dátum:
01.6.9. cím: Esterházy/ Szüts fájl: LM/ESTERH14 C.
6664
SZERELMETES BARÁTAIM, szedjük össze, amink
van, hátha együtt mégiscsak!
Ki, ha mi sem?!
Nem vállalom, hogy pontosan fogok fogalmazni,
nekem az három nap lenne, és még hetek múltán is... Viszont igyekszem
sarkítani, hogy
Honnét is kezdjem?
Merthogy keveredik több kérdés, de erősen
1. Demokrata interjú kapcsán: hogy kell
viselkedni szellemi ellenfelekkel
2. Mit csinál ma az egyház, illetve mit
csináljon
3. Cigánykérdés a konfliktusok kapcsán
a részletek keverednek a keményen világnézeti
koordinátapontokkal
Miklós ezt neked, előszörre, mert ez nem volt
kifejtve, és így csakugyan pontatlan. A
Népszabadságba a 90-es évek elején írtam és Jelenits atya is, akkor ennek még
valóban deklaratív felhangja volt, hogy ugyanis bontjuk a falakat. Ezért került
szóba a Demokrata mellett. Nem a szimmetria kedvéért. Ez rendben így?
A Demokrata interjúm kérdése. Tartom magam a
nézetemhez, hogy nem az elkülönülés, hanem a párbeszéd, nemcsak, mert
keresztények vagyunk, de akár taktikai szempontból is.
Épp Pilinszky prózát olvasok, „a bűnt nagyon
utálni kell, a bűnöst különösen szeretni.” Ezt vállaljátok?
Őszintén szólva a felét sem hiszem annak,
amit most összefasiztáznak, ti is, de még az is lehet, hogy mindez igaz. Nem
fogok utánajárni, nem tartom feladatomnak. Az emberellenes elvekkel épp úgy nem
értek egyet, mint ti, s ha olyan helyzetbe kerülök, ezt el is fogom mondani. Ha
lett volna annyi eszem, politikai tapasztalatom, mindezt a Demokrata interjú
elején csakugyan elmondhattam volna.
Talán nem mondok ellene magamnak, ha
fölvetem, hogy talán mindkettőnknek igaza van. Ti a kard ki kard, lehet, hogy
van, aki ezt jobban meghallja. Munkamegosztás.
Én maradnék a párbeszédnél. Péter, nem értek
egyet a gondolatsoroddal, [t.i. hogy végső álláspontom ez ügyben: Krisztus urunk kurvákkal
és vámosokkal vacsorált, ezt kell követnem] hogy „nem mint kurvákkal beszélsz, hanem mint
akceptálható szellemi tényezőkkel...” (akivel tilos, szerinted)
Tudod, állítólag az US. sajtószabadság
törvény második paragrafusa, hogy ezt törvényt semmi utólagos magyarázattal,
betoldással nem szabad megszorítani.
A szeretet törvényét sem, szerintem. A rossz
emberek nem a pártok mentén szerveződnek. Amíg az ember él, változik,
változhat. Apáca húgom erre azt mondta, bizonnyal nincs betegségtudatuk. A
párbeszéd ehhez segítheti őket.
Péter, igazad van, nagyon is, hogy a
cigánykérdésről beszélni kell (neked, nekünk). És abban is teljes igazad van,
hogy szóbahoztad. De –lényegében– felelőtlennek tartom, AHOGY ezt az
egyházvezetéssel összehoztad. Tulképp. rágalmazás. A „püspöki kar” szótól a
„szar gyávák vagyunk” nincs túl messze a szövegben, és a gondolatban. Nem
hinnéd, mennyi pozitívumot hallok (konkrétumokat) az egyház és cigányság közös
ügyében. Hogy nem pont azt, amit te, ha püspök lennél... lehet.
Jelenits körülrajzolta, és ez Miklós rád is,
hogy bizony tisztességtelen a kint is vagyok, bent is vagyok. Nem valami
egyszemélyes eretnekség van-e mögött, teljes alázattal, bocsánat?!
Hogy a cigányokért mit teszünk. Ezt nekem
(is) elsősorban magamtól kell megkérdeznem.
Abban tévedtem, hogy naplójegyzetnek elmenne
a gondolatsorod. Nyilván nincs külön műfaj az igazságra.
Nem értem ezt a nemzetpusztulás harangozást
(más felől is, épp ma Bächer Iván a Népszabadságban). Tegnap hoztak nekem múlt
század közepi francia idézetet a Lukácsban a megold(hat)atlan cigánykérdés
dolgáról. Egyébként azt meg ma hallom, hogy most egy püspök van a fr.
„cigánypápa” mellé kirendelve, stb. Remélem, épülve, mi magyarok is eljutunk
idáig. A karizmatikus mozgalmat ismerem. Néhány éve hallani se akartak rólunk,
ma kijelölt összekötő püspök van, és az éves találkozónkon is püspök celebrálja
a szentmisét.
Péter, kin kéred számon, hogy vannak MIÉP-pel
szimpatizáló (gondolom, öreg) papok?! Tudod te, hogy azok ott mit, miről
beszélnek? (Nyilván x. százalékban hülyeséget.) Hol nincsenek gyenge minőségek?
Tudod, hogy hány fiatal civil csoport
evangélizál vidéken? Börtönben, ahol a java cigány? Egy ismerős előljáró-családból
a férfi egy éve leköltözött Márianosztrára, a börtön mellé, pasztorálni.
Feleségével levelező kapcsolat. Már elérte, hogy egy életfogytos újra élni
akar, elkezdett dolgozni. Mi minden van itt!
A francia levél formája csakugyan
szerencsétlen volt szerintem, de ami szántál, ahogy írod is, a lényegével
teljesen egyetértek: szimpátiagesztus a cigányság mellett. Te ezt tudtad értük
tenni. Gondolkodom, hogy nekem mit kéne. Többet imádkozni, egyebek mellett, és
legföképpen.
Péter, kivel pörölsz, amikor írod a második
leveledben, hogy a társadalomnak ...választ kell adnia... Persze. Tök igaz!
Tegyed, tegyék, tegyük!
bocs, ¾ 11, túlórázom, meg amúgy is
túl sok ez, de talán-
nincs erőm átfogalmazni, rohadt fáradt
vagyok, de ez magánügy
ölell(többesszám)
D.