95. 4.5. leírva: 95. 5. PU/ESZT-INT C.4511
Esztergomi rajzkiáll. megnyitása után egy
riporter…
Rádió Esztergom
Számára / nem tudom, mennyi ment adásba, mikor
(magnóról, nem a teljes szöveg)
V: Csakugyan a 25. kiállításom, úgy adódott,
körülbelül évenként esett egy. Ahova hívnak, megyek. Úgy gondolom, ez is a
munkám egy része.
– Itt kétféle anyagot látunk. A belsô terem
gondosan, sok-sok vonallal elkészített grafikái, és a középsô terem vonalas
grafikái...
V: Abból adódik a stíluskülönbség –rettegtem is,
hogyan fog összeállni– hogy 30 év munkáiból válogattam. Huszonöt éve nem volt
rajzkiállításom. A válogatás esetleges volt, mert nem akartam a múzeumot avval
terhelni, hogy darabonként kelljen a munkákat kölcsönkérnie és szállítania, így
aztán néhány nagyobb gyűjteménybôl és a Nemzeti Galériából kértem be rajzokat.
– Engedje meg, hogy a rádióhallgatóknak
bemutassuk. Meséljen valamit a kezdetekrôl.
V: Nagyon késön kezdtem a szakmát. Azonnal ki
kell igazítanom magam, mert a kisfiam szokott rajzolni, s ennek kapcsán
ismerôsök kérdezik, van-e hajlama rá. S azt szoktam válaszolni, teljesen
mindegy, mert a képzôművészeti tehetség nem hasonló a zenei vagy matematikai
tehetséghez, ami gyerekkorban megmutatkozik már. Ez a kamaszkor után szokott
elindulni. Érettségi körül találtam meg a festést. Kollázsokkal kezdtem. Anyám
a hátam mögött megmutatta munkáimat egy festô-rajztanárnak, akkortól fordult
komolyra a dolog.
– Beszéljen, kérem, a rajzairól.
V: Nekem a rajz általában csak elôkészületi
fázis a festéshez. Kivéve, amikor a Salgótarjáni Múzeum kétszer is meghívott
egy-egy grafikai szimpózionra, mindenféle technikai lehetôséget biztosítva.
Akkor rezet karcoltam, hidegtű technikát kipróbáltam. Aztán rendellenes módon
ezt színeztem pasztellel, monotípiával kevertem- ezt az igazi grafikusok talán
megbocsátják nekem. Rendszerint ceruzával rajzolok, ha valamit keresek. Nyári
pihenéseim melléktermékei a pác és tusrajzaim.
- - -
– Plakátja is műtermet ábrázol...
V: Húsz éves játékom, hogy az összes
kiállításplakátomat ugyanavval a tipográfiával csinálom, mindig új
műteremfotóval.
– Ez a racionalitás, ez a rendszeretet, ez a
mérnök ember, ez a műszaki embernek a rendszeretete, vagy egész művészi világát
is ilyen racionálisan építi?
V: A kérdés kétágú. Az életem, munkakörülményeim, a szerszámaim valóban racionálisan szervezettek.
Rendezetten élek. És ettôl élesen szétválik az, amit én a képekkel csinálok,
ott kútba esik mindenféle intellektus, mindenféle linearitás, mindenféle
tervezés, ott sötétben tapogatózás van. Omlás után a sötétben négykézláb kiutat
keresô bányász képe, ami a helyzetet leginkább jellemzi.
– Ez a négykézláb mászó bányász tulajdonképpen
mit keres?
V: A következô pillanat lehetôségét, és soha
többet. A fényre kijutás irányában. A következô színt, formát. A képcsinálás
technikai kérdés, és nem több. Nincs megcélzott mondanivaló, nincs magasröptű
gondolat.
– A képeit ezek szerint strukturálisan építi
fel, és nem gondolatilag?
V: Se-se. Alkalmilag. Létezik számomra -mondjuk- 300 féle barna szín. Ha a 202-es
helyett a 204-eset használom, a kép értelme, tartalma tökéletesen megváltozik.
Egy ilyen változást elôre nem tudok kiszámítani. A festés makettezés, vagyis
próbálkozások sorozata. Ha ez kiszámítható lenne, akkor ez tervezhetô,- mérnöki munka lenne.
– Mit akar kifejezni, mi a mondanivalója?
V: Én természetesen gondolkodó ember vagyok,
tehát a világról, a művészetrôl, a korunkról, divatokról, a gazdaságról megvan
a magam véleménye. De a művészet minden látszat ellenére soha nem áll egy
gondolat vagy eszme szolgálatában. Egy jó mű jól kifejez egy szellemiséget, de
ez nem tévesztendô össze egy buzdító szólammal. Ilyen értelemben nem létezik
számomra külön vallásos, szakrális művészet sem. Egy jó kép, mint végsô pontra,
Istenre mutat, beszélhet akár munkásosztályról, mint Derkovitsnál. Ugyanakkor egy Golgota is lehet
káromkodás, ha a kép rossz.
– Ez a rend, vagy rendszeresség Önnél: a
teremtés rendje?
V: Erre még sose gondoltam. A rendnek több
rétege van. Van egy technikai szintje, ami munkakörülményeimet biztosítja. Van
egy napi rendem, egy munkarendem. Van egy rendje, hogy várhatóan a következô
hetekben mit fogok festeni. Ennek a technikai háttere pontos rend szerint van
elôkészítve, hiszen tudnom kell elôre, mekkora, és mennyi lemezt alapozzak le.
A világképemben a dolgok fontossági sorrendje adott, tudom, hogy a
paradicsomsalátának és a szentmisének mi a helye az életemben. Rendek vannak,
mint mindnyájunknál. A képek aztán már a maguk törvénye szerint történnek.
– Amikor nem fest?
V: A festésen kívül tulajdonképpen semmit
nem csinálok. Családi élet. Nyaralás.
– Könyvek, zene?
V: Félművelt vagyok, nincs átfogó olvasottságom,
több, mint 10 évemet elvitte Thomas Mann. Mellette valahogy minden jelentéktelen volt. Most kezdem a verseket:
Arany János és környéke, a XX. század is. Hankiss Elemér szerint a világ
legkoncentráltabb információátadási lehetôsége a vers. Maiaktól Rakovszky
Zsuzsát, Petrit, Oraveczet olvasok.
Zenében teljesen féllábú vagyok. Néhány évig sok
Bartókot hallgattam, munka közben. Rájöttem, nem lehet, az nem olyan zene.
Viszont leülni a fenekemre, és úgy zenét hallgatni, az nem megy. Talán majd
egyszer.
– Elôször találkozunk, megenged egy megjegyzést,
olyan belsô nyugalmat áraszt...
V: Nézze, ez igaz, és az ellenkezôje is igaz.
Imádkozó ember vagyok, és a napi kínjaimat, baromságaimat, problémáimat és
sérüléseimet, a bűneimet és az örömeimet is: naponta rendezem. Ugyanakkor tele
vagyok belsô nyugtalanságokkal, és tulajdonképpen ezért is áldom a sorsot.
Ironikusan azt szoktam mondani, egy nyugodt ember sört iszik a lugasban, és jól
érzi magát. Nem fest.
– Befejezésképpen: tervek, vágyak, jövô...
V: Nincsen terv, nincsen vágy, nincsen jövô. A
holnapi munkanapom kezdetéig szoktam ellátni. Olyan jómódú vagyok, -a múlt
héten vettünk egy mikrohullámú sütôt- hogy amire szükségünk van, megvan.
Szerény igényekkel. Remélem ez nem fog változni. A munkámban a dolgok
lényegébôl adódóan nincs, és nem lehet tervem. Fogalmam sincs, ez a műterem
ciklus meddig tart még. Szeretnék egyszer még újra elmenni New Yorkba, újra
megnézni a múzeumokat, ahol a múltkor majdnem meghaltam a boldogságtól.