04.8. IROD./N/VOJNICH02 C.7753
Radnóti
Sándor:
Közelnézet,
távolnézet
Vojnich
Erzsébet festészetéről
Elhangzott
a Milleneumi Parkban a kiáll. bezárása napján, 2004. augusztus 24.,
megjelent
az Élet és Irodalomban 2004.aug. 26.
Régóta tudható, hogy Vojnich Erzsébet
súlyos festészetet művel. Most annak akarok röviden utánajárni, hogy mit is
jelent ez a jelző: súlyos.
Vojnich húsz éve helyeket fest. Ember alkotta
helyeket, melyekben nincs helye embereknek. Térarchitektúrák volnának? Nem.
Színhelyek, a tett lidérces színhelyei? Nem. Tragikus látomások egy ember nélküli
világról? Nem. Az előbbi kérdést zsurnaliszta módon átfogalmazva a neutronbomba
víziója? Nem. A szorongás, a hontalanság kísérteties szimbolikája? Nem.
Rejtélyek tehát. Holott nincs bennük semmi
rejtélyeskedés. A címek általában leírók: raktár, magtár, rakpart, kikötő,
mosdó, fürdő, csarnok, öntőcsarnok, tornaterem, garázs, alumíniumkohó, szoba
vasgerendákkal, szoba falikúttal, hotelszoba, váróterem, szénhányó, dokk,
szürke vaskapu, kőfal. Az ipari civilizáció kiérdemesült emlékművei, amilyenek
az újrahasznosítás előtt a Millenáris elhagyatott gyárépületei is voltak. S
ezek hasonulnak régebbi idők építményeihez, vagy ezekhez hasonulnak amazok:
újmassai piramis, komáromi erőd, senegali rabszolgaház, kínai Nagy Fal. Közös
tulajdonságuk, hogy a festő felfogásában mind használaton kívüliek.
Elveszítették alkalmasságukat, elveszítették eszközszerűségüket, s Heidegerrel
szólva éppen azért, mert nem dolgok, illetve dolgok képei immár, válnak
műalkotássá.
Máshonnan közelítve azt is mondhatnánk, hogy Vojnich
Erzsébet is megalkotta – ha távolról sem ironikus módon - a maga termelési
regényét. Egy-két nemzedékkel korábban ezekben a csarnokokban munkát végeztek
és ezt – kényszerből, lelkesedésből – festők ábrázolták. A csarnokok kiürültek,
csak a súlyos, nehéz, lefele húzó tereptárgyak maradtak. Az ábrázolási feladat,
más néven a referencia is kiürült, ha csak nem nevezzük ábrázolásnak a csönd
megfestését.
Ezért aztán én arra voksolok, hogy a Vojnich-képek
rejtélyének legjobb megközelítése – csak megközelítése, megfejteni ugyanis
pusztán rejtvényt lehet – az volna, hogy ő a csönd tereinek a festője. A csönd
festészetének van egy rejtett hagyománya: Vermeer, Caspar David Friedrich,
Bonnard, Morandi, hogy ötletszerűen említsek néhány csendes festőt. S persze a
mai magyar piktúrában is csöndfestőknek lehetne nevezni azokat, akikkel hosszú
ideje kényszeresen, de persze elkerülhetetlenül együtt szokták emlegetni
Vojnichot: Váli Dezsőt, Szüts Miklóst. Összefűzi őket az ember nélküli hely
fölidézése, a zaj kiszűrése. De jól tudjuk, milyen sokféle csend van. S vannak
festői műfajok, amelyek gyakran összefüggnek a csenddel. Mindenki másfele
tapogatózik. Váli mester műtermei a csendélethez közelítenek. Szüts mester
direkt csendéletei és csendéletszerű szobabelsői után lakótelepeket, utakat
festett – mottójuk lehetne a József Attila-sor: „e táj oly elhagyott” –, s
ezekkel a városi tájképhez közelített. Vojnich mester munkái pedig – ha volna
ilyen műfaj – valamifajta archeológiai festészethez tartoznak. Váli képei
időtlenek, Szüts megállította az időt. Vojnich képeinek elhagyatottságát az idő
hozta létre. Ember alkotta, „ma már” használhatatlan építészeti tárgyai
leletek. Bevonja festészetébe az idő dimenzióját. Ezáltal aggat mázsás súlyokat
munkáira.
Ebből aztán sok minden következik, amit
nem lehet most számba venni. Mondjuk architektúráinak oly jellegzetes, majdnem
megingó statikája. Egyről azonban hadd beszéljek még, mert a Millenáris C.
épületének a Guggenheimet idéző csigavonalú kiállítási tere kivált alkalmas
arra, hogy észleljük. Olyan minőséget tapasztalunk, amelyet a legjobb
reprodukció sem tud visszaadni. Itt elsétálunk a képek előtt, majd a csigavonal
fordulóján visszatekintünk az átellenben lévőkre. Látjuk Vojnich műveit
közelnézetben és távolnézetben. És a két nézet különböző. A közelnézet a csönd
drámája, a patetikus és izgatott ecsetvonás, amelyre még a szokatlanul nagy,
ferde és homorú szignó is rímel. Itt valóban az idő árján hullámzik a kép,
amelyben még a létrehozás idejét is érzékeljük. A távolnézet a csönd nyugalma.
A néző térbeli mozgása az időbeli szimbólumává válik: ami közelről aggasztó,
távolról harmonikus.