94.7 től kezd                                               foisk1.doc                               4270

 

főiskolai rajztanításhoz

 

Ferencz István tanszékvezető 94.5.26.

heti egy délelött, másod-, vagy harmadévesek, az alapképzésen átmentek

színeket taníts nekik!

a tanár elsősorban mester legyen

 

S. Nagy 94.5.

adj ki feladatot otthonra, csendélet, enteriőr, bent csak konzultációs forma

lehet ezt? -azt csinálhatsz, amit akarsz

taníts nekik műelemzést, azt tudod a legjobban

nagyon jót fog tenni neked

 

Jurcsik 94.7.

kétféle rajzra van szükségük: szabadkézi rajz, ez a teljes vizualitást, a teljes embert neveli, és a szakrajz, ami a terv megjelenítéséhez kell, a megrendelő felé. ez speciális feladat, kellene az is. a mai kivitelezők ezt kérnék, kevesen tudják ezt a tervezők jól

 

képzős főiskolások az Alföldön 94.7.18.

keményen kell fogni őket, de házifeladatot nehéz lesz elvárni

a fej nehezebb mint a figura

színezni lehet temperával

a konzultációs forma nem elég

nem jó egy beállítást csak néhány órát, egy délelőtt rajzolni, megszervezendő a félkész rajzok tárolása a köv. hétre

ceruza nem jó, modorossá tesz, nehéz javítani, a szén ideális stúdiumhoz

életnagysághoz közeli figurarajz lenne ideális

 

Haásszal beszélg. 94.8.22

első évfolyam előkészítő év, de tanszakonként más a tanár, progarm

1. félév: 2+3 hetes kurzus=mindennap rajz

2.félév: 3+3 hetes kurzusok

első félév: újra kezdik a rajztanítást, bemérő feladat

     kocka, darpéria, fej/ ceruzával. felvételi is ceruza

     aki többre képes: javasolja a krétát, szenet

második félév: akt , mellette esetleg csontváz , kevés anatómiai ismeret

50 x70 = félíves, ceruzával

--- ő: textilszakon aktot beöltözteti sok drapériával

---formatervező szakon Fajó: szén, : síkok

---ÉPÍTÉSZEK: dobozokból teret ép. azt színezték

JAVASOL:

2. év mélyebb, heti 1 nap, több hétig egy feladat

építészek: lehet fény+sík+tér , bele figura, add saját festői problémáidat

színnel: technikát mindenki maga határozza meg: / pld. kollázs!/

INFO:

nem tudja, a rajztanárok a tanszékekhez tartoznak-e újra

építészek 1. évf: Jandó Péter festő a rajztanár

     Szerer József Alapképző Intézet tanszékvzetője

rajztanárok: Haász, Fóth, Fajó, 1 grafikus, Baska: a rajztanárok vezetője

 

 

JÁNOSSYval beszél

 

     HELYZET

főiskolások: most nem látnak szépen, tervezési lapok is csúnyák, házak arányai is

1. év után vége a vizuális nevelésnek, elsőéveseknél rajzelmélet fele blöff

elszoktak az iskolától, csak korrektúrára járnak be

     ÉPÍTÉSZET

az ép 3. oldala: EMBER-TECHNIKA-ESZTÉTIKA, FORMAI OLDAL

az ép. a legredukáltabb képzőművészet, grafikai redukció a graf.hoz képest

     ép: ontológia+

morálfilozófia

egy m2 re jutó gondolat képnél, épületnél is

egy széparányú ház nem többletköltség

 

     RAJZTANÍTÁS

     ELVI

kezdené: egy vonalat húzatna a papíron: mit csinál

                   linó jó lenne: fkt. feh. formák aránya

                   jó lett volna a rézkarc, kollázs /avval a faktúra is belép, ami az ép.ben is kellene /ép=kollázs/

    /zsidó temető képeim + és- formáinak pontossága/

                                                                                             

két dolgot tudunk tanítani: 1. ezköztárat

                                      2.információt

                                      3. tehetséget nem

Szőnyiék kemény alapot adtak: akt/ fej, csak utána engedték szárnyalni őket

                                      ma rögtön hőzőngeni kezdenek

tanítás rákényszerít megfogalmazni amit eddig csináltam

építésznek is jó alap az akt/fej, az épület is ezekre az arányokra épül

az építészet vonallal rajzol, a nem organikus formák művészete

PC megjelenése óta a kézigrafika egyre értékesebb

öt óra az agy max. működése, 1 óra a felfűtés.

     zárthelyit azért irat, mert begyorsítja az agyat

ha kreatívitást akarsz tanítani: információáradatot: nagy készletből tud válogatni

végső cél az agy differenciálása

első szint: megtalálni a formát

         második: mit fejez ki az a forma?!

ne szakrajzot tanítani, az az építésztanár dolga

csodálatos absztrakt festővé kellene válniuk, hogy legyen miből redukálni

     indítás: a RÁCIÓ , a biztos alap

     fölötte az INTUICIÓ, a teljessség

amit a XIX. sz szétszedett /résztudomány ágak: bakteorológia/ azt a XX. sz rakja össze: ökológia= a természetes út

GYAKORLATI

a fej különösen jó, az arányérzék miatt, ott nincs mese, meg kell magyaráznom, miért kell kezdeni fejjel

különösen, ha nincs terem: táj, és fák is lehet: jó nehéz, formagazdagításra jó, formaszegények a gyerekek, először adni a tájat, később választhat

     HIÁBA kérnék segítséget tanmenetben, cak azt tudom tanítani, amit tudok.

         tudniuk kell: mit kell csinálni, HOGYAN

végleges, kidolgozott, kiállítható grafikai lapokat követelni, amiben örömük tellik

         érezzék magukat képzőművészeknek

elvégezhető feladatot adni: sikerélmény nélkül nincs tanítás, pontos feladatkitűzés

 

TANTERV

 

1. félév     

 

1. megbeszélés: séta keretében? elm: mire való. gyak:ezközeik, modell. Képelemzés?

2. fej                             A2     SZÉN                   2-5h   studium,fölmérő

3. műtermembe. találk: 9h nálam. képemet korrigálják, instrukcióra festek

4. fej                             A4     SZÉNv.CER         30p   vázlatok, elhelyezésgyakorlatok

5. fej                    A2 SZÉN                  2h     studium

6. fej                             A2    SZÉN                   5h     studium

7. fej                             A4     SZÍN           30p    színvázlatok

8. Szépműv. Múzeum. találk: 10h múz. aula

9. enteriőr            A3     CER           30p    vázlatok

10.eneriőr            A2     SZÉN                   2-5h   studium

11.enteriőr            A1     SZÉN                   2-5h   stúdium

12.enterőr             A3     SZÍN           1-2h   szinkompozició

 

 

2. félév

 

1. akt                            A3     SZÉN v.CER        10p    kroki

2. Nemzeti Galériába. találk: 10h MNG aula

3. akt                            A       SZÉN                   1h      vázlatok

4. akt                            2A     SZÉN                   2-5h   stúdium

5. akt                            2A     SZÉN                   5h      stúdium                                            

6. akt                            2A     SZÉN                   5h      stúdium

7. akt                            A4     SZÍN           30p    színvázlatok

8. 2 akt                2A     SZÉN                   5h      stúdium

9. két akt              2A     SZÉN                   5h      stúdium

10.egy kiállításra. találk:

11.két akt térben    A3     SZÍN           30p    szinívázlatok

12.két akt térben    A2     SZÍN           2-5h   szinkompozíció

 

Ferencztől:

tanterv egyeztetni

bejönne bemutatni?

hospitálhatok?

otthonra lehet feladatot?

rajzterem?

modell fölvétel

ebéd után alszom

szerződés, fizetés

címe, telefonja

 

megbeszélés 94.9.13. Ferenczcel, Főisk

Feerencz: 250-3396 1037 Harsány lejtő 46 este mh: 1407-286

szerda d.e. III évf. kapok. látható erdményt, tanári vélemény rólam: túl szigorú, túl vallásos. tanterem nem lesz. ksöbb szabadidőre is tervez nekik rajztermet. ötödév első félév ujra kötelező félév rajz lesz.

egzakt ág és a műv. ág a lélekemelő egyensúly. sirámok helyett fasza gyerekeket . gyerekeknek konkrét tudást is adni . 9 fő a harmadik év. nem vett fől eddig rajztanárt, nem feltétlen akt. inkább tér, ezt szeretné, téri helyztek, 3- 4 fa és egy fal összeáll térré, hogyan lehetne azt átalakitani. színnel bátortalanok

1200 /délelőtt fizetés . 32 óra a terhelhetőség a diákoknak. diplomaévban mestert választ. a tunyákat nem babusatni

26 kezd utáni szerda 8 óra

ha beválok, az fél státus , =részfogl., tb.t fizetnek, ez félállás, státus max 14-18 ezer

most nincs műterem, asztalokat szétlökni, én: ha nálam lenne a műtermemben? 1. félév 30 % 2. félév 50-60% színes legyen.

házifeladat: otthon lejegyzés, gondolkodás megfigyelés, ne nagy lepedőn, ne munkaigényes

adminisztr: szerda egy űrlap, nem a rajzi tanszékhez tartozom

III. évf: hé, csü d.e. tervezés, ha be akarok menni.

II. évf. tervezés : Horváth Zoltán

Szüts 94.9.19.

nem tanítsak otthon, legalább erre mozduljak ki

csináljanak kollázst, fk-fh, gyűjtsenek hozzá újság stb papírt

épületsarkot, szobasarkat kollázsban, válasszák ki a feladatot

először vért fognak pisilni, nem baj, művészekedésből van elég, de ment ez  gimnazistákkkal is neki

pontos ezköz,- méret meghatározást adni