98.12.5. TA/JOOINT C.5809
Joó
István interjúja a Napi Magyarország számára.
Nem is ablak, inkább ablakzat. Képeiről
ismert, keskeny táblákra osztott üvegfelület, hályogos. Váli Dezső smirglivel
érte el, hogy Margit körúti műterméből ki ne lásson.
A szemközti ipari minisztérium helyett tejfehér derengés. A dörzspapír-akcióról
a Váli című, nemrég megjelent könyv olvasójaként értesültem. Korábban publikált
naplójából azt is tudom: mikor még nem volt Munkácsy-díjas, sőt Derkovits-ösztöndíjas
sem, didergett itt - ahol a látogatóról most lekívánkozik a pulóver.
- Hetvenkettőben, mikor műteremlakásom
lett, nyolc fokkal kezdtem - húzza összébb a melegben is magán hagyott,
zubbonyszerű háziköpenyét Váli, amitől
még magasabbnak tűnik. - Harmincéves voltam. Lassan fölvittem tizenháromra, sok
év múltán tizenkilencre... Takarékoskodtam, szegények voltunk.
- Kirakatokban ma sem látni képeit, csak
kiállításokon.
- A magángyűjtők viszont vásárolnak tőlem,
úgyhogy fűtésre már telik. A galériáknak mennyiségileg kevés, amit csinálok,
ráadásul nem engedem ki műveimet külföldre. Ezzel tulajdonképpen kizárom magam
a nyilvános üzleti életből.
- Miért fontos, hogy munkái belföldön
maradjanak?
- Az unokáimnak festem és azoknak, akik e
tájon fognak élni, nem a müncheni fogorvosoknak. Más kultúrkörben egyszerűen
elvész a hatásuk. Nem igaz, hogy azzal terjesztem a magyar kultúrát, ha
szétszórom a képeim. Egy életmű hatása sokszoros saját közegében. Ha valaki itt
egy jó bolíviai festő képével találkozik, örül, aztán vállat von. Máshogy
érinti, ha egy szentendrei témájú művet lát, mert ismerheti például Bálint Endrét, Vajda Lajost, Barcsayt.
Amikor az „ország haszna” kifejezést
hallom tőle, ismét eszembe jut a könyve. Művészi hitvallása, műhelytitkai után
külön fejezetben beszélteti értelmiségi barátait egy-egy képéről. E
vendégszerzők közül többen a „nyitott társadalom” szóvivőiként szoktak fellépni,
legalábbis a napi közéletben. Nem akarom azonban, hogy ilyen alkotói térben,
ahol ráadásul a katolikus festő imádkozó közössége is hétről-hétre összegyűlik,
politikára váltsunk.
- Tehát a képzőművészeti alkotások mást
jelentenek a világ különböző pontjain? - kérdezem immár az öreg karosszékből. Ő
forgószéken ül íróasztalánál, kitéve magát a telefon gyakori molesztálásának.
- Ez szükségszerű, mert kisebb, sajátos
közösségek intimitásait, információit is hordozhatják, melyeket csak e
közösségek tagjai érthetnek igazán. Vannak persze, akiknek a festészete
Magyarországon is „internacionális”, nincs kifogásom ellene...
- Egykor modernkedőnek minősítették,
figyeli a ma legújabbnak számító áramlatokat?
- Nem. Ha külföldre megyek, bevallom, a
múzeumokat keresem föl, nem az aktuális kiállításokat. Piero della Francescára bizonyosan szükségem van, és kevésbé
érdekel, hol tart a szakma most. Sokan közülük a közösségi mitológiák helyett
olyan tökéletes magánmitolókiákig jutottak el, amiket már csak egyedül ők maguk
értenek.
- Nem szimpla átverés ez?
Szemem közben a mögötte függő
vakuállványokra téved, segédeszközök a képek dokumentálásához. Valaha a
teljesen absztrakt Váli-művek reprodukálásában is közreműködtek.
- Van a mostani képzőművészetnek egy olyan
megjelenési formája, ami voltaképp már nem képzőművészet. Öreg vagyok ahhoz,
hogy ne tartsam puszta blöffnek a „piac” jelentős részét. Nagy az
értékbizonytalanság, és ebben sokan ludasok: műkereskedők, múzeumigazgatók,
művészeti folyóiratok, főiskolai tanárok... De mivel a szürrealizmus meg a
kubizmus megjelenésekor is nagy volt a ricsaj, reménykedem, hogy most is
kitisztul majd az ég.
A műteremben nonfiguratív képet csak egyet
találok, de az jókora méretű. Hűséges melegbarnák uralják.
- Földényi
F. László hozta vissza hosszú idő után - fordul arra Váli is. - Alacsonyabb
mennyezetű lakásba költöztek, így kisebb képet választott magának.
- Többé nem tér már vissza a
nonfiguratívhoz?
- Nem tartom valószínűnek. Ez a
századunkbeli áramlat végülis helyénvaló kísérlet volt: a határokat időnként
újra kell rajzolni... Kiderült viszont, hogy az ember, mint egy fuldokló,
keresi még ott is a valóság elemeit. Mark
Rothko alkotásairól, melyek mindössze néhány téglalap formájú színfoltból
álltak,
kiderült,
hogy voltaképp bújtatott tájképek. A beleérzések az én nonfiguratívjaim
esetében is indokoltak. Ami azonban ezen túlmegy, általában semmivé válik... Ma
határozottan úgy látom, „hátrányos helyzetű” az a művészet, amely lemond a
kézenfekvő és fontos eszközökről, témáról.
Az munkaasztalokkal szemközti falhoz
támasztva vagy harminc átlagos nagyságú, keretezett négyzetes olajfestmény.
Hajtogatom őket: mind az úgynevezett műterem-sorozat újabb darabjai. Tehát
minden változatlan! Tizennégy év
absztrakt korszak, három és fél évig tartó zsidótemető-ciklus után immár
tizenegy éve - műtermeket fest. Ez persze csak a téma. Nekem úgy tűnik, e
borongós enteriőrökből a létezés csoda-volta foszforeszkál, a berendezési
tárgyak, munkaeszközök csendélete mögül a lélek tartósabb képletei szólítanak
meditációra. Megokolni nem tudom, de számomra szépek ezek az ázott kontúrok,
szép ez a színvilág, amelynek alapja általában szürke, szürkésbarna vagy
piszkosfehér, s amelybe itt-ott tört rózsaszínek, lilák vagy okkerek
foltozódnak.
- A mozgást sosem akarta tetten érni?
- Ezek tényleg nagyon statikus,
mondhatnám, mániákusan mozdulatlan világok - ismeri el a festő. Hirtelen
számítógépéhez fordul, és bejegyzi legutóbbi megfogalmazását egy készülő
lexikon számára, melynek összeállítói jónak látták kikérni a művész önmagáról
szóló véleményét. - De ettől még a színek és a formák hatnak egymásra, vonzzák
egymást. Itt azért lüktetések vannak, súlyok billennek, tárgyak anyagtalanul
lebegnek, színek közelebb jönnek... A valóságot szándékos léptékhibák, arányzavarok
„borítják fel”. Egyszóval mozgás ez, ha nincs is rajta vágtató paripa...
Megtapintja a farostra festett olajképek
keretét, és mint egy szőlősgazda első fejtés után a pincében, dicséri az idei
év termését, összehasonlítva az elmúlt két - „gyengébb” - esztendővel. Elejti,
hogy általában a kecsekeméti alkotóházban kezdi el képeit.
- Természetközelben - ilyen belső
tereket?!
- Itthon család van, telefon, elromlik a
vízcsap. Képeimet ott tudom elindítani. Mindennap egyet... Erőltetem a
tempót...
- Nem fájdalmas mindjárt abbahagyni és
belekezdeni egy újba?
- A képet az első „harmóniaállapotig”
viszem el, csak utána fordítom a falnak. Azzal a mű megszületett, legfeljebb
még éretlen... Van úgy is, hogy azt nézve kezdem el a következőt. Együtt
lélegeznek még azután is, hogy elkészülvén rájuk adom a menetfelszerelést...
Vagyis ellátom őket címmel, véglegesen beillesztem őket keretükbe - mert már
munka közben is bepróbáltam őket sokszor, végül lefotózom és bevezetem
adataikat a számítógépbe.
-
Nincs olyan kísértése, hogy bálványozza az alkotásait? - kanyarodok a hitproblémák
irányába, tudván világképéről.
A festő arca változatlan, mintha, már
régesrég megfogalmazta volna:
- Képeimet nem bálványozom, de hogy magát
a munkát... bizony van ilyen kísértés. Életemben a munka állandóan arra
törekszik, hogy mindent elöntsön. Folytonos offenzívában van, hogy elébe
kerüljön emberi kapcsolataimnak, de még a pihenésnek és a művelődésnek is.
Számomra világnézeti feladat tartani az egyensúlyt. Ugyanis a hit és a művészet
nem két „ellentábor”. A beteg nagymamámat látogassam-e meg, amivel egyetlen
embert szolgálok, vagy folytassam tovább a képemet, amivel - vélhetően - egy
egész közösséget? Csapda volna, ha kategorikus választ akarnánk adni. Nem
szabad lemondani az alkalmankénti keserves mérlegelésről.
- Miért kerüli - korai Keresztút-képeitől
eltekintve - művészetében a közvetlen bizonyságtételt?
- A jó mű, akár vallásos témájú, akár nem,
villanásnyi időre mindig megláttatja, Isten köpenyének a szegélyét. Ennél
többet nem tehet, de - eddig elér! Az érték ugyanis mindig fölfelé emelkedik. Berény Róbert Kapirgáló című festménye,
ami trágyadombon válogató tyúkot ábrázol, jobb kép mint Rippl-Rónai Golgota-gobelinje, tehát szakrálisabb. A téma lehet
profán, vagy mellékesnek tűnő, a lényegi, transzcendens mondandóhoz így is, úgy
is eljuthat, és el is kell jutnia.
- Mitől keletkezik akkor a lényegi
mondanivaló?
- Tehetség és ihlet dolga, ajándék. De a
lényegi mondanivaló a művészeknél sosem tudatos. Derkovits hiába gondolta, hogy ő elsősorban a proletáriátus
szószólója. Valójában a gyermeki boldogság zseniális kifejezője, még Kenyérért
(Terror) című képére is igaz, amelyen egy halott tüntető fejét és csorgó vérét
lehet látni a kövezeten, a csendőrcsizma részletét s egy puskatust: meg lehet
nézni a Nemzeti Galériában. Az egy boldog kép. Mert ez az ő nem tudatos, de
lényegi mondanivalója.
Elköszönök Váli Dezsőtől, hogy mindazt,
amit hallottam-láttam, „bepróbáljam a keretbe”. A keskeny falipolcok lakói -
famegmunkáló szerszámok, lakkok, festékek, szögesdobozok és még mi minden -
áttekinthető sorokban búcsúztatnak. Itt alighanem rend van.