95.1.31. C.4423
Benedekrendi monostor
Győr
Németh Lőrinc OSB. házfőnők
Kedves
Atya!
Bemutatkozom. Festő vagyok. 1957 és 58 nyarán
gimnazistaként töltöttem Gerő atya vendégeként a győri Házban egy-egy nyári
vakációt. Afféle pótapám volt. Pannonhalmával többirányú kapcsolatban vagyok.
Néhány éve gimnáziumuk számára egy
Keresztutat és két táblaképemet adtam. Húgom a kaposzentbenedeki bencés monostor
építője.
Mindez a háttere, hogy ezt a Melocco szobor ügyet "fölkaroltam". A szobor
gyönyörű. Pár éve láttuk Szüts Miklós festő barátommal, s beszélgettünk róla
Asztrik atyával.
Nagyon örülök, hogy Győr lépni akar ezügyben.
1.
Láthatóvá tétele.
Az Önök
tulajdona, de egyben nemzeti kincs is. Utolsó 50 évünk egyik legfontosabb
magyar szobra. Kulturánk vesztesége, hogy nem látható.
2.
Állagvédelme.
A szobor végleges /nem sérülékeny/ anyagban
kiöntésére annak idején nem volt pénz. Pusztulása már megindult,
megállíthatatlan, hacsak nem oldódik meg szakszerű tárolása.
3.
Mozgathatósága.
A szobor minden Nagyhéten kerül a templomba. Nekünk néhány éve szívességből egy
igen nehézkesen kezelhető fatető leemelésével mutatták meg a sekrestyében. Gipszszobrot nem szabad
mozgatni.
A három feladat együttes megoldásaként a
következőt javasoljuk:
A Rend kérje a kulturális kormányzatot a szobor
kiöntése költségének előteremtésére. Informálisan a kormányzat tud már a
dologról, ebben fogunk is még segíteni, és Melocco beleegyezését is
megszereztem már, ami nem kis szó.
Ilyen esetben a
befejező munkálatokat a művész végzi
el, s így ez eredeti műnek számit.
A Rend a veszélyeztetett, szakszerű gondozást
igénylő gipsz példányt ajándékozza a Kiscelli Kastély Múzeumnak. Ennek a XX.
századi anyaga a legjobban válogatott, és bemutatott. A múzeum maga is gyönyörű.
Az öntött, végleges példány pedig a győri
kolostor tulajdona. Jó lenne a templomban vagy a keresztelő kápolnában évközben
is látható módon elhelyezni.
Azt hiszem, ez igazságos és racionális megoldás.
Amennyiben a Rend valami okból mégis a gipsz
példányt kívánja birtokolni, evvel ugyan mindenki rosszabbul jár , de megoldható ez is: A gipszet a
tulajdonjog fönntartásával a Kiscelli Múzeumban tartós letétként helyezze el ,
az öntött példány kerüljön ugyanúgy, a Múzeum talajdonjogának fönntartásával, tartós letétjeként Győrbe.
Hogy a Kiscelli csak záros időre kapja kölcsön a
gipsz példányt, annak nincs sok értelme, és nem is méltányos. A múzeumban a
szakszerű tárolás, a nyilvánosság elé tárás, a restaurálás, publikálás az állam költségén tartósan biztosított. /Esetleges 10 év kölcsönzési idő egy múzeum
életében nem idő, és az ilyen zavaros tulajdonviszonyok nagyon megnehezítik a
ráfordítandó költség előteremtését. /"fizesse a restaurálást a szobor
tulajdonosa...!"/
Amikor kialakult a mindnyájunk számára optimális
megoldás, jön a következő feladatom: egy nyerslevél elkészítése a kulturális
kormányzat számára, Asztrik atya végső megfogalmazásában. Néhány éve
próbálkozunk, most reménnyel várom a sikeres megvalósulást.
Várom szíves válaszát,
szívélyes
üdvözlettel: