94.4.24. TA/HARGITT2 C.4483
PAUL HARGITTAI KIÁLLÍTÁSMEGNYITÓJÁRA
elhangzik:
Vasarely-múzeum , Budapest, 1995. május 4.
A
megnyitó előtt egy magánközlemény. Az általam fogalmazott és aláírt
invitálólevél első mondta így hangzik: "Idegenbeszakadt hazánkfiaival
Dunát lehet rekeszteni." Ezen a mondaton többen megbántódtak. Sajnálom. A
szúrás természetesen nem az
idegenbeszakadt hazánkfiainak volt szánva. Hogy kinek bűne, vagy érdeme, hogy
elment tőlünk, –kinek volt ez önző és kinek kényszerű lépése, azt ki-ki maga
dönti el Isten és a lelkiismerete előtt. A fricska a friss kultúrpolitikánknak
szól, mert egy divathullámot meglovagolva ujabban nagyon sok gyenge dolgot is
rátukmál a magyar publikumra.
Hölgyeim és Uraim!
Farkas
István, nagyhírű festőnk fia, Paolo Farkas meghívására volt szerencsém 1992-ben
egy hetet Párizsban eltölteni, újrajárni a lehetséges összes múzeumokat. Polo Délfranciaországban élvén, egy
Párizsban élő barátja gondjaira bízott. Így kerültem megérkezésem estéjén egy
diszkrét, ragyogóan tiszta lakóház ötödik emeletére, egy textiltervező stúdióba.
Mosolygószemű, elegáns magyar úr
fogadott, elegáns irodában. Hibátlan magyar kiejtéssel beszélt, hellyel kínált,
aztán, már ahogy az ilyenkor lenni szokott, néhány semleges, barátságos mondat, laza testtartással egy fotel mélyén. A szomszéd szobában egy
távolkeleti fiatal nő hajolt egy megvilágított fehér tervezőasztal fölé.
Csevegés közben szemem a szemközti falra tévedt, s ebben a pillanatban a laza
figyelem egyszerre feszült figyelemre váltott. Megláttam egy
olajképet, egy NAGYON JÓ
olajképet. Kiderült, vendéglátóm munkája. Az előszobában másik, IGAZI kép. Hirtelen lett miről beszélgetnünk. Bíztattam, állítana
ki otthon, Magyarországon. És fontos lenne, ha legalább néhány képe
hazakerülne, leginkább múzeumokba, be- vagy inkább visszaoltandó a magyar
kultúrába. Aztán meghívott vacsorázni. Ezt a kemény feladatot, hogy nekem
másfél órát étkezéssel kelljen foglalkoznom, a kedvéért vállaltam. Pillanatnyi
zavar csak akkor támadt, mikor valami hatalmas derékszögű, piros húsról UTÓLAG
kiderült, hogy előételnek hívják. Nem vagyok fölhatalmazva, hogy az akkor
Hargittai Pál életéről hallottakat itt közvetítsem, nem tudhatom, mi tartozik
-és mi nem- sérthetetlen magánszférájába. Annyi bizonyosan publikus, hogy
47-ben maradt kint Rómában, később New Yorkban élt, most pedig Párizsban.
Textiltervezőként vált világhírűvé, de képei datálásából tudni lehet, a
festést nem hagyta abba.
Találkozásunk után talán
egy év múlva Hargittai Pál küldött nekem egy gyönyörűséges kis akvarellt ajándékba. Sokáig latolgattam, –mivel a
kép olyan minőségű– kötelességem lenne továbbajándékozni a Szépművészeti
Múzeumnak . De a birtoklásvágy nagy úr. Viszont én műtárgyat nem tartok.
/Mármint másokét, úgy értem/. A konfliktust végül nagylányom oldotta meg,
boldogan szobájába vitte. Ott van ma is,
egyetlen képként a falon. Amin kicsit meg is vagyok sértődve.
Ennyi.
Ennyi a TÖRTÉNET, ahogy Pilinszky mondja, ezek a TÉNYEK.
És
most befejezésül hadd következzék,
ami a tényeken túl van, a VALÓDI történet, ünnepünk második fejezeteként.
A
Császár vágyakozni kezdett, hogy láthassa a Csia-ling folyónál fekvő tájat és
elküldte Wu Tao-Tzut, hogy fesse le. Wu hazatért majd bement a palota egyik
csarnokába és száz mérföldnyi országot festett. Az uralkodó csodálattal nézte a
művet. Wu a kép egyik részletére mutatott, s azt mondta:
-Látja Fenséged ezt a barlangtemplomot a
hegy lábánál? Szellem lakik benne. Tapsolt, és a
barlang szája hirtelen kinyílt.
-A
barlang belseje mérhetetlenül szép- folytatta a mester- Hadd mutassam meg az odavezető
utat: tekintse meg Felséged a csodákat, melyeket magában rejt.
Belépett,
és még egyszer visszafordult, hogy intsen urának. De ebben a pillanatban
bezárult a kapu, és mielőtt az elámult uralkodó beléphetett volna, eltűnt a
táj, a fal pedig fehér volt, mint mielőtt a mester ecsetje érintette volna. Wu
Tao-Tzut soha többé nem látták.
A mi történetünk annyival szerencsésebb,
hogy e falak nem üresek. És Wu Tao-Tze mester pedig itt áll közöttünk. De
azért, sandítva a barlang kapujára, kérem óvatosan tapsolni.
A
kiállítást megnyitom.
Váli
Dezső