94.7 től kezd foisk1.doc 4270
főiskolai rajztanításhoz
Ferencz István
tanszékvezető 94.5.26.
heti egy délelött, másod-, vagy harmadévesek, az
alapképzésen átmentek
színeket taníts nekik!
a tanár elsősorban mester legyen
S. Nagy 94.5.
adj ki feladatot otthonra, csendélet, enteriőr,
bent csak konzultációs forma
lehet ezt? -azt csinálhatsz, amit akarsz
taníts nekik műelemzést, azt tudod a legjobban
nagyon jót fog tenni neked
Jurcsik 94.7.
kétféle rajzra van szükségük: szabadkézi rajz,
ez a teljes vizualitást, a teljes embert neveli, és a szakrajz, ami a terv
megjelenítéséhez kell, a megrendelő felé. ez speciális feladat, kellene az is.
a mai kivitelezők ezt kérnék, kevesen tudják ezt a tervezők jól
képzős főiskolások az
Alföldön 94.7.18.
keményen kell fogni őket, de házifeladatot nehéz
lesz elvárni
a fej nehezebb mint a figura
színezni lehet temperával
a konzultációs forma nem elég
nem jó egy beállítást csak néhány órát, egy
délelőtt rajzolni, megszervezendő a félkész rajzok tárolása a köv. hétre
ceruza nem jó, modorossá tesz, nehéz javítani, a
szén ideális stúdiumhoz
életnagysághoz közeli figurarajz lenne ideális
Haásszal beszélg. 94.8.22
első
évfolyam előkészítő év, de tanszakonként más a tanár, progarm
1.
félév: 2+3 hetes kurzus=mindennap rajz
2.félév:
3+3 hetes kurzusok
első
félév: újra kezdik a rajztanítást, bemérő feladat
kocka, darpéria, fej/ ceruzával. felvételi
is ceruza
aki többre képes: javasolja a krétát,
szenet
második
félév: akt , mellette esetleg csontváz , kevés anatómiai ismeret
50 x70 = félíves, ceruzával
---
ő: textilszakon aktot beöltözteti sok drapériával
---formatervező
szakon Fajó: szén, : síkok
---ÉPÍTÉSZEK:
dobozokból teret ép. azt színezték
JAVASOL:
2.
év mélyebb, heti 1 nap, több hétig egy feladat
építészek:
lehet fény+sík+tér , bele figura, add saját festői problémáidat
színnel:
technikát mindenki maga határozza meg: / pld. kollázs!/
INFO:
nem
tudja, a rajztanárok a tanszékekhez tartoznak-e újra
építészek
1. évf: Jandó Péter festő a rajztanár
Szerer József Alapképző Intézet tanszékvzetője
rajztanárok:
Haász, Fóth, Fajó, 1 grafikus, Baska: a rajztanárok vezetője
JÁNOSSYval beszél
HELYZET
főiskolások:
most nem látnak szépen, tervezési lapok is csúnyák, házak arányai is
1.
év után vége a vizuális nevelésnek, elsőéveseknél rajzelmélet fele blöff
elszoktak
az iskolától, csak korrektúrára járnak be
ÉPÍTÉSZET
az
ép 3. oldala: EMBER-TECHNIKA-ESZTÉTIKA, FORMAI OLDAL
az
ép. a legredukáltabb képzőművészet, grafikai redukció a graf.hoz képest
ép: ontológia+
morálfilozófia
egy m2 re jutó gondolat képnél, épületnél
is
egy széparányú ház nem többletköltség
RAJZTANÍTÁS
ELVI
kezdené:
egy vonalat húzatna a papíron: mit csinál
linó jó lenne: fkt. feh.
formák aránya
jó lett volna a rézkarc,
kollázs /avval a faktúra is belép, ami az ép.ben is kellene /ép=kollázs/
/zsidó
temető képeim + és- formáinak pontossága/
két
dolgot tudunk tanítani: 1. ezköztárat
2.információt
3.
tehetséget nem
Szőnyiék
kemény alapot adtak: akt/ fej, csak utána engedték szárnyalni őket
ma
rögtön hőzőngeni kezdenek
tanítás
rákényszerít megfogalmazni amit eddig csináltam
építésznek
is jó alap az akt/fej, az épület is ezekre az arányokra épül
az
építészet vonallal rajzol, a nem organikus formák művészete
PC
megjelenése óta a kézigrafika egyre értékesebb
öt
óra az agy max. működése, 1 óra a felfűtés.
zárthelyit azért irat, mert begyorsítja az
agyat
ha
kreatívitást akarsz tanítani: információáradatot:
nagy készletből tud válogatni
végső cél az agy differenciálása
első
szint: megtalálni a formát
második: mit fejez ki
az a forma?!
ne
szakrajzot tanítani, az az építésztanár dolga
csodálatos absztrakt festővé kellene
válniuk, hogy legyen miből redukálni
indítás: a RÁCIÓ , a biztos alap
fölötte az INTUICIÓ, a teljessség
amit
a XIX. sz szétszedett /résztudomány ágak: bakteorológia/ azt a XX. sz rakja
össze: ökológia= a természetes út
GYAKORLATI
a fej különösen jó,
az arányérzék miatt, ott nincs mese, meg kell magyaráznom, miért kell kezdeni
fejjel
különösen,
ha nincs terem: táj, és fák is lehet:
jó nehéz, formagazdagításra jó, formaszegények a gyerekek, először adni a
tájat, később választhat
HIÁBA kérnék segítséget tanmenetben, cak
azt tudom tanítani, amit tudok.
tudniuk kell: mit kell csinálni, HOGYAN
végleges,
kidolgozott, kiállítható grafikai
lapokat követelni, amiben örömük tellik
érezzék
magukat képzőművészeknek
elvégezhető
feladatot adni: sikerélmény nélkül nincs tanítás, pontos feladatkitűzés
TANTERV
1. félév
1. megbeszélés: séta keretében? elm: mire
való. gyak:ezközeik, modell. Képelemzés?
2. fej A2 SZÉN 2-5h studium,fölmérő
3. műtermembe. találk: 9h nálam. képemet
korrigálják, instrukcióra festek
4. fej A4 SZÉNv.CER 30p vázlatok,
elhelyezésgyakorlatok
5. fej A2 SZÉN 2h studium
6. fej A2 SZÉN 5h studium
7. fej A4
SZÍN 30p
színvázlatok
8. Szépműv. Múzeum. találk: 10h múz. aula
9. enteriőr A3 CER 30p vázlatok
10.eneriőr A2
SZÉN 2-5h studium
11.enteriőr A1 SZÉN 2-5h stúdium
12.enterőr
A3 SZÍN 1-2h szinkompozició
2. félév
1. akt A3
SZÉN v.CER 10p kroki
2. Nemzeti Galériába. találk: 10h MNG aula
3. akt A
SZÉN 1h vázlatok
4. akt 2A SZÉN 2-5h stúdium
5. akt 2A SZÉN 5h stúdium
6. akt 2A SZÉN 5h stúdium
7. akt A4 SZÍN 30p színvázlatok
8. 2 akt 2A SZÉN 5h stúdium
9. két akt 2A SZÉN 5h stúdium
10.egy
kiállításra. találk:
11.két
akt térben A3 SZÍN 30p szinívázlatok
12.két
akt térben A2 SZÍN 2-5h szinkompozíció
Ferencztől:
tanterv
egyeztetni
bejönne bemutatni?
hospitálhatok?
otthonra
lehet feladatot?
rajzterem?
modell
fölvétel
ebéd
után alszom
szerződés,
fizetés
címe,
telefonja
megbeszélés 94.9.13. Ferenczcel, Főisk
Feerencz:
250-3396 1037 Harsány lejtő 46 este mh: 1407-286
szerda
d.e. III évf. kapok. látható erdményt, tanári vélemény rólam: túl szigorú, túl
vallásos. tanterem nem lesz. ksöbb szabadidőre is tervez nekik rajztermet. ötödév első félév ujra kötelező
félév rajz lesz.
egzakt ág és a műv. ág a lélekemelő
egyensúly. sirámok helyett fasza gyerekeket . gyerekeknek konkrét tudást is
adni . 9 fő a harmadik év. nem vett fől
eddig rajztanárt, nem feltétlen akt. inkább tér, ezt szeretné, téri helyztek,
3- 4 fa és egy fal összeáll térré, hogyan lehetne azt átalakitani. színnel
bátortalanok
1200
/délelőtt fizetés . 32 óra a terhelhetőség
a diákoknak. diplomaévban mestert választ. a tunyákat nem babusatni
26 kezd utáni szerda 8 óra
ha beválok, az fél státus , =részfogl., tb.t
fizetnek, ez félállás, státus max 14-18 ezer
most
nincs műterem, asztalokat szétlökni, én: ha nálam lenne a műtermemben? 1. félév 30 % 2. félév 50-60% színes legyen.
házifeladat: otthon lejegyzés, gondolkodás megfigyelés, ne nagy lepedőn, ne
munkaigényes
adminisztr: szerda egy űrlap, nem a rajzi tanszékhez tartozom
III.
évf: hé, csü d.e. tervezés, ha be akarok menni.
II. évf. tervezés : Horváth Zoltán
Szüts
94.9.19.
nem tanítsak otthon, legalább erre mozduljak ki
csináljanak kollázst, fk-fh, gyűjtsenek hozzá
újság stb papírt
épületsarkot, szobasarkat kollázsban, válasszák
ki a feladatot
először vért fognak pisilni, nem baj,
művészekedésből van elég, de ment ez gimnazistákkkal
is neki
pontos ezköz,- méret meghatározást adni