dátum: 1971-2005. címzett: előadás fájl: PUBL/NAGYMAROS-2005.htm C. 8829-32
2005.11.18-19. Szellemi hétvége a Szt. Margit
Gimnázium könyvtárában,
a Szentimrevárosi Egyesület,
az Albertfalvai Keresztény Társas Kör
és a Karolina Egyesület közös rendezvénye.
11.19. 16h. VD.: ISTEN ÉS A FESTÉSZET
vetítés:
Koldus keresztút 1989... B/89/44
Hittanlecke felnőtteknek 199... B/90/23
? tegnap befejezett: A/05/14 Műterem Budán -- szakrális! Pilinszky: szakrális művészet -
tautológia, szóismétlés
megnézhető a neten: deske.hu / GRAFIKA; ill. IRÁS /PUBLIKÁCIÓ-nál
1. / Mi az ördögnek kell a művészet?
Miért néz képet az ember?
ha a szépet keressük, elég a turisztika, virág a vázában
ha az újat: ott a tudomány, a természetet megmagyarázza
a kérdéshez meg kell nézni:
Milyen is az ember?
mit akar elsősorban: harmóniát
hogyan is áll az ember a harmóniával?:
- természeti lényként, természetfölötti tudattal
természeti: betegség , a táj: hibás kompozíció
természetfölötti:
a tudat el tud képzelni hibátlant is
tudatalatti: ösztönök
tehát alapvetően diszharmonikus, kettős lény, sem a természeti,
sem a természetfölötti világban nem
találja a helyét
Így a természetiből vágyik a természetfölöttibe, a tökéletes, vagyis...
az abszolútum felé, de földi létében nem érheti el.
Temesvári Pelbárt +1504, mondja az ember alapvető nyugtalanságáról:
Az ember
lelke Isten képére van alkotva, ezért semmi más ki sem elégítheti.
Úgy van ez, mint ahogyan a pecsétnyomóval megjelölt viasz sem illik bele semmi
másba,
mint csak abba a pecsétbe, mely őt megjelölte
(Én gyanítom, hogy az ember tulajdonképpen minden
mozdulatával Istent keresi.
Aki a nőket hajkurássza, az is)
aki ezt a föloldhatatlan ellentétét a létnek
fokozottabban érzi,
s akit ez a vágy a magasba-emelkedésre fokozottan nyugtalanít,
az vagy aktív műélvező, vagy művész. Vagy alkoholista.
az igazi művészet ezért nyugtalanító.
nyugtalansága levezetésére új világot alkot
(tudattal, érzelemmel, játékosan, ahol már szerepet kap a tudatalatti is,
amit már nem tud irányítani, [ihlet] ezért szokták mondani: mágikus alkotás)
ez a világ,
természeti és természetfeletti is egyben
a mű, utal a természetre, de különbözik is attól,
híd a két világ között (hidat alkot)
s egy pillanatra ellentétüket föloldja: harmóniát alkot
(csak pillanatokra, ezért tragikus hős az ember, illetve a művész)
mivel éri ezt el:
1./ először rákérdez egész életünkre.
Az ember szembekerül, és meg is küzd a lét alapvető problémájával. A kérdéssor
végén mindig az a mondat áll, hogy miért élek. A közbenső kérdések
olyanok, hogy mit csináljak, mit ne csináljak, mire való a szenvedés,
mire való a munka, mire való a másik ember, mire való a jövő, mit
kezdjek a halállal, van-e Isten, ha van, akkor evvel a ténnyel mit
kezdjek. A művészet ezekre a kérdésekre keres választ, vagy legalább
továbbgondolkodást segítő feleletet.
2./ evvel rámutat alapvető diszharmóniánkra. Előörs, a felderítő szerepe.
(Gyártottam egy hasonlatot művészlétről. Mi a szerepe
a háborúban az előörsnek, a felderítőknek? Hogy a hadsereg számára megkeresik a
lehetséges utakat. Nem lehet megnyerni egy háborút úgy, hogy a veszélyes helyre
a hadsereg megy, hiszen az egész elpusztulhat. Ezért előreküldenek néhány
képzett, önkéntes vállalkozót, aki saját felelősségére előremászik, előrekúszik
és kukucskál. Kikémleli: erre lehet menni, vagy hogy erre nem lehet menni. Ha
pechje van, akkor aknára lép és fölrobban, de a hadseregnek így is szolgál, mert
megtudják, hogy arra nem lehet menni, arra akna van. A művész is valahogy ilyen.
Előremegy, körülnéz, visszatér és nyilatkozik: arra ne menj. A többiek
segítségére van evvel. Ezt a hasonlatot azért gyártottam és azért szeretem, mert
a művész általában nem közösségi érzületű ember, egyedül él és egyedül
dolgozik, és mégis a közösségért dolgozik, akár anélkül, hogy ezt igazán tudná.
Méghozzá súlyosan és egyértelműen a közösségért. És úgy értelmezem ebből a
hasonlatból, hogy furcsa módon akkor szolgálja igazán a közösséget, hogyha távol
van a többiektől. Ha előrekúszik és mászik, és kikémleli merre kell menni...)
3./ bemutat valami jobbat: irányt mutat az abszolútum felé, vágyat ébreszt
és aktivizál (morális funkciója)
segít túllépni önmagunkon: KATARZIS, ami nem élmény, hanem
megtisztulás
s evvel fel is oldja keltett feszültséget
A giccs is ilyen rákérdezés-, csak az nyugtalanítás (valódi rákérdezés) nélkül nyugtat meg.
Mária
ábrázolások: sivatagban is napi x-szer szoptatni, pelenkázni,
tisztálkodni.)
ehhez a feladathoz milyen eszközei vannak?
csak az öt érzékszervünkön keresztül lehet: anyagba kell önteni
ehhez alapanyag a téma
lehet bármi látvány-elem portrétól a szép színekig (nonfiguratív)
mindig csak ürügy a téma, a mondanivaló szolgálatában (sokszor
ennek ellent
is mond)
ha az alkotás MŰ, a mondanivaló általános és
közérdekű,
korszerű + időtlen
a kép befogadása
ebből érthető, hogy a kifejezendő, a lényeg Picassonál és Rembrandtnál is azonos,
egy ok miatt festettek is: a híd keresése
(erre mondja Pilinszky, hogy szakrális művészet = tautológia,
szóismétlés)
s az értő néző ezt is érzi, látja benne (ő is nyugtalan kereső)
aki ezt nem látja a képben, hanem a felszínt, a témát (portré, csendélet) az
joggal nem érti, miért nem a fényképezés
(valaha ezt mondtam, radikálisan: aki nem érti Picassot, az nem érti Rembrandtot sem.)
ez a nyugtalanság embervoltunk egyik lényege (aki nem
felejtkezett bele a sörbe, vagy a napi munkába) -
s ezért is volt mindig
művészet, már az őskorban is -, és marad is meg a szerepe.
Mint ez a nyugtalanságunk, úgy ez sem avul, sem nem fejlődik.
Ezért művelik az emberek mindenféle érdekeik ellenére is, az éhenhalás küszöbén
akár
összefoglalva:
az ember harmóniát keres
ezt nem éri el: kettős lény, a feje égben, lába sárban
a művészet IS utat mutat a föloldás felé:
hidat teremt egy tökéletes világ felé: egy villámfény-pillanatra megmutatja Isten
köpenye szegélyét
az előörs hasonlatot jegyezzék meg, és az Isten -köpenye szegélyét - - / a művészről / és a festményről /
- - - - - -
(esetleg) 2./ A festő kísértései - bűnei
önző, magára figyel, csak így lesz mű. Mint a beteg
gyereknek a kompót
belevész a részletekbe (őszinteség kényszer)
maximalizmus, arányérzék zavarai (a készülő kép a világ legfontosabb dolga)
nincs munkaidő - munkamánia
fontosságtudat zavarai: alá-túlértékelés, Prokopp Péter