dátum: 99.9.13.
fájl:
TA/JANOSSY
C.6205
(Jánossy Györgyről, a készülő könyv számára.)
1962 ősze. Nemzetközi pályázati kiírás a Bagdadi operaház
tervezésére. Már két hónapja elsőéves belsőépítészek voltunk. Néhányan
elhatároztuk, hogy belevágunk. Fölkerestük a Tanár urat, Bocskai úti apró
lakásán fogadott. Nem mosolygott. Három órát beszélgettünk a szakma dolgairól.
A pályázat dolga később valahogy elejtődött.
1965. Harmadév, hétről hétre iszonyú mennyiségű feladatot
adott ki. Föl akartuk jelenteni Pogány Frigyesnél, a rektornál. Akkor
mosolygott. Év végére zárthelyin két óra alatt terveztünk meg nála egy lakást.
1966. Óraközi szünetben magától értődően mutatom neki új
grafikáimat. Ezt meg miért paszpartúzta be? A mondat nagyon fájt. Igaza volt.
1966. Lakástervezés korrektúra.
Gyerekek! Nyolc óra
van, a portás mindjárt följön, és kidob minket. Nehéz a feladat, meg fáradtak
is vagyunk. Hát legyen arra az Észak!
1969. január. Már visszatértem a festéshez, már készültem
fölmondani utolsó munkahelyemen. Azokban az években képeket korrigálni hívtam
lakásomba.
Amit tudsz, meg kell hirdetni
- szimpatikusak a tüntető diákok. A világ megmutatása a feladat: Néző!, ez a fa, ilyen egy köcsög. Ehhez
megmásíthatatlan pontosságú mű kell. Okos ez a műhely jellegű forma, közösen
Á-val. Még két-három ember kellene, aki feszíti egymást. Amit nem publikálsz -
mű, gondolat - mit sem ér. Fél év múlva elkezdhetsz kiállításra küldeni. (vagyis: ezek a művek még
kiállításra alkalmatlanok)
1971. Aki nyafog, gyanús. (Ez a mondata életem egy területét lassan megtisztította. Igyekszem is
továbbadni.)
Aki tervező nem
disszidált, az kell, hogy vállalja, ami van. Ha Afrikában vagy építész,
pálmalevélből és sárból kell remekművet alkotnod.
Az építészet nem tud
beszélni, ezért gyújtópontjába Mű: szobor, kép kell.
1970. Tudod, titeket szándékosan túlképeztünk.
Az én generációm olyan korban él, amikor nem lehet jó házakat csinálni. A mi
dolgunk továbbadni.
1972. Igen kevés motívumból építkező Keresztút
grafika-sorozatomat mutatom neki.
Az emóció a
művészetben nagyon fontos, de le kell horgonyozni. A zene intenzív hatású, és
eljut a Minden kifejezéséig, pedig csak négy motívumból áll (hangszín, hangerő,
hangmagasság és hangzási idő) - a többi művészet jóval több elemmel dolgozik.
Érdemes ilyen kisszámú motívummal az emberi kifejezés lehetőségeit kutatni. A
festésnél, és általában a többi műfajnál belép a fogalom, ami az eszközöket a
végtelenségig tágítja.
1974. Képet néz nálam. A továbblépéshez egy mondatra volt
szükségem, megkaptam:
Több dimenziós -, több
rétegű festményt kell festeni.
1994. készülök az Iparművészeti főiskolára, tanítani. Előtte
vele is konzultálok.
HELYZET A FŐISKOLÁN
–
a főiskolások most nem látnak szépen, a tervezési lapok is csúnyák, a házak
arányai is
–
első év után vége a vizuális nevelésnek, elsőéveseknél a rajzelmélet fele blöff
AZ ÉPÍTÉSZET
–
három oldala: emberi – technika-esztétikai – formai
oldal.
–
a legredukáltabb képzőművészet, grafikai redukció a grafikához képest.
–
az építészet:
ontológia+morálfilozófia.
egy
négyzetméterre jutó gondolat képnél, épületnél is
egy
széparányú ház nem többletköltség
A RAJZTANÍTÁS ELVI
OLDALA
–
kezdeni: egy vonalat húzatni a papíron: mit csinál
–
a linómetszet jó lenne: fekete- fehér formák aránya
–
jó lenne a kollázs is, avval a faktúra is belép, ami az épületen is szerepel.
Az épület kollázs!
–
két dolgot tudunk tanítani: 1. eszköztárat
2.
információt
3.
tehetséget nem
–
Szőnyiék kemény alapot adtak: akt/ fej, csak utána engedték szárnyalni őket, ma
rögtön hőzőngeni kezdenek
–
a tanítás rákényszerít megfogalmazni amit eddig csináltam
–
építésznek is jó alap az akt/fej, az épület is ezekre az arányokra épül
–
az építészet vonallal rajzol, a nem organikus formák művészete
–
a kompjuter megjelenése óta a kézi-grafika egyre értékesebb
–
öt óra az agy max. működése, 1 óra előtte a felfűtés
–
zárthelyit azért iratok, mert begyorsítja az agyat
–
ha kreativitást akarsz tanítani: információáradatot: nagy készletből tud
válogatni, végső
cél az agy differenciálása
–
első szint: megtalálni
a formát
a
második: mit fejez ki az a forma?!
–
ne szakrajzot taníts, az az építésztanár dolga
–
csodálatos absztrakt festővé kellene válniuk, hogy legyen miből redukálni
indítás:
a ráció , a biztos alap
fölötte
az intuíció, a teljesség
–
amit a XIX. század szétszedett (résztudományok: bakteorológia) azt a XX. sz
rakja össze: ökológia= a természetes út
ÉS A GYAKORLATI OLDALA
–
a fej különösen jó, az arányérzék miatt, ott nincs mese
–
meg kell magyarázni, miért kell kezdeni fejjel
–
különösen, ha nincs terem: táj, és fák is lehet: jó nehéz, formagazdagításra
jó, formaszegények a gyerekek, először adni a tájat, később választhat
–
hiába kérnék segítséget tanmenetben, csak azt tudom tanítani, amit tudok
–
végleges, kidolgozott, kiállítható grafikai lapokat követelni, amiben örömük
telik, érezzék magukat képzőművészeknek
–
pontos feladatkitűzés, elvégezhető feladatot adni: sikerélmény nélkül nincs
tanítás
1995. Tanszéki értekezlet. Hozzászólásában egyetlen körmondatában
a szupernóvákról, a pincérútról és a janzenizmusról is szó esett. Egy szavát se
értettem. Azt hiszem, provokált. A vita színvonala irritálhatta. Akkor láttam
utoljára.
(az idézetek: naplóm
alapján)