dátum: 99.4. fájl: TA/NADORMEG C. 6033
Nádor Tibor festő és Mohácsi András
szobrász kiállításának
megnyitóbeszéde.
A
kiállítás nyílik: 1999 május 7-én 6 órakor, ARTUS Stúdió, Bp. XI. Bocskay
út 90.
Nyikoláj
Petrovics Kamanyin ahhoz a nemzedékhez tartozott, amely a Szovjetoroszországgal
együtt nőtt fel. Tíz éves korában már egy sorban kaszált édesapjával. Majd a
Komszomol katonai repülőiskolára küldte. Férfivá az első ötéves terv időszakában
érett, amikor a Szovjetunió elmaradott országból nagyhatalommá fejlődött.
1934-ben az egész világot bámulatba ejtette a szovjet repülők sarkvidéki
hőstette. Kamanyin a párt Központi Bizottságától és a szovjet kormánytól azt a
feladatot kapta, hogy a Csukcsföldön át közelítse meg O. J. Smidt táborát, és
társaival 5 kétfedeles repülőgéppel mentse ki a -Cseljuszkin- expedíció 104
tagját az örök jég birodalmából. E nagyszerű hőstett alkalmából vezette be a
szovjet kormány a legmagasabb kitüntetést, a Szovjetunió Hőse címet.
Kaminyin
a háború előtti években elvégezte a repülőakadémiát és dandárparancsnoki
beosztást kapott a könnyűbombázóknál. A Nagy Honvédő Háborúban már tábornok, az
5. csatarepülő hadtest parancsnoka. A hatvanas években pedig az űrhajósok
kiválasztásával és képzésével bízták meg.
Részlet
Nyikoláj Petrovics Kaminyin: Letcsiki i koszmonavtü című önéletrajzi
regényéből. A helyszín: Vlagyivosztok körzet, 1931.
--Ahogy
visszagondolok a múltra, életem során sokszor kellett repülőtéren kívül
leszállnom. De ez volt a
legnehezebb, beosztottjaim életükben először hajtottak végre
kényszerleszállást. Számukra a mocsárral körülvett faluszéli kaszálón végzett
szerencsés landolás nagy győzelem volt. A közeli vasútállomásról
szikratáviratot küldtem a parancsnokságra. Három óra múlva vasúti hajtányon
megérkezett Ogar századparancsnok, és a szerelők csapata. Természetesen
megérkezésükig mi sem tétlenkedtünk. A szomszéd falu parasztjainak segítségével
kiszabadítottuk a gépeket a bozótból, lekaszáltuk a pohánkát, kivágtuk a bokrokat,
és egészen tűrhető kifutópályát készítettünk. Hossza meghaladta a kétszáz
métert.
A
századparancsnok fogadására rendbe hoztuk magunkat, mint valami díszszemlére. A
gépeket is szép sorba állítottuk.
-Századparancsnok
elvtárs! -a csoport kényszerleszállást hajtott végre. Áldozat nincs, a
repülőgépek üzemképes állapotban vannak. A pályát felszállásra előkészítettük.
-Ne
siess, Kamanyin. Mára elég volt ennyi is-
Aztán
megszemlélte a pályát, lépésekkel kimérte, majd nekem szegezte a kérdést:
-Biztos
benne, hogy ekkora kifutópályáról sikerül felszállni?
-Fel
lehet szállni, de megfigyelő nélkül, és maximálisan tehermentesíteni kell a
gépet. Üzemanyagot is csak épp annyit töltsünk, amennyi kell,- volt a válaszom.
-Nem
fél? Ilyen tenyérnyi helyről-
-Felszállok.
-Engedélyezem.
A
gépemet felkészítették felszállásra. Kiszerelték a fedélzeti géppuskát, a
fényképezőgépet, a navigációs eszközöket. Vang Hsziung, a megfigyelőm nem
szállt be a hátsó fülkébe. A repülőgép így összesen 300 kilogrammal könnyebb
lett. Kézzel elgurítottuk a pálya legvégére. Négy-négy ember fogta a gép jobb
és bal szárnyát, két szerelő belekapaszkodott a farokműbe, hogy lefogják a
repülőgépet, míg a motor eléri a kellő fordulatszámot. Amolyan katapultszerű
indítás akart ez lenni.
Óvatos
gázadással fokoztam a gép fordulatszámát, a gép már remegett, de nem mozdult el
a helyéről. Aztán a parancsnok fölemelte a karját, s a következő pillanatban
hirtelen leeresztette. Az emberek egyszerre engedték el a szárnyakat és a
farokművet. Teljes gázt adtam. A gép megugrott, farokműve enyhén megemelkedett,
s mind sebesebben száguldott-egyenesen a mocsár felé. Tisztában voltam a
veszéllyel, nagyon jól tudtam, hogyha a gép a szántó végéig nem szakad el a
földtől, már nem száll fel, kerekeivel belesüpped a zsombékba, nagy sebességgel
átbukik és kigyullad. A gép szinte nyüszített már, hogy emeljem a magasba, de
kis sebességgel a felemelkedés halálos veszélyt rejt magában. Csak a
felszállópálya legvégén húztam magam felé a kart, felrántva a gépet. S már a
levegőben is voltam. Sebességem még csekély volt, szinte csodával határos módon
függtem a levegőben. Néhány másodperc múlva már növeltem a magasságot,
szabályosan körözni kezdtem a leszállópálya fölött. Hamarosan Prihogyko gépe
jobbról mellém csatlakozott. Leadtam az egyezményes jelet, hogy a többi pilótát
ne hagyják felszállni. A századparancsnok legalább olyan világosan látta a
felszállás nehézségeit, mint jómagam, s kitette a keresztet. Ez azt jelentette,
hogy mi repüljünk el, a másik három gép pedig itt marad a kényszerleszállás
helyén.
A
repülőtéren A. F. Klisejko hadosztályparancsnok, a repülődandár parancsnoka
fogadott bennünket. Azonnal hozzá siettem és jelentést tettem.
-Hadosztályparancsnok
elvtárs, a repülőtérre húzódó köd miatt-
-Hagyja
csak, mindent tudok-, vágott szavamba Klisejko. Igaz, hogy valamennyi gép
épségben maradt?
-Igaz,
hadosztályparancsnok elvtárs
-Köszönöm,
Kamanyin elvtárs. Tolmácsolja valamennyi pilótának köszönetemet. Önt bizonyára
legalább annyira megviselték a nehézségek és a veszély, mint bennünket- Nekem
ezen a mai napon megőszült a hajam.
Este
a felsorakozott Lenin-század előtt a századparancsnok felolvasta a
dandárparancsnok parancsát. A kényszerleszállást sikeresen végrehajtó repülők
mind elismerésben részesültek. Engem a dandárparancsnok egy órával jutalmazott
meg. A parancsban megintették Ogar századparancsnokot, mert a repülés
megszervezésénél nem vette kellően figyelembe az időjárási viszonyokat. Ogar
ragyogott a boldogságtól, mert súlyosabb büntetésre számított--
Tisztelt
közönség, lehet, hogy csak én látok hasonlóságot a harmincas évekbeli szovjet
pilóta és fiatal művészeink mindennapi élete között?! A gondolat majdnem
pogány, mégis igaznak tűnik: a feladatot halálosan egyedül kell megoldanod. Nekikészülődéskor
társaid még segíthetnek, felszálláskor azonban már csak annyiban, hogy
elengednek. A géppuskát, a fényképezőgépet és Van Hsziungot, a kísérőt a földön
kell hagynod. Munkád nyaktörő mutatvány, a magad életét kockáztatod. Siker
esetén kapsz egy karórát.
Kérem,
szeressék Nádor Tibort és Mohácsi Andrást, legalább annyira mint Klisejko
hadosztályparancsnok szerette és féltette beosztottait.
A
kiállítást megnyitom.