95.1.22. TANTERV C.4417
a tantervi anyag célkitűzése: megtanulni látni-majd látványt
átalakítani-végül látványt kitalálni; tervezni.
alternatíva: LEGELŐSZÖR A FELDOLGOZANDÓ LÁTVÁNYT
KOLLÁZSBAN MEGCSINÁLNI, A MEGBESZÉLÉSE UTÁNA KEZDŐDIK
1.
egy adott látvány írásban lejegyzése
A/ egyéni feladat, írásban, olyan módon, hogy egy másik hallgató a látványt
tudja rekonstruálni . Először egy golyóstoll, késöbb pld. egy kastélybelsőről
fotó, éppen látott osztályteremsarok,
tájrészlet részletes papírra jegyzése, leírása. /nem emlékezetből, nem
memóriagyakorlat/
B/
tanárral közösen, szóban leírni egy festményt. Pld. egy Csontváry kép pontról pontra leírása. /folyamatos tréning/ /műtárgynál esetleg eljutni a tartalom elemzéséig/
2.
egy látvány értelmezése
/a feladat és a megbeszélés mindíg egy adott látványon alapul, pld: osztályterem
részlet, kilátás az ablakból/
kiemelni
a fontos elemeket írásban és szóban. /esetleg vázlatrajzban/
mindíg
ők dolgozzanak!
ezt minden hallgató külön végezze, utána
ismertesse, azaz egyeztesse és
ebből egy közös szempontlista együttes
összeállítása
eljutni
az elemi kompoziciós szabályok ismeretére: DIMENZIÓK, ARÁNYOK, SZÍNEK, ANYAG,
FORMA, TECHNIKA, TÓNUS, TÖMEG, KOTRASZT, FÉNYEK, stb. lásd képelemzés
vázlat/
3.a
szabályok fölismerése és tudatosítása
rend és rendetlenség, /mi az, van-e,/
ismét egy képelemzés: az elemi komp. szabályok, és ezek áthágása
a különböző rendek, pld. tanterem, ablak
stb,...egy zsúfolt könyvespolc sajátos vizuális rendje
ezen belül: a belső vizió átadásának technikája
/egy
megrendelő vagy munkatárs számára érthető formában és átadható módon/
a/ vázlatrajz /storyboard/
b/ részlező leírás majd
c/ tömörített leírás, 4 sorban
d/ absztrakt, hangulati leírás, akár metafora formájában / az a szék legyen
olyan finomkodó, mint egy kisvárosi vénkisasszony/
4.a
látvány átrendezése /a szabályok ismeretében/
tervezési feladatok.
pld.egy látott, és elemzett
könyvespolclátványkép átalakítása
<írásban vagy/és rajzban>
milyen lenne ugyanez a látvány pld:
-
egy múlt századi presbiternél
-
Goethe utazó könyvesháza
-
Franc Kafka
-
Pilinszky
-
Torgyán József
-kitalálandó
a : polc talajdonosának napirendje /életstilusa/
II.
év: LÁTVÁNYTERVEZÉS- KOMPONÁLÁS
valós tárgyakkal és térben, a munkát minden
fázisában dokumentálni kell.
kollázsok:
csendélet beállítás, állandó korrektura /polaroid géppel dokumentálva/
utána átbeszélni, majd csinálja meg mégegyszer
esetleg csendélet átrendezés
látvány után /szobarészlet/
kollázstémák még: félelem, csapda, szabadság,
demokrácia- diktatúra, szeretet, felelet fájdalom, randevú, női zuhanyozó,
házasság, győzelem, fáradtság, kés, rossz /gyerekek/ , táltos, titok, üzenet,
fáradtság