95.1.22. TANTERV                                               C.4417

                  

a tantervi anyag célkitűzése: megtanulni látni-majd látványt átalakítani-végül látványt kitalálni; tervezni.

                  

alternatíva: LEGELŐSZÖR A FELDOLGOZANDÓ LÁTVÁNYT KOLLÁZSBAN MEGCSINÁLNI, A MEGBESZÉLÉSE UTÁNA KEZDŐDIK

 

1. egy adott látvány írásban lejegyzése

A/ egyéni feladat, írásban, olyan módon, hogy egy másik hallgató a látványt tudja rekonstruálni . Először egy golyóstoll, késöbb pld. egy kastélybelsőről fotó, éppen látott osztályteremsarok, tájrészlet részletes papírra jegyzése, leírása. /nem emlékezetből, nem memóriagyakorlat/

B/ tanárral közösen, szóban leírni egy festményt. Pld. egy Csontváry kép pontról pontra leírása. /folyamatos tréning/ /műtárgynál esetleg eljutni a tartalom elemzéséig/

 

2. egy látvány értelmezése

/a feladat és a megbeszélés mindíg egy adott látványon alapul, pld: osztályterem részlet, kilátás az ablakból/

kiemelni a fontos elemeket írásban és szóban. /esetleg vázlatrajzban/

mindíg ők dolgozzanak!

ezt minden hallgató külön végezze, utána ismertesse, azaz egyeztesse és

ebből egy közös szempontlista együttes összeállítása

         eljutni az elemi kompoziciós szabályok ismeretére: DIMENZIÓK, ARÁNYOK, SZÍNEK, ANYAG, FORMA, TECHNIKA, TÓNUS, TÖMEG, KOTRASZT, FÉNYEK, stb. lásd képelemzés vázlat/

 

3.a szabályok fölismerése és tudatosítása

rend és rendetlenség, /mi az, van-e,/

ismét egy képelemzés: az elemi komp. szabályok, és ezek áthágása

a különböző rendek, pld. tanterem, ablak stb,...egy zsúfolt könyvespolc sajátos vizuális rendje

ezen belül: a belső vizió átadásának technikája

/egy megrendelő vagy munkatárs számára érthető formában és átadható módon/

a/ vázlatrajz /storyboard/

b/ részlező leírás majd

c/ tömörített leírás, 4 sorban

d/ absztrakt, hangulati leírás, akár metafora formájában / az a szék legyen olyan finomkodó, mint egy kisvárosi vénkisasszony/

 

4.a látvány átrendezése /a szabályok ismeretében/

tervezési feladatok.

pld.egy látott, és elemzett könyvespolclátványkép átalakítása <írásban vagy/és rajzban>

milyen lenne ugyanez a látvány pld:

         - egy múlt századi presbiternél

         - Goethe utazó könyvesháza

         - Franc Kafka

         - Pilinszky

         - Torgyán József

         -kitalálandó a : polc talajdonosának napirendje /életstilusa/

II. év: LÁTVÁNYTERVEZÉS- KOMPONÁLÁS

valós tárgyakkal és térben, a munkát minden fázisában dokumentálni kell.

 

kollázsok:

csendélet beállítás, állandó korrektura /polaroid géppel dokumentálva/

utána átbeszélni, majd csinálja meg mégegyszer

esetleg csendélet átrendezés

látvány után /szobarészlet/

kollázstémák még: félelem, csapda, szabadság, demokrácia- diktatúra, szeretet, felelet fájdalom, randevú, női zuhanyozó, házasság, győzelem, fáradtság, kés, rossz /gyerekek/ , táltos, titok, üzenet, fáradtság