97.10. TA/RIPORT4 C.5148
MTM
(TV2), Szűcs Dóra interjúja az Ernst Múzeumban,
„Hétszer
hét” kulturális programajánló műsor
induló adása,
97.10.25.,
szombat, kb. 1/210-10h
(a
nyers szöveg, felvétel rendezés közben, és nagyon fáradt voltam, ahogy látom)
S: Hogyan illeszkedik a kortárs művészetbe Ön szerint a saját kiállítása, a saját
képei, azok, amiket itt láthatunk az Ernst múzeumban?
–Illeszkedem, illeszkedem, mert ez a dolgom. Hogy pontosan hogy, és körülbelül is, ezt nem nagyon tudom. A válasznak az egyik fele értékítélet lenne önmagamról. Én egy jó festő vagyok, van még jó festő rajtam kívül. Nem vagyok modern, nem vagyok avantgarde, nem vagyok éllovas az új iránt érdeklődők csapatában. Teszem a dolgomat körülbelül ugyanúgy harminc- harmincöt éve, -nem is tudom, ki kéne számítani- nem nagyon körülnézve a szakmában és a kortársak között.
S: Mik azok a szempontok amik alapján a képek
kiválasztódtak, vagy kiválasztották őket, mi a koncepciója ennek a
kiállításnak? Ha van ilyen, akkor mi az üzenete?
– Én ezt a témát, ami a saját műtermem egy
fotójából indult el, és azóta is a műteremnek elemeit fölhasználom - ezt éppen
tíz éve festem. Ez már egy történelmi kor. Én ebből nem léptem ki. Hogy ez
áldás vagy átok, ez más kérdés... Évek óta, mióta megfordult ennek a
kiállításnak a gondolata, mindig számoltam és kalkuláltam, hogy ez (a kép)
vajon alkalmas-e. Az utolsó pillanatig
nagy volt a félelmem, hogy egy téma, egyfajta méret, ez monoton. A legjobbakat
választottam ki belőle, és egy nagyszerű rendezőt kaptam, és egy barátomat is
meghívtam, hogy kegyetlenül válogassa az anyagot, és ebből maradt egy kiállításra
való. Így történt.
S: Ez mit jelent, hogy kegyetlenül válogassa az
anyagokat...?
–Én magam is szigorúan válogatom a képeimet,
amit csinálok, annak 40-45 százalékát magam elpusztítom, mert nem tartom elég
jónak. De vannak görbe szerelmeim, néha nagyon rossz képeket nagyon
megszeretek, és természetesen nem látom tisztán, tehát kell egy éles, kegyetlen
szem, aki megmondja, hogy csacsiságot csináltál, hiába szereted.
S: Az amikor megsemmisíti a képeit, az valami
teljes elszakadás, valami teljesen hideg rítusszerű művelet? Szóval ez hogy
zajlik, ezt annyira nem tudom elképzeni?
–Ez nagyon jó kérdés, hogy hideg-e vagy meleg.
Tényleg hideg, és ebbe soha nem gondol bele senki, úgy képzelik, hogy ez egy
hisztériás, hogy inget- gatyát és képet tépek izgatott állapotban. Nem, ez egy
munkafázis, éppen olyan állapot a,
vagy része a munkának, mint ahogyan hetekig a lemezeimet alapozom, spaklival
kenegetem, csiszolom, keretezem. Egy idő után meg kell állapítanom, hogy
selejtet termeltem, és ennek az ideje is elkövetkezik, és akkor ezt ugyanolyan
hideg fejjel, és igyekezve okosan, kiválogatom, amit teljesen fölösleges az
unokáimra hagyni.
S: Van a kezemben egy könyv, aminek a premierje
ugye a kiállítás megnyitása alkalmával lesz. És ebben a könyvben megkért néhány
embert, hogy írjanak, vagy talán méltassanak -javítson ki, hogyha rosszul
mondom- saját képeket. Mi az amit tudnunk kell erről a könyvről, és mi az amit
valóban tartalmaz?
–Három része van ennek a könyvnek. Elég pimaszul
az első részét én írtam, egész egyszerűen leírtam, hogy harminc éve mit
dolgozom. Azért nem nagyon ízléstelen ez, bár sokat tűnődtem ezen, mert az
adatoknak egy nagy részét csak én tudom, és csak én tudhatom, és én adatokat
írok le, hogy mi volt a munkamódszerem, miből mi következett. Az a kevés ember, akit ez háttér és történetisége
érdekli ennek a munkának, annak egy információ anyag. A második rész, amit
említett, amit barátaim, ismerőseim, írástudók írtak, akiket egy barátom egy
jókedvű ötletével fölkértem levélben. Küldtem egy fotót, hogy lennél olyan
kedves erről a képről nekem valamit írni, akármennyit bizonyos mérethatárok
között, és akármit. Itt született Lator Lászlónak egy nagyszerű verse például,
az Esterházynak egy nagyon mélyen szántó, ugyanakkor nagyon szellemes csillogó
kis esszéje, Balla Zsófiának egy nagyon szép verse, és még nagyon sok. A lányom
írt egy nagyon megható szöveget az apukájához, ami nem kellemetlen, -mert az
ötlet megint furcsa, hogy beemeltem a kis-nagylányomat- gyönyörű mondatokat írt
le, ámultan hallgattam. Ez a második rész. A harmadik pedig egyszerűen adatok,
ami minden ennek a szakmának az ia tartozéka, hogy tudják, hol voltak a képeim
kiállítva, egyáltalán mit festettem, hány darabot, mikor, merre, mi a címe, le
van-e fotózva, milyen múzeumban vagy milyen magántulajdonban van. Ez egy
adathalmaz, ami egy pár embernek fog kelleni. Tulajdonképpen hozzá tartozik a
képeimhez, hacsak egy szűkebb réteg számára is. Ezt művészettörténészek szokták
sokéves munkával összegyűjteni. Sajnálom, én ezt megcsináltam magamról.
S: Ne sajnálja... köszönöm szépen.