A teljes szövegek megtalálhatóak
a C. napló kéziratban, melynek másolata
az MTA. Kézirattárban van;
Bp. V. Roosevelt tér 9.
SZOLNOK-RÓMA
önálló kiállítás katalógusa
1998. Bognár Róbert
interjúja
-
Tizenegyedik éve fested a műterem témájú képeidet, most ősszel volt egy nagy
kiállításod az Ernst Múzeumban. Ez a számvetés ideje, ahogy mondani szokás.
-
Számvetés annyiban, hogy csakugyan már több mint tíz éve ezt a témát festem. Mindenki, barátaim és a Lukács uszoda
úszómestere is azt mondják, hogy hagyjam végre abba. Unják a témát. De a téma
voltaképp ötödleges. Az egyetlen igazi kérés, nem romlik-e a minőség. Egyelőre
nem látom igazi okát, hogy mindenáron új témát keressek.
-
Mindenesetre elég szimmetrikus a dolog, legalábbis a kiállítással egy időben
megjelent könyved korszakolása szerint. Volt tizennégy év absztrakt korszak és
tizennégy év, amikor két témát festettél, - zsidó temetők és műtermes képek -,
habár én ilyen éles határvonalat nem húznék, mert bizonyos értelemben ezek is
absztrakt képek.
-
Ez igaz, egy fiatal művészettörténész pedg azt mondta, hogy nonfiguratív képeim
pedig bújtatott csendéletek, tájképrészletek voltak. Temetőképeimre emlékezve
meg élcelődnek, hogy zsidó műtermeket festek. Szóval a téma ide-oda gurul, mint
üres pléhdoboz a fedélzeten. Mindig ugyanazt szeretném megfesteni. Absztrakt
vagy műterem, mindegy. Nem tudom, mi ez, talán a színek és formák bizonyos
együttállása. Talán a képeimben is valami zugot, helyet keresek, ahol jól
érezném magam. Lehet, hogy ezt Kleetől
vettem. 12 évesen láttam a Szindbád
című képét, és megrendített. Ma ez a kép, ha odafigyelek, ugyanúgy megráz. És
innét tudom, hogy amiért élek, amiért festek, ez a legbelső mag mozdulatlan
bennem. Ezért is pusztítom el nyugodtan rossz képeimet: az ízlésem nemigen
változik. Nem a téma, jelen esetben a műteremtéma a határvonal, hanem egy
festői gondolkodásmód. Lehetne ugyanezzel a festésmóddal hamutartót is festeni.
Időnként tettem is ilyen próbát, elkezdtem méteres házakat festeni széles
ecsettel, élénk lila és piros színekkel. Nagyon rossz képek voltak, rögtön
kidobtam őket.
A főkérdés téma ügyben, hogy
fegyelmezetlenség-e, hogy nem lépek tovább. Talán ha egy komoly impulzus, Isten
ments, egy nagy szerelem... vagy el kellene menni fél évre egy szigetre. De
semmi kedvem hozzá. Tegnap sikerült elintéznem, hogy mégse menjek Párizsba.
Persze, szeretném pár napra látni Párizst, de most nincs energiám nem dolgozni
és kimozdulni otthonról. Egyébként nemcsak a témán, a méreten se változtattam
régóta, holott erre nagyon fegyelmezett kísérleteket tettem. Évek óta nem tudok
más képet festeni, csak hatvanszor hatvanasat. Tizenhat éve szinte kizárólag
ezt használom. És ez a négyzet forma univerzális ugyan, de ez is nagyon nagy
kötöttség.
-
Mi a négyzet formátum univerzalitása és kötöttsége?
A négyzet a zsidó temetőknél sem logikus, a
műteremnél sem, mert mind a kettő táj. Ha megnézünk egy temetőt az életben,
fönt nincs semmi, nagy fehér ég, azt el lehetne hagyni. A táj fekvő formátumot
kíván. Így is nevezik a franciák: táj-, és tengeri táj formátum. Itt
természetellenes forma a négyzet, soha nem is használják. A szoba témánál is
így van: fönt és lent, a padló és a mennyezet nem annyira érdekes. A portré
viszont például tipikusan álló formátum. Hogy mégis miért használom, egyet
tudok, ez a forma a legabsztraktabb. Még a két fő írányt, a vízszinteset, ami
a horizont, és a függőlegeset, ami a
gravitáció, azt is semlegesíti, szinte nonfiguratívvá teszi a látványt. Egy
absztrakt témának nincsenek kényes kiterjedései, nincs, hogy jobboldalt egy
kiscsikónak még ki kell férni. Furcsa, hogy a nonfiguratívnál ezt a formátumot
nem használtam. Mondták, hogy álmomból riasztva, becsukott szemmel is tudnám
már ezt a méretet. Vagy kétszáz ekkora műtermes és temetős képem készült eddig.
-
Volt egy év, amikor Kecskeméten, ahol minden évben egy hónapot intenzíven
dolgozol, nem négyzetes formátumot használtál...
-
Igen.
-
És bár nagy képpusztító vagy, minden
gyengébb munkádat megsemmisíted, azoknak a képeidnek megkegyelmeztél.
-
Négynek a tizenkettőből. Ott más baj volt. Fölhígultak, üresek lettek, nem jó a
faktúrájuk. És főképp: a színezésük olyan irányt vett, amire én 5-6 évenként
visszatérek, de amit nem kívánok, bágyadt lilákat és rózsaszíneket meleg
fehérekkel elegyítek. Az a baj, hogy lenézem szegény rózsaszínt - kombiné és
bugyiszín - holott a legjobb színem, a legjobb képeimben is előjön. Ott van az Igen, szerelem képemen is, amit könyvem
borítójára tettem. Még a tanulóéveim elején, 1960 táján festettem egy tihanyi
utcát, ahol egy pirosat és egy narancsszínt sikerült egymás mellé tennem, amit
azóta is szeretnék megismételni. Azóta se sikerült. A képet rég kidobtam.
-
Mert különben rossz volt?
-
Persze. Vannak színek, amelyekben mintha otthonabb lennék. Például barnákban
magabiztos vagyok, de ez gyanús, húsz éve mondták, hogy sötét képet könnyebb
festeni. Igaz. És persze, vannak még a formák... A formákkal is baj van.
Általában téglalapokat szervezek egymás mellé, ha elgondolsz egy őserdei tájat,
akkor érzed a kontrasztot, milyen szegényes a világom... íves vonalat például
alig használok. Az arányrendszer az, amitől mindez működik, a formáim nem
érdekesek.
-
Csak úgy mellékesen megemlítetted a faktúrát. Azon mit lehetne változtatni?
-
Rengeteget, és ezt is pontosan számon is tartom. Ez okból megint megpróbáltam
ecsettel festeni, tíz év után. De egyelőre, ami az ecsettel történt, azonnal
elpusztult.
-
Ronggyal visszadörgölted?
-
Igen, ami ecsetség volt, abból semmi nem maradt. Egyelőre nem működik, látom.
Harminc éve mondta Sugár Gyuszi, a mesterem, ha változtatni akarsz a
festészeteden, akkor a technikát. Például fessél guggolva.
-
Az is technikának számít?
-
Persze, hogyne. Másképp nézed a képet,
meg hamarabb elfáradsz. Vagy láttam a műtermében, egy időben az ecsetjei végére
nádszálat húzott, hogy ne húsz centis legyen a szára, hanem ötven. Hihetetlenül
bölcs tanács. A faktúrát kérdezed. Az első képeimnél a legizgalmasabb a
faktúracsinálás volt. Akkortájt köszörültem fűrészlapokból festőkéssorozatomat.
Ezt a készletet harminc éve magammal hordom, és soha nem használom.
- Azóta
sose használtál spaklit?
-
Nem, pedig nagyon szeretném....
-
A Színes műtermen jól látszanak a
spaklinyomok...
-
Amit te látsz, az az alapozás spaklinyoma. Ezek tudott, de mégis véletlen
foltok. Maga a kép ujjheggyel és ronggyal van festve. 10-12 éve tértem át erre,
úgyhogy nem is vettem észre. Annyira nem, hogy egyszer rácsodálkoztam
makulátlan ecsetjeimre ...de hiszen évek óta nem is használom őket! Ettől a
formák lágyabbak lettek. Nincsenek éles folthatárok... tehát a kép puha, ködös.
Le lehet úgy festeni egy szobát, hogy ott érzed az orrod előtt. Lehet úgy,
mintha tíz méterre lenne. Az enyémek távoliak. Messze vannak tőled. Érdekes, a
nonfiguratív képeimnél ritkán volt ez így. Lehet, hogy ezek a monokrómba hajló
tompa fáradt színek is, alkonyati fények... Romantikus vagyok, csak minden
erőmmel dolgozom ellene, nehezen viselem érzelmességemet, teher.
- Tehát,
bár romantikus alkat vagy, ettől minden erőddel eltávolodsz. Elképzelhető, hogy
mindazt, amit az életedben nem akarsz különböző okok miatt kiélni, mindaz amit
fegyelemmel letompítasz, azt a művészetben, a festészetben éled ki?
-
Lehet, hogy így van. Nem tudhatom, mi megy át a rivaldán, én itt szükségszerűen
süket vagyok. Lehet, ha ugyanezt fehérekkel festeném meg, akkor senki nem venné
észre, hogy romantikus... A zsidó temető képek is, meg a műtermek is talán olyan
tereket keresnek, ahol szeretnék élni... mint a macska, hogy megtalálnám a
helyemet. Elborzadok a gondolatától is, hogyha másutt kellene élnem, ha el
kellene költöznöm. Sőt, húsz éve építettem a műtermem sarkában egy kétméteres kuckót falemezekből, és abban
éltem pár évig, boldogan. Benne egy angol szótár, asztal, lábmelegítő, meg az
ágyam.
-
A képeiden is a tereid hol nagyon tágasak, hol pedig nagyon leszűkíted őket,
csak egy ágy...
-
Munka közben persze csak a képre figyelek. A témára, vagyis a térre, bútorokra
egyáltalán nem. Fölrakott foltokkal piszmogok hónapokig. Ide tartozik, hogy
előre nincs vízióm a képről, sokan el
se hiszik. És fogalmam sincs, milyen lesz a látvány három perc múlva. Mindig a
menekülési utat keresem, beomlott a bánya, melyik két sziklatömb között akad
rés. Sok az esetlegesség a munkámban. Először fölrajzolom a képet, és kitalálok
egy kezdő színpárost, ami rendszerint egy barna és egy szürke, de nem ezekkel a
színekkel kezdem a képet. Az alapozásom úgy van kitalálva, hogy az első
festékréteget beszívja, a, maradékát pedig ronggyal ledörzsölöm, csak egy
sápadt lenyomat marad. Evvel már a formák körülbelül meg is vannak, és már csak
a színekkel kell törődnöm. Fölteszek egy színt, nem jó, ronggyal visszatörlöm.
Jó néhányszor, amíg sikerül. Közben a színhatárok mindig módosulnak kicsit,
gazdagodnak, ezt senki nem veszi észre, de a kép ettől ötvenszeresen gazdagabb,
tartalmasabb. Úgy érzékelhető a különbség, hogy képzeld el ugyanezeket a
színeket színes papírból kivágva, a képbe applikálva. Milyen üres lenne az
egész, összeollózott színhatárokkal.
-
Szó esett már képtémáról, formátumról, színről, faktúráról, foltritmusról, nem
esett szó még a fényről.
-
Ablakon becsillanó fény. Olcsó dolog. A legolcsóbb az eszközeim közül.
Megtanultam végigmirglizett műteremablakomat
megfesteni, látszik, hogy nem látszik semmi, hogy azon az ablakon nem
látni ki. Volt, aki hiányolta, miért nem látni ott valamit, legalább egy
jegenyefát. Elképzelhetetlen. Most a fény jobb híján megjelenik az ablakban,
aztán levetül a padlóra, ahogy a színházban a reflektorok. Igazán szégyellem.
-
A Kortárs Múzeumban lévő kilenc táblából álló, többméteres ikonfalad fő
jellemzői: bevetülő fény, sötétbarna, üres falak, alig van bútor. Ezt te mind
olcsó, hatásvadász eszköznek minősíted. És ezekkel az eszközökkel készültek a
szakma által legkitűnőbbnek tartott képeid.
-
Hát, szerintem ez teatralitás. Irodalom. Nem festészet. A magányos festő az ő
szomorú műtermében. Nézd csak meg a kritikákat. Festészet, amikor egymás mellé
kerül két szín, ami fölrobban. Két kis micsodát összecsavaroznak a repülőgépen,
és a kettő együtt atombomba...
-
Na szóval, elkészültek ezek a képek, és a Kortárs Múzeum pont ezt a sorozatot
választotta ki...
-
Igen. Ezek a képek egyformák, otthon egy rekeszben tároltam őket, baloldalt,
alul. Mutattam barátaimnak, vettem ki őket sorra, majd egy ihletett pillanatban
észrevettem, hogy együtt másként hatnak. Elcsábultam, elfogadtam.
-
És utólag már nem fogadod el?
- Elfogadom,
de olcsó. Olcsó. És most már ki is tudom mondani. Egy sorozatnak mindig az a
veszélye, hogy a képek elvesztik a komolyságukat, önállóságukat. Mint mikor egy
lányosztály elvonul előtted, csak a csapatot látod, nem az egyedi példányokat.
Itt elbuktam, evvel együtt vállalom. Szét kellene rakni őket, ha volna hozzá
lelki erőm. De hát így impozáns. Nagy kép, nagy festő. Drámai. Pedig a drámai
hang nekem soha nem ment igazán, kivéve egy-két képet, mindig csak a lírai,
érzelmes. Valószínűleg képeimben gátlástalanul kijön...
-
A korai címadásaidban is kijöttek.
-
Az gyerekbetegség volt. Nagyon árulkodó. Történet
a csendről, Fehér angyal, Halkan
szólj, Séta veled...
-
Ezt részben a könyvedben tagadtad. A címadást mindig véletlenszerűnek írtad le.
-
A kettő nem zárja ki egymást. Azt mondtam, bocs, hogy képcímeim utólag
születnek. Amikor a kép kész, akkor szembesülök valamivel, valami újjal magamban,
mert az is én vagyok. Akkor keresek világomból erre egy hasonlatot. Például az ékszerkereskedő szót.
-
Azért nem mindig.
-
Majdnem mindig. Ritka kivétel, hogy programképet festettem, a Keresztút sorozat, a Siena-Párizs...
-
És ott van például az Avignoni
szerelmesek.
- Igen. Az a kép nem jött volna létre
előzetes koncepció nélkül, de hogy én ezt a történetet megírtam, közzétettem,
ez valószínűleg helytelen. Ez egy jó absztrakt kép, hogy megfestettem egy
szerelmes leányt, ez itt magánügy.. A történet nem tartozéka, anélkül kellene,
hogy szóljon. Később egyszer egy kollega figyelmeztetett is a címadásaimra,
észbekaptam. Valószínüen már rég tudtam ezt, csak nem mertem magamnak
bevallani... Tévedés volt, hogy érzelmes, fellengzős címeket adtam. Most a minimal
art gőgjével adok száraz, monoton címeket. A műterem szó mindig benne van, illetve a régi zsidó temető is mindig benne volt. Ez is egy olcsó játék.
-
A téma: olcsóság. Sötét kép: olcsóság. Barna-szürkében maradni, amit a
legjobban tudsz, és amit a legkönnyebben csinálsz: olcsóság. Az ablak fényét a
padlóra vetíteni: olcsóság. Az olcsóságokat már elég szépen körüllődözted. Most
a „drágaságokról”, vagyis az értékekről ha mondanál valamit.
-
Arról nincs mit mondani, az mindig csoda. Azt semmi módon nem tudom
befolyásolni. Ahogy egy kép halad, az tökéletes kiszolgáltatottság. Az a semmin
múlik, a véletlenen. Picivel más a szín, és egészen másról beszél a kép.
Keresgélések, próbálkozások sora a végeredmény. Ma délelőtt... van egy egész
rendes képem, ma délelőtt is ezen dolgoztam, a kép közepén van egy kis szőnyeg.
És hogy ne legyen unalmas -ezt a hülyeséget kitaláltam-, a szőnyeg egyharmada
más színű. Ez idáig rendben van. A kép összeállt színében, és egész délelőtt
ezt az egyharmadot változtattam. Nagyon szép helyzetek álltak elő egymás után.
És néztem, hogy harmonizál, megfelel, és az egésznek semmi értelme nincs,
komikusan nem fejez ki semmit. Érted ezt? Nem tudom, hogy találok-e valaha egy
színt, hogy nemcsak a helyén legyen, hanem általa az összes többi szín is a
helyére kerüljön. Esetleg egy intenzív, vagy különös szín, akkor az egész
képnek ez lesz a szíve, vagy fordítva, egy másik megoldás, hogy névtelenül
belesimul a képbe... Fogalmam sincs, mi lesz...
-
A közönség és a szakma mit igazol vissza? Most volt a kiállításod, én nem
olvastam a visszhangját, nem néztem meg a vendégkönyvet sem, hogy miket írtak
bele, viszont sok képet vettek most tőled, ami azért fontos, mert te ebből
élsz. Ezek kiadnak valami rendszert, hogy melyik képeidet szeretik a legjobban...
-
Ja, erre nem gondoltam. Egy képeladás nagyon bonyolult történet, belső
kiabálásokkal, vívódásokkal, jó helyre kerül-e a munkám stb., amíg eldöntöm,
megbékélek, majd lebonyolítom, netán örülök is... S mindez minden képnél újra
lejátszódik, mindig más körülmények között. Úgyhogy még nem jutott eszembe
megfigyelni, mely fajta képeimet szeretik. Nem is érdekes, egyébként.
Esterházy
Péter
1997.10.
...Váli képe: a hely, ahol most vagyunk. A nagy világon
e kívül. Nem az ő helye, hanem mindannyiunké. Az sikerül neki, ami XX. századi
művésznek ritkán: én-ből mi-t csinálni (szándékosan nem a teremteni szót
használom).
Egy olyan
házban élek, amelyben van Váli-kép. A kép kedvéért át kéne építeni a házat, egy
kicsit; és nem vet sem rám, sem a világra jó fényt, hogy ez csak mint tréfa
értelmezhető.
Másfelől: a kép
által lett olyan otthonom, hogy hiányoznék a kép belőle.
Nádas
Péter
1997.10.
A lehető
legegyszerűbb tableau d'intérieur,
azaz egy belső tér képe. Műteremé, léleké. Valamié, ami a nagy házon belül van,
ám kívül a testen. Alatta, felette, mellette, nem tudjuk, hol. Egy tekintet,
mely mindenütt ott van, az életen szépen átkísér...
Széttartó
vonalaival egy szobasarok ásít rám. A kép címén kívül semmi nem utal arra, hogy
ez műterem. A falon döglött kép, vak tükör. Nincsen sötét, bár sehonnan nem jön
fény, nem vethet árnyékokat. S épp ezért, a szobasaroknak ez a széttáruló
ásítása lesz a kép legtolakvóbb és legerotikusabb gesztusa: befogad, magára vesz.
Mi több, az átlósan elhelyezett ágyra von. Itt leszek kiterítve. A lepedő a
szürkék és a feketék felett világít. Lazán és lazúrosan egymásra vitt, fényes
rétegek között látom az ágyon a megmaradt múltamat. Szerelmes óráimat. De a
horizontálisok és vertikálisok, amelyek egykor mindent oly biztosan
összefogtak, száz év múltán már széttartanak.
KEDVES MIKLÓS!
száraz,
adatszerű önéletrajzot kértél.
tehát:
születtem 1942
diploma 1967
első kiállítás 1969
önálló
kiállítás 30
külföldi szereplés 23
olajkép eddig 1307
ebből:
megsemmisítettem 720
köztulajdonban 116
magántulajdonban 392
díj 21
kitüntetés 1
gyerek 2
-----------------------------------------------
összesen 8490
szerinted ez
elég?
és az
IGAZI
ÖNÉLETRAJZ
1951 májusában
föltett kérdésemre
1983
augusztusában megtaláltam a választ.
Most már már
mindegy, meddig élek.
De addig
szolgálatban vagyok.
1998.2.
Váli Dezső