dátum: fájl: html/farkas-cikk.htm C. 0 6405
megjelent: Művészet 1982
június
Következetlenség-
zsenialitás
Adalékok
Farkas István Vihar után című művéhez.
A kép azonban már első
rápillantásra nyugtalanítóan feszült, baljós, irracionális. Mitől? Hogyan
sikerülhetett ezt a tartalmat ebbe az idilli témába belegyömöszölni? Nézzük
ehhez végig a kép alkotóelemeit, s kiderül. A mű szerkezete tele van belső
ellentmondásokkal, logikai törésekkel és olyan feszültséggócokkal, amelyek
kényszerítően terelik a nézőt a festő udvarába.
Tehát a képépítési elemek,
sorjában:
A pontokról nincs mit mondanom. Pontjellegű elem talán a két szemüreg sötét foltja,
mely vonzza a figyelmet. A házak vakablakai rímelnek rá.
A vonalak. Laza, biológiai (nem mértani) egyenesek. Egy derékszög: zavarbaejtően
agresszív az öregasszony könyöke. Ezt ismétli az ösvény törésvonala. Görbék: a
legfeltűnőbb a vonalrendszertől elütő pontos, geometrikus óriás ív a háttérben.
Fontos szerepe van.
A foltrendszer. A főtéma körül izgatottabban zsúfolódnak a foltok. Kicsik, egzaktak,
szögletesek. A szélek felé a formák bágyadnak, nőnek.
A tér. Első percben még békebeli, hagyományos, reneszánsz perspektíva. Ami
messzebb van, kisebb és halványabb. De mi az a vakító lila ív ott hátul? A téri
rendet fölborítja. Bal felét még talán elhinnénk - az domb, de a jobb fele
váratlanul sokkal közelebb van és teljesen anyagtalan. Érdemes hát a kép téri
helyzetét végignézni. A tábla függőlegesen három mezőre osztott. Mindháromnak
gyökeresen más a tere.
A bal oldal. Tágas,
csodazöld rét, domboldalra fut. Mintha hegytetőről néznénk. Így mutatja az
előtérben meredeken lefutó kerítés is. De miért látni akkor a keresztléc alsó
síkját? Az alulnézet (békaperspektíva) ugyanis a középső mezőre jellemző. Ám
van a kerítés téri helyzetének egy egészen más értelmezhetősége is. Éspedig egy
teljesen magától értetődő: a sétányt szegélyezi. Ellenőrizhetetlen és
eldönthetetlen, mert ahol a lécek talajt érnének, ott váratlanul teljesen
elmosott a rajz.
A középső mező alulnézetnek
hat. Talán (nem vagyok biztos benne), mert a két figura fölcsúszott a képen.
Dombtetőn állnak, és mi alulról nézzük őket? Lehet. De ha a nagy ház előtti
teret nézzük, hol itt a domb?! Egyébként is a lila figura vállára egyértelműen
fölülről látunk rá! Mégis, leginkább alulnézet: az öregasszony így milyen
monumentális!
A fa lombja és a vele
összemosódó barna felhő (tőlünk kb. 20 méterre), valamint az
ezzel rímelő színű előtér a két figurát mintegy enteriőrbe zárja. Szobában vagyunk,
a barna kalap súrolja a barna felhőmennyezetet. Zavarja a téri rendet a lila
asszony hátára ragasztott ház is. Ilyen durva kompozíciós hibát kevesen
engedhetnek meg maguknak... Ez az épület egyébként is több értékű. Egyszínű
az előtte lévő földdel, teteje pedig olyan sötét, akár a prémgallér a
közelében. Így aztán "közel jön". Rajza, mérete szerint azonban... Az
átellenes bal felső ház színe, mérete ugyanakkor pontos, távolságot érzékeltet. Talán 800 méterre lehet tőlünk.
Végül nézzük a jobb oldali
képharmadot. Felülről ez is zárt. Ez a gondolat köti a középrészhez. Előtere
is hasonló szerkezetű, azonban világosabb: nyitottabb. Közepén pedig egy
léckerítésdarab (kapu?) billeg a semmiben. Körötte oldott festésű, zöld tér,
de nem lehet mező, hiszen függőleges! Ez a folt betakar a másik oldalról
érkező lila ív aljába. Igen ám, de mi történik e két paravánsík között? És hova
veszett el a szintén jobb oldalról induló zöld domboldal? A két figura valami
nagy-nagy földcsuszamlást takar. Talán ha kicsit odébbmozdulnának...
A tömegszerűség. Első nézésre megint csak minden rendben, a figurák hangsúlyozottan
körplasztikák, A szoknyaráncok, a lila kabát önárnyéka. De miért vízszintes
zárású a második szoknya alja? A házak pedig paravánok, vagy még inkább makettek
egy terepasztalon.
Az anyagszerűség. Föntebb már utaltam rá. Ezenkívül az előtér hangsúlyozottan,
megfoghatóan: föld. Föld, de gyanúsan sík ez a felület, és a mellékalak
lábainál még tükröz is. Tócsa? A szoknya melletti terület pedig aránytalanul
világos, ezért anyagtalan. Ilyen a bal alsó mező zöldje is, szinte fluoreszkál
! A fatörzs: anyagszerű. A lombok viszont teljesen értelmezhetetlenek. A jobboldali, vakító ég konvencionális, akár "vihar után'', fönt azonban zavaróan
összemosódik a barna lombfelhővel.
A felületkezelés egységesnek hat. És mégis!
Atmoszférikus, nagybányais, oldott-elmosott felületek. Ugyanakkor szinte a
gesztusfestés lendületével megoldott, de egyszersmind trecento felfogású is: a
tájat csak megidéző, a foltokat egy-egy színfelülettel kitöltő ábrázolás.
A kompozíció összességében centrális. De a középpont szándékoltan, zavaróan kettős
(a két összetapadó figura, sőt valójában a köréjük gyülekező házak foltja is
az). A mellékmotívumok sugárirányban rendeződnek, mint a mágnes erővonalait
mutató vasreszelék. A középponttól távolodva a kép egyre üresedik, a festésmód
elnagyoltabb és lágyabb. Mintha a fotógép lencséje csak középen rajzolna
élesen. A főalak szikár, egyenes tartását fokozza és aláhúzza a barna kerítés,
a házak, a póznák, a fa függőlegese. A hangsúlyozott középtengelyes szimmetria
ünnepélyes, szinte szakrális. Az öregasszony a lépő póz ellenére is statikus.
Elölnézetből mozgása alig látszik. Ez az ellentmondás is feszültségokozó.
A képtéma olvasásából adódó további gondolatok: Kik ezek? Miért néz vissza a lila
nő? - Ismernék egymást? - Mért csak ketten élnek ezen a földön? - Hol vagyunk
tulajdonképpen?
Nagyon nagy kép. Megidéző
erejű, drámai. Vészjósló. Legközelebbi rokona számomra Csontváry Éjszakai sétakocsikázása. Az is
irracionális, és ugyanilyen elképesztő abszurditásokkal építkezik.
Váli Dezső