dátum: 02.9.02.9.30 cím:
Népszava cikk fájl: PU/HAMVAY C.7054
Az Ernst Múzeumban október 9-ig látható a 60 éves Váli Dezső
gyűjteményes kiállítása
A MŰTEREM BOLDOG FOGLYA
A most
bemutatott 82 alkotás az egész életművet reprezentálja: absztrakt képek
1969-83; régi zsidó temetők 1984-87; utána műtermet ábrázoló képek, máig. A
kiállítása az Ernst Múzeum után vidéki múzeumokban is bemutatkozik: a
kaposváriak, a győriek és a kecskemétiek is megismerkedhetnek Váli Dezső
melankolikus, szinte üresnek tetsző, meditatív képeivel.
Hamvay
Péter írása a NÉPSZAVÁNAK
-
Legendás az ön precizitása. Nem csak műveit rendszerezi aprólékos pontossággal,
de mindennapjai is percre be vannak osztva. Hogy telik egy átlagos hétköznapja?
- Minden
nap öt óra huszonhárom perckor kelek, öt ötventől hat ötvenig vagy misén
vagyok, vagy itthon imádkozom. Hét tízre a Lukácsban vagyok, úszom egy fél
órát, hazafelé kenyeret veszek, reggeli Katával, utána munka. Tizenhárom
tizenötkor csenget a karórám, lemegyek az ételhordóval az ebédért. Kettőtől fél
ötig alszom. Utána is munka, este tízkor villanyt oltok. 17 éve így telik egy
nap.
- Nem unja?
- Miért unnám? Nagyon kevés élményt tudok
befogadni, feldolgozni. Nagyon régóta
nem nézek tévét. Nem járok moziba, színházba, társaságba. Egyszerűen nem
hiányzik. Elég, ha néhány emberrel találkozom, vasárnap kirándulunk, és
lefekvés előtt olvasok egy kis Illyést. Mi kell még?
- Az utóbbi tizenöt évben kizárólag csak
műterembelsőket fest. Az aszketizmus jelenik meg a művészetében is, vagy
egyszerűen nem talál témát?
- A téma annyira harmadlagos, hogy nem érdemes
sok energiát pazarolni rá. A zsidó temetőknél, amiket három és fél évig
festettem, egyszer csak éreztem, hogy egyre rosszabbak a képeim, azért
váltottam. Ha a műterem képeknél is romlást tapasztalok, ismét váltok, bár
lehet, hogy nem témát, talán inkább méretet.
- Hogy talált rá a zsidó temetők témájára?
- A hetvenes évek közepén szociofotózásból
éltem, jártuk a falvakat. S mivel barátnőmet, aki a munka vezetője volt,
közelről érintette, útközben minden régi zsidó temetőnél megálltunk. S én, ha
már ott voltam, lefotóztam őket. Ezt az archívumot vettem aztán elő tíz év
múltán, s megpróbáltam egy fénykép alapján képet csinálni. S ez nagyon bejött.
- Magyarországon példátlan módon - néhány éve
CD-re vitte életművét, utána pedig elkészült az egész oeuvre-t bemutató web
lap, a deske.hu. Naplója
tanúsága szerint igen sokat és nagy szeretettel dolgozott ezzel, ez is
műalkotásnak tekinthető?
- Rendszerező mániámat látva, legtöbb barátom
röhög rajtam, hogy sokkal könnyebb evvel játszani, mint festeni. Van benne
valami. De én vonzódom a Rendhez, ahhoz az egyszerű derékszögű rendhez, amit a
táblázatok jelentenek. Jobban átlátom az életet, a dolgaimat. Erősebb szélvihar
esetén táblázatok oszlopaiba kapaszkodom. A CD és a web-lap azért készült, mert
egy festő életművének jó része raktárakban porosodik, vagy egy-két ember látja,
a hálószobájában. Akármilyen patetikusan hangzik: a magyar kultúrának tartozom
azzal, hogy műveim mindenki számára hozzáférhetők legyenek. Nem kötelező ezeket
a képeket megnézni, de ha az a néhány ember, akit érdekel, látni szeretné, hát
megtehesse. Mint ahogyan a költők esetében kézbe tudjuk venni az egész
életművet.
- Ezért nem is engedi képeit külföldre. De ahelyett,
hogy a műtermében gyűjtené, elajándékozza őket. Miért?
- Valóban nem adok el külföldre, magánszemélynek
képet, én a maga és a saját unokáimnak festek, nem a müncheni fogorvosoknak. A
képajándékozást 1987-ben találtam ki. Rájöttem, hogy nem kell megvárni a
halálomat, hogy képeim elkezdjenek "dolgozni". Miért ne használja ezt
az az érdeklődő réteg, akiknek szüksége van rá, de nem tudja megvenni? Ekkor
egy év alatt szétajándékoztam a legtöbb képemet. Aztán a folyamat
radikalizálódott, ahogyan ez nálam lenni szokott, és ma mindössze kettő képet
őrzök. Az egyiket csak azért, mert a feleségem szobájában van, s már nem engedi
levenni a falról.
- Festményeinek több mint a felét állandóan
megsemmisíti.
- Szellemi környezetszennyezés egy pocsék kép.
Sok gyenge munkám van, nem tudok zsinórban főműveket festeni.
- Képei mintha nem sokat árulnának el önről,
viszont naplói, levelei még az interneten is olvashatók. Miért nem a festészet
eszközeivel beszél önmagáról?
- Gondolatait, érzéseit az ember nem viheti át
közvetlenül a képbe. Természetesen ezekből táplálkozik, de, hogy hogyan
transzformálódnak át ezek műalkotássá, azt nem tudom. A jó festő ebben az
értelemben buta festő. Egy festmény lényege megfejthetetlen, vagy mindenkinek
mást jelent. Nekem a legfontosabb érzékletek a földön például a szagok. Ezeket
nem lehet visszaadni. Így vagyunk a képekkel is, csak próbálkozunk szavakba
áttenni érzéseinket. A monográfiámban is szakmai fejtegetés helyett barátaimat
kértem fel, hogy valljanak egy-egy képemről. Játék ez, meg nem is. Hanák
Péter például leírta, hogy ő praktikusan az én képemmel készül a halálra.
Ez azért nem tréfa. Egy valódi mű, villanásnyi időre, az Isten köpenye
szegélyét mutatja meg.
- Hogy születnek a képei?
- Nem tudom, hogy milyen lesz tíz perc múlva a
készülő kép. A címet is utólag keresem meg hozzá, ha egyáltalán sikerül valamit
szavakba öntenem abból, amit én gondolok erről a munkáról. Ami aztán lehet,
hogy teljes tévedés. ** Egy év képadagját egyszerre kezdem el, márciusban a
Kecskeméti Alkotóházban. Gyufaskatulya méretű vázlatrajz, majd azt fölvázolom
egy farost lemezre, s olyan kapkodva, mint egy fuldokló, megtöltöm a felületet
színekkel, mert az a legnehezebb. Ez egy félóra. Aztán hátralépek, s amit
látok, az természetesen borzasztó. Ekkor kezdődik az érdemi munka, hogy mit
lehet ebből a szörnyűségből kihozni. Egy nap után félreteszem, s jön a következő tábla. Ezeket a félig kész
dolgokat aztán a következő tavaszig fejezem be, már amelyiket sikerül, itthon.
fotó:Demecs Zsolt
ez a megjelent cikkből kimaradt:
**...Van egy Derkovits kép, egy tüntetésen megölt munkást ábrázol. A holttest mellett az utcakövön vér és egy szelet kenyér. Világos a művész szándéka, ám szerintem ez a kép mégis a harmóniáról, a teljes boldogságról szól. Derkovits öngyilkos lenne, ha megtudná, de így van.
ez pedig a végéről:
- Olvasva a rendszerváltás évében írt naplóját,
annyira mellékes dolgokként tűnnek át rajta az akkor nagyon izgalmas események,
mintha csak visszaemlékezések lennének. A húsz éve lesmirglizett műteremablakon
át mi szűrődik be a mából?
- Ha nézzük a fölösleges gyűlölködést, a
személyes önzés rétegeit, a hatalomvágy gyerekes, görcsös ragaszkodásait, akkor
azt mondom, hogy ez nem érdekel. Véletlenszerűnek tartom, hogy egy napilap
politikával foglalkozik. Ugyanúgy beszámolhatna nap, mint nap a városi madarak
viselkedéséről.