dátum:   03.3. KECSKEMÉT              cím:        fájl: +/JEZSUITA                  C.7308

 

 

JÁLICS / JEZSUITA-LELKIGYAKORLAT KÖNYV.

 

A lelkiélet harmadik fázisa a kontempláció, a misztika, ahol kizárólag csak át kell magát adnia az embernek. A kontemplatív ima (a meditáció) az imaélet legfelső foka, Azért kell előtte erőfeszítéseket tenni, hogy ott ne tegyen több erőfeszítés. Ott elmarad a jellem- és léleképítés, a tenni akarás fáradságos munkája.

Ez Isten ajándéka. Az előtte lévő átmeneti szakasz az elérhető, az aktív komtempláció. Ennyi az egész, hogy Isten felé kell fordulnunk. A feladat nehézsége egyszerűségében rejlik.

Itt elmaradnak az imában a szavak, a gondolatok, érzések.

Éppen abban áll a kontempláció, hogy semmit nem akarunk elérni.

Ha megkaptuk, akkor a kontempláció állapota életünk minden pillanatában jelen van. Ált. nem kapjuk meg aktivitástól mentes, csendes idők nélkül. Aktív emberek számára: napi egy kontemplatív imádság, évi egy lelkigyakorlat.

Sok idő, meredek ösvény. Elszántság szükséges. Javasolt annak, aki úgy érzi, kevés már a (szentírási) elmélkedés. Nem javasolt, aki az emberekkel konfliktusban van, a magányban is csak önmaga körül fog keringeni. Nem javasolt, ha félelmekkel, belső feszültségekkel küszködik valaki.

Ha zárt lelkigyakorlat: 10 nap, elvonulva, nincs könyv, rádió, telefon, levélírás. Nincs kézimunkázás, zene, beszélgetés. Csönd. Elhúzódhat (alkat szerint) 30 napra is. Ha részidős; napi 1- 1/2 1 óra, akkor egy nap =  min. két hét. Napi szentmise.

Az első napok anyagával érdemes több időt eltölteni. Semmi jelentősége nincs annak, mennyire jutunk. semmit nem akarunk elérni.

1. nap

A pusztaság Istennel és önmagunkkal találkozás helye. A sivatagban minden lényegtelen eltűnik. Akit Isten be akart avatni, előtte a pusztába vitte. Ábrahám, Mózes, szt. János, szt. Pál, Jézus, Ágoston, Ignác. Ott nem tanulmányokat végeztek, Istennel találkozást keresték. A sivatagi út egyedül kerülőkkel teli, eltarthat 30-40 évig is, ezért dolgozta ki Ignác ezt.

Az ember magatartása: észlelés, gondolkodás (reakció az észleltekre),  majd az aktív fázis, a cselekvés. Istenhez vezető út az észlelésen keresztül vezet, nem a gondolkodáson.  Az örök életben sem gondolkodni fogunk Istenről, hanem szemlélni. A gondolatoknak soha nem lenne vége. Megtanulni onnét visszajönni.  A gondolatok soha nem olyan fontosak, mint az észlelés. Meg kell tanulni észlelésben, szemlélésben, azaz a jelenben maradni. A természet az első tanítómester. Lassú séta, megállás. Járjon át a látvány. A lét öröme.

Itt nem kell semmit elérnünk, nem figyelünk meg semmit, semmit nem ítélkezünk, semmit nem akarunk megváltoztatni, elmarad a teljesítmény-központúság. Engedd meg magadnak, hogy elveszítsed ezt a tíz napot.

A szeretet azt mondja, minden úgy van, ahogy van. Mindent hagyni, ahogy van. Ne harcolja a náthád, vagy az agressziód ellen.

Részidős gyak.: napi 1 óra a természetben, két hétig.

2. nap.

Pontosan ugyanaz Istennel  kapcsolatunk, mint az emberekkel. Ha egy embert lenézek, Istent nézem le. Egymást nem hallgatjuk meg. Rögtön egy olcsó jótanács. A meditáció megtanít minket hallgatni. Ki tudjuk-e kapcsolni teljesítmény kényszerünket.

Gyakorlat: a légzés útjának figyelése. Maradjon lehetőleg egy pontnál, amíg nem érez kényszert a továbblépésre. Amíg nem éreztél rá a gyakorlat ízére, nincs értelme továbbmenni. Zárt gyakorlat: nyolcszor / 20-25 perc.

Az éber figyelem állapotába eljutás a cél. Ez nem koncentrálás. A lelki életben az eseményeket nem tudjuk befolyásolni. A magad megváltoztatására való törekvés a szemlélődéssel ellenkező irányba vezetne el. Hogy percet vagy egy fél órát tudsz ott maradni, nincs jelentősége.

3. nap.

Krisztus visszavezet minket az énközpontúságunkból az istenközpontúságba.

Az énközpontúság jelei: harag, félelem, az álmodozás, ahol minden úgy történik, ahogy elképzeli, ott ő az isten. A teológia szerint: bírvágy / hatalomvágy / becsvágy. Ebből lehet: önátadás / istenszolgálat / istendicséret. A Miatyánk kétszer leírja ezt a hármasságot.

A vallásos egoista: sokat imádkozik, hogy elérjen valamit. Aki azt hiszi, tudja, mi Isten akarata, és ezt meg akarja neki magyarázni: hogy a háborúnak legyen vége, a beteg gyerek ne haljon meg, hogy a családokban béke uralkodjék... ezek az ő akaratai. A becsvágyó egoista: jócselekedetei révén szeretné kiérdemelni.

Sokan a szentmisében is magukat, vágyaikat, problémáikat állítják a középpontba. A meditációban is veszély, hogy saját célért, terápia, gyógyítás, vallási érzület erősítése. Isten dicsérni lehet szavakkal, tettel, de leginkább léttel.

A szemlélődő imádság önátadás, istenszolgálat és istendicséret a léttel. Egyszerűen Isten jelenlétében lenni.

Előtte fohász: Ezt az órát neked szentelem, Uram. A végén teszt: elégedett vagyok-e. Ha az időt szívből Istennek tudtam ajándékozni.

Gyakorlat: a két tenyérközpont lazán egymásra fekszik. Ebben a középpontba érdeklődéssel belefigyelni: ami minden jön onnan feléd. Legjobb becsukott szemmel, vagy ha nem, magad előtt a földet nézni. 20 p., 5 perc pihenő, 20 p. Zárt gyakorlat: napi nyolc. Köztük ki a természetbe.

4. nap.

Szemlélődés és kiüresedés. Meghalok vagy nem, ennek nincs semmi jelentősége. Jó úgy, ahogy van. Isten itt van. Csak azok élhetik át Isten jelenlétét, akik teljesen üresek. Szamariai asszony, Zakeus, bal lator, gazdag ifjú, apostolok meghívása.

Az odafordulás nem lehetséges anélkül, hogy a világot elengedjük.

Az ember életútja folyamatosan az üresség felé vezet. Házasság: a függetlenségről lemondás, gyerekek kikerülése a házból, nyugdíj, házastárs halála, saját halálközelség. Szabadságunk elfogadni, vagy elutasítani. Az önkéntes kiüresedés: boldogok a szegények, az üldözöttek... Mások igazán meghallgatása, az is kiüresedés. A szerzetesi élet is.

Az imában kellene legfőképp kiüresedni, egyedül Isten töltsön el minket: ez a meditáció, a dicsőítés: nincsenek már szavak, gondolatok, érzések hullámzása. Elhagyod terveidet, vágyaidat, emlékeidet.

Tenyérre figyelni 2 x fél órára.

"Ebben a lelkigyakorlatban Jézus a megfázás formájában jött el hozzád."

"Vizsgáld meg, nem bírvágy vezérel-e a naplóírásban."

Semmit sem kell elérned. Az eredmények nem fontosak. A komoly próbálkozás elegendő. Az énre figyelünk, Isten bennünk van. A jelenlét teljesen le fog nyűgözni, ehhez idő kell. Ha utána vissza akarsz térni a szokott imamódhoz, ennek semmi akadálya. A meditáció nem a szó riválisa, hanem annak folytatása. Az imádságban legtöbbször vigaszt, áhitatot, emelkedett érzéseket keresünk, ami Istenhez vezet minket. Az érzések jönnek és mennek. A meditáció a lét síkjára vezet minket.

Remélhetőleg öröme telik a kéz észlelésében. Ez a jelenlétbe vezet minket, és ezzel Isten jelenlétének irányába. Ha harminc éven át meditálsz így, az sincs hiába. Ajánlatos a tenyér észlelésénél maradni, amíg folyamatosan nem érezzük.

 

5. nap.

Hogyan zajlik a megváltás a meditációban.

4. és 5. században több tízezer remete az egyiptomi sivatagban, Jézus pusztai életét akarták utánozni. A pusztában a sátánnal és a sötétséggel is találkozunk: lassan elhisszük magunkról, hogy olyanok vagyunk, amilyenek lenni szeretnénk. Védekezünk a sötét erők ellen,  visszanyomjuk erőszakkal, alkohol, "szent aktívitás" stb. A sötétségek: elégedetlenség, bizonytalanság, félelem, kilátástalanság, depresszió, szomorúság, csalódottság, stressz, közömbösség, féltékenység, önsajnálat. stb. A eredete a bűn. Nem is annyira a személyes, mint a az áteredő bűn. Csak a megváltás húz ki.

Az ember ma: jó mag, sötét réteg (bűn), azt ezt eltüntető kéreg (hogy kevesebb fájdalmat érezzünk.) A meditációban ezt Istenre bízzuk, nem kell energiánkat a földi dolgok alakítására fordítani. A jó magban sem cselekedni, sem gondolkodni nem lehet. Meditációban: szemlélni - bízni - szeretni -szenvedni lehet.  A szeretetben elszenvedett bűnök megváltódnak és nem térnek vissza.  A meditációban lassan nyugalomra jutunk.

Aki élete folyamán kitér a megváltó szenvedés elől, halála után kell a megváltás útját folytatnia. A tisztítótűz. Egyedül a szeretet oldja fel a sötétséget.  a szociális munka stb. hatékonysága leginkább a belső tdiztus fokától függ. A mit  a meditációban elszenvedünk, az meg van váltva. Jönnek a belső feszültségek: borotvaélen táncolás, semmit nem lenyomni, de semmivel nem foglalkozni.

Gyak.:

Hatszor kétszer félóra tenyérérzékelés, közben kilégzéskor magunkban kimondva: jó. Fogadd el ezt a szót, ne foglalkozz vele. Figyelje, megérkezik-e ez a szó a tenyere közepére, érez-e ott valami áramlást?

További napon a szó: Mária,

azután végig, kilégzésre, Jézus.