1992.07. publikációim / html/mozgo7.htm C.02256/7
VD. / MOZGÓ VILÁG
1992/03. Uccello, a
szürrealista
1992/04. Tornyai kontra Czóbel
1992/05. Morandi
1992/06. Czóbel Béla felesége (Modok Mária)
1992/07. Utrillo szomorú volt
1992/08. Klee az apám
1992/09. Vaszkó Erzsébet, aki zseni volt
1992/10. Bonnard
1992/11. Menyus bácsi (Tóth Menyhért)
1992/12. Váli Dezső
Uccello, a szürrealista
Az én
generációm Herbert Read A Concise History of Modern Painting könyvén nőtt
föl. 1960 körül került be Magyarországra. Mohón ittuk minden szavát, illetve
ábráját, hiszen nyelveket nem tudtunk. Akkor még nekem is gyönyörű volt benne
minden. Múltak az évek, főiskola, 1965, harmadévesek voltunk, művészettörténeti
előadáson szóba került a könyv. Boldogult Újvári Béla adott elő, akit az ötvenes
évekbeli szobrászi és lektori tevékenysége miatt egy (legalább egy) szakma
gyűlölt, tanárnak kiváló volt. (S bár az egész modern festészetet két előadásban
elintézte, első absztrakt képeimhez értőn és megértőn szólt hozzá.) Szóval
egyszer fölhorkant Readre: „És Utrillót kihagyta a kötetéből, csak mert
ábrázoló...!”
Most feleségem könyvtárából előbányásztam a kötetet. Már el tudom olvasni.
Névmutató: Utrillo. Tényleg, csak az előszóban beszél róla, ekképpen: Klee
szerint nem a látottat kell megfesteni, hanem a festő dolga „láthatóvá tenni”
(mármint a belső valóságot), majd arról, hogy ő a kötetében ezt a mércét
használja. Utrillo pedig LEfestette a világot, és ezért őt kihagyja.
Hogy is van ez? Pedig okos embernek kellett lennie ennek a Readnek, hogy ilyen
vastag könyvet tudott írni... Hol is kezdjem?
Húsz éve
valahol vendégségben ültünk, nem nagyon figyeltem, szomorú voltam. Szemem a
könyvespolcon kalandozott – ma már talán nem tenném meg –, leemeltem, s
belemerültem egy Utrillo-albumba. Tízes évekbeli, korai művei; átléptem az ő
szomorúságába, és már boldog voltam. A nyájas olvasó és a magam kedvéért is most
ez egyszer megpróbálom szavakká formálni e megfestett fájdalom mibenlétét.
Témái? Századelős párizsi utcák, Montmartre. Ebben önmagában nincs semmi. Semmi
nosztalgia, ez neki jelen idejű, valós látvány. Egy- és kétemeletes házak,
házsorok, olykor dombnak föl. Nézőpontja: az utca közepén áll, s nézi a végét.
Reneszánsz perspektíva, szabályosan. A közeli, jobban megrajzolt házak sem
különösek, nincsenek is annak kezelve. Világos, meszelt falfelületek,
elnagyoltan, s az ablakok sötétebb foltjai. Az ég és az úttest két háromszögű
foltja középtónusú. Ebből világít ki egy-egy fehér falfelület. A távolabbi
dolgok – szintén a perspektívafestés szabályai szerint – bizonytalanabb
körvonalakkal; elmosódott színek és foltok, középtónus. De minden utcája egy
kicsit kivezet a világból. Ettől lenne...?
De nézzük tovább. Jellegzetesek sötét-világos foltritmusai. A legnagyobbak a
házak kockái. Majd az ablakok foltjai. És amikor a legkisebb nagyságrendbe lép
át, foltritmusok helyett vonalritmusok jelennek meg, zsalugáterek, kerítések
párhuzamosai. És itt egy átkötés: a távoli ablakok már sötét, függőleges
ecsetvonás-ritmusok.
A látottból indul ki, de a tudottat festi, meglehetős önkényesen. Ugyanis, bár
nem feltűnő, de teljesen szabadon válogat a látványelemek között, mikor mire van
szüksége. Egy ablak foltja, egy ablak kerete vagy a körülötte futó vakolatcsík
váratlanul hangsúlyossá válik. Ez annyira megváltoztatja a természetes súlypontokat, hogy (gyanítom) nem volt szüksége a látvány átalakítására a
vásznon. Nem csalt. Amúgy is témaválasztása, komponálása semmi különös,
közönségesnek mondható. Tudjuk, gyakran fotókról festett. Leírták róla, hogy
fölfedeztetvén, némely montmartre-i kocsmáros festéket és képeslapokat tartott a
pultja alatt, hátha ma éjjel is betéved az ifjú Morisz, az alkoholista, s majd
megint csak képpel tud fizetni.
A látvány felől nézvést én csak két különöset találtam. Az egyik, hogy figura
alig van, főleg korai munkáin, később is inkább csak a távolban, elnagyoltan,
majdnem mindig hátulról. Valószínűleg nemcsak nem szerette az alakokat a képen,
de nem is vállalta a megfestés keservét. (Nem tűnik ügyes kezűnek.) Ettől az
utcák kísértetiessé válnak. A másik egy huncutság. Az ég sötétebb, mint a
házfalak fehér fala. Ez ugyanis nem igaz. Illetve igen ritkán. Számomra mindig
meteorológiai ünnep, amikor előttem-fölöttem sötét felhő, de a hátam mögött
napfényes az ég, fényt adva a felém néző házfalakra. A látott ég ekkor nem
végtelenség, fénytömeg, hanem plafon, ettől a világ szobabelsővé válik. Ez lenne
Utrillo titka? (Bocsánat a közhelyes fogalmazásért, de csakugyan ezt keresem
ezúttal.) Talán ez is. De mi köze az enteriőr-hatásnak a szomorúsághoz, ami
minden képén átvérzik? Nem következik egyik a másikból. Nem találom.
Elemezhetetlen? Hiszen valljuk be, amúgy sem – te sem, én sem – úgy nézünk
képeket, hogy elfacsarodik tőle a szívünk, ugyan hogy csinálta...?!
Próbálkozom tovább. Kompozíciói nyugodtak, kiegyensúlyozottak.
Arisztokratikusnak mondhatók. Ott sűrűsödnek a formák, ahol indokolt, a látványt
természetesnek tudja velünk elfogadtatni. A képek előterében néhány nagyobb
forma, a centrum felé kisebbedő, tehát sűrűsödő foltok. Világosan tagol,
nincsenek titkai és váratlan fordulatai.
Nagymamáink falán számtalan utcakép, hasonló felfogásban, nála bravúrosabbak,
sokszor. De ilyen atmoszférát csak egyetlenegyszer láttam, Jeney Zoltán
rajztanár (még anyámnak udvarolt) A
haldokló Tabán című képén. Talán a téma miatt: házak bontás előtt. Annak is
sötét ege volt, kihalt utca. De mi az, amit általában érzékeltetnek ezek az
utcaképek? A város magabiztos nyüzsgése. A civilizáció fölkínálkozása. Szellős
tágasság, biztonság, házfalakkal óvva. Az elvegyülés
öröme. Libériás szolgáink sorfala: házsorok. Csillogások. A sétálás langyos
ritmusa. De milyen ez a Rue Norvins? (Most segíts, Esterházy Péter!)
Szomorú. Nem megy. Ennél többet nem tudok.
Próbáljuk más oldalról. A csodás kezdet után mindnyájunk fájdalmára a mester a
tízes évek közepétől egyre gyengébb képeket fest, 1920 és 55 között a termés
egészen elszomorító. Közben fölfedezték amúgy igazából, kastélyt vett, megtért,
megnősült (elvették), és alkoholizmusából is kigyógyult (nem magától). Nézzük
ezeket a majdnem ugyanolyan képeket. A Saint Romain-templom és
környéke, 1925. Mi más ott? Korábban ezt nem használta, a képnek külön
előtere van. Fák diadalkapuja alól nézzük a világot. Mintha szobából, ablakból.
Alul az úttesten markáns átfutó árnyék, fönt az egyébként unalmasan festett
lomb. (Nyári fakoronák, ez is új.) A házsorok tömege meglepően kicsi,
jelentéktelen. Mintha már nem is téma, csak motívum volna. Viszont élesen
rajzolva, szinte szerkesztve. Mérnöki, száraz. Az 1910-ben festett Rue
Norvinson is van egy ormótlan kupola, nem hagyta le, a Sacré Coeuré, de
annak tónusa beleolvad környezetébe, s geometriáját is hirtelen itt puhává váló
ecsetkezeléssel föloldotta. S mit tesz ezen az 1925-ös képen? Itt is van egy
ronda templomtorony. Semmi elmosódás; vonalzó, még kontúrozza is, keményen. S
olyan részletező előadás, mint a kép többi, hozzánk jóval közelebb eső
részletein. Ez az utca nem a túlvilágba fut, itt a sarkon Röltex bolt van. És
összehasonlítva a koraiakkal: súlytalan az egész, nemcsak az apró
kiegyensúlyozott foltok egyensúlya miatt. Visszafelé nézve: a korai képek
tömörek, súlyosak, bánatosak. Azokba az utcákba részeg matrózok valók. Ezekbe
könyvelők.
Ettől persze még lehetnének jók és nagyon jók is. Újabb kísérlet, most a színek
oldaláról. Falusi templom. Itt is ólomszürke ég, fehér,
melegszürke foltok. Az úttest is – önkényesen – ehhez a színvilághoz közelít. A
háttérben lévő tető kis piros foltja az egyetlen színfolt, már szinte sok is. A
szem a szürke árnyalatok finomságai között bolyong, és nagyon csendes mozgás ez.
(Mint kosztümön a bross: milliméteres forma – ritmusproblémákba kényszeríteni a
férfiszemet, ide nézz! Ne máshová! A szintén korai Falusi utca az
Île-de-France-ban színesebb, emlékeztet a legkedvesebbemre, a Rue
Rivolira, amit sajnos tizenöt éve nem láttam, most sem tudtam fölkutatni
sehol.) Milyen tapintatos színesség ez! Fehér és melegszürke hang dominál, két
fekete folt ütéssel. És színnek pár melegbarna, vörös folt. Gyönyörű. Hogyan
változik ez a késői képeken? Utcarészlet, ami kicsi és csúnya, de
legalább a miénk: (a Szépművészetiben) a fekete-fehér templom méltóságát
agyoncsapja a nagyon-piros háztető (is). A Saint Romain-templom ege, ó
borzalom, kék, olyan kék, hogy kár is a dolgot tovább taglalni. Az embernek arra
kell gondolnia, maradt volna inkább alkoholista.
Késői, gyógyult fotóin is olyan szomorúan néz ránk. Tudta, hogy az üdvösségén
kívül mindent elveszített az életében?