95.3.4. C.4458
TV.2 19.45-
Picasso-K - a sorozat címe
Kováts Albert
beszélget velem
Közben Eve-Art
Galéria-beli felvételek, totál, ottani képeim, képrészletek, az ottani
beszélgetésünkből felvételrészletek. Majd felvételek a műtermemben, tárgy- és
képrészletek, gőzőlgő teát töltök, Miki is látszik egy-egy pillanatra,
műterem-atmoszféra, ezek a legjobb felvételek.
K: Dezső, te most
műterembelsőket festesz. Előzőleg sírköveket festettél. Korábban volt egy
absztrakt korszakod is. Miért van szükséged arra most, hogy műterembelsőket
fessél?
V: Nézd, rátaláltam
erre a témára. A kérdés lényege, és azt hiszem, nagyon udvarias formában te is
ezt kérdezed, hogy miért festem még mindig ezt...
K: Nem, nem ezt
akartam tudni, hanem hogy miért van szükséged ábrázolásra a képcsináláshoz.
Holott korábban...
V: Értem. Ez egy igazi
titok, és nem tudom. Azt tudom, hogy amikor körülbelül 10-12 éve a nonfiguratív
képeimet abbahagytam, előtte valamifajta furcsa fáradtságot éreztem. Nem én
voltam fáradt, hanem a képeim. És onnét a tematikusba léptem ki, a temetőkhöz,
ami természetesen egy önáltatás. Hiszen a képek ugyanúgy absztrakt rend szerint
formálódnak, a formák, a ritmusok, a szimmetriák, a sűrűsödések. De talán nekem
valamifajta kapaszkodóra volt szükségem. Fogalmam sincs.
K: Ez tehát egy
támasz...
V: ...segítség..
...segítség,
amibe festői ösztönöket be lehet
akasztani.
V: Nagyon pontosan
mondod. És ahogy Bernáth Aurél mondta, hogy mi festők tudjuk, hogy a téma egy
másodlagos, olcsó ürügy, a képfestés munkához. Tudjuk, hogy nem a virágról van
lényegében szó, a vázában. Erre mindig azt szoktam mondani, hogy akkor miért
nem tesszük oda eredetiben, akkor még
illata is van, háromdimenziós, meg lehet fogni, netán harmatos is. Hát persze,
csak ürügy.
K: Ezek szerint nincs
éles választóvonal a nonfiguratív és az ábrázoló képek között?
V: Ez egy nagyon nehéz
kérdés. És miután nagyon kényes volt ez az átlépés felnőttkorom delén, ezen
sokat gondolkodtam. Nincs igazi végeredmény. Nem látom világosan. Azt hiszem,
hogy egy gyengébb tematikus kép jobban elcsúszik.
Ezt az egyet meg tudtam fogalmazni. Egy mankó. És egy picivel könnyebb,
talán.
K: Te most az alkotó
szempontjából fogalmaztad meg, de egyúttal talán a néző szempontjából is, mert
a nézőnek is könnyebb...
V:...inkább. Inkább
neki könnyebb, nekem nem. Nekem csak annyiban, hogy mikor elkezdek egy képet,
akkor nem a teljes világ van körülöttem
360 fokban, hanem egy szegmense, mert körülbelül tudom, mit fogok elkezdeni.
Egy nonfiguratív képnél egy formát, egy színt megváltoztatok, a kép tökéletesen
másról szól. Bár itt is. Mégis, egy territóriumon belül vagyok, ahol nagy
szakadékok talán nincsenek. Ennyi.
K: Akkor még egyszer
megkérdezem, kicsit másképpen, hogy van-e elvi különbség a...
V: Nincs. Elvi
természetesen nincsen. Szoktam mondani, diákoknak is, hogy fordítsák fejjel
lefelé a képet, nemcsak a magukét, hanem Chardint, vagy Gaugint is, ha jó
a kép, úgy is jó, úgy is hibátlan. Ennyi a téma. Előfordult, hogy a
Műcsarnokban beszélgettem egy barátommal egy nagyon jó kép előtt, és húsz perc
után azt mondja, ott az a figura a dombon...addig nem vettem észre, hogy
figurális. Annyira nem érdekel. Dehát ez egy fontos lépcső, sokaknak. Ne
becsüljük le. Van aki innét tud elindulni. Persze, mindig az a félő, hogy
félreinformál. Tudjuk. A Van Gogh virágai másról beszélnek, mint az öreg
Munkácsy párizsi virágai, és ráadásul az öreg Munkácsyéi éppen olyan jók.
Gyönyörűek. Csak más.
K: A kép festésének
megkezdésekor milyen szerepet játszik a látvány, a motívum nálad? Ez egy benned
rejtező motívum, vagy szükséged van rá, hogy lásd is?
V: Nem, nem látom.
Furcsamód én nonfiguratív képeimnél is sokszor indultam fotóimból. Zsidó temetőimnél
is, sokszor. És most, nyolc éve, amikor elkezdtem ezt a műterem témát,
véletlenül, vagy nem véletlenül, szintén egy fotóból indultam. Az orrom előtt
volt a műtermem, nem azt rajzoltam le, hanem egy, a műtermemről készített
fényképemet. De elég világosan
megfogható helyzet, amikor az ember ellebeg a témától. Legutóbb voltak nálam
érdeklődők, és keresték azt a fehér sámlit, amit annyiszor megfestettem,
szabadkozva, zavartan mondtam, hogy nincs olyan. Használok motívumokat a
műtermemből persze. Hiszen például a műteremablakom kiosztása olyan szép, hogy
annál jobbat nem tudnék kitalálni, és miután szoktam használni ezt a motívumot,
átveszem. Dehát körülbelül ennyi. És a térérzet, atmoszféra, amit esetleg le
lehet fényképezni, de az már magánügy.. A térérzet bennem, ami inkább egy nagy
üres térnek a képzete, mint a valósága. A valóságban ott tárgyak vannak. A
kereteimet ott készítem. Ilyenkor az egy zsúfolt tér, asztalosműhely. Fotózok,
akkor az egy komplett fotólabor. Ott
élek.