említve meg őt, amely reá nézve hízelgőnek, egyébiránt pedig igazságosnak tetszik.
      Amikor megmutattam neki följegyzéseidet, majd kibújt a bőréből. Végre van valaki, aki megérti őt, mondta, és ezen még az sem változtat, hogy a megértés, mint ez általában lenni szokott, a félreértés formáját ölti fel. Nem Esterházy Péter az első, mondta, aki kockázatvállaló bátorságáért csodálja őt, és ez nagyon jólesik neki, és még igazság is van benne, hiszen ha nem volna benne igazság, félreérteni sem lehetne. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy az igazán bátor emberek önként vállalt szerepük fogságában egyszerűen nem mernek nem bátrak lenni, vagyis bátorságukkal csak eltakarják gyávaságukat. Közülük csak egyetlen kivételt ismerünk, Jézust - mondta -, őtőle mindenki alázatos mártírhalált várt, ehelyett hűtlenséggel vádolta meg édesapját, az Istent a keresztfán. Néha arra kell gondolnom - mondta -, hogy három nap múlva azért bukkant fel ismét a Földön, mert a megbántott Isten büntetésből visszaküldte egy kicsit.
      Az is lehet persze, hogy ezt nem Luther mondta nekem, hanem én neki, miután elolvastam szép írásodat. Szívesen ugratom ilyesmivel, bár olykor tartok attól, hogy ördögnek néz, és hozzám vágja tintatartóját. Ezúttal azonban megbocsátó kedvében volt, mert nagyon örült a tisztességnek, amelyben részesítetted. Megkérdezte, hogy ismerlek-e. Igenlő válaszomra hozzám lépett, és megrázta kezem. Hogy jogos elragadtatásáról lefaragjam a túlzásokat, ráböktem arra a mondatodra, amely szerint a katolicizmus legfőbb ereje nem hatalmában rejlett és rejlik, hanem komoly, megbízható, megalapozott igazságában, és az ellene törő lázadás sem azért bátor, mert a hatalomnak hány fittyet, hanem azért, mert ezt a kétségbevonhatatlan igazságot meri kétségbe vonni. Luther erre előhúzott a kalpagjából egy bűnbocsánati cédulát, és tüntetően belefújta az orrát. - Pápista szegény - mondta -, ezért aztán nem is beszélhet másképp. Ezzel a mondattal vásárolta meg a jogot arra, hogy elismerje érdemeinket. Egy okos és becsületes pápistának - mondta - nehezebb békében élnie egyházával, mint egy tevének átbújni a tű fokán.
      Most jut eszembe, hogy talán ezt sem ő mondta nekem, hanem én neki. Fontos beszélgetésekkor nem az marad meg bennünk, hogy ki mit mondott, hanem hogy mi hangzott el. A beszélőt társa inspirálja és viszont. De alantas inspiráció is ihlethet magasztos megnyilatkozásra. A te följegyzéseidet például a máglyák ropogását kyrie eleisonnal túldaloló keresztények és pogromos kedvű magyarok inspirálták. Azt akartad megvallani ország-világ előtt, hogy keresztényként és magyarként állsz magukat keresztényeknek és magyaroknak mondó vallási és nemzeti kirekesztők gyűlöletének kereszttüzében, akiknek az veled a bajuk, hogy egy létező nemzet sajnos egyre kevésbé létező kultúráját, és egy létező egyház feltehetően sosem létezett állapotát képviseled. Te is lázadsz tehát, de nem léptél ki Lutherként abból, ami ellen lázadsz; és beleszülettél abba, amit nem bírsz elviselni. A csőcselék pedig egyre türelmetlenebb. Fehérülő ajkak kezdik már formálni a "Feszítsd meg!"-et. Nem óhajtasz mártír lenni. Luther sem bánta, hogy nem szolgáltatták ki X. Leó pápának. Szerény személyem pedig már korán megtanulta Heinétől, hogy az ironikus embernek rosszul állnak a patetikus taglejtések egy bitófa alatt. De a te mártíriumod különösen visszás látvánnyal szolgálna. Rajk (az idősebb) mindmáig szemléletesen érzékelteti, mennyire kínos, ha saját jelszavaiból tekernek nem metaforikus hurkot az ember nyaka köré. Egyensúlyozol tehát, bámulatos arányérzékkel. Hovatartozásod véd. Kétségbeesésed kiszolgáltat. Egyre kevésbé bízhatsz abban, hogy a neved által szimbolizált hagyomány még sokáig oltalmazhat. Igazságaiddal együtt a becsületedet is védelmezed. Támadóid nincsenek abban a helyzetben, hogy erkölcsi ítéletet mondjanak rólad, de minthogy zavar a vartyogásuk, egyre színvonalasabb trükkökkel igazolod velük szemben létezésedet.
      Ezekben a te kultúrát és történelmi tapasztalatokat akkumuláló szenzációs trükkjeidben igazi intranzigencia rejlik. Ezzel megnyered a jobbak rokonszenvét. Luther azonban azt mondta nekem, hogy jelenlegi silány ellenfeleink hányavetibb intranzigenciát érdemelnek, olyat, amely a fejünk felé hajított záptojás-áradatot jó munkánk elismerésének tekinti. Vagy ezt sem ő mondta nekem, hanem én neki?
      Még egyszer: hála és köszönet.
      Budapest, 2001. április 24.

1 Lásd: "Egy katolikus magyar följegyzéseiből", Élet és Irodalom, 2001. április 20. Különösen erre a kitételre utalok: "...nagy tisztelettel gondoltam ezekre a lázadó emberekre, mondjuk Luthertől Eörsi Istvánig."