dátum: 02.12.4. cím: Román cikk fájl: RO/ROMAN C.7120
Váli
Dezső
A
következő sorok korántsem elmélyült tanulmányok, alapos kutatások összegezései:
igényük csupán néhány olyan ötlet, gondolat rögzítése, amely Váli Dezső
festményeinek szemlélése, írásainak olvasása közben kívánkozott
megfogalmazásra. Mielőtt mondandóm lényegére térnék, előre bocsátom, hogy én
magam Váli Dezsőt kiváló festőnek tartom, Ő a magyar művészet egyik
legelismertebb mestere, munkái nem csupán személyiségének hűséges tanúi, hanem
stílusuk félreismerhetetlen lenyomatai a művész különleges, csakis rá jellemző létformának. Mindezt azért
tartottam szükségesnek megjegyezni, mert következő észrevételeim nem a mester
kétségbe- vonhatatlan művészi adottságait taglalják. Hangsúlyozni szeretném
továbbá, hogy a gyakran túlzó, radikálisnak tűnő véleményem tökéletesen
szubjektív, nem tart igényt semmiféle általánosításra, és csakis az általam
vallott világszemlélet (mondhatnám ideológia) szellemében fogant. Mindenek
előtt szeretném tisztázni, milyen világot tár elém Váli Dezső – ember és
művész?.
Váli Dezső univerzuma: maga VÁLI DEZSŐ!
Váli
rendkívül gondos, pedáns férfi, aki látszólag kerülni igyekszik a meglepőt, a
váratlant, mindazt, ami megzavarná nyugalmát, kipróbált, begyakorolt,
mondhatnám kimunkált életrendjét.(A művészetben oly gyakori s gyakran
nélkülözhetetlen lázadó szellemről, forradalmi indulatról, mely arra lenne
hivatott, hogy új, a kornak megfelelő atmoszférát teremtsen, - nem is szólok).
Írásában valahol hivatkozik szerzetes húgára, akinek szigorúan szabályozott
napirendje a napi ötszörös imával és rutinos teendőivel varázsolja irigylésre
méltóan tartalmassá életét. Ha Váli hétköznapjai nem is hasonlíthatók egy szerzetes életviteléhez,
művészetének számos jellegzetessége és napi gyakorlatai még sem idegenek
végtelenül puritán, már-már rideg fogadalmakkal szabályozott hétköznapjaitól. A
napjainkban általánosan elfogadott elvek szerint a modern művészet nem ismer
szabályokat, nem igazodik akadémiákhoz, nem igazodik elvekhez,
közmegegyezéshez. Egyetlen vezérelve: MINDENT SZABAD. A totális kifejezési
korlátlanság eredménye egy olyan köznyelv hiánya, amely lehetővé tenné az
uralkodó művészi anarchia mélyebb megértését, a mondanivaló olvasását. A modern művészet teoretikusai
gyakran állítják, hogy a művész csak műalkot,
esze ágába se jut valamit üzenni. Pedig ha arra szánja el magát, hogy
bemutatja munkáit, akaratlanul is párbeszédre szólítja fel a nézőt, elvárja a
szemlélő reakcióit, tehát valamiféle közlés-befogadás kényszer-helyzetet
teremt. Ám ha feltételezem, hogy a műalkotás két meghatározó sajátosság
eredménye, s összegeződik készítőjének teljes élettapasztalata, átszűrve,
keveredve lényével, karakterével, genetikus adottságaival, akkor joggal
állíthatjuk, hogy az ábra nem egyéb, mint kreátorának – s az éppen akkori lelkiállapotának koncentrált kifejezése.
A művész élete során kiszakít magának egy rész világismeretet, s talán nem
elbizakodott vagy elhamarkodott állítás, hogy minél elmélyültebb, átfogóbb az
így szerzett világismeret, annál jelentősebb és tartalmasabb részt képes
megformálni munkáiban, s átnyújtani a szemlélőnek.
Nem szándékozom végigjárni Váli teljes alkotó művészetének ösvényeit,
számomra a jelen írás tárgya,: milyen világba vezetnek Váli Dezső művei az
utóbbi évtizedekben? Felépült ez a különlegesen szerkesztett egyszemélyes
univerzum, eredeti, különc vonásaival, még akkor is, ha néha nem kerüli meg az
önkritikát. Idézem C.Naplójának néhány sorát: ”Nem sok kedvem van beépülni a
társadalomba… No, szép kis világot teremtettem magamnak: hónapok óta nem hív
senki. Persze, ez természetes is. Alapvetően nem érdekelnek az emberek, vagy
legalábbis sajnálom a munkából elveszett és rájuk fordított időt és energiát”.
Családjától „időt és nyugalmat” kér születésnapi ajándékul. Váli Dezső festői világát az utóbbi időben
műtermének két- vagy három fala határolja, némi túlzással azt is mondhatnánk:
befalazta magát saját műtermébe. Idézem néhány képének jellemző címét: Színes Műterem 199o). Műtermeim l-2-3.(1991). Műterem kék
szőnyeggel (1997), Régi műterem (2ooo),
és folytathatnám. „Kizártam magamból a világot”- nyilatkozta egyszer. Váli
kissé túlzó (hetyke?) bon mot-ját nem vehetjük egész komolyan, mert amint kilép
a magára zárt falak közül, nem kerülheti el a köznapok sodrását. Így szavai
inkább pszichológiai szándék kifejezésének foghatók fel. Művészetében a szándék
azonban már szó szerint értelmezhető. Váli Dezső művészetét, kifejezésének
világát bezárta műtermének sarkaiba. Két fal, egy ablak, néhány műtermi tárgy
tölti be képterét, ezek képezik művészi kifejezésének határait. Szűk, tudatosan
korlátok közé préselt világ, változatosságot csupán a tárgyak: szék, kerékre
szerelt festőasztal, festőállvány, asztal helyváltozásai, és színeinek
előadásmódja képezi. Egyedi, testre szabott univerzum, amelyből a kilátásnak
még az illúzióját is lezárja a szándékosan homályosított műterem ablak.
Váli Dezső rendkívül precíz, pedáns férfi, napi foglalatosságát
gondosan beosztja, idejét úgyszólván kronométerrel méri. Mennyit úszott,
futott, mennyi idő alatt. Váli élete is némiképp, húgának szerzetes
szokásrendjéhez hasonlítható, legfőképpen, ami az életvitel rigorózus
fegyelmezettségét illeti. Talán nem hiábavaló alaposabban megvizsgálni, mit
rejthet a szándékos, tudatosan vállalt szigorú – netán kényszerű – életforma,
amely a közfelfogás szerint oly kevéssé jellemző a művészek magatartására. Mert
ha megkíséreljük összevetni a művész munkáit (szándékosan nem alkalmazom az
elkoptatott, és egyedül az Alkotót
illető alkotás kifejezést) napjainak
gyakorlatával, meglepő ellentmondásokkal találkozhatunk.
Váli mester műterem képeit
sajátos, már-már misztikus homály teszi sejtelmessé. Amint már fentebb
jeleztük, a festmény terének berendezése csaknem változatlan, néha egy-egy
színes szőnyeg, takaró – no, és a színvariációk vagy a tárgyak elhelyezése
sugallja a jelentés, illetve hangulatváltozásokat. A figyelmes szemlélő számára
feltűnik azonban néhány makacsul ismétlődő vonás, - szüntelen ismétlődésük
igencsak elgondolkodtató. Feltűnő, hogy a festő soha nem ábrázolja – a különben
geometrikus konstrukciójú tárgyait - egyenes vonalakkal.(hasonló karaktervonás
felfedezhető Van Gogh valamennyi képén). A már emlegetett pedantériájával
ugyancsak nehezen egyeztethető, hogy a műterem ismétlődő tárgyai elveszítették
egyensúly érzékűket; enyhén erre-arra düledeznek. A festői homályban fürdő,
szilárd talajukat vesztett tárgyak – mint bármilyen ábra, ami egy jelentős,
elmélyült művész kezéből kikerült – súlyos jelentéseket hordoz. Különlegesen
fontos e formák megértése, ha olyan ember-művész
szülöttei, akinek egyik – s talán legfontosabb – vezérelve a REND! Joggal
elgondolkodhatunk azon a problémán, vajon mi lehet e pszichikai dualizmus
magyarázata? Vajon nem puszta spekuláció, oktalan feltevés, ha vakmerően arra
következtetünk, hogy a rend és az anarchia a fegyelmezett, túlcivilizált normák
összeütközése, permanens konfliktusa a mélyben, a tudat alatt szüntelenül ható,
munkálkodó tudat alatti ösztönvilágnak. Vajon nem az elfojtott indulat
találkozik Váli képein a magára önként kényszerített rigorózus szabályrenddel?
És az se véletlen, hogy képei- nevezhetném Reális
miszticizmusnak - talán ez az általam kitalált irányzatban találnák meg a
helyüket, anélkül, hogy az önkényes névadás bármilyen stiláris kényszerzubbonyt
implikálna. Meglehet: az is puszta képzelet, hogy a mester képeit éppen azért
burkolja – mellesleg gyönyörködtető – homályba, hogy fátyol fedje az öntudatlan
konfliktusokat? Mondanom se kell, hogy szubjektív fejtegetéseim nem jelentenek
értékítéletet, írásom Váli Dezső művészetének csupán egyik gyarló megközelítési
kísérlete. Végül azt is igencsak figyelemre méltónak tartom, hogy a művész
munkáiról hiányzik az élet, az eleven élet legcsekélyebb nyoma. Nem
találkozhatunk emberrel, állattal, növénnyel, nincs itt kilátás, horizont, ha
túlzásokra vetemednék, az élettelen, zárt tér egy absztrakt zárka nyomasztó
hangulatát idézi.
Néhány napja beszélgettem Váli
mesterrel, aki véleményemet kérte egyik kiállításáról. „Váli mester – kérdeztem
– ha jól emlékszem, műterem képeinek egyik oldalán van egy nagy műteremablak? –
Igen, valóban – felelte a festő – Kérem, nyissa ki egyszer azt az ablakot” Nem
tudom, megbántottam-e a művészt őszinte, de kissé sértő megjegyzésemmel.
Voltaképpen arra szerettem volna felhívni figyelmét, hogy létezik élet a
műterem falain túl. Méghozzá nem akármilyen! Földünk az emberiség történelmének
talán legnagyobb, legpusztítóbb válságát éli. A félelmetes technikai
forradalmakat tragédiák árnyékolják: a bőséget betegségek, járványok kísérik,
emberek, gyermekek milliói éheznek. A művész- a: művész nem élhet zárt falak,
sötétített ablakok mögött, anélkül, hogy résztvevő tekintettel szemlélje
korának riasztó jelenségeit. A festészet csakis akkor válhat igazi, őszinte,
jelentős művészetté, ha alaposan megismeri korát, és munkáiból nem hiányzik a
RÉSZVÉT. Váli Dezső festészete kétségtelen
technikai kvalitásai mellett a jövő számára könnyen sterillé válhat,
ha lezárt szemmel, zárt falak mögül szemléli saját – bizonyára szüntelenül
önmagába forduló világát.
Nem szívesen (és csak belső
használatra) jeleznék egy másik, kényelmetlen problémát. A művész számos
alkalommal nyilatkozta, többször leírta: nem érdeklik az emberek, véleményük
nem foglalkoztatja, „Kizárom magamból a világot” nyilatkozta. Személyiségének
és szándékainak azonban makacsul ellentmond az a példátlan buzgalom, amivel
munkásságának legcsekélyebb eredményeit megörökíti. Képeit nem csupán
katalogizálja, írásainak úgyszólván minden betűjét (bizonyára némi túlzással)
számon tartja, felteszi a világhálóra, azzal a céllal, hogy születésének
centenáriumán kiállítás-rendezőinek megkönnyítse dolgát. Ó hiúság, Váli a
neved!
Román József