FOTÓMŰVÉSZET / 2003 ősz vagy tél.
Baki Péter:
ELŐBB SZÜLETETT A FOTOGRÁFIA, MINT A FESTÉSZET
A címben foglalt állítás persze nem igaz. Bár Váli Dezső festőművész
esetében mégiscsak az. Ugyanis festményeit megalkotásuk előtt már látta.
Általában fényképen.
- Önéletrajzában szerepel,
hogy gimnazistaként fényképészeti munkát is végzett, ahogy fogalmazta,
"segédmunkás" volt.
- '59-ben iskolai szünetben
pár hétig az MTI-ben dolgoztam, tizenhét évesen. Ott egyszer Vadas Ernőnek is
cipeltem csodálatos Linhof-szettjét, a Lánchidat fényképezte képeslapnak, az
Alagút tetejéről. Akkor mondta nekem, „ha az ember egy évben egy jó felvételt
csinál, az már egy jó év. Egyébként a fényképezéssel kisiskolás koromban ismerkedtem meg. Tizenkét évesen kaptam
egy Pajtás boxgépet, két évre rá anyácskámtól kikönyörögtem egy kétaknás 6x6-os
Ljubityeljt. 1956-ban avval fényképeztem a Móricz Zsigmond körtéri barikádokat.
- Megtartotta azokat a
felvételeket?
- Gyenge képek voltak, rég
kidobtam; egyébként is állandóan szelektálom munkáimat, a festményeket is.
Visszatérve, nemcsak Vadassal, hanem Molnár Edittel is „dolgoztam együtt, egy
riportútján többkilós vakuját cipeltem.
- Amikor 1962-ben bekerült
az Iparművészeti Főiskola belsőépítész szakára, akkor ott nem tanítottak
semmilyen szinten fényképezni. Fotózott akkoriban?
- Azokban az években nem.
- Végleg megszakadt a
kapcsolata a fotográfiával? Tudható, hogy 1977-től a festészetből él, a
fényképeiből nem próbált megélni?
- Az első szabadúszó
éveimben nem táblaképekből, hanem
reklámgrafikából éltem, részfeladatokat kapva a nagyoktól. Ipari Vásárok
pavilonjai. Például plakátszövegeket, címsorokat akkoriban fotózással
méreteztünk, készítettünk. Itthon is volt állandó-üzemkész nagyítógépem, de
fényképezni akkoriban nem akartam, emlékezve Matisse gesztusára, aki trópusi
utazása előtti utolsó pillanatban kivette kofferjéből a masináját, hogy
"ne zavarja a látásban". Akkoriban festményeim reprodukcióját is egy
fotográfus-műgyűjtő barátom, Vattay Elemér készítette, képért cserébe. Aztán
kezdett ez nekem túl drága lenni, vettem egy Exa-, majd mellé Gadányi György
segítségével egy Exakta Varex gépet, és megtanultam a reprózni. Ma már ezt négy
vakuval csinálom, a padlón berajzolva a vakuállványok helye.
- Azért a gépet ki is vitte
a műteremből.
- 1974-ben szociológus
barátnőm, S. Nagy Kata felhívott, hogy eltörött a Népművészeti Intézet
fotósának a karja, lenne–e kedvem parasztszobákat fényképezni,
kultúrakutatásaihoz. És hogy tudok-e belső teret fényképezni. Mondtam, nem, de
csütörtökre, az indulás napjára már fogom tudni. Vettem egy nagylátószögű objektívet és aznap elkezdtem a
műtermemet fotózni. Pár évig aztán ebből éltem, két-háromhavonta egy nagy
fekete autóval körbevittek vidéken, három nap reggeltől estig fényképeztem. A
negatívokért egy forintot fizettek, a papírképekért pedig tizet. Ebből a
pénzből aztán két hónapig megéltem, lehetett festeni.
- Fényképész barátaitól nem
kért tanácsot?
- De igen, sokat, ebből az
egyik egy rémes történet. Azt a tanácsot kaptam ugyanis, hogy az enteriőröket
15 DIN-es anyagra fényképezzem, az jól nagyítható, és dolgozzak lámpával, mert
úgy természetesebb a kép. Így aztán állvány, 8 másodpercet exponálva; egy 500
wattos lámpát lóbáltam közben, és mindezt napi háromszázszor. A tisztaszobában
általában nem volt konnektor, ezért a csillár egyik égője helyébe csavartam be
egy magam gyártotta alkalmatosságot. Később, észbe kapva, vettem egy elemes
vakut és persze áttértem a 27 DIN-re.
- Mindezt egy Varex-el
fényképezte végig.
- Igen, bár később velem
volt a roll-filmes Pentacon Sixem. Azt egy másfél hónapos keletnémet
művésztelepről hoztam. Ott rögtön megkaptuk a teljes költőpénzt, azonnal
megvettem belőle a gépet, bár még a tolmácsunktól is kölcsön kellett kérnem.
Nagyon boldog voltam. A reptéren aztán átcsempésztem, 75-ben ezt a gépet nem
engedték ki a németek. Pár évig volt egy 9 x 12-es lemezes Voigtländerem is,
rég elajándékoztam. Egyszer meg két hónapig építettem egy favázas gépet,
méteres harmonika-kihuzattal. 24 x 24 centis síkfilm fért bele.
- Festő szemmel milyen
fényképeket szeret?
- Először a nagymamámnál
látott Új Idők évfolyamaiban Dulovits Ernő és Vadas Ernő fotóit nézegettem, az
úgynevezett magyaros stílus kiválóit. Később, kisiskolás koromban már egyedül
jártam kortárs foto- és plakátkiállításokra. A Belgrád rakparton volt a
Fotószövetségnek egy tetőtéri bemutatóterme. Ma a művészi fotót szeretem, a
művészkedőt, a háromszögletűt, a montírozottat, tépettet nem. Vagyis nem
szeretem a feltűnően manipuláltat, és igen ritkán a színes felvételeket.
- A színest miért kevésbé?
- Talán túl érzékeny vagyok
a színhasználatra, hiszen magam keverhetem ki őket. A színes fényképek nekem
sokszor túl színesek. A szín akkor jó, ha mond is valamit, nem csak úgy van. A
fekete-fehér fotók rendszerint súlyosabbak.
- Önéletrajzi könyvében
említ egy fotókiállítást, amelyen részt vett, 1985-ben, Gödöllőn, amit Kincses
Károly rendezett, a zsűri különdíjban részesítette. Milyen képekkel pályázott?
- Több fotókiállításom volt.
Most kikerestem, ez a szereplésnaplómban a 8542-es szám alatti, és a ritka
kivétel, amikor nem tudok pontosabb adatot mondani, mint hogy zsidótemetők
voltak. Ma már minden munkám, festményem, fotóm beszámozva, CD-n.
- Nem merném állítani, de a
fotográfiai életműve nem egyenrangú a festészetével, vagy igen?
- Remélem, hogy festményeim
kapcsán fognak emlékezni rám, a többi csak amolyan futottak még. Talán
tíz-tizenöt jó felvételem van. Bár a fotózás nekem mindig fontos volt, és
segítette is munkámban. A hetvenes évek közepén sokat fényképeztem műteremben a
padlón fölgyűlt, féltve óvott szemetet. Forma- és ritmusvilágukat fölhasználva
fotóikból jó néhány absztrakt kép készült. ’84-ben az első zsidótemetős
festményeim is így születtek, elővettem fotóarchívumomat. 2400 felvételem volt
a szoció-körutak melléktermékeként. Később könyv is lett belőle: Sáros - Váli: Tanú
ez a kőhalom, Zsidó-temetők Közép-Európában. Végül pedig a mai napig tartó
műterem-sorozatom is egy fotóval indult. Munkateremet mindig sokat fényképeztem
ugyanis, utcai kiállításplakátjaimhoz kellettek. És egy igazán jó fotó nagyon ritkán jön össze.
Végül '83-ban a
fényképezést, mint aktív hobbit - egy mély lélegzetet véve - abbahagytam, mert
annyira szerettem, és annyi energiámat elvitte, hogy szakmám látta volna kárát.
Szelektálás után a temető-archívumot, meg vagy kétszáz egyéb felvételt
tartottam meg a durván 25 ezerből. Kilenc kiló negatívot dobtam ki. A fotózás a
mai napig édes, tiltott szerelmem, szerencsére ebben nem vagyok annyira
tehetséges, hogy érdemes lenne csinálni. Évente már csak néhány fotó készül,
ezek is, mint minden munkám, megnézhetőek a neten, a deske.hu alatt.