dátum: 04.12.13.
cím: Mami szakmai önéletr. fájl:
NAPLO/MAMI-SZAKMAI C.8022
ÖNÉLETRAJZSZERŰSÉG
(Éltem és dolgoztam)
A
tanítóképző után elvégeztem a Pedagógiai
Szemináriumot 1939-ben, s még az év őszén tanítani kezdtem.
22 évesen mentem férjhez,
23 éves koromban született Kisdeske,
24.
évemben Tücsi.
25
éves voltam mikor utoljára láttam Deskét, de mivel őt mindig behívták - 1 évre
pl. Orszországba -, ha összerakom a vele töltött heteket, napokat - ritkán hónapokat
- akkor kiderül, hogy a valóságban a négy évből összesen egyet lehettünk
együtt, - mint fönt jeleztem: kis részletekben.
939-/940-ben,
mint helyettes kaptam állást, a szokásos szamárlétrának megfelelően, ez azt
jelentette, hogy egy évben több helyen is voltam, - vagyis ott, ahol a beteg
tanítót kellett helyettesítenem.
Második
helyettesi évemben már egész évi beosztás kaptam, ami nagy szó! Apu megnézte év
végén a minősítésemet, boldogan mondta régi, rutinos, bevált jó tanítók
minősítésével vetekszik. Későbbi pályafutásom is ezt igazolta. (Többszöri soron kívüli előléptetés,
kormánykitűntetés, ezeket csak azért érdemes megemlíteni, mert többszöri
kérésre se léptem be a pártba, az államosítást nem írtam alá - sőt beszéltem
ellene - s nem titkoltam, hogy vallásos vagyok, s gyerekeimet is így nevelem.)
1945.
Az ostrom után nem volt tanítás, fizetés se, de élni kellett. 9 heti pincézés után elsőnek költöztünk föl a
lakásba. A konyhát s később aztán a cselédszobát akartam - s tettem is -
lakhatóvá. A nagy könyvesszekrény üvegajtait kivettem s azzal üvegeztem be a
konyha erkélyajtaját Jóval utána került
sor a cselédszobára, melyek ablakait a nagy képek üvegei adták.
(Magam
csináltam mindezt.) Persze ehhez is meg
a fűtéshez is, - melyek előfeltételei voltak az "otthonnak" - fa is
kellett. Rom-házakhoz mentem többnyire. Legsikeresebb útjaim mégis azok voltak,
mikor a Villányi úti német barakkot bontottuk. Ott még dróthoz és szöghöz is
hozzájutottam. Egy nap alatt többször is megfordultam: vállamon hozva egy
jókora köteget, és persze magam után is
húzva egy nagyot.
Egyik
ilyen utamon összetalálkoztam egy békebeli táncosom édesapjával, ők a
Kelenhegyi út egyik villájában laktak, s az ő révükön jutottam egy kis
vaskályhához. Amikor azért odamentem a fia nyitott ajtót, s mint vadidegent
köszöntött. Elnevettem magam, elhiszem, hogy nem ismert meg, hiszen mi még csak
szmokingban és estélyi ruhában találkoztunk - most meg Deske éjjel-nappal
hordott síkabátja volt a sínadrágom fölött. (A bundám a két kis angyalkámon
volt a hideg pincében.)
A
másik jó lelőhelyem Kelenföldön volt, egy majdnem teljesen rombadőlt ház
pincéjében, ahol vágott fára bukkantam. Lemenet egyszer az egyik félig álló
falhoz értem, az ledőlt. Nem rám! Még bőven lett volna hazahozható fa, mikor
abba kellett hagynom az odamenést, mert - ki tudja miért, - ruszki katona
sétált le-föl a környéken.
Munkának
számítom azt is, mikor itteni lakó megkért, hogy ékszert cseréljek át lisztre
ruszkikkal, természetesen a kapott liszt egy bizonyos hányadáért. Mit tagadjam
a majd húsz kiló hazacipelése nem volt könnyű.
A
legjobb keresetet egy hirtelen támadt ötletem hozta: a gyerekek kis
játékszekerével kiálltam az utcára és élelemért csomagok hordására vállalkoztam
- (Mindenki cipekedett, költözködött,
vagy a megmaradt holmiját mentette a szétlőtt lakásából.) Első utamat sose
felejtem el, ez Albertfalvára vezetett nagy hidegben, s kavargó hóviharban. Még
két út emlékezetes, az egyik mikor kis vaskályhát cígoltam ki Zugligetbe, a
másik, mikor egy hölgy nem akart "felfogadni", mert döbbenten megállapította,
hogy "Hiszen maga egy úriasszony!" Csak akkor állt kötélnek, mikor
felvilágosítottam, hogy én most nem úriasszony vagyok, hanem két pici éhes
gyerek mamája. (Őket ilyenkor Rozi, a háztartási alkalmazott őrizte otthon, aki
még akkor nálunk volt.)
Mihelyt
biztonságosan át lehetett menni Pestre, Rozi elbúcsúzott, mi meg átköltöztünk
egy időre haza, a Mester utcába, a régi szobámba. Hogy megkeressem a
megélhetésre valót tanítani jártam el délelőttönként. Azonnal felfogadtam egy
megbízható gyereklányt, (aki inkább néni volt, de igen jó, megfelelő), hogy
Tücsi és Kisdeske egy percig se legyenek Anyikáék terhére, nem mintha nem
szerették volna őket nagyon, de hát két pici gyerek állandó felügyeletet és
gondozást kíván, s ezt nem akartam rájuk sózni.A lány mindig addig maradt, míg
én haza nem értem körutamból.
A
napjaim tehát így alakultak: hajnalban keltem, ekkor varrtam, kötöttem s
végeztem el a csendes munkákat, meggyúrtam a tésztának valót - többnyire azt
ettük, ez volt, - 7-kor ébresztettem kis angyalkáimat. Ekkor kezdődött a
versenyfutásom az idővel, mert 8-1/4 9-re kellett mennem Múhrékhoz a Mester
utcába egy kis elsőst tanítani, hogy ne veszítsen évet, de addig el kellett készülnöm a mosdatással, öltöztetéssel
"biepiztetéssel" és reggeliztetésükkel. (Tücsi még nem tudott egyedül
enni, és szobatiszta se volt, hiszen a pincében töltötte be az 1 évét..) A
szobába csak beágyaztam, hazajövet takarítottam
ki.
Múhréktól -pékek voltak- egy kilós kenyeret kaptam
minden nap az óráért. Ez igen nagy szó volt! A többi helyen pénzzel fizettek. A
Mester utcai óra után a Pozsonyi útnak majdnem a végére vitt az utam, onnan a
Rákóczi út és Szentkirályi út kereszteződéséhez. Persze gyalog. Villamos nem
volt, mikor pedig megindult nem közlekedett egész nap, no
és a pénz...
Nem
minden nap, de az Attila körútra is jártam, és d.u. az Anyikáék melletti
lakásba, ugyancsak egy kis elsőshöz..
45
őszén megindult a tanítás. A Váli utcai iskolába kaptam beosztást. De
délutánonként a Bartók úti iskolában kellett tanítanunk, mivel a Váli úti
iskolában se ablakok, se padok, se tábla se semmi nem maradt. - Télre leállt a
tanítás tüzelőhiány miatt, s ez nagy gond volt nekem otthon is, annak ellenére,
hogy csak a konyhát, cselédszobát és hallt laktuk. Végül kitaláltam, hogy fáért
fogok otthon tanítani! Egy hónapra csak
Márciusban
kezdődött el újból az iskolai tanítás, s ekkor tudtam meg, hogy ablak és
pad-hiány miatt nem taníthatunk a Váli úton. Kértem az igazgatónktól egy írást
-(egészen ritka remek s emberséges jó
igazgatónk volt), -s tanítványaimmal elmentem a Bocskai úti iskolába, ott a
padhalmazok közül kikerestünk egy osztályravalót és "fogd meg és
vigyed" alapon elhoztuk ide, - természetesen én is velük cipekedtem. Itt
aztán összeállítottuk a fiúkkal a padokat, némi segítséggel papírral
beragasztottam az ablakokat /döhöm nagyon voltak!/, majd egyedül bekentem
firneisszel valamennyit. Utána kitakarítottam, s attól fogva ott tanítottam.
Hogy a többi osztály hogy került át a Bartók utcaiból, de bíz nem emlékszem.
Negyedikben
már földrajz is volt, térképe egy gyereknek se, hát a konyha ajtajára
felszögezett nagy papírra magam rajzoltam meg az épp soron lévő anyaghoz a
térképet.
Otthoni
gondnak maradt a két kis angyalkám. Felváltva, majdnem folyamatosan voltak
betegek. Mikor egyszer Anyika feljött, s örömmel konstatálta "Tücsikém, te
már fönt vagy?!" - ő rögtön rávágta: "Igen, de holnap Kiszdeszke fog
lefeküdni!' Ilyenkor tanítás előtt átbicikliztem Anyikáékhoz, s megkértem, hogy
ő vagy Apec jöjjön át őrizni az épp soron lévő beteget. Kisdeske többször
volt Jenny mamáéknál, így többnyire
Tücsikével volt probléma, s nem egyszer úgy mentem tanítani, hogy őt egyedül
kellett hagynom itthon a bezárt lakásban Áldott dirim megengedte, hogy a hosszú
szünetben hazaszaladjak, rendbe tehessem újra kis Tücsköm, s enni meg inni
adjak neki - aztán sok puszi után fájó szívvel rohantam vissza.
Mikor
kicsit stabilizálódott az egészségük Kisdeskét óvodába, Tücsit bölcsődébe adtam
be. De ez se volt problémamentes, mert ezek csak ötig tartottak nyitva, én
pedig, ha délutános voltam 5-kor fejeztem be a tanítást. No és az óvoda a
Verpeléti úton volt, a bölcsi meg a Bocskain jó távol. Az óvodában
kikönyörögtem, hogy tíz perccel tovább tartsák bent Kisdeskét, addigra odaérek,
Tücsiért egy jó barátnőm - aki egészen közel lakott a bölcsihez - ment el, s vitte magához, úgy hogy oda már
nem rohanva kellett mennem.
Még
az ostrom alatt a hazaérkezésünkkor nagyDeske dressing-gowvnjából - ami puha mogyoró-színű
gyapjú volt, - varrtam mindkettőjüknek mackóruhát a pincében mécsesnél, s attól
fogva természetesen minden holmijukat magam varrtam, kötöttem - (sok fonalam
volt) -, s amíg lehetett mindig egyformában jártak, csak fehér, világoskék és
sötétkékben, a zoknijuk, kesztyűjük is persze fehér volt. Még fehér piké-kabátokat is varrtam nekik, épp
úgy, mint pizsamákat, blúzokat, jó ideig mindent kézzel, mert csak sokára
tudtam áthozatni Anyikáéktól a varrógépet. Tücsi nyári ruháira tűfestéssel kis
holland lány került, búbos kiskacsák, levélminták stb. hímzésekkel díszítettem
a ruhácskáit, köténykéit, nyáron pedig olyan bugyikat varrtam neki, hogy mindig
olyan lehessen rajta, mint amilyen a ruhája anyaga. A hűvösebb és téli időkre
kötött holmijaik voltak, azokat is norvég vagy egyéb vidám mintákkal tettem változatossá. Pl. Tücsi ruhájának
alján kiscsirkék "szaladtak" körbe. Kisdeske se maradt ki ezekből:
neki a nadrág kantárjának
keresztpántjára került a minta. Nagyon gyorsan kötöttem:a munkáim mellett tán
két hét alatt lett kész két kis fehér kardigán, mindenütt világoskék
szegéllyel, de a sötétkék aranygombos kardijukat egy hét alatt készítettem el,
igaz, az vastagabb pamutból volt. Kb. 9 éves korukig varrtam nekik,-
Kisdeskének még szövet nadrágot is.
Hogy
mindezt leírni hiúság, jól tudom, de egyrészt azért került ide, mert ez is
szorosan hozzátartozott az életemhez, hisz sok munkát jelentett, másrészt nagyon büszke voltam rá,
hogy a két Kicsit magam látom el és nem is akárhogyan.
Természetesen
magamnak is kötöttem ami kellett és pénzért is kardit, meg egy üzletnek
sízoknikat. (Kellett a pénz!)
1946.
Közben elkezdtem a Pedagógiai Szemináriumban egy felső-tagoztara képesítő
kétéves tanfolyamot. Az első félévből le is kollokváltam, nem is akárhogyan, de
abba kellett hagynom, mert az otthoni munka, meg a magántanítványok miatt nem jutott időm rá, sokkal nagyobb
szükségem volt a külön megkeresett
pénzre, mint egy két év múlva esedékes diplomára. De ez a félév se volt
hiábavaló, mert ott egy igen okos nővel ismerkedtem össze, aki a pedagógiát
adta elő. Odaadtam neki azt pár - éjjel - gépelt oldalt, amiben leírtam hogyan nevelem én a két gyerekem (Sokban egészen másként, mint
az akkor megszokott volt.) Tán egy hét múlva rákérdezett, hogyan vált be - ill.
válik be mindez, s mikor mondtam, hogy nagyon, - egy előadása közben
megjegyezte" Maguk nem is tudják milyen remek pedagógus ül itt
közöttünk." (Már megint hencegek.)
Pár év múlva s Marcibányi téri francia iskola 3. osztályába kerestek tanítót -
az ő fia is odajárt - pont az én dirimtől kérdezte tud-e valakit, s ő engem
ajánlott. Nem emlékezett persze rám, de egyszerre csak felderült az
arca:"Nem az ír csupa ferde hegyes betűkkel?" Meghívott hát oda, de
én semmiképpen nem akartam menni, mert az akkori nagyfejűek - és már komcsik-
gyerekei közül többen pont abba az osztályba jártak. Az övé is. Többszöri
visszautasításomra megkérdezte ennek okát, mire én közöltem, hogy részemről
mindent megtettem, hogy a fiamat felvegyék a ciszterekhez, ebből világosan
érthet. Megértette, de "Mit számít ez" alapon egyszerűen
áthelyeztetett. 1948-49.
Ott
percek alatt rájöttek, hogy fölöttébb szegény vagyok, de értelmes és
használható. Először a Váli utcai esti tagozatra küldtek, hogy ott vállaljak
órákat, de mikor ott az igazgatónál kiderült, hogy, ha én most évközben
odamegyek másoktól kell elvenni pár órát, hát lemondtam. Aki ilyet vállal,
annak épp úgy kell a pénz, mint nekem, nem vehetem el tőle. Ekkor az ONI-ba hívtak be (Országos
Neveléstudományi Intézet), s kiküldtek iskolai órákat látogatni, hogy számoljak
be a hirtelen kiadott új tankönyvek be- vagy nem-beválásáról. Persze a tanítók
semmi negatívumot nem mertek mondani, hisz mit tudták ők kivel állnak szemben.
De én végigültem az órákat, a gyerekekkel is elbeszélgettem, aztán leírtam,
amiket a tanítók mondtak, s utána, amit én tapasztaltam. "Ez kell nekünk,
aki meg meri mondani a véleményét!", így lettem ott külső munkatárs, ami
nemcsak havi fizetést jelentett, de azt
is, hogy tanítás után nem hazamentem, hanem egyenesen be oda, s késő délutánig
ott dolgoztam.V. Tomival számtankönyveket írtunk.
Ekkor
már tarthattam állandó cselédet, - kit sose neveztünk annak - fiatal volt,
intelligens, okos, orvos akart lenni.
Segítségemmel elvégezte a 8 általános iskolát, - később valóban orvos
lett.
1950.
Egy év múlva megszűnt az ONI, s
engem átvett az újonnan megalakult Tankönyvkiadó állandó külső
munkatársnak, de itt már nem havonta, hanem a munkáim után fizettek, ami főleg
tankönyvek írásából és más pedagógiai könyvek bírálatából állt. Ezt a munkát
végeztem hamarosan a megalakuló Pedagógiai Intézetben is emellett. Munkáimat
tisztességesen honorálták.
"Hogyan
tanítsunk számtant az alsó tagozatban?" c. könyvnek kb. a fele az én
munkám.
Bírálati
munkáim mellett megírtam másodmagammal az 1., 2., és 3., osztályosok
számtankönyvét.
Következő
évben az egészen eltérő új kívánalmak miatt újraírtuk ezeket.
949-es
tanévben megszűnt a francia iskola, s engem áthelyeztek az Irányi utcai
gyakorlóba, első osztályba.
Ez
év nyarán vidéki szakfelügyelők számára rendezett továbbképzésen előadást
tartottam arról, hogyan tanítom én a számtant, - (ettől ugyanis nagyon el
voltak ragadtatva a "nagy" matematikusok, akik látták az óráimat,
mert sokmindent nem a szokványos módon csináltam s igen jó eredménnyel.) 3
napon át az egyik csoport konzultációját is vezettem.
1950-ben
a nyári szakmai továbbképzés anyagának kiválasztásában, összeállításában és
megírásában részt vettem, - a továbbképzésen előadásokat tartottam s két héten
át egy csoport konzultációját vezettem. (A gyerekek ezalatt Zebegényben
nyaraltak a lánnyal, én ki-be-utazgattam, de nem egyszer otthon kellett maradnom.
A
" Szülők Iskolájá"-ban nemcsak saját iskolámban tartottam előadást,
de más iskolában is.
Két
éven keresztül részt vettem az új Tanterv és a hozzákapcsolódó Útmutatás
anyagának előkészítésében és összeállításában. Ez nem egyszer késő délutánokba
húzódó tárgyalás-sorozatot jelentett, - ha néha összeesett a tanítási munkámmal
a minisztérium kikért az óráimról.
Ugyancsak
egy társsal módszertan könyvet írtam a számtantanításról, összevetve a
szovjet-módszerrel.
A
Család és Iskola, - Köznevelés - Nők Lapja - Tanító Munkája c. lapokban sok
írásom jelent meg, - ez utóbbinak állandó lektora is voltam, de jelent meg
cikkem a Magyar Nemzetben is.
Részt
vettem a beérkezett újítások és
javaslatok elbírálásában, nem egyszer egyedül kellett döntenem. (Ezt nagyon nem
szerettem.)
Elvégeztem
a román és csehszlovák tankönyvek és munkafüzetek bírálatát.
Az
újonnan alakult Felsőfokú Tanítóképző számára összeállítottam a számtantanítás
anyagának tematikáját, majd ennek alapján megírtam a Számtantanítás
módszertanát. (Tücsi is ebből tanult a főiskolán, mint ahogy elemiben is az én
számtan részemből. Akkor ugyanis még nem külön könyvben volt a számtan, hanem
minden egyben.)
A
szülők részére "Számoljunk együtt" címmel írtam egy népszerű
módszertani segédkönyvet, mely "perceken belül" elfogyott és
nívódíjat is kapott.
A
reformkönyvek változása miatt, sajnos ezt is át kellett írni, vagyis az új
tankönyvekhez igazítani.
A reformtankönyvek közül a 3. osztályosoké az
én munkám (12 kiadást ért meg, s még az új matek bevezetése után is jöttek a
levelek a kiadóba, hogy ez a könyvet kérik vissza.)
A
4.osztályos könyv 3/4-e az én munkám, szerzője ugyanis munkája kezdetén megbetegedett, s én készítettem el helyette,
de a honoráriumot neki utaltattam át.
Egy
tankönyv elkészítése sok fázisból állt: A tematika megbeszélése után elkészült
a nyers anyag több példányban. Ezeket kiküldtük vidéki iskolákba, majd egy idő
múlva odautaztunk - (a napi díj még az ebédet sem fedezete!) - ott délutánba
nyúló megbeszélés tárgya volt az anyag, a javaslatokat, bírálatokat mérlegelni,
s ha megfeleltek átvezetni kellett, ennek alapján készült el a könyv, ami ezek
után a műszaki szerkesztőhöz került, s a vele való többszöri tárgyalás után
született meg a könyv végső alakja, . (A szövegek, képek egyeztetése,
elhelyezése, betűformák kiválasztása stb.) Ez ment bírálatra a Ped. Intézetbe.
Az ő megjegyzéseik is néha hosszú megbeszélést igényeltek, s ha véglegesnek éreztük a munkát, úgy ment a
nyomdába. Nemcsak a kutyanyelvek javítása volt természetesen a feladatunk, de a
nyomdába is ki kellett menni, s az ott folyó munkát, levonatokat ellenőrizni,
vagy javítani, volt úgy, hogy egészen késő este.
Természetesen
a grafikusokkal is mi tartottuk a kapcsolatot, ami néha nem volt túl kellemes
feladat, mert a határidőket ők igen lazán kezelték. Vitám nekem velük hála az
égnek sose volt, igaz, ezt némi csalással értem el, önvédelemből mindig jóval
korábbi határidőt jelöltem meg nekik az igazinál. Ezért se késtem soha a
munkámmal.
Az
új (Angliából áthozott) - matematikai oktatás valamennyi előadásán ott voltam.3
nyáron át pedig a Bolyai Kis Matematikusok Baráti Köré-nek tartott egy hetes előadásán melyeket hol Szombathelyen,
hol az ország más vidékein tartottak.
3
éven át magam is vezettem ilyen szakkört
délutánonként, hetente kétszer.
Kitaláltam,
és Borsos Margittal és Kőrössy Ilonával együtt meg is írtuk az 1.-, 2., 3. és 4. osztályosok részére VAKÁCIÓ címen nyári
szórakoztató munkafüzeteket . (akkor még nem voltak az iskolákban
munkafüzetek!), melyekbe a gyerekek rajzoltak, hiányos szöveget kitöltöttek,,
rejtvényt, találós kérdéseket fejtettek meg, mesét olvastak és színeztek, s
közben észre se vették, hogy a lezárt tanév legfontosabb anyagát ismétlik.
Ebből
kettő nívódíjat kapott.
Később
a megváltozott tankönyvek miatt ezeket is teljesen át kellett dolgozni, vagyis
azokhoz igazítani.
De
a 4. osztályosoké már nem jelent meg -ámbár kifizették- mivel a Tankönyvkiadó
megszűnt, illetve teljesen átalakult.
Egy
pedagógiai pályázat zsűri tagja voltam, ami 49 beérkezett tanulmány többszöri
átolvasását és értéklését jelentette. Ebből az anyagból kellett aztán
kiválasztanom, hogy mi kerüljön be az ebből készülő könyvbe, s ennek a
szerkesztése is feladatom lett. (Ez külön munka volt, annak is számított, nem
tartozott a felelős szerkesztői munkámhoz.)
960
és 61-ben félállásban voltam a tanítás mellett a Tankönyvkiadóban, majd egyre rosszabbodó
asztmám miatt végleg átmentem oda, fájó szívvel abbahagyva a tanítást. A
szerkesztői munka nem volt idegen számomra, hiszen ez is már rég normál
feladatom volt a tankönyvírás és egyebek között.
962-ig
a Pedagógiai Szeminárium gyakorlójában tanítottam már évek óta, ami heti bemutató
tanítást jelentett kész tanítók és szakfelügyelők továbbképzésére. A
"kis" bemutatókon kb. 30-35-en voltak, a "nagy"-okon kb.
100-an, ezeket a nagy-teremben tartottuk.
Valamennyi
órát mindig részletes megbeszélés és elemzés követte, ahol a tanítási anyagon
kívül még arra is választ kellett adnom, hogy miért azon a helyen álltam az
osztályban, s nem másutt. Ez gyerekségnek tűnik persze, de ezzel -is-
akarom dokumentálni, hogy egy tanításon
- (nemcsak a bemutatón, mint sokan hiszik!), minden mondatnak, lépésnek
tudatosnak kell lennie.
Külön
előadást tartottam - ugyancsak a Ped. Szemináriumban a számtan és mértan tanításról, két
alkalommal.
A
Magyar Rádió külföldi magyaroknak szóló irodalmi anyagát egy éven át
lektoráltam s a nyelvi anyagot 90 százalékban én készítettem.
Gyerekek
részére ugyancsak a Rádió felkérésére több hónapon át meséket írtam.
Az
új Tantervhez készült Rendtartás bírálatát elvégeztem, s megfelelő
kiegészítésekkel
Részt
vettem a M. Rádió Nyitnikék c. anyagának
készítésében, majd a stúdióban annak levezetésében egészen 971-ig, míg beteg
nem lettem. (Kórházba kerültem, végül leszázalékoltak)
NÉMI
KIEGÉSZÍTÉS MÉG A SZERKESZTŐI STB MUNKÁIMHOZ
A
szerkesztői munkához hozzátartozott -
a grafikai osztállyal való
egyeztetés után, - hogy ki készítse az
adott könyv ábráit. A kínos az volt, mikor neves művésznek kellett megmondani,
hogy nem alkalmasak a beadott mintái. Művészi szempontból biztos igen jók
voltak, de ő nem értette meg, hogy itt alkalmazott grafikáról van szó, s ennek
bizony alkalmazkodnia kell a mi kívánságainkhoz is, melyek természetesen a
könyv témájából adódtak.
Elképzelhető
milyen kínos volt nekem, mikor a Képzőművészeti igazgatóját kellett
elutasítanom, pont azt az embert, aki "felfedezte" Deskét Ő volt, aki
először kimondta: "Rajzolni ugyan még nem tud, de az nem érdekes, viszont
nagyon tehetséges.!"
A
könyvek s egyebek bírálata nemcsak annyi volt, hogy elolvasom, majd pár szóval leírom mit találok
benne igen jónak, kevésbé annak vagy elfoghadhatatlannak, hanem - és ez
természetes -javaslatot is kellett tennem megalapozott indoklással a miértekre
és az általam kifogásolt részek javításának - vagy helyesbítésének -
mikéntjére. Ez az adott munka többszöri átolvasását, utána pedig nem is kis
írásbeliségét jelentett.
Egy
könyv szerkesztéséhez hozzátartozott, hogy menet közben is gyakran konzultálunk
a könyv szerzőjével, s ezekre az összejövetelekre nem egyszer már munkaidőn túl
jutott csak idő, hiszen a szerzők is mind tanítók vagy tanárok voltak, tehát
délelőttönként elfoglaltak. Nekünk kellett hozzájuk igazodnunk. Ha pedig a
szerző vidéki volt (pl. szegedi, szombathelyi, debreceni stb.) oda kellett
utaznunk.
S
még valamit - (de ez már megint az öndicséret kategóriájába tartozik), míg nem
egy szerkesztő évente 80 vagy 100 ívet szerkesztett, nekem majdnem mindig 400
ív felett volt a munkám!! S hogy nem is akárhogyan dolgoztam, nemcsak a
maradandó plecsni mutatta, de több
jutalmul adott pótszabadság is, így kerültem pl. repülővel két hétre
Mamaiába, a Fekete tenger mellé..
Munkának számítom - de legalább is
időrablásnak - a sok éven át kötelező
marxista és hasonló fejtágító tanfolyamokat, melyekből többnyire még vizsgázni
is kellett!
S
majd egy éven át nyomdai "alapismereti" tanfolyamra is kellett
járnunk, Ottlétünket mindig aláírásunkkal kellett hitelesítenünk, igen gyakran
blicceltünk, s más írta alá a nevünket
.Bliccelésünk
fő oka az volt, hogy az előadók közül több "tudhassák, láthassák"
nívújú előadók voltak, s nekünk ezeknek kellett letennünk az előadottakból való
vizsgát!
. . . . .
. . . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . ..
Ezek
mellett munkák mellett természetesen
mama is voltam, aki játszik, esténkint mesél, sétál, kirándul, biciklizik,
síel, úszik a gyerekeivel. - De korizni maguk
mentek, igaz, elég rövid ideig.
Kb.
13 éves korukig együtt nyaraltunk minden nyáron, Táborhegyen, Révfülöpön,
Szemesen, Balatonújhelyen, Zebegényben, Leányfalun kétszer is, Sárospatakon,
Sátoraljaújhelyen, s mikor már lehetett: kétszer - hátizsákkal, Csehszlovákiában, amit bejártunk Poprád,
Ótátrafüred, Kotlinától kezdve Prágán és Pozsonyon át Karlsbadig. Később
külön-külön nyaraltak Tücsi táborokban - (nagyon szerette)- Deske, aki viszont
utálta a táborokat, Győrben egy pap barátjánál, de volt Almádiban is. Később
autóstoppal járt le pl. a Balatonhoz.
Kb.
9 éves koruktól éveken át hetenkét kétszer házhoz jött egy Fraulen, aki németre
tanította meg őket. Míg kisebbek voltak külön tornára jártak, majd Tücsi
fuvolázni tanult meg, s jól! /Önként jelentkezett, s felvételizett kb. 10
évesen!!!) Deske meg verseny-evezett. Tánciskolába is jártak
Ha a munkáim mellé még odaszámítjuk, hogy
irgalmatlanul migrénes voltam - (aki sose volt, elképzelni sem tudja mit jelent
ez, a mai napig minden fájdalmat ehhez mérek),
majd hozzá 7 éven át asztmás, ami nemcsak sok fuldoklást, de ülve-alvást
és hajnalig tartó fulladás-szerű köhögést is jelentett, s az ilyen éjszakák
után bemutató iskolában való tanítást, az megérti, ha azt mondom: sok hibám
volt - (és van)-, sok-mindent rosszul csináltam, de többet nem dogozhattam.
(Hát csoda, ha elfáradtam? 2005.)
S bár ez nem tartozik ide, de mégis meg kell
említenem, hogy két kis gyerekemet mindig úgy emlegettem, mint két kis
angyalkámat, (mert valóban azok voltak számomra,) - jóval később tudtam meg, hogy Kisdeske
Őrangyalok napján született, Tücsi Angéla napon.