97.10. TA/RIPORT3 C.5150
TV3, Július Gyula interjúja az Ernst Múzeumban,
adás: 97.10. 30. csüt., kb. 17 h. „72 óra”
nyers szöveg, a riporter jelezte, hogy a saját kérdéseit kivágja a szövegből, tehát nem válasz jellegű mondatokat kell mondanom. Okt 30-án nem került adásba, ezt tudom. Lehet, hogy el is marad, nem csodálom.
J:[mondja el
napi életrendjét]
– Kicsit
szégyellek erről beszélni. A dolgot
onnét kell elkezdeni, hogy mi a napi beosztásom, hogy nagyon nehéz munka nekem
a festés. Ahhoz kicsi a tehetségem, hogy én ezt a szakmát igazán és könnyedén
bírjam, és ehhez egy nagyon feszes életrendet kellett kitalálnom, hogy be ne csapjam magam és ki ne csússzon
az életem. A délelőtt az ami munkára van szánva, de hogy addigra már éljek és
viruljak, ahhoz 5.23-kor kelek föl, akkor lemegyek a Budai Ferencesekhez,
együtt mondjuk a zsolozsmát velük. Aztán hét óra öt percre átmegyek a Lukács
uszodába, ahol most különösen a kiállítás előtt nagy ovációval fogadnak és
kérdezik, hogy hogyan áll a rendezés, az úszómester megveregeti a vállamat, és
jóváhagyja a pillanatnyi beszámolómat,
hazaérkezem, elmosogatok, megreggelizünk feleségemmel, hogy ha elégetem a
piritós kenyeret, akkor nem engedi megenni, s aztán munkához látok. Azt szeretném
mondani, hogy mindennap, sajnos azonban ez nem igaz. Ez nem úgy van, mint
Mednyánszkynak–, nincsen műteremszolgám, és ezért az a helyzet, hogy akárhogy
is tagadom, egy nap festésmunkához négy háttérnap munka járul. Kiállítások
szervezése, a saját munkáim fotózása, képkeret készítés, alapozás, netán
gondolkozás, netán egy séta. Ez a munkanapom. A délután az már inkább a magánszféra.
J: A képeknek
még a mérete is meghatározott. És ha a képméretet váltja, azt is naplóban
tünteti föl... Miért van szükség erre az iszonyúan precíz beosztásra?
–Mindig
szerettem volna olyan franciás- könnyed lenni, mint a környezetemben jó
néhányan, hogy azt mondja, olyan jóízűen beszélgettünk, átdumáltuk az egész
éjszakát... Most ez valami nagyszerű lehet, így fölrúgni időrendeket és
létrendeket. Én tudom, ha háromnegyed tizenegy után oltom le a villanyt, a
másnapi munkanapom egyszerűen gallyra ment, kidobhatom. És én ezt nem vállalom.
Nem vagyok ilyen nagyvonalú, én maradok a germános, németes, derékszögű
rendnél. Hogy följegyzem a képméreteimet, az szükséges, mert a képek hátára ezt
kötelező ráírni, különben nem veszik át a kiállítótermekben, tehát ezt az
adatot egyébként is vezetni kell. Hogy egyforma képméreteket használok... Isten
tudja, hogyan csúsztam bele, de nagyon jól érzem magam így. Rengeteg technikai előnye
van, természetesen, mert a képkeretekből egyik jobb neki, a másik nem, tudom
cserélgetni a keretet. Két keretet elég levinnem alkotóházba. Minden évben egy
hónapot ott töltök, és ott dolgozom. Szabványmérettel egyszerű dolgozni. Lehet,
hogy itt ez a kiállításon egy kicsit
szokatlan is, igazi és komoly aggodalmam volt, hogy unalmas lesz az egész anyag
ezáltal, hogy annyira meghatározott a méret, azonos a téma. Tíz éve műtermet
festek, a műteremnek egy sarkát, vagy egy nagyobb részletét. Hol benne a műterem
ablakom, vagy csak egy priccs, az ágyam, vagy egy-két szék. Édesanyám, aki
nagyon türelmes velem, már ő is mondja, hogy ideje lenne témát keresnem, a fiam
azt mondja, hogy apu, ha ennyien szólnak már, hogy ezt hagyd abba, hát akkor
gyere, és fesd ezentúl az én szobámat... De még mindig igazi okát nem látom,
hogy abbahagyjam. Minden egyes kép egy tökéletesen új világ, ez annyira
felülete a problémakörnek, hogy egy ágy van rajta. Borzasztó egyszerű és
markáns példa, hogy a Van Goghnak imádjuk a virágcsendéleteit. A Munkácsynak
virágcsendéleteit is nagyon szeretjük, azok kispolgári enervált budoárba valók,
gyönyörűek. Semmi köze a kettőnek egymáshoz. És én nem állítom hogy itt egyik
képnek nincsen köze a másikhoz, de szakmailag és talán szakmán túl is [mindegyik]
egy más problematika.
J: Hogyha
Morandi neve merül fel, nyilván nagyon sokat tud róla mesélni...
–Én Morandit
nagyon irigylem az életéért és haláláért és a képeiért, a művészi attitűdjét,
az egész életét, a monomániájáért. Hogy
ő kibírta -megnézetem- a tizes évek közepén csinált képe majdnem
összetéveszthető a 1963-ban, a halálakor festett képével, a téma mindenképpen
azonos maradt, szédületes pálya evvel a monomániával, és ha öt képe maradt
volna fönn a legjobbakból, akkor is a század egyik legnagyobb festője lenne.
Nekem vonzó, mert én sem vagyok avantgarde, nem vagyok forradalmár, nem akarok
újítani, nincsenek ilyen fajta vonatrobbantgatós vágyaim, Morandinak se
volt. Az izmusok megérintették. Egy
problémát járt körül, én is csak erre vagyok képes, vagy erre vagyok képes, a
CSAK-ra nincs is szükség. Ez amit én tudok.
J: Az eddigi
életművének nagyrészét megsemmisítette. Mi volt ez a döntés, amikor egy kép
felfűrészeltettetik, szép magyar szóval...
–Sok képemet
kidobom, de ez természetes, az ellenkezője lenne igen nagy hiba. Én úgy
dolgozom, hogy a rossz képeimet is meg kell festenem, és ez annyit jelent, hogy
képeimnek 30-40-50 százaléka évente selejt. Se nem érdem, se nem szégyen, így
tudok dolgozni. Ezeket ésszerű kidobni. Ha az ember süt egy palacsintát és
elégeti, szerintem azt is kidobja. Semmi kedvem ahhoz, hogy a gyenge munkáimat
a kedves unokáimnak, az utókorra hagyományozzam, hogy lássák, hogy honnét hova
mentem. Semmi szükség erre, a legjobb gondolataimat szeretném az utókornak
írásban adni, illetve én ezt a
formáját, a képet művelem erre a célra. Tehát, hogy szelektálok, amúgy ezt
megteszi a környezet is vagy a történelmi festészettel is így történik, én az
első zsürit megteszem egyedül. Amikor ez ellen tiltakoznak, azt szoktam mondani,
hogy kétezer döntést kell egy kép elkészítése alatt halálosan egyedül
meghoznom. Mért ne hozhatnám meg egyedül, az utolsó, a kétezeregyedik döntést, hogy az egész ér-e valamit, vagy túl
keveset a túléléshez.
J Amelyik kép
túléli ezt az első bírálatot, ott is szigorú megkötések vannak, hogy mi
történhet vele... Külföldre vinni...
–A kép az
többágú módon illeszkedik bele a kultúrába, ebből az egyik az, hogy egy
múzeumba kerül, ahol nem nagyon látják az emberek, csak ritkán, viszont az a
nemzet trezorja. Kerülhet egy magánlakásba ágy fölé, vagy asztal fölé, ahol
nagyon szeretheti egy kisebb közösség, és nagyon... nekem is egy cigánylány
kép, ami ott függött édesanyám ágy fölött, az óhatatlanul az életemnek egy
része, és teljesen független ez a kép minőségétől. Az a súdiumaimnak, életemnek
része. Ezenkívül a reprodukció, amikor egy album megjelenik, akkor láthatódnak
a képek és van még a kiállítás, amikor tényleg reflektorfénybe kerül egy kép
két hétre valami apropó kapcsán, és aztán eltűnik. Nekem az eloszlásban és
arányokban annyi a szerepem, hogy életem egy szakaszán a legjobbnak hitt
képeimet szétajándékoztam, a gyengébbeket megsemmisítettem, s most pedig, ha
úgy gondolom, hogy egy képem igazán jó, igyekszem a leendő tulajdonost...
J:[bocsánat a
kamerában akkucsere...]
–[Ez itt egy
nagyon rossz mondat is volt. A dialógus
sokkal könnyebben menne...Hol is folytassam?]
...A képeimnek a sorsa természetesen
egy fokon túl nem az én dolgom, amennyire lehet, én egy-két határfalat szabok:
a legjobb képeimet igyekszem múzeumokba juttatni, és van még egy megkötésem,
hogy a képeim ne kerüljenek külföldre. Én úgy gondolom, hogy az én-, és a
környezetem gyerekeinek és unokáinak festek és nem a müncheni fogorvosoknak. És
ezt szerencsésen sikerül is megvalósítanom, bár evvel természetesen a
műkereskedelem nagy részéből kizárom magam. De ezt vállalom.
J: Mennyi ideig
készül egy kép?
–Az a
munkamódszerem, ami Isten tudja miért, de nagyon jól bevált, hogy alkotóházban
vagyok egy évben egy hónapot, és az éves képmennyiséget szinte kizárólag ott
kezdem el, ez 30, 35 kép, amit egy hónap alatt elkezdek, s az a
munkabeosztásom, hogy ezt a következő év márciusáig, tehát körülbelül egy év
alatt illik befejezni. Tehát fél évig, egy évig kapirgálok egy képen. Ha nagyon
nem megy, vagy valami újabb ötletem van, akkor ez elhúzódik tovább, egy-két
évig. Ha alkalmatlanná válik, egy-két év után szoktam kidobni a fölösleget.
Nagyon ritkán készül el képem egy-két hónapnál rövidebb idő alatt.
J: Kik azok a
kortársak... egyáltalán érdekli, hogy mi
történik a képzőművészetben a műtermén kívül? Tehát van-e rálátása a kortárs
képzőművészetben történő dolgokra, vagy egyáltalán fontosnak tartja-e ezeket a mozgásokat... egyáltalán mozgások-e ezek, vagy valami
ál...?
–Egyre
távolabbról hallom és figyelem a képzőművészet történéseit, most volt szó róla,
hogy a Velencei Biennáléra kivisznek autóval, és rögtön megkérdeztem, hogy ugye
de nem muszáj megnézni a Velencei Biennálét?! Nem nagyon érdekelnek a
kortársak, ahogy öregszik az ember, egyre inkább csak a saját hangját hallja,
–lehet hogy ez súlyos hiba, vigyázni kell majd az arányokkal–, egy pár barátom
munkásságát kísérem élénk figyelemmel, akiknek a munkássága érdekel, és az
egyetemes tájékozódásomat elvesztettem. Fiatal koromban sem követtem napra készen
és soha nem voltam izgatott az új iránt.
J: A kiállítás
mellett egy könyv is megjelent. Ami tulajdonképpen egy kortárs irodalmi
szellemtörténeti dokumentum is. Ennek a történetéről beszélne?
–Úgy adódott,
én magam számára is teljesen váratlanul, hogy egy kiadó, barátaim, az Új
Mandátum kiadó fölajánlotta, hogy csinál nekem egy könyvet. Végül többszöri
nekifutás után először az a kancsalnak tűnő ötlet...
[szalag elfogyott]