dátum: 03.3. KECSKEMÉT cím: fájl:
+/JEZSUITA C.7308
JÁLICS /
JEZSUITA-LELKIGYAKORLAT KÖNYV.
A lelkiélet harmadik fázisa a kontempláció, a
misztika, ahol kizárólag csak át kell magát adnia az embernek. A kontemplatív
ima (a meditáció) az imaélet legfelső foka, Azért kell előtte erőfeszítéseket
tenni, hogy ott ne tegyen több erőfeszítés. Ott elmarad a jellem- és
léleképítés, a tenni akarás fáradságos munkája.
Ez Isten ajándéka. Az előtte lévő átmeneti
szakasz az elérhető, az aktív
komtempláció. Ennyi az egész, hogy Isten felé kell fordulnunk. A feladat
nehézsége egyszerűségében rejlik.
Itt elmaradnak
az imában a szavak, a gondolatok, érzések.
Éppen abban áll a kontempláció, hogy semmit
nem akarunk elérni.
Ha megkaptuk, akkor a kontempláció állapota
életünk minden pillanatában jelen van. Ált. nem kapjuk meg aktivitástól mentes,
csendes idők nélkül. Aktív emberek számára: napi egy kontemplatív imádság, évi
egy lelkigyakorlat.
Sok idő, meredek ösvény. Elszántság
szükséges. Javasolt annak, aki úgy érzi, kevés már a (szentírási) elmélkedés.
Nem javasolt, aki az emberekkel konfliktusban van, a magányban is csak önmaga
körül fog keringeni. Nem javasolt, ha félelmekkel, belső feszültségekkel
küszködik valaki.
Ha zárt lelkigyakorlat: 10 nap, elvonulva,
nincs könyv, rádió, telefon, levélírás. Nincs kézimunkázás, zene, beszélgetés.
Csönd. Elhúzódhat (alkat szerint) 30 napra is. Ha részidős; napi 1- 1/2 1 óra,
akkor egy nap = min. két hét. Napi
szentmise.
Az első napok anyagával érdemes több időt
eltölteni. Semmi jelentősége nincs
annak, mennyire jutunk. semmit nem akarunk elérni.
1. nap
A pusztaság Istennel és önmagunkkal
találkozás helye. A sivatagban minden lényegtelen eltűnik. Akit Isten be akart
avatni, előtte a pusztába vitte. Ábrahám, Mózes, szt. János, szt. Pál, Jézus,
Ágoston, Ignác. Ott nem tanulmányokat végeztek, Istennel találkozást keresték.
A sivatagi út egyedül kerülőkkel teli, eltarthat 30-40 évig is, ezért dolgozta
ki Ignác ezt.
Az ember magatartása: észlelés, gondolkodás
(reakció az észleltekre), majd az
aktív fázis, a cselekvés. Istenhez vezető út az észlelésen keresztül vezet, nem a gondolkodáson. Az örök életben sem gondolkodni fogunk
Istenről, hanem szemlélni. A gondolatoknak soha nem lenne vége. Megtanulni
onnét visszajönni. A gondolatok
soha nem olyan fontosak, mint az észlelés. Meg kell tanulni észlelésben, szemlélésben, azaz a jelenben maradni.
A természet az első tanítómester. Lassú séta, megállás. Járjon át a látvány. A
lét öröme.
Itt nem kell semmit elérnünk, nem figyelünk
meg semmit, semmit nem ítélkezünk, semmit nem akarunk megváltoztatni, elmarad a
teljesítmény-központúság. Engedd meg
magadnak, hogy elveszítsed ezt a tíz napot.
A szeretet azt mondja, minden úgy van, ahogy
van. Mindent hagyni, ahogy van. Ne harcolja a náthád, vagy az agressziód ellen.
Részidős gyak.: napi 1 óra a természetben,
két hétig.
2. nap.
Pontosan ugyanaz Istennel kapcsolatunk, mint az emberekkel. Ha
egy embert lenézek, Istent nézem le. Egymást nem hallgatjuk meg. Rögtön egy
olcsó jótanács. A meditáció megtanít minket hallgatni. Ki tudjuk-e kapcsolni
teljesítmény kényszerünket.
Gyakorlat: a légzés útjának figyelése.
Maradjon lehetőleg egy pontnál, amíg nem érez kényszert a továbblépésre. Amíg
nem éreztél rá a gyakorlat ízére, nincs értelme továbbmenni. Zárt gyakorlat:
nyolcszor / 20-25 perc.
Az éber figyelem állapotába eljutás a cél. Ez
nem koncentrálás. A lelki életben az eseményeket nem tudjuk befolyásolni. A
magad megváltoztatására való törekvés a szemlélődéssel ellenkező irányba
vezetne el. Hogy percet vagy egy fél órát tudsz ott maradni, nincs jelentősége.
3. nap.
Krisztus visszavezet minket az
énközpontúságunkból az istenközpontúságba.
Az énközpontúság jelei: harag, félelem, az
álmodozás, ahol minden úgy történik, ahogy elképzeli, ott ő az isten. A
teológia szerint: bírvágy / hatalomvágy / becsvágy. Ebből lehet: önátadás /
istenszolgálat / istendicséret. A Miatyánk kétszer leírja ezt a hármasságot.
A vallásos egoista: sokat imádkozik, hogy
elérjen valamit. Aki azt hiszi, tudja, mi Isten akarata, és ezt meg akarja neki
magyarázni: hogy a háborúnak legyen vége, a beteg gyerek ne haljon meg, hogy a
családokban béke uralkodjék... ezek az ő akaratai. A becsvágyó egoista:
jócselekedetei révén szeretné kiérdemelni.
Sokan a szentmisében is magukat, vágyaikat,
problémáikat állítják a középpontba. A meditációban is veszély, hogy saját
célért, terápia, gyógyítás, vallási érzület erősítése. Isten dicsérni lehet
szavakkal, tettel, de leginkább léttel.
A szemlélődő
imádság
önátadás, istenszolgálat és istendicséret a léttel. Egyszerűen Isten jelenlétében lenni.
Előtte fohász: Ezt az órát neked szentelem,
Uram. A végén teszt: elégedett vagyok-e. Ha az időt szívből Istennek tudtam
ajándékozni.
Gyakorlat: a két tenyérközpont lazán egymásra
fekszik. Ebben a középpontba érdeklődéssel belefigyelni: ami minden jön onnan
feléd. Legjobb becsukott szemmel, vagy ha nem, magad előtt a földet nézni. 20
p., 5 perc pihenő, 20 p. Zárt gyakorlat: napi nyolc. Köztük ki a természetbe.
4. nap.
Szemlélődés és kiüresedés. „Meghalok
vagy nem, ennek nincs semmi jelentősége. Jó úgy, ahogy van. Isten itt van. ”
Csak azok élhetik át Isten jelenlétét, akik teljesen üresek. Szamariai asszony,
Zakeus, bal lator, gazdag ifjú, apostolok meghívása.
Az odafordulás
nem lehetséges anélkül, hogy a világot elengedjük.
Az ember életútja folyamatosan az üresség
felé vezet. Házasság: a függetlenségről lemondás, gyerekek kikerülése a házból,
nyugdíj, házastárs halála, saját halálközelség. Szabadságunk elfogadni, vagy
elutasítani. Az önkéntes kiüresedés: boldogok a szegények, az üldözöttek...
Mások igazán meghallgatása, az is kiüresedés. A szerzetesi élet is.
Az imában kellene legfőképp kiüresedni,
egyedül Isten töltsön el minket: ez a meditáció, a dicsőítés: nincsenek már
szavak, gondolatok, érzések hullámzása. Elhagyod terveidet, vágyaidat,
emlékeidet.
Tenyérre figyelni 2 x fél órára.
"Ebben a lelkigyakorlatban Jézus a
megfázás formájában jött el hozzád."
"Vizsgáld meg, nem bírvágy vezérel-e a
naplóírásban."
Semmit sem kell elérned. Az eredmények nem
fontosak. A komoly próbálkozás elegendő. Az énre figyelünk, Isten bennünk van.
A jelenlét teljesen le fog nyűgözni, ehhez idő kell. Ha utána vissza akarsz
térni a szokott imamódhoz, ennek semmi akadálya. A meditáció nem a szó
riválisa, hanem annak folytatása. Az imádságban legtöbbször vigaszt, áhitatot,
emelkedett érzéseket keresünk, ami Istenhez vezet minket. Az érzések jönnek és mennek. A meditáció a lét síkjára vezet minket.
Remélhetőleg öröme telik a kéz észlelésében.
Ez a jelenlétbe vezet minket, és ezzel Isten jelenlétének irányába. Ha harminc
éven át meditálsz így, az sincs hiába. Ajánlatos a tenyér észlelésénél maradni,
amíg folyamatosan nem érezzük.
5. nap.
Hogyan zajlik a megváltás a meditációban.
4. és 5. században több tízezer remete az
egyiptomi sivatagban, Jézus pusztai életét akarták utánozni. A pusztában a sátánnal
és a sötétséggel is találkozunk: lassan elhisszük magunkról, hogy olyanok
vagyunk, amilyenek lenni szeretnénk. Védekezünk a sötét erők ellen, visszanyomjuk erőszakkal, alkohol,
"szent aktívitás" stb. A sötétségek: elégedetlenség, bizonytalanság,
félelem, kilátástalanság, depresszió, szomorúság, csalódottság, stressz,
közömbösség, féltékenység, önsajnálat. stb. A eredete a bűn. Nem is annyira a
személyes, mint a az áteredő bűn. Csak a megváltás húz ki.
Az ember ma: jó mag, sötét réteg (bűn), azt
ezt eltüntető kéreg (hogy kevesebb fájdalmat érezzünk.) A meditációban ezt
Istenre bízzuk, nem kell energiánkat a földi dolgok alakítására fordítani. A jó
magban sem cselekedni, sem gondolkodni nem lehet. Meditációban: szemlélni -
bízni - szeretni -szenvedni lehet.
A szeretetben elszenvedett bűnök megváltódnak és nem térnek vissza. A meditációban lassan nyugalomra
jutunk.
Aki élete folyamán kitér a megváltó szenvedés
elől, halála után kell a megváltás útját folytatnia. A tisztítótűz. Egyedül a
szeretet oldja fel a sötétséget. a
szociális munka stb. hatékonysága leginkább a belső tdiztus fokától függ. A
mit a meditációban elszenvedünk,
az meg van váltva. Jönnek a belső feszültségek: borotvaélen táncolás, semmit
nem lenyomni, de semmivel nem foglalkozni.
Gyak.:
Hatszor kétszer félóra tenyérérzékelés,
közben kilégzéskor magunkban kimondva: jó. Fogadd el ezt a szót, ne foglalkozz
vele. Figyelje, megérkezik-e ez a szó a tenyere közepére, érez-e ott valami
áramlást?
További napon a szó: Mária,
azután végig, kilégzésre, Jézus.