97.7. TA/FOTOINT C.5059
Szita
János fotós interjúja, műterem, 97. jan.
–A
naplóban kevés szó esik a fotózásról. Inkább csak a festmények reprózása... Mi
volt az első korszaka a fotózásban?
–1954-ben, 12 évesen tájak boxgéppel, 56 nyarán
kaptam egy tüköraknás gépet, egy Ljubityelj 2-öt, avval is iskolai
kirándulásokat, családi út a Magastátrában, az 56 csendesebb percei, főleg az
ablakunkból, s repróztam is, egy könyvből síelés fázisfotókat, szép amerikai autókat,
Maryna Vlady sztárfotóit. Acélkapcsokból, bugyigumiból és szemüveglencséből
csináltam egy előtétlencsét a közelfelvételekhez. Aztán ez abbamaradt. 18 éves
koromtól festőnek készültem, akkor egy Matisse mondat kapcsán a fotózást
tudatosan elhagytam. Vett egy nagyon
drága fényképezőgépet tahitii vagy haitii útjához, majd az utolsó pillanatban
eldöntötten otthon hagyta, hogy utóbb ne csak a fotóra emlékezzék vissza. Magam
is tapasztaltam, ha fotózom valahol, kizárólag a gépre és a munkára tudok
figyelni, és később emlékezni. A kép később előhívja a pillanatot, de csak azt
a pillanatot. Matisse ennek az utazásnak élményeit csakugyan nem használta
képein, öregkorában betegen vette elő, s kezdte az egzotikus növény
ornamentikáit, igazán absztrahálva már az eredeti élményt.
Főiskolás korom után alkalmazott grafikából
éltem évekig, a reklámszövegek készítése akkor még fotó úton történt. Úgyhogy
akkortól volt egy azonnal üzemkész fotólaborom, de gépem nem, még öt évig,
74-ig. Akkor vettem egy EXA-t, mert kezdett túl drága lenni, hogy hogy fotós barátom, Vattay Elemér alkalmanként egy képemet vitte el,
honoráriumként. Nagyon jó szeme volt, gyönyörű gyűjteménye van. (Kezdettől
diapozitíven archiváltam minden festményemet.) Megtanultam festményt reprózni,sok célszerszámot csináltam hozzá stb. A
reprózáshoz használt irányzékom szerintem jobb, mint amit a Kodak talált ki.
Akkor meghívott S. Nagy Kata barátom, a Népművelési Intézetnek kellett
szociofotókat csinálni, a fotóriporternek eltörött a karja, beugrottam helyette.
Kérdezte, tudok-e enteriőrt fotózni. –Mikor kellene? –Szerdán. –Jó, addigra
fogok tudni. Gyorsan beszereztem egy nagylátószögű objektívet, csináltam egy
hordozható reflektort, átmentem feleségem szobájába és elkezdem lefényképezni.
Előhívtam, megnéztem, újra fotóztam.
Háromnapos autós körutakon parasztszobákat
kellett fotózni. Pár év alatt több mint 12 000 fotót csináltam. Fotózás közben
– S. Nagyot eredendően érdekelte – megkerestük a falu szélén a zsidó temetőket,
én pedig kezdő fotós lévén, ami szép a szemem elé került, mindent
lefényképeztem, ezeket is. Úgyhogy anélkül, hogy bármi célom lett volna vele,
csak a szépség okából megörökítettem vagy 50 temetőt. Lett egy 2400 felvételes
archívumom, a tekercseket beszámoztam, csináltam hozzá egy kontakt albumot, s
elraktam. Állt vagy 10 évet elzártan. A
zsidó temető fotózás 74-től 77-ig tartott körülbelül, s közben volt még egy
témám. Műtermem padlószemetét fotóztam, s ezt a témát évekig festettem is. Ezek
egy része közelfelvétel volt, absztrakt ritmusok és foltrendek. Beleszerettem
akkor a fotózásba, Németországban vettem egy Pentacon-sixet, egy 6x6-os gépet,
ahhoz hamarosan teleobjektíveket. Vettem vagy kaptam egy kétaknás Flexaretet,
egy ideig volt egy 6x9-es Moszkva 2 gépem is, de reprózáshoz a keresője miatt
nem vált be. A nagymarosi alkotóház idején tájakat fotóztam, 78-ban Párizst,
vagy nyolc tekercset, 79-ben Isztambult, ott kevesebbet.
82-83-ban újrafotóztam a zsidó temetőket, akkor már 6x6-os géppel, a könyv céljára. 83
őszén lenagyítottam talán egy hónap alatt, leadtuk a Corvinának Sáros Lacival,
aki a lengyel és csehszlovák területeket fotózta. Én a magyart és a románt.
Előkészítették a könyvet, de végül csak az Új Mandátum adta ki, 93-ban.
A hobbyfotózást 1983-ban eldöntötten
abbahagytam, túl sok figyelmemet vitte e, kidobtam akkor vagy 9 kiló negatívot,
–100 nega maradt csak–, és 30 kilónyi papírképemet; evvel a fotó opuszjegyzékem
is összeomlott. György Péter barátom a kukából, tényleg a kukából egy órára
visszakönyörögte az anyagot, és a szakmája
szempontjából értékesnek tartottakat: művészportrék, kiállítás-megnyitók–,
magához vette. A zsidótemető fotóarchívumot a Néprajzi Múzeumnak adtam.
–Ezek
szerint 83-óta nem is fotózik...?
–Sokkal kevesebbet, munkaeszköznek használom,
mint egy írógépet. Megtanultam mikrófotózni többezer oldalnyi naplóm kedvéért,
hogy nagyobb biztonságban tudjam, mert egyetlen példány volt belőle. Tovább
reprózom festményeimet és rajzaimat, leica és 6x6-os dián is, valamint ff.
negatívon. Tudok nyomda számára alkalmas felvételt készíteni. Fotózok olykor kiránduláson, úton újra, igen
keveset. 96-ban New Yorkban kaptam használatra egy Nikont, 110 felvételből
tizet tartottam meg. Évente 5-10 negatívot teszek el.
Fotólaborom ma is üzemkész, ez az 50
négyzetméteres műterem egy perc alatt elsötétíthető, és két asztalt kell
kihúzni egymásból.
–Azt
szeretném megkérdezni, ezek a fotókidobások mit szolgáltak, miért...?
–Festményeimnek a felét is mindig kidobtam, a
gyengéket. Könyveimet is elajándékozom elolvasás után, így rendezkedtem be.
Nincs okom, hogy ne csak a legjobb fotóimat őrizzem. André Kertész után több
százezer felvétel maradt, szerintem ez nem jó. Kezelhetetlen is. Jobban járt
volna párszáz fotónyi hagyatékkal. Mennyi fér egy fotóalbumba? Száz kép?
–Lehet
hogy a kidobott képek lettek volna
igazán jók mások szemében...
–Az nem érdekel. Fölmerül a érték kérdése. A
fotó furcsa műfaj. Minősége csúszkál. Előfordul, hogy a téma fontossága,
érdekessége miatt a felvétel értékes, lásd ház homlokzatába befúródott német
repülő a Vérmezőnél. A kép nem jó, épp akkor, annál a mukinál ott volt a
fényképezőgépe. Igen, a riportfotók...
–A
riportfotót nem is szereti?
–Nagyon szeretem, de nincs érzékem hozzá, igaz,
nincs is olyan gépem. Valamint a nagylátószögű ojbektívhez tökéletesen
tehetségtelen vagyok.
–Művészet-e
a fotográfia?
–Ezen 1963 körül, a főiskola évei alatt sokat
vitatkoztunk. Ma azt hiszem, fölösleges föltenni a kérdést, egyébként persze,
hogy lehet művészet. Az a zavaró, hogy sok más szempont is közrejátszik, amitől
egy fotó fontos lesz. A fotózás lényege, hogy létezik, nélkülözhetetlen, része
egy ország kultúrájának.
Az más kérdés, hogy az én életemben egyértelműen
alárendelt a szerepe, volt néhány fotókiállításom ugyan, de ezeket nem én
kezdeményeztem. Az én életemben, mint egyébként a világban is, a fényképezés
általában alkalmazott műfaj, az iparművészet, a kiszolgáló művészet. Ez nem
minőségi kérdés, ez a műfaj meghatározása. A magasművészet ugyanis egészen
egyszerűen céltalan. Önmagáért való, minősége teszi célossá és értelmessé.
Fotóztam temetőt, padlószemetet, műtermemet,
főleg kiállításplakátjaimhoz, reprózom a képeimet, naplómat mikrofilmeztem.
Egyébként műteremfotó kétévenként ha egy jó sikerül.
–Említette,
hogy voltak fotókiállításai...
–Igen. 75-ben a Fiatal Művészek Klubjában a
szociófotóimból, 93-ban a Kecskeméti Fotómúzeumban, majd 94-ben a Vizivárosi
Pinceklubban a zsidótemető fotóimból. 82-ben a Műcsarnokban képeim mellett
kiraktam 15 padlószemetes fotót is.
–Milyen
gépeket és technikákat használt?
–Említettem a gépeket, sorra: gyerekkorban egy
boxgép, majd 56-ban egy kétaknás 6x6-os Ljubityelj 2, 74-ben az Exa és majd egy
Exacta Varex II/A, 75-től a Petacon-Six, 78-ban vettem egy 9x12-es Voigtländer
lemezes gépet, olyan volt elölről, mint egy gyönyörű gőzmozdony, nagyon
szerettem, de hogy részletgazdagabb felvételeket tudjak csinálni, arra nem vált
be. Akkor erről az útról lemondtam, később is, mintegy tréfából gyakran csak
egy gyengerajzú Ljubityeljt vittem magammal kirándulásra, erre-arra. A 24x36-ot
csak szociofelvételekhez és mikrofotózáshoz használtam. Valamint festmény
reprózásra, így ugyanis vetíthető, és olcsó papírképeket lehet róla
csináltatni, amihez az archiváláshoz szükségem van. Másra nekem ez a méret nem
jó, mert nincs igazán jó minőségű leica objektívom, valamint annyira gyenge a
negatívom, és a vegyszertechnikám, hogy mindig 6x6 kellett a valamennyire
elfogadható képminőséghez. Sáros Laci a zsidótemető könyv másik felét leicára
csinálta, de egy Nikonnal. Onnét lehet megismerni, melyik fotó az övé: hogy ő
mindig a teljes kockaméretet nagyította le, keskeny fekete kerettel. Még valami
miatt kellett nekem a nagy, a 6x6-os méret. Ugyanis világéletemben
nagyszemcséjű ORWO NP 27-es filmet használtam (amíg gyártották), mert
nagyérzékenységű filmre volt szükségem az univerzális használat miatt. Ugyanis
sokáig csak egy vázam volt, nem tudtam új témához más fajta filmet befűzni.
Rapidfilm kellett a négykilós Olympia Sonnár 180-as telém miatt is, amit
alapobjektívként használok, az hosszabb záridőnél bemozdul. Ahogy látom és
nézem a világot, az mindig egy teleobjektív világa, a detailok, a részletek–,
ahogy sokszor festményeimnél is.
–Olvastam
a C. Naplóban, épített egy 24x24 centiméter negatívméretű kamerát. Használta
is?
–Keveset. Abból származott, hogy láttam
csodálatosan részletgazdag régi felvételeket, ismertem Shudek munkáit is,
mondtam már, mindig szerettem volna ilyeneket csinálni. Egy Linhof kamerára
soha nem lesz pénzem. Így aztán játékból elkezdtem építeni egyet. Bizományiban
vettem két nagy fakazettát, az egyetlen elemet, amit házilag nem tudnék előállítani.
A kazettasíntől indulva hátulról kezdtem építeni a gépet, politúrozott
ágydeszkákból. Ahogy építettem, úgy terveztem, néha éjjel is; sorra jöttek elő
a technikai problémák. Több hónapig tartott, míg eljutottam a gép orrához, a
lencséig. Sokat próbálkoztam, míg kitaláltam, hogyan kell síklapból
kihajtogatni az óriási fekete harmonikát (klott anyagból és fotókartonból
készült). Illetve végül a feleségem találta ki. Először egy szemüveglencsét
tettem rá, később Gadányi fotógyűjteményéből kaptam kölcsön egy múlt századi
Petzval-objektívet, avval csináltam néhány jórajzú képet. A harmonika egy méter
volt, utcára, erdőbe kivinni nem lehetett. Állt a műtermemben, hamar ráuntam,
és el is ajándékoztam az egészet.
–Lehetett
a hátfalat dönteni?
–Nem, csak a lencsét síkjában eltolni.
–Fotózásban
ki voltak hatással Önre?
–Tájékozottságom nincs. Egy területet ismertem gyerekkoromból, a magyar fotó stílust, mert a családban voltak régi Új Idők folyóiratok. Vadas Ernő és Dulovits Jenő, aki még édesanyámat is fotózta, voltak ott nagyon jó képek. Az ötvenes évek közepén kezdtem fotókiállításokat nézni. Amikor 74-ben újrakezdem felnőtt fejjel fotózni – ez valahol egy interjúmban benne is van – kivittem a Vároldalba a gépet állvánnyal egy esős éjszakán, –öreg utcák, kopott házfalak, pocsolyák... itthon lenagyítottam őket, megnéztem az előhívó tálban, elnevettem magam és hamarosan el is téptem őket, mert színtiszta magyaros fotóstílusban készültek, utánérzések voltak. Úgy látszik, mindent az elejéről lehet csak elkezdeni, ha az ember nem zseni. Azt hiszem, a szemetes fotók voltak az egyetlen önálló területem. Talán még a zsidó temetők–, részben a sajátos téma, részben a teleobjektíves látásom miatt. A temetőkben is mikroenteriőröket kerestem, kis csendéleteket.
–A
könyvben kétszer találkoztam Brassai nevével.
–Igaz. 69-ben jelent meg Picassóról a könyve,
azokat a fotóit ismertem. De nem akartam utánozni. Portrékat nem csinálok,
szobrot fotózni nem tudok, egyszer-kétszer csináltam barátaimnak katalógus
számára. 74-ben láttam Párizsban egy fotókiállítását, s több albumát. Akkoriban
leszaggatott plakátokkal foglalkozott, színesben, nagyon szépen. Nem hiszem,
hogy hatott volna rám. Doaneau, ha így mondják, nagyon szép anyagait láttam.
Moholy-Nagy desztillált világát soha nem szerettem. Megnézem a Word-press fotókiállításokat, az mindig sokk a témái
miatt. Egyéb fotókiállítások is, például a Műcsarnokban. Megjegyzem, színeket
jól használni alig láttam életemben. Nem is szeretem a színes fotózást, nem is
érdekel, nem is tanultam meg. A fekete fotózást önálló műfajnak tekintem,
filmekben is ezeket szerettem, amíg jártam moziba.
–Úgy
néz ki, a digitális technika veszi át az uralmat. Jó ez, hogy most minden
manipulálható?
–Evvel a fotó hiteles információátadó szerepe
egyszer s mindenkorra eltűnik, ezt tudomásul kell venni, ez se nem jó, se nem
rossz. Koreában láttam egy tavacska fölött átívelő törékeny bambuszhidat,
alatta növények, vizililiomok. Háttérben párás liget. De kicsit elfordulva egy
panelházas lakótelepre lehetett látni. Ez egy őszinte, manipulálatlan fotó lett
volna? Barátom komputergrafikával foglalkozik, számára mindennapos, hogy egy
fagylaltot nyalogató lány fölé gyönyörű felhős eget varázsol. Ez is egy műfaj,
éppen úgy lehet belőle jót csinálni. Végeredményben a kollázs vagy a montázs a
festészet műfaján belül-, ott is elemekből kell a képet összerakni. Ez egy új
területe lesz az iparművészetnek. Nem a digitalizálás hozza a fényképezés
kommercializálását, hanem az automatizált gépek divatja. Ráadásul enyhe nagylátószögű
objektívvel. Komponálni, gondolkozni nem kell, de nem is lehet. A minimális
technikai hátteret sem tanulják meg az emberek, olyanok is a fotók. A
művészfotózás pár emberre szűkül, a fekete-fehér negatív ma már olyan drága,
mint a színes, mert alig használja
valaki. Amúgy, azt hiszem, az egész fotózás eltűnőben van, leváltja a video, az
új népművészeti ág. Biztos itt is lesznek jó dolgok. A művészfotózás egy szűk
elit területe, akár a Rolls-Royce autó gyűjtés.
–Filmezéssel
nem foglalkozott soha?
–Egy 15 perces forgatókönyvet írtam egyszer, a Balázs Béla Stúdiónak, a
régi zsidótemetőkről, de azt kizárólag azért, hogy kapjak egy előforgatási
díjat, hogy kijussak... és ki is jutottam evvel Romániába, Bukovinába a Kende
János operatőrrel, aki a nevét adta a dologhoz. Könyvem fotóit készítettem
akkor el, ez volt a célom. A filmterv evvel be is fejeződött, nem is kaptam
további pénzeket rá, nem is kellett.
–Nem
vonzódott soha a mozgókép csináláshoz.?
–Nem, nincsen hozzá érdeklődésem.
–Meg
szokta vágni a negatívjait a laborban, vagy teljes képeket nagyít?
–Mindig vágok. Ott belép a festői gondolkodásom,
utókomponálással döntöm el a kép karakterét. A vágásaim sajátosak, sok
figyelmet és időt is szántam rá. Tisztelem, aki már felvételkor készre tud
komponálni, ez nekem nagyon ritkán jön össze. Meg aztán a négyzetes méretet nem
is szerettem. A keresőbe berajzoltam a fekvő ill. álló papírformátum arányait.
Kíváncsi lennék, most hogy állna a dolog, hogy festményeimnél 82 óta négyzetes
formában gondolkozom...
–És
milyen filmet használ?
–Mondtam, fekete fotózáshoz 27 dines filmet
használtam. Ma festményhez 21 es Fortét vásárolok, semmi különös. Ha
teleobjektív kell, mondjuk kirándulás, akkor 27-eset veszek. Színes reprózáshoz
Kodak 100-ast, EPP-t használok, amíg ezt nem lehetett kapni, Agfát vettem.
–Vaku?
–Szociofotózással kezdtem, napi 300 felvétel,
parasztházakba kéredzkedtünk be. Vattay szerencsétlen tanácsára ezeket
kezdetben nagybuzgón 15 dines filmre csináltam, állvánnyal, egy lóbált
lámpával, 8 másodpercet exponálva. Külön feladat volt a tisztaszobában
konnektort találni. Felvételenként egy forint, képenként 10. Mikor észbe
kaptam, vettem egy kis vakut.
Festmény reprózásánál egy idő után áttértem a
műfénydiáról a napfény diára, megbízhatóbb minőséget tudtam csinálni. Ott sötét
szobában kézben tartott vakuval sétálva 6-8 pontról villantva exponáltam, 25
fokos szögből. Közben mindig 10 másodperceket kellett számolni, amíg a vaku
hálózatról föltöltődött. A padlómon nagy sárga csillagok voltak berajzolva, hogy
hova kell állnom, azt még épp láttam a sötétben. Ez a technika tökéletes is
lett volna, amikor sok év után kiderült, hogy a ház előtt időnként elmegy egy
teherautó, és akkor a kép bemozdul. Kétségbeestem, mert ettől az egész
technikám az 500 forintos NDK vakummal használhatatlan lett. Akkor emiatt
vettem 92-ben négy kis 24-es vakut, összecsukható állványokat csináltam
hozzájuk, s egyszerre villannak. 25 fokos szögben, ez be van lőve, a blendéhez
táblázatot csináltam. A vakukhoz építettünk egy trafót, úgyhogy 220 voltról
mennek. Ma is ezt használom. A rendszer hordozható is, barátaim festményeinél
használtam őket. Bár jó nehéz, több zsák csomag.
–Miért
nem bízta ezt egy erre szakosodott profira?
–Kezdetben főleg anyagi okokból, illetve
festményt kellett érte adnom. Meg ha valami kell, sokszor azonnal kell. Nem is
tudok, nem is szeretek másra várni. Megszoktam, hogy egyedül oldom meg
ezeket a feladatokat. Képet nem engedek
ki, amíg nincs lefotózva. Szürkeskálát, színskálát, opuszszámot fotózok a képek
mellé, talán megfelelő. Most majd, ha a könyv elkészül rólam, kiderül. Talán
összesen 7 képemről nincsen dia.
–Hogyan
regisztrálja a fotóit?
–Amikor tavaly kiderült, hogy majdani hagyatékom
fotóira is igényt tart a Nemzeti Galéria archívuma, újra megcsináltam az
opuszjegyzéket. Beszámoztam -évenként- a negákat, minden papírmásolatot is
számot kapott. A képek leírása, mérete, felvétel éve, helye, és hogy hol van
most. Szereplési „S" naplómban ma a fotóim sorsát is vezetem.
–Fotósoknál
ilyen pontos adatrögzítést még nem láttam. Nem tudom, ezt a festők így szokták?
–Nem. Én így szoktam, jó játék és öröm is. A
komputert is szeretem. Meg nekem könnyű is, egy évben néhány fotót őrzök csak
meg.