dátum:
00.12.22. cím:Népszabadság cikk fájl:EGYEB/P.SZUCS-ERNST C.6499
Egy-kettő-három: volt-nincs
Ernst Múzeum
Egybe kéne látni műveimet
egyszer. Hol állítsam ki Budapesten? Ha méltó művész teszi föl, jogos a kérdés.
Ha nekem szegzik, így válaszolgattam eddig. Hát lássuk csak. A Vigadó Galériát
nem ajánlom, mert ott nincs szakmai fegyelem, katalógus meg szinte soha. A
Budapest Galéria intézményeit nem ajánlom, mert a szakemberek ugyan profik,
olykor katalógusra is telik, de rendelkezésre álló belső tereik
életmű-kiállításra alkalmatlanok. A Ludwig Múzeumot nem ajánlom, mert szelleme
ugyan kiváló, de a külföldieknek van kitalálva, illetlenség odatolakodni. A
Műcsarnokot ugye hiába is ajánlanám, mert - jobb a béke alapon - új vezetője
elvből zárkózik el a monografikus tárlat intézményétől. Az Ernst Múzeumot
ajánlom. Szoktam volt mondani. Belső tere harmonikus, közönsége kiváló, rangja
van.
Mondani sok mindent lehet. De minek is?
A festőnek bejegyzett 1934-es születésű Németh Miklós anno elvégzett
egy szabadiskolát Márffy Ödönnél. Két szakkört, egyet a Honvédban, egyet
Csepelen. Húsz éven keresztül szorgalmasan látogatta a Tokaji Művésztelepet.
Nyolc kiállítása is volt, az utolsó kettő Kunhegyesen és Nagycenken. A most
megjelent Kortárs Művészeti Lexikon húsz sort ír róla, ennyi jár azoknak az
akárhová bejegyzett művészeknek, akiket a szakma (lassan öt számjegyű a
populáció) nyilvántart. Németh Miklós szerencsés alkat. "Gyorsan,
magabiztosan, kétely nélkül dolgozik - ahogyan örök katalógusírója vagy inkább
portfóliószövegezője írja - A kép egy indulatra készül... Megtörtént és kész!
Jöhet a következő mű."
A festőnek bejegyzett Németh Miklós azért is szerencsés,
mert agilis gyűjtőre akadt Kornai úr személyében. Van más gyűjtője is, de az igazi
nyilvánvalóan Kornai. Ő fantáziát lát benne, nagy tételt tart vásznaiból, és
mindent elkövet, hogy e nagy tétel pr. szempontból fölértékelődjék. Kiadványt
nyomat műveiből. Mindjárt háromfélét a háromféle műcsoportnak megfelelően,
(figurálisok, tájak, csendéletek) különféle címlapokkal, igaz, egyenszöveggel.
De minek is ide olyan sok szó!? Végül is mire mentek azok a Munkácsy-díjas,
Széchenyi-díjas nagyságok, akik rendre kopogtattak a nagy kiállítási intézmények
ajtajain?
A festőnek bejegyzett Németh Miklós szerencsecsillaga igazán akkor
emelkedett föl, amikor szervezeti változásra ébredt a művészeti élet.
Tudvalevő, az előző kultuszkormányzat a Műcsarnokot és kisbolygóit (az Ernstet
és a Dorottya Galériát) a nemzeti alapintézményeknek járó stallummal ruházta
föl. Szakmai garanciát és anyagi védettséget biztosított számukra. Az efféle
kiemelt státus a "több mint kormányváltás" logikájából következően
az ellentettjébe szokott fordulni. Ezúttal is: büntetésbe. Műcsarnok:
szigorúan egyeztetett minisztériumi program. Dorottya: eljelentéktelenedés.
Ernst: radikális leválasztás, új növekedési pályára léptetés, azaz állami
garancia helyett kht.-vé, azaz bevételi költségvetéssel és szoros
elszámolással dolgozó Közhasznú Társasággá alakulás.
A festőnek bejegyzett Németh Miklós - de hát nem is
ő, inkább képeinek gazdája - ezt a nagyszerű pillanatot ragadta meg. Úgy? Kiadó
a helyiség napi hetvenezer forintért? Úgy? Az ország egyik legpatinásabb
tárlatfalai között lehet megmutatkozni? Úgy? A festmények alatt megengedik,
hogy ott legyen a "Megvásárolható" cédula? Gyerünk!!!
Egy-kettő-három. Ez utóbbi szóhalmazat nem
hangulatfestő elem, hanem műcím. Egy Molnár Ferenc egyfelvonásosé, amelyben
lejátszódik Fúsz Antal taxisofőr úriemberré való csodálatos átlényegítése
egyetlen órácska leforgása alatt, valamint egy bajba jutott tőkés karizmatikus
közreműködése által.
Hát akkor lássuk, mit kellett csinálni Németh Miklós
bejegyzett festőművésszel.
1. Először is kifizetni a bérleti díjat és kifigyelni azt a félálompillanatot,
amikor az intézmény igazgatójának, sajnos Keserű Katalinnak a kvalitásérzéke
végképpen elzsibbad, azaz nem gördít finnyás, mintegy értelmiségi szempont
szerinti akadályt a vállalkozás elé. 2. A portfóliókhoz összeszedni annyi névgaranciát
- az élén sajnos Deim Pállal - amely erkölcsileg fedezet lehet a csökkent
látásúak számára is, valamint rábírni a neveket arra, hogy a negyeddilettáns,
félepigon és egészen kellemetlen tucatképek kapcsán Van Goghra; Gauguinre, de
legalábbis Czóbel Bélára asszociáljanak. 3. Értesíteni a sajtót, hogy a termek
után a nyilvánosság is a lehető legelőnyösebb arculatot öltsön, és a tudósítók
szerteszét vigyék hírét a helyfoglalásnak.
Bevallom, én is ezen a "csatornán"
kerültem a képbe, pontosabban a képek elé. A reklám bírt rá a nézésre, de nem a
szavakra. Ugyanis "egy-kettő-három" mondanivalóm a tárgyban nekem is
lenne. 1. A festőnek bejegyzett Németh Miklós rossz kezekre bízta áruját,
jajvörös, hisztisárga, epezöld vásznait. Szakosodott peremvidéki kisgalériákat
fosztott meg jogos árukészletüktől. 2. A tanácsért hozzám forduló érdemes
igazi festőknek ezek után nem fogom az Ernst Múzeumot ajánlani 2/A, mert nincs
annyi pénzük, 2B, mert az intézmény megszűnt - hogy is mondták annak idején -
értékorientált bázis lenni. 3. "Az emberiség pedig szégyellje magát".
Ez utóbbit nem én, hanem az a bankigazgató mondta, aki Fúsz Antalból
egy-kettő-háromra partiképes fiatalembert tudott csinálni, de ettől nem volt
elragadtatva. Ízlésével - legalábbis neki - ellenkezett.
P. Szűcs Julianna