dátum: 03.4. cím: Gelencsértől fájl: LM/JALICS2 C.7323
Kedves
Dezső!
Megpróbálok
válaszolni a kérdésekre...
Igen
(sajnos, de okos módon) a félóráknál a mozdulatlanság nagyon
javallott,
az egyenes gerinc nagyon fontos, hogy ne kelljen a
testtartással,
fáradással, kényelmetlenségekkel foglalkozni, hanem
egyetlen
koncentrált figyelemben teljenek a percek. Jógaülést,
lovaglóülés,
vagy a "csapott sámlis" ülést szoktam váltogatni. A kezdeti
térd- és
hátfájások idővel elmúlnak.
A tenyérre
figyelés azért szükséges, mert a tenyerünk érzete egy
konkrét
valóság, a realitásban tart az, hogy pl. meleget érzek a
tenyerem
közepén, és akkor elkerülhető, hogy a 2. percben már
aludjunk,
vagy a következő napunkat tervezzük. Tehát az imádságnál,
ami egy
szellemi tevékenység, ez a konkrét fizikai érzet az, ami a jelen
pillanatban
tart minket. Az éber figyelem, az érdeklődő figyelem, a
folyamatos
figyelem: mi történik a tenyeremben? Mit érzek ott?
A könyvben a
beszélgetések lehet, hogy valóban hosszúnak hatnak, én
a könyvet
nem lelkigyakorlatozó szemmel olvastam. Azt gondolom,
hogy a maga
munkája és életvitele nagyon hasonlít a szemlélődéshez,
talán ezért
hamarabb megérti, hogy mit akar mondani egy-egy
párbeszéd.
"Akkor
miért csak napi hármat?" Ez a kérdés arra vonatkozik, hogy napi
három félóra
ajánlott eleinte? Gondolom, azért, hogy egy fiatal anyuka
vagy egy
menedzser is teljesíteni tudja minden nap.
Én csodákról
beszéltem, maga kemény tanításról... igen, bennem még
nagyon
eleven a J. Feri kisugárzása, a gries-i lelkigyakorlatos ház
atmoszférája,
ahol húsz éve minden nap 20-30 ember egész nap a
kápolnában
ül, a "pusztában", és a létezés síkján, minden
teljesítménytől
mentesen próbál csak Istenre figyelni. De a puszta
puszta
marad, és valóban a meditálás a mi és mások sötétségeinek
szeretetteli
elszenvedéséről szól, de én annyira hitelesnek és
őszintének
tapasztalom ezt az utat, hogy nekem ez egy csoda. Hogy itt
én csak
figyelek, és nem kell elérnem semmit. Ez egy csodálatos
bizalom,
hogy ezt a kis napi fél órát az Istennek adom, és kész.
"Lehet,
hogy nálam ott van gubanc, hogy ugyebár a tenyérre figyelni,
és nem
gondolkodni. Ha nem gondolkodom, akkor nekem minden leáll,
legalábbis
eddig semmi nem történt."
Igen, ezt én
is mindig így érzem. Annyira hozzá vagyunk szokva a
gondolkodás
egyeduralmához, hogy a szemlélődés unalmas
kínszenvedés
eleinte. Például egy tíznapos lelkigyakorlat során (napi 6
óra imádság)
kb. összesen 20-30 perc, amiről azt mondhatom, hogy
nem
gondoltam semmire, hogy ott tisztán az Istent imádtam. A többi 59
óra mind a
saját gondolatom, problémám, tervem, fájdalmam, stb. De
az a fontos,
hogy minden félóra előtt megvan bennem a szándék, hogy
ezt a fél
órát az Istennek adom, és ha gondolataim vannak,
megpróbálok
visszatérni Jézus Krisztus nevéhez, a tenyerem
érzetéhez,
ez pár másodpercig sikerül, aztán jön a következő gondolat,
aztán megint
a visszatérés a jelenbe, stb. És a 30 perc végén
megkérdezem
magamtól, hogy elégedett vagyok-e. Ha nem, akkor
magamnak
meditáltam, akkor meg akartam mutatni, hogy mennyire
tudok
Istenre figyelni. Ha elégedett vagyok, akkor Istennek meditáltam,
úgy
sikerült, ahogy sikerült. Valami biztos megváltódott bennem.
Kedves
Dezső, bocsánat, hogy ilyen hosszan írtam, ráadásul mind
olyan
dolgokat, amik a könyvben is benne vannak. Nekem egy fontos
élmény, hogy
ismerem a J. Ferit, (és a 101 éves Anyukáját, aki ma is
meditál), és
látom, hogy mekkora örömmel, nyitottsággal és szeretettel
beszélget
velünk, hogy mennyire az életen, a realitáson keresztül
szemléli
Jézus Krisztust, és jólesik, ha ezt megoszthatom!
üdvözlettel,
G. Kati