01.6 fájl:
EGYEB-ESTERH-HORANYI C.6649A-C
1. Esterházy Péter írásával (Egy
katolikus magyar följegyzéseiből, ápr. 20.) szinte maradéktalanul
egyetértettem. Lehet, hogy ez fontos, de egyáltalán nem biztos, hogy
közérdeklődésre igényt tartó tény. Megváltozott azonban a helyzet azáltal, hogy
Esterházy írása nem maradt pusztába kiáltott szó, hiszen Báthori Csaba (Íme egy
ember, ápr. 27.), Eörsi István (Levél Esterházy Péternek, máj. 4.) és Jelenits
István (Válasz E. P. húsvéti soraira, máj. 18.) is fontosnak tartotta, hogy
hozzáfűzze saját, Esterházyétól így vagy úgy különböző vagy éppen Esterházyéval
egybehangzó gondolatait, saját, Esterházyétól így vagy úgy különböző
perspektíváját.
Mindenekelőtt rögzítem a tényt, hogy Esterházy
írásával - az eddig megjelent többivel együtt - a mai magyar közbeszéd
(diskurzus) egy olyasfajta szegletében lett egy csipetnyivel több, amelybe csak
ritkán kerül be új darab. Pedig igencsak szükség volna rá: arra a közbeszédre,
amely a kereszténységről szól, s ezen belül a katolicizmusról és tőle el nem
választhatóan, az egyházról. Sőt, tágabban és nem csak a kereszténységre
gondolva: nagy szükség volna a valódi hívő közbeszédre. És benne minden hívő
közbeszédére.
Ezért egy-egy olyan esemény, mint Esterházy
írása (és a többi) ünnepe a mai magyar (hívő) közbeszédnek.
2. Manapság gyakori annak hite - egyházon belül
és kívül egyaránt -, hogy a katolikus egyház, még különösebben a Magyar
Katolikus Egyház egyetlen és egységes nézetrendszert jelent, és ennek így is
kell megjelennie a nyilvánosságban. Pedig épp az ellenkezője igaz, s ha lehet
hinni Lafont könyvének (A katolikus egyház teológiatörténete, Budapest,
Atlantisz, 1998), akkor ez sohasem volt másként: mintha az egyház mindig is
szinte teljesen különböző, esetenként szélsőségesen különböző nézetek egysége
lett volna a társadalomban. Az egyházat egyaránt és egyszerre jellemezte a
mindenkori adott korban zártnak, változásellenesnek és az adott korban nyitottnak,
a változástól nem idegenkedőnek láttató felfogás, és ezen felfogások egymással
való küzdelme. Akkor tehát miért is kellene a mai magyar katolikus diskurzusnak
egyszólamúnak lennie? Miért is nem abban gondolkozunk, hogy a katolikus mivolt,
vagyis az egyetemesség igénye szükségképpen jár együtt a pluralizmussal? Vajon
miért nem abban gondolkodunk, hogy egy erősen változó korban a pluralizmus az
egyetlen lehetőség az identitás fenntartására?
Tény, hogy a katolicizmus a mai Magyarországon
sem egyszólamú és nem mentes a pluralizmustól sem, noha a szólamok, vagyis a
véleményáramlatok nem egyformán látszanak. Viszont az is igaz, hogy a mai
Magyarországon lényegileg nem külső okok korlátozzák a lehetséges katolikus
diskurzus lehetséges résztvevőit abban, hogy azonos súllyal legyenek jelen a
társadalmi nyilvánosságban.
Kétségtelen például, hogy gyakran valamiféle
elégtelenségnek, tökéletlenségnek van láttatva a pluralizmus. Alighanem azok
láttatják így, akik abban érdekeltek, hogy az egyetlen szólam legitimálásával
hatalmuk legyen megmondani, hogy mi keresztény, ki katolikus (és így azt is,
hogy ki katolikusabb). Alighanem azok láttatják így, akik abban érdekeltek,
hogy élesen elválasszák a laikust a klerikustól vagy még sokkal inkább a (katolikus)
hierarchia részesét a hierarchián kívül állótól. Sokkal könnyebb ugyanis így
megtalálni, és még inkább a hívő (állampolgár) helyét így kijelölni a világban,
és kontroll alá venni. A zsák a foltját találja meg ebben az egymásra
utalásban. Senki sincs kényszerítve azonban ezt elfogadni: zsákként és foltként
láttatni is csak saját megrögzöttségeinkbe való belefeledkezés okán sikerülhet.
Meg valami minimális bátorság hiánya okán, ami a csend megfontolt és meggondolt
megtöréséhez kell (erről a bátorságról egyébként lehet némi fogalmunk a
szomszéd osztrák katolikusoknak a hierarchiával szemben protestáló nyájlevele
kapcsán keletkezett viharokból).
Pedig a ténylegesen létező pluralizmusnak értéke
van. Ha csakugyan az a helyzet, mint sokan látni vélik, hogy egyre kevésbé
érvényesek a régi tudások, hogy a társadalom problémamegoldó szükséglete egyre
kevésbé elégíthető ki a régebbi tudásokkal, akkor - igaz, ez is régi tudás - a
pluralizmussal járó felkészültségek nagyobb biztonságot jelentenek a
problémamegoldás sikerét tekintve az összezárt sorokban közlekedő
homogenitásnál: a legkatolikusabbnál is - a jövő kihívásainak és
szükségleteinek elemzésében, a megoldások kitalálásában és a tényleges
építkezésben.
3. A vallásoktól és a vallások ügyét szolgáló egyházaktól,
így a katolikus egyháztól is, azt várja a társadalom, hogy vegyen részt a
társadalom fenntartásában, azaz a társadalmi integrációban. Ez egy szép
durkheimi kifejezés, aminek a segítségével rá lehet például arra világítani,
hogy a vallásoknak, illetőleg az egyházaknak nem az a funkciójuk, hogy
közfeladatokat vegyenek át az államtól, vagy hogy közhasznúak legyenek (ami
természetesen egyáltalán nem zárja ki, hogy ellássanak közfeladatokat is, meg
hogy közhasznúak is legyenek), hanem az, hogy olyasfajta integrációt tegyenek
lehetővé, amit csak a vallások és az egyházak adhatnak a társadalomnak. A
vallások ugyanis olyan dimenziókba kapcsolhatják be az embert s ezáltal olyan
dimenziókban teszik lehetővé közösségalkotásunkat, amely dimenziókhoz másként
aligha lehet hozzáférni. Az egyházak pedig e hozzáférés nyilvánosságát teremtik
meg, amikor megteremtik.
Láthatóan a mindenkori állam ezt tudja jól és él
is e tudással. Szent István-napi ünnepségeknek vagyunk tanúi, tábori lelkészek
szolgálnak a hadseregben, és hasonlók történnek. Mindez része a társadalmi
életnek, kiiktathatatlan része a társadalmi nyilvánosságban zajló eseményeknek.
Problematikussá akkor válik, ha az egyház jelenléte a társadalomban kimerül az
állami színtereken való jelenlétben és - mondjuk úgy - a közhatalmi, -politikai
szféra integrációjára való rásegítésben. Ha ezzel nem párosul, sőt, ha ezt nem
előzi meg az egyház spirituális elköteleződéséből is következő azon sajátos
integrációra törekvése, amit egyszerűen a szegények és az elesettek oldalán
való elkötelezettségként lehet megnevezni, akkor az egyház aligha tette meg
azt, amit meg kell tennie a társadalomban, amellyel alternatív és másoktól
független színterek jöhetnek létre az érdekképviselet és az érdekérvényesítés
segítésére, esetenként megjelenítésére egyáltalán.
Vagyis nemcsak arról van szó, hogy a XXI. század
elején tart-e fenn szervezett karitatív tevékenységet például a Magyar
Katolikus Egyház vagy nem, de sokkal inkább arról, hogy ezt vajon jó
társadalomképpel teszi-e: kizárólag levest és ruhát oszt, avagy mást is tesz
például azáltal, hogy a szegénységet mint a társadalmi makrostruktúra
diszfunkcióját láttatja. Amint ahogy a dél-amerikai katolikus egyház tette ezt
a társadalmi igazságosságért Dél-Amerikában (a felszabadításteológiát alighanem
mindenkinek érdemes volna tanulmányoznia). És arról, hogy jelen van-e a
magyarországi cigányság legkülönfélébb nyomorainál: jelen van-e úgy, hogy az
ország cigány lakosai is úgy tudhatják, a katolikus egyház az ő oldalukon (is)
áll? És a magyarországi korrupció ügye sem más: vajon mutat-e példát a Magyar
Katolikus Egyház, és benne a mi kereszténységre törekvő életünk nyilvánossága
példa-e az egész társadalom számára?
Szóval: a hívő közbeszédnek van korrigálnivalója,
volna morális kötelessége a válaszok keresésében, és alighanem lenne nagyobb
társadalmi figyelem iránta, ha fel sem vetett kérdések felvetésében is
iparkodna.
http://pax-romana.hcbc.hu