94.2.10. PAULAINT 4290
Kaáli NagyPaula 10 éve
közösségi tag, beszélgetésünk interjúba fordult, magnóm kéznél volt.
/műtermemben/
K.N.P.:
Szerinted az etikai kérdés, hogy valaki nem ‚érzi jól magát? Hogy nem tud
örülni?
V.D.:
Vannak teológiai iskolák, akik úgy tartják, hogy igen. Egyszerüsítve ezt úgy
fogalmazzák meg, hogy lelki állapotod
Istentől való távolságodtól függ, egyszerűen. Én megengedőbb vagyok‚ s
bizonytalanabb, mert a bélműködés például súlyosan befolyásolja az érzelmi állapotot; a test állapota, a meteorológia,
egyebek. Gyerekkorom óta hipermeteoropata vagyok, évek óta előfordul egy-egy
délután, hogy összeadás és kivonás után egyértelműen bebizonyítom, nincs értelme az életemnek, másnap mindig
megered az eső. Mennyi a felelősségem a rosszkedvemben. Mint minden, ez is
arányok kérdése. Mérője a lelkiismeret, ami persze szintén nem hibátlan. A döntő
a pillanatnyi mérlegelés, tehát nem csak a nagy elvek. Akinek van lelki ereje,
van rutinja, körülbelüli pontossággal el tudja végezni. Én őszinte embernek
sikerültem, nekem ez egy könnyű és
eredményes terület, ennek ellenére tudom magamról, hogy az őszinteségért óráról
órára véresen meg kell küzdenem, mert ami először eszembe jut, az természetesen hazugság. Az őszinteséghez el kell jutni. Nem tudom, hogy ennek mi a
módja, koncentrálás, ima... Palátsik Jutkát irigyelem, mielőtt kutyája
gyógyulásáért imádkozott, húsz percig könyörgött hitért, hogy ő ezt az egészet
elhiggye. Én egy ilyen témáért képtelen lennék kettő percnél tovább imádkozni.
Tehát nyilván a koncentrálókészség is segíti, a rutin az őszinteséghez való
eljutást. És utána tulajdonképpen az ember szabad, mert ha a hozzáállása jószándékú, ha odáig
eljutott, hogy jószándékú, akkor nem tartom fontosnak, hogy az eredmény nem
hibátlan.
K.N.P.:
Azt elképzelhetőnek tartod bizonyos dolgokban, hogy az ember lelkiismerete szerint jól dönt és az
eredmény mégis fals lesz?
V.D.:
A sikertelenség hozzátartozik egy
élethez. Ha felelősek vagyunk benne, gyakran az jóval korábbi történet. Ha
megcsalom a feleségemet, nem akkor vétkezem, hanem előtte 10 évvel, amikor
elkezdtem megfordulni a nők után, akár csak gondolatban. Lehet, hogy egy rossz
vírus valamit tönkretesz; de ha a jószándék működik, tudjuk, Isten azt méri. No
most Isten mellettünk áll, mi
jószándékúak vagyunk, és a dolgoknak egy része természetszerűleg sikertelen. Ez
előfordul. Az ember az egyetlen gép, ami rossz programokat betáplálva jó
eredményt is tud produkálni. Akkor nyilván fordítva is előfordul, hogy minden
szép és minden jó, csak az ifjú férj az ara szájszagát nem bírja el, és ezen
fölborul minden.
K.N.P.:
És te nyugodt vagy az életed tekintetében?
V.D.:
Mire vonatkozóan?
K.N.P.:
Amit csinálsz, amit gondolsz, ahogy vagy ...
V.D.:
Sajnos nyugodt, talán nem is kellene ennyire nyugodtnak lenni, bár tudom, hogy
jófelé megyek, tudom, hogy jószándékú vagyok, s ha mégsem, félórán belül korrigálom. Tudom, amit
csinálok az hasznos, a selejt- és bűn
rátám megfelelő, ha ilyet ki lehet
mondani, azt hiszem, ki lehet mondani. Kényes pontja az életemnek, hogy nem
szeretek eléggé élni, tehát a melankolikus rezignált énem sokszor uralkodik -
ezt adottságnak tekintem, amit jól kell kezelni - de ez a teher valószínűleg munkaeszköz, tehát segítség is.
K.N.P.:
És neked az nem konfliktus, hogy másként képzelted az életed?
V.D.:
Sohasem éltem képzeletben az életet, és nincsen jövőképem. Ifjúkoromban
különösen nem tudtam, mit akarok, amíg
a festést meg nem találtam, ha nem hazudok és nem felejtettem el 30 év
távlatából, de úgy emlékszem, sohasem volt jövőképzetem. Soha sem képzeltem
magamnak egy boldog családot. Mindig
hiányérzetem van, de ez nem a világon múlik, tudom, ilyen alkattal születtem.
K.N.P.:
És az, hogy úgy érzed, hogy víz alatt vagy és nem kapsz levegőt,...ha sikerült
egy kép, az teljesen mindegy?
V.D.:
Átmenetileg jól érzem magam, - ez egy félóra, egy-két nap, ha egy kép sikerül.
Ha nagyon rosszul megy sokáig, akkor nyugodt leszek, mert annak a terhéhez
vagyok szokva, az egy ismerős terep, és a statisztika szerint onnan sokkal
mélyebbre nem zuhanhatok. A festéssel nem vagyok baráti viszonyban, az én
vállamra túl nehéz teher mindennap.
Nemcsak így élem meg, így is van.
K.N.P.:
És az, hogy sikerül valami, nagyon sok energia?
V.D.:
Nem, nem, az nagy, ritka ajándék és öröm. Most egy hónapja, befejeztem ezt a
sötét műterem-sorozatot, még mindig melegít. Igaz, ha nem melegítene, arra is
fütyülnék, mert most szerelmes vagyok a kompjúterezésbe. Évente egy-két
tehetséges napom van a szakmában. Öt képet befejezek váratlanul, több hónapos,
több éves képeket. Mire az ötödiket befejezem, képtelen vagyok vissazemlékezni
nemcsak az elsőre, de az előzőre is.Tehát itt a munka az, ami élmény, a
csinálás szenvedélye.
K.N.P.:
Nekem ez az egyik alapvető, hogy én azért akarok olyan munkát, miben benne
vagyok, hogy igazoljam azt, hogy valamiért vagyok.
V.D.:
Én ezt nem tudom szétválasztani, bár lehet, hogy nem ilyen szép a kép, - ezért
is üzente most valamelyik igazhitű karizmatikus, hogy pogány vagyok, merthogy a
munka olyan fontosságú az életemben, az tart össze. Úgy szoktam fogalmazni, a
munka a napi inzulinom.Ez a nyaralás dilemmája nálam. A munka tart össze, de talán a teológiai értelemben vett
életcélom felől nézve inkább hátráltat az életemben. És más életcélt nem szabad
elfogadnom, amit a hit ad. Ezt még csak bátorságom sem lenne fölrúgni, ebben a
félelem is benne van.
K.N.P.:
Ennek a hit kérdésnek az elejét veszed, hogy nyilván Isten kezébe zuhanunk, de
hogy miért születtünk, ezt soha nem tetted fel? Miért nem?
V.D.:
Ha az öreganyámnak kereke lett volna... szóval ezekkel nincs értelme
foglalkozni, mi a játékhatár...
K.N.P.:
... jó, hogy evvel nincs értelme foglalkozni, és ez engem mégis foglalkoztat... V.D.: Igaz, ez a filozófia, a végső
kérdések, de ez nekem valóban nem volt probléma, mintegy érdekes,
visszavonhatatlan tényként kezeltem magamat mindig.Talán a hited hiányzik, pogány vagy ezen a területen,... igen, hát
ez teher, ez teher. Vannak elegáns ellenpéldák, de azok elfogadásához is hit
kell. A 40-es években a Szaharában, aki elment téríteni és egész életében
másfél embert térített meg, s aztán lelőtte egy kisfiú, s ebből nőtt ki a
Focolaré mozgalom. Én ezt udvariasságból is és alaptételként is, Isten
alaptételeként elfogadom, hogy minden élet egyenlően értékes.
K.N.P.:
Másokkal szemben én is, csak magammal szemben... Most, hogy nem találok olyan
munkát, ami én magam is vagyok egy kicsit, amit szívesen csinálok, amihez úgy
érzem, tehetségem van.
V.D.:
Igen, ez gyötrő lehet. Ezen gondolkodtam, a XVIII. században egy Kecskemét
melletti tanyán élsz, 3 kilométerre - akkor még hüvelyk volt meg láb - a
legközelebbi tanyától, akkor elég valószínű, hogy nem írástudó leszel, hanem
pontosan determinált lesz az egész életed, az ünnepélyes siratásig; de
valószínűleg ez is hamis és olcsó gondolat. Igen, most egy átlagos képzettségű, egy átlagos képességű
ember x terület között választhat.
K.N.P.:
Végülis ettől függetlennek kéne lenni, mint ahogy te is független vagy attól,
hogy sikerül-e, vagy nem, egy kép...
V.D.:
Igen, igen, itt nem tudom, mit lehet tanácsolni, az ember ösztönösen azt
mondaná, hogy ilyenkor kötelesség megteremteni egy titkos belső életet, amint
Franz Kafka, aki hazament a hivatalból, meggyújtotta a petróleumlámpáját a pici
asztalán, s elkezdett írni magának. Vagy a beteg nagymama, aki ragaszkodik
ahhoz, hogy még jövőre a családnak 20 üveg barackbefőttet eltegyen. Most nyáron
a Shakespeare drámákat kezdtem 51 éves fejjel, mert ezt eddig nem ismertem, s
ez a nyár elment erre. Minden nap 60 perc. Nekem is mindig voltak
hiányérzeteim; a festés mellett marad lekötetetlen szellemi kapacitásom
-úgyhogy mindig voltak olyan szerelmeim, hogy 4 évig angoloztam napi egy órát
vagy hogy pár évig intenzíven fényképeztem. Belső kerteket teremtettem
magamnak.
K.N.P.:
És nem érzed időnként üresnek?...
V.D.:
Időnként igen, de én nagyon szeretek játszani. Ma már fanyarabban örülök a
kompjúterezésnek, tudom, mi lesz a menete, hogy fog elhalni, hogy válik egy szerszámmá a sok közül. Vagy ha
fölöslegesnek látom, akkor egy tételben el fogom ajándékozni. Amit csinálok,
arra a Remington írógépem is alkalmas, 25 éve megvan, csak kissé ferdén írja a
sorokat.
K.N.P.:
Mi az oka, hogy az egész tekintetében nyugodt, stabil vagy?
V.D.:
Nyugodt, nyugodt... egy kicsit úgy, mint József Attila, hogy szétnéz, bólint és
nem remél, én az élettől nem várok jobbat. Akkor vártam, amikor nyomdaipari
segédmunkás voltam érettségivel. Tudtam, hogy ez átmeneti állapot. Aztán a főiskolán, bár nagyon
beleszerelmesedtem egy időre az építészetbe. Már akkor festőnek készültem. De
tudtam, hogy most félre kell tenni a festést, nyugodtan, a főiskola éveire.
Ruhatárba tettem, le is írtam, előre leírtam, hogy egy most a feladatom, a
ruhatári jegyre vigyázni. Hibátlanul pontos, tudtam, hogy most valami meghalt,
de csak időlegesen. Ezt vártam, persze. A másodéves várja a diplomát. Pozícióra
nem vágytam, ebben a szakmában, ekkora konkurrenciával, mint Paul Klee és George Braque, akik jobbak nálam, és jobbak
is maradnak,...végez 500 festő egy főiskolán és egyből lesz utcanév.
K.N.P.:
És Klee-t miért szereted?
V.D.:
A fene tudja, hogy ez hogy van, illetve tudom. A tehetség egyik fajtáját, a
képekre való érzékenységet is megkaptam. Hiába az azóta 30
éves tanultságom, kezdetekben újak
voltak a csodák. 14 éves koromban engem
óvó és segítő emberek, felnőttek a kezembe adtak egy Klee albumot és olyan
intenzitással csodálkoztam rá a Szindbad képre, mint ma, sőt. Tulajdonképpen
mindegy, mondja Pilinszky is, hogy én a Klee-képekkel kaptam meg az inditást. A
kiskacsának az a Mama, akit az elsőnek meglát, ahogy kibújik a tojásból, arra
csipog. Kondrad Lorenz kacsájának tehát Konrád Lorenz lett. Nekem a Klee
sikerült, de ma visszanézve, Antonello de La Messina, Pierro della Francesca
vagy Nagy Balogh János is alkalmas lett volna erre. Majdnem véletlen.
K.N.P.:
És Vermeer?
V.D.:
Vermeer ügyes...Az ő csöndje néha már kevés nekem. Gyönyörű és tökéletes ez a
csönd és biztonság, nyugalom, de az én
világképem más...
K.N.P.:
Ezt úgy érted, hogy szirupos?
V.D.:
A legkevésbé sem, biztos a világképe, tudja, hogy merre-meddig. Hogy egyik
reggel futnom kellett hajnalban a misére, feltétlenül oda kellett érnem, jutott
eszembe, évtizedekig futva jártam az utcán. Az én alkatom nem nyugodt,
mint Vermeeré, bár időnként a képeimben
előjön a tudatos énem fölött vagy alatt egy nyugodt és magabiztos világ.
Persze, én vagyok az egyetlen, aki alkalmatlan mérni a képeimből kisugárzó
információkat, ez nyilvánvaló. Nem tudhatom, mi megy át a zenekari árkon, ahogy
szokták mondani. Annyi minden belekerül a múltamból, amiről nem is tudok, az
egész énem. Nem tudom, milyen vagyok , egyébként erre nincs is szükség, és az
eredménnyel sem tudnék igazán mit kezdeni.
K.N.P.:
S a zene?
V.D.:
A zene az nincs, sajnos nincs, az nem működik.
K.N.P.:
Nem hallgattad meg a H-moll misét?
V.D.:
Nem. Talán eljutottam volna hozzá,
talán működött volna, ha nem is 300-szor, mint Pilinszky, de 10-szer
meghallgatom. De nincs türelmem tartósan másra figyelni. Szembesülök ezzel. Van
néhány kedves 30 éves slágerem, szerelmeimre emlékeztetnek. Fontos emlékeim. Nagyon ritkán jönnek elő,
mert hála Istennek nem tárolom őket, így mindig csoda, ha a rádióban
hallom. És ennek ellenére még nem
fordult elő, hogy végig tudjak egy ilyet hallgatni, azt hiszem 3 és fél perc.
Hogy bármit is csinálok, azt 3 és fél percig hajlandó legyek félbehagyni. Ezek a nagyon kedves és éles emlékek
rendszerint kalapálásba fulladnak.
K.N.P.: Ezért nem nézel meg egy filmet sem?
V.D.:
Azt nem azért, az egy más terület.
K.N.P.:
A misére is azt mondod, hogy egy-két mondatra emlékszel vissza...
V.D.:
... a mise, az feladat, az baromi egyszerű. Rémes lenne, ha nekem reggelente ki
kellene találni, hogy menjek-e úszni. Hogyha 5.23-kor szól a vekker, hogy
mennyi idő alatt keljek fel, már az is a pokol lenne. Tehát ezt egyszer
eldöntöttem és tartom. Azért ilyen merevek a rendjeim, akkor könnyebb.
K.N.P.:
És amikor Bartókot hallgattál, az feladat volt?
V.D.:
Nem, azt hallottam, Bartókot hallom valami miatt. Bartóknak a nagy részét
hallom, igaz, sokat hallgattam. Halálosan ismerős a szaga. Egyébként nem a
kétségbeesettsége, hanem az életidegensége, a kérdései, a nyugtalansága, a gőgje,
a magabiztossága, a fájdalmassága, ez nagyon ismerős frekvencia.
K.N.P.:
És az ötletessége?
V.D.:
Igen, igen, a keménysége, pontossága - ezt kissé fellengzősen mondom, mert nem
tudom megítélni igazán...
K.N.P.:
S volt olyan dolog, amit Pilinszkyért vagy bárki másért elolvastál, mert
beszélt róla...Simone Weil...
V.D.:
Pilinszky mindig nyafog, hogy miért nem halljuk meg őt, nekem tűrhetetlen.
Próbálkoztam, túl okos nekem, nem értem, nincs hozzá türelmem, illetve ezeken a
kérdéseken, amivel ő foglalkozik, túl vagyok. Nem olyan értelemben, hogy mindent tudok, hanem hogy azokat a
problémákat a saját szintemen én is megoldottam magamnak. Hallatlan nagy appararátussal dolgozik és
nem érdekel. Mi érdekel? Most olvasok a kertművészet ideológiájáról egy kis
tanulmányt, azt mondja, hogy a kert az
egyetlen művészeti terület, ahol az ember meg tudja valósítani a természettel való művészi kapcsolatát. Ez most baromira érdekel, el
fogom felejteni, félő, de még az is lehet, hogy másodszor is elolvasom, hogy ne
felejtsem el. A József és testvéreit most írom kompjuterbe, gyakorlásként. Már
a sokezredik szót írom le. Ezt a könyvet majdnem mondatról mondatra tudom. Rejtett hülyéskedései, iróniái és problémái, amit egy-egy mondatban megold
magának vagy a világnak, ez így, lassan olvasva, gyönyörűen kitárul. Szeretném,
ha az olvasás stabil napi programommá válna...ezt egy biztos menedéknek remélem.
K.N.P.:
És filmet miért nem nézel?
V.D.:
Ez egy technikai kérdés, az egész... el kell fojtanom a vágyaimat a nagymellű
csajok iránt, a Riviéra gyönyörű tájai iránt....
K.N.P.:
De hát ez egytípusú film...
V.D.:
Nem, nem a film legtöbbje hamis vágyak világa, amihez én gyenge vagyok, hogy
azonnal elvessem, ami ebből hamis és olcsó, hat rám, és csak elgyengít és
lehangol. Lehangol a film közepéről való kijövetel és az esti villanyoltás
közti időre. Ezt a szenvedést nem kívánom magamnak. A Stalker.., igazán jó
film, elbűvölve néztem, de az is ingoványos, érelmetlen vágyakat ébresztő hangulatba vitt ...Klee ezen
elmeditál valamikor 1920-30-ban, hogy ez nem művészeti műfaj. Nem tudom, igaza
van-e, és ha eldöntjük, akkor sincs ennek a mondatnak sok értelme, de
kétségkívül való, hogy a film egyszerűen olyan drága dolog, annyira ki van szolgáltatva
a kasszasikernek. Szolgai a kapcsolata a közönséggel. Nem mint a könyv, ami jól elvan egy polcon
évekig, és bármikor leteheted. Erről Pilinszky mesél, hogy ez a legsemlegesebb
baráti szféra. A kép is elvan magában, mint egy jól feltöltött élelmiszertár,
bármikor elővehető. Talán a video, otthon, ha első varázsán túl lesz, hogy
közben eheted a vacsorát, újraforgathatod a kedvenc jelenetet, nem tudom, így sose próbáltam a filmet. De
egyébként belevisz érzékeim teljes lebénításába, amputál, belekényszerít
egyetlen csatornába, ahonnan nem lehet kilépni. Nincs időm, hogy átgondoljam az adott szituációt, nem tudom
leállítani a történetet, nem tudom behelyettesíteni a saját képeimmel,
fogalmaimmal, nem tudom módosítani saját ízlésem szerint a szituációt, mert
egyszerűen nincs rá idő. Tehát
kényszerpálya, s itt furcsa módon a tervezett és a nőtt város analógiája jön
be. Hogy ugyanis nem emberléptékű feladat, nem lehetséges, hogy egy ember, vagy egy munkacsoport egy várost jól megtervezzen. Ehhez
évszázadok kellenek, azok a rendetlenségek és történetek, amik évszázadok
során... Ez lesz egy jó város. S valami módon a film is, mint egy
egyszemélyesen megtervezett város, úgy hat. Nem egészen idetartozik, mégis
idetartozik, /mondja Pilinszky,/ húgom
mesélte, hogy első apátnője májrákos volt. És mikor megtudta, hogy egy-két hete
van hátra, kérte, hogy szervezzék meg neki az orvosok, hogy egy hétig még
munkaképes legyen, mert a kolostor 100 évenként újraírja működési szabályzatát,
és ő ezt csinálja éppen, gyorsírással. Sikerült befejeznie, aztán meg is halt
nagyon hamar. Húgom fanyar mosollyal meséli, jött az új rendfőnöknő, aki
beleolvasott és aztán nem vette figyelembe. Az élet nem olyan, hogy a munkánkat
befejezzük. Bár tévedés, egy regényt be lehet fejezni, egy képet is...
K.N.P.:
És a színház ugyanolyan, mint a film?
V.D.:
Nem tudom, a színházon nem gondolkodtam. 16 éve egyszer meghívtak, csinálnék
díszletet a Madách Színháznak, kapásból
azt válaszoltam, hogy azért nem tetszik a feladat, mert nekem a színház mindig
porszagú. Már akkor sem jártam színházba, 2 évenként elvittek, mindíg
otthagytam az első felvonás után. Elhiszem, hogy a színház egy szabadabb, emberibb és ezért örök játék, - nekem nem működik.
K.N.P.:
Mi a véleményed Kiergegaardról? Hogyan vagy vele?
V.D.:
Arra a barátságos megállapodásra jutottam vele 79 körül, mikor megkaptam
ajándékba a nagy kötetét, hogy azt azonnal bedobtam a Dunába , ez a fontos és
szeretetteljes kapcsolatom vele. Túl nehéz nekem az a szöveg, nem értem egy
részét, egy része pedig nem érdekel, valószínűleg zseni, biztos nagyon sokat
tud. Ma már nyugodt lélekkel fogadom az ilyen csonkaságaimat. Induló életemnek álma volt a
filozófiával való flört, no lám, mégiscsak vágyak. Hát ez mégsem sikerült.
Pilinszky a maga vonatkozásában sokkal elegánsabban intézte ezt el, azt mondta, hogy hajlamom volt a
teoretikus gondolkodásra, de rájöttem, hogy ez nem az én utam.
K.N.P.:
És mi jut eszedbe a halálról?
V.D.:
A Macsu-Pikcsu, nem tudom, hogy kell kiejteni, a perui romváros. Az autótemetőről
nem jut eszembe halál, sőt, a zsidótemetőről sem, pedig az közelebb van, arról
a zsidótemető festményeim jutnak eszembe. A halál gyakori gondolatom, ennek
több szintje van. Az egyik az életunalom rendetlen pillanataimban, egy
másik dolgaim elvarrásának ügye, amikor
szervezem a halálomat, ahogy a naplómat, az életművemet megfelelő pályára állítom. Az elmúlt hónapban az
opuszjegyzékemnek, bár ha még csak a kézzel írt változatát, a Nemzeti Galéria
Adattárába letettem, egy apró tégla, de helyén való tégla.
K.N.P.:
Ezzel a halálodat szervezed?
V.D.:
Persze, néhány művészettörténésznek munkát spórolok. A kultúra majd képeimet
kezeli, mozgatja, s könnyebb, ha rend
van. A Tudományos Akadémia Kézirattárában is lesz egy példány, nagyobb
biztosíték.
K.N.P.:
S magára, mint tényre, nem gondoltál?
V.D.:
Ez eddig két szintje a halál ügynek, a harmadik a halálfélelem, ami még
mindig többsíkú dolog, mert a nemlétre való gondolás, a földi lét hiányának az
állapota az egyik szférája, ez nem foglalkoztat. Hanem a haldoklástól, a fájdalomtól, a végső öregségtől való félelem, - ez időnként fölbukkan.
K.N.P.:
Emberek elvesztésére szoktál gondolni? Vagy a félelem, hogyha valaki nem élne,
akit szeretsz?
V.D.:
Ez túl bizalmas kérdés, mit lehet erről elmondani? Nem nagyon jönnek elő ilyen
gondolatok, és még annyit, hogyha rendetlenül, tehát kísértés formában jönnek
elő, amik önsajnálatra sarkallnának,
azokat hamar rendbe tudom tenni.
Érdekes módon időnként elkezdtem vízionálni Mikica szörnyhalálait, villamosszerencsétlenség, ilyesmi, Isten tudja miért. Keményen elfojtom.
Nem is elfojtom, rendbe teszem, ez pontosabb.
K.N.P.:
Köszönöm szépen.