dátum: 99.9.13.                                                                fájl: TA/JANOSSY                                                        C.6205

 

(Jánossy Györgyről, a készülő könyv számára.)

 

1962 ősze. Nemzetközi pályázati kiírás a Bagdadi operaház tervezésére. Már két hónapja elsőéves belsőépítészek voltunk. Néhányan elhatároztuk, hogy belevágunk. Fölkerestük a Tanár urat, Bocskai úti apró lakásán fogadott. Nem mosolygott. Három órát beszélgettünk a szakma dolgairól. A pályázat dolga később valahogy elejtődött.

 

1965. Harmadév, hétről hétre iszonyú mennyiségű feladatot adott ki. Föl akartuk jelenteni Pogány Frigyesnél, a rektornál. Akkor mosolygott. Év végére zárthelyin két óra alatt terveztünk meg nála egy lakást.

 

1966. Óraközi szünetben magától értődően mutatom neki új grafikáimat. Ezt meg miért paszpartúzta be? A mondat nagyon fájt. Igaza volt. 

 

1966. Lakástervezés korrektúra.

Gyerekek! Nyolc óra van, a portás mindjárt följön, és kidob minket. Nehéz a feladat, meg fáradtak is vagyunk. Hát legyen arra az Észak!

 

1969. január. Már visszatértem a festéshez, már készültem fölmondani utolsó munkahelyemen. Azokban az években képeket korrigálni hívtam lakásomba.

Amit tudsz, meg kell hirdetni - szimpatikusak a tüntető diákok. A világ megmutatása  a feladat: Néző!, ez a fa, ilyen egy köcsög. Ehhez megmásíthatatlan pontosságú mű kell. Okos ez a műhely jellegű forma, közösen Á-val. Még két-három ember kellene, aki feszíti egymást. Amit nem publikálsz - mű, gondolat - mit sem ér. Fél év múlva elkezdhetsz kiállításra küldeni. (vagyis: ezek a művek még kiállításra alkalmatlanok)

 

1971. Aki nyafog, gyanús. (Ez a mondata életem egy területét lassan megtisztította. Igyekszem is továbbadni.)

Aki tervező nem disszidált, az kell, hogy vállalja, ami van. Ha Afrikában vagy építész, pálmalevélből és sárból kell remekművet alkotnod.

Az építészet nem tud beszélni, ezért gyújtópontjába Mű: szobor, kép kell.

 

1970. Tudod, titeket szándékosan túlképeztünk. Az én generációm olyan korban él, amikor nem lehet jó házakat csinálni. A mi dolgunk továbbadni.

 

1972. Igen kevés motívumból építkező Keresztút grafika-sorozatomat mutatom neki.

Az emóció a művészetben nagyon fontos, de le kell horgonyozni. A zene intenzív hatású, és eljut a Minden kifejezéséig, pedig csak négy motívumból áll (hangszín, hangerő, hangmagasság és hangzási idő) - a többi művészet jóval több elemmel dolgozik. Érdemes ilyen kisszámú motívummal az emberi kifejezés lehetőségeit kutatni. A festésnél, és általában a többi műfajnál belép a fogalom, ami az eszközöket a végtelenségig tágítja.

 

1974. Képet néz nálam. A továbblépéshez egy mondatra volt szükségem, megkaptam:

Több dimenziós -, több rétegű festményt kell festeni.

 

1994. készülök az Iparművészeti főiskolára, tanítani. Előtte vele is konzultálok.

 

HELYZET A FŐISKOLÁN

a főiskolások most nem látnak szépen, a tervezési lapok is csúnyák, a házak arányai is

első év után vége a vizuális nevelésnek, elsőéveseknél a rajzelmélet fele blöff

AZ ÉPÍTÉSZET

három oldala: emberi technika-esztétikai formai oldal.                                        

a legredukáltabb képzőművészet, grafikai redukció a grafikához képest.

az építészet: ontológia+morálfilozófia.

egy négyzetméterre jutó gondolat képnél, épületnél is

egy széparányú ház nem többletköltség

 

A RAJZTANÍTÁS ELVI OLDALA

kezdeni: egy vonalat húzatni a papíron: mit csinál

a linómetszet jó lenne: fekete- fehér formák aránya

jó lenne a kollázs is, avval a faktúra is belép, ami az épületen is szerepel. Az épület kollázs!

két dolgot tudunk tanítani:    1. eszköztárat

                                               2. információt

                                               3. tehetséget nem

Szőnyiék kemény alapot adtak: akt/ fej, csak utána engedték szárnyalni őket, ma rögtön hőzőngeni kezdenek

a tanítás rákényszerít megfogalmazni amit eddig csináltam

építésznek is jó alap az akt/fej, az épület is ezekre az arányokra épül

az építészet vonallal rajzol, a nem organikus formák művészete

a kompjuter megjelenése óta a kézi-grafika egyre értékesebb

öt óra az agy max. működése, 1 óra előtte a felfűtés

zárthelyit azért iratok, mert begyorsítja az agyat

ha kreativitást akarsz tanítani: információáradatot: nagy készletből tud válogatni,          végső cél az agy differenciálása

első szint:          megtalálni a formát

                   a második: mit fejez ki az a forma?!

ne szakrajzot taníts, az az építésztanár dolga

csodálatos absztrakt festővé kellene válniuk, hogy legyen miből redukálni

         indítás: a ráció , a biztos alap

         fölötte az intuíció, a teljesség

amit a XIX. század szétszedett (résztudományok: bakteorológia) azt a XX. sz rakja össze: ökológia= a természetes út

 

ÉS A GYAKORLATI OLDALA

a fej különösen jó, az arányérzék miatt, ott nincs mese

meg kell magyarázni, miért kell kezdeni fejjel

különösen, ha nincs terem: táj, és fák is lehet: jó nehéz, formagazdagításra jó, formaszegények a gyerekek, először adni a tájat, később választhat

hiába kérnék segítséget tanmenetben, csak azt tudom tanítani, amit  tudok

végleges, kidolgozott, kiállítható grafikai lapokat követelni, amiben örömük telik, érezzék magukat képzőművészeknek

pontos feladatkitűzés, elvégezhető feladatot adni: sikerélmény nélkül nincs tanítás

 

1995. Tanszéki értekezlet. Hozzászólásában egyetlen körmondatában a szupernóvákról, a pincérútról és a janzenizmusról is szó esett. Egy szavát se értettem. Azt hiszem, provokált. A vita színvonala irritálhatta. Akkor láttam utoljára.

 

 (az idézetek: naplóm alapján)