94.7. TA/FARKAS1 C.4269A
válaszcikk
P. Szűcs Julianna 94. szeptember 5., hétfői szám cikke, Szőnyi kapcsán
nem
jelent meg
Szegény
zsidó!
Szőnyi ...kevesebb metaképzőművészeti
érzelmet gerjeszt, mint a félszáz éve tragikus halállal halt Farkas István
mutáló szintű életműve...
írja P. Szűcs Julianna művészettörténész a
Népszabadság 94. szeptember 5., hétfői számában, Szőnyi István centenáriumi
kiállítása kapcsán.
Vagyis.
1. Farkas István magyar festőt Auschwitzban
megölték és ő ezért érdekes a kiállításnéző embereknek. Ugyanis sajnáljuk. Így
és ezért - érdekesebb a festészete, mintha nem ölték volna meg. Így van ez a
Nemzeti Galéria számára is, aki a Szőnyi kiállítást elmulasztotta, de Farkasnak
emlékkiállítást rendezett évfordulója alkalmából.
2. Félreértés ne essék, nem képzőművészeti
minőségről van szó. Nem a képeit szeretjük. Élményeink "meták".
3. Életművének jellegzetessége, hogy igen
változó a színvonala.
Hát
kérem.
1. Én Szőnyi Istvánt is sajnálom, hogy meghalt.
De ezt csak mellékesen.
2. Farkas életműve csakugyan egyenetlen. A tétel igaz. A festők
nagyobb része már csak ilyen. Picasso, Klee, Ferenczy Károly. Nagyszerű
festőink vannak életművükben sok-sok gyenge képpel. Számomra a sort Nagy Balogh
János zárja, az öt csodás képével. A többi gyenge, érdektelen. Tehát Farkas
Istvánnal kapcsolatban ez az igaz állítás nem informál semmiről.
3. Illetve dehogynem. Ha egy kritikus ezt tartja
róla legfontosabbnak elmondani egy mondatban, jellemzésként. Akkor ez a mondat
ezt jelenti: túlértékeljük Farkast.
4. És ezt nem értem. P. Szűcsöt mindig
figyelemmel olvasom, jó szeme van és érti a szakmáját. Noha szerintem kiinduló
tézise téves, ha szokásosan a szerint értékel is, hogy a tárgyalt művész, mű
vajon mennyire alkalmas eszköz a világforradalom végső győzelméhez. Nem
gúnyolódom.
5.
Farkas István nem szegény zsidó, hanem magyar zseni volt, a XX. századi
-mondjuk- öt legnagyobb között. P. Szűcsnek joga másként értékelni. De
szakemberként ekkorát tévedni?!
Egyszerűen nem értem. Egy cikk nem magánügy, akkor sem, ha
magánvéleményt hordoz.
Farkassal ugyanis még mindig méltatlanul bánunk.
Tehetnek erről a pedagógusok, a múzeumi vezetők, kiállítás-rendezők, a
művészettörténészek, az újságírók.