95.2.14. 21.10. C.4439
Stúdió '95 /TV1.
/helyszín: Eve Art Galéria. A beszélgetés közben
festményeket és műtermem saját régi
fotóit is mutatják./
előzetesként kiemelve:
V:..Hogyha
fontos információra van szükségem, sürgősen, akkor nem a rádiót kapcsolom be,
hanem a lemezjátszómat...
Érdi
Sándor:...a színész játszik, a festő fest, és ez valószínűleg így is van rendjén. Váli Dezső
tucatnyi képe a Király utcai Eve Art galériában látható. E télvégi alkonyon
ebben a minigalériában találkoztunk, hogy eltűnődjünk: mi dolga a művésznek
ebben a kusza, érthetetlen és tán megértésre és megismerésre nem is nagyon
érdemes világban. A képeken ismét a műterem. Csupaszon, kopáran, gyönyörűen.
Mesélj egy kicsit ezekről a képekről,
kérlek!
Váli:
A műtermem. Nyolcadik éve csinálom. Már mindenki nagyon
unja. Nem tudok én erről semmi okosat mondani. Még mindig itt vagyok. Még
mindig ezt festem.
É:
Azt szokták mondani, hogy az ember sejtjei hét évenként kicserélődnek.
Gyakorlatilag, amikor elkezdted, -nyolc éve volt- és ma már egyetlen sejted sem
ugyanaz, csak ez a téma. Mi köt hozzá?
V:
Nem tudom. Találtam egy szerkezetet, egy látványt, egy pár színt, és még mindig
érdekel.
É:
Ezeket a képeket festhette volna
valaki, akit mondjuk börtönbe zártak. Vagy legalábbis valami fajta furcsa
cellába. Méghozzá egy kopár, egy üres cellába, amiben csak a legszükségesebb
bútorok vannak.
V:
Mondják. Annyian mondják, hogy még lehet, hogy valami
igazság is van benne. Ebből én annyit tudok , -és ez nagyon kevés- hogy például
a puritán, a szerzetesei élethez mindig rendkívül vonzódtam, úgy mint egy
kisgyerek a puskához, mondjuk, és ez a hajlamom akár kivetül. Én ezt próbálom a
hétköznapjaimban is megvalósítani, és aztán úgy kiüresítem magam, hogy magam
sem tűröm, és átcsapok az ellenkezőjébe. Hát evvel küzködöm. Inkább ebből talán
annyi igaz, hogy a kevés, a kevéssel
megvalósítás, az mindig érdekelt. Szóval a sokkal, a többel alig tudok valamit
kezdeni. De egy barát, egy tekintet, egy könyv egy nyárra, ezt értem.
É:
Mondd, van ebben valami az agnoszticizmusból? A világ kuszasága,
átláthatatlansága, átfoghatatlansága az ami riaszt, vagy ami erre a furcsa
bezárkózásra késztet?
V:
Nem, én azt hiszem, hogy Isten által
rendezett a világ és ezt elfogadom.
De kétségkívül, én nagyon kevés
információt tudok befogadni. Nagyon kevéssel tudok szembesülni, és óvom magam a
túlzott mennyiségű élménytől. Nem tud a feleségem velem moziba menni, mert nem
bírom el az élményt. Kijövök félidő után, túl sok mindent láttam, az nekem elég
egy hétre, borzasztó. Úgyhogy sose tudom meg, hogy megölték-e vagy nem.
É:
Az nem is biztos, hogy baj. Az
érdekelne, hogy végül is itt köröttünk alapvetően megváltozott a világ ez alatt
a -mondjuk- nyolc év alatt...
V:...én
erről nem tudok...
É: ... mióta ezt a sorozatot fested...Nem? Hát
itt sokféle érdekes politikai esemény történt. Elmúlt egy társadalmi rendszer.
Aztán jött egy másik, választások voltak...
V:
...festéket lehet kapni...
É:
Csak ez érdekel?
V:
Majdnem.
É:
Lehet így igazán élni? Vagy csak így lehet igazán élni?
V:
Hogy tisztességtelen-e ez, ezt kérdezed.
É:
Nem. Csak lehetséges-e? Én például valószínűleg furán érezném magam, ha nem
lennék azonnal informálva a világ
összes -hát lehet, hogy nem is olyan- fontos dolgáról, csak én gondolom róluk,
hogy fontos...
V:
Nézd, én egyszer pimaszul azt mondtam, hogy ha fontos információra van szükségem, sürgősen, akkor nem a rádiót
kapcsolom be, hanem a lemezjátszómat. És én ezt körülbelül így is élem. Nem
vagyok erre büszke. Az is egy része az életnek, és örüljön, aki annak örül.
Rembrandt jobb festő mint én, de én vele vitázom, nekem ő az aktuális probléma.
Vagy most az Arany János bácsi, aki papírgalacsinokat fricskált a Tudományos
Akadémián, mert unta a beszédeket, és a Jókaival fricskáztak egymásnak
papírgalacsinokat. Ő bökverseket, Jókai pedig karikatúrákat pöckölt vissza.
Nagyszerű.
É:
Az ember persze némi felületességgel azt gondolná, hogyha az embert nem zárják
be egy ilyen szűk térbe, hanem önként
vállalja ezt a szűk teret, akkor e mögött azért működik valami fajta megvetése
mindannak, ami kívül marad eszen a szűk téren. Igaz ez?
V:
Ez sokáig igaz volt. Most már eljutottam oda, hogy tudom, hogy vízmester vagy a kabinos ugyanolyan fontos
ember mint én, -bocsánat.
É:
Ismét a Lukácsból való példa...és mondd, történetesen ha nyolc után hazamész,
és nem haza mennél, és találkoznál mondjuk villamoskalauzzal, bolti
eladóval...nem érdekel, hogy róluk is megbizonyosodj, hogy ugyanolyan fontos
emberek, érdekes emberek, mint... a kabinos..?!
V:
Nem, nem. Én este fél tizenegyig dolgozom. Az nem pontosan
és nem csak azt jelenti, hogy festek, de a munkámmal vagyok elfoglalva...
tökéletesen elfoglal.
É:
Mondd, azért megakadt-e a műtermeden kívül valami máson is a
szemed? Szóval mondjuk ha egyszer már nem a műtermedet festenéd?!
V:
Már nagyon szeretném nem a műtermemet festeni, és egyenlőre a kisfiam ötleténél
tartunk, aki azt mondta: "Apu, hogyha annyira mondják már, hogy hagyd
abba a műterem festését, hát akkor
ezentúl fessed az én szobámat!" Ezen még nem látok túl. Ha találnék új
témát, el fogom kezdeni, mert félek, hogy romlanak a képeim. Tehát ismétlem
magam, unalmasak, gyengék...évek óta félek ettől. Hál' Istennek még nem
annyira, mérhetően gyengék, hogy feltétlen és robbanásszerűen abba kellene
hagyni. Vagy legalábbis én így látom.
É:
Én nem akarlak rábeszélni, hogy hagyd abba.../nevet/
V:
Sokan beszélnek rá, és lehet, hogy igazuk van..
É:Pusztán
azt firtatom, hogy valami motoszkál ott... és mondd, voltál már a kisfiad
szobájában, úgy igazán körülnézni?
V:
Hogy voltam-e a... kérdés jó.
Kevesebbet pingpongozom vele, mint szeretné, pedig ott van a pingpong asztal. A
kérdés jó. Igen. Lelkiismeretfurdalás: van,
a világgal szemben. Ezt húsz éves koromban már tudtam, és akkor ezt úgy
fogalmaztam nagyon pimaszul, hogy a beteg nagymamámat látogassam-e meg, amikor
evvel jót teszek neki, vagy fessek-e, amikor a világgal teszek jót?! Persze válasz nincsen. Természetesen alkalmanként kell kitalálni.
É:
És te mit
választottál?
V:
Hun ezt, hun azt, hála Istennek. Hun ezt, hun azt, igen. De tudtam, hogy van választás. Azt hiszem
elég kevés az ember játéktere, a tehetsége és a tehetségtelenségei annyira
meghatározzák. Azért a kevés válaszért vagyunk felelősek.