Csoóri Sándor márciusi levele
2007. május 5.
Akárhova lépünk, kő csikorog a lábunk alatt. Akárhova
nézünk, korhadozik az ég fölöttünk, mint az üresen maradt istállók mennyezete.
Meg szeretnénk határozni a helyzetünket, szélben és napsütésben, de nem tudjuk,
mert a nyelv elmenekül előlünk. Úgy vagyunk foglyok és tehetetlenek ebben a
szerencsétlen, kis hazában, ahogy természetesek szeretnénk lenni benne. Őrület!
- mondhatnánk halálos lelki nyugalommal magunknak is, de zavarodottan már
önmagunkkal sem tudnánk szóba állni.
Ezt szokták egy országban
válságnak vagy csődnek nevezni. Csődnek - lábunk fejétől a koponyánk
magaslatáig. A kórházi ágyak ilyenkor szoktak parancsszóra útra kelni, menni
egyik városból a másikba, a hegyek tetejéről kiszellőztethetetlen házak
sűrűjébe, és fejetlen rohangálásukat befejezni a roncstelepen. Az iskolák, a kis
posták, a vidéki vasútállomások ajtaját ilyenkor szögezik be kalapácsos
lidércek, hogy a peremlakók minél előbb megtudják: semmi szükség sincs rájuk. És
egy Gyurcsány Ferenc nevezetű miniszterelnöknek is ilyenkor támad kedve hanyagul
rákönyökölni a Művészetek Palotájában magányosan ácsorgó, mikrofonos asztalra,
és kioktatni a magyarságot arról, hogy mi is történt 1848. március 15-én.
Tudomásunk szerint a Márciusi Ifjak nem a bécsi parlament és nem a pozsonyi
országgyűlés magasztos termeiben töröltették el a cenzúrát, amely forradalmi
tett volt, hanem az utcán. És Petőfi sem a Felsőházban szavalta el, napirendi
pont előtti felszólalásaként a Nemzeti dalt. Meg a Tizenkét Pontot sem a
képviselők terjesztették elő az uralkodónak. Nem, nem - sem az uniót Erdéllyel!
A miniszterelnök szerint még az is elképzelhető, hogy Március Tizenötödike csak
a mi beteges képzeletünk volt!
Barátaim! Történészek, írók, tudósok, tanárok, filmesek, filozófusok, egyházi
emberek, feltalálók, Bartók és Kodály tanítványai - hova jutottunk? Valaha
voltunk valakik, és most csak bámuljuk az eseményeket, mint egy nevetséges
panoptikum élethű másolatai. Tizenhét év óta jámboran dödögünk és lázadozunk,
ahelyett, hogy bevallanánk: elárultuk az értelmet, de helyette nem fedeztünk fel
magunkban semmiféle dacos és barbár boldogságot, amellyel segíthettünk volna
népünknek. Sőt, mostanra az is kiderült, hogy elfogadtuk a diktatúrában
gyökerező demokrácia minden züllöttségét és képmutatását. Sorsfordító könyvekben
kellett volna már megírnunk, hogy a demokrácia épp úgy szabadított föl minket,
mint a szovjet hadsereg, s ugyanúgy fosztott ki és gyalázott meg mindnyájunkat.
1956 tizenkét napját kivéve, a kétségbeesés lett a mi hagyományunk!
Ma bárhol járunk az országban, mindenki panaszkodik, hogy a Politika
holtversenyében kell leélnünk az életünket. Az eldöntetlenség sorvasztó
léthelyzetében. A döntetlen jelző helyett használjuk inkább a rosszul, sőt a
bűnösen döntő helyzetek fogalomkörét. A rendszerváltás pillanatában azt hittük,
hogy a szabadság megigazulása és megváltása jön el. De nem az jött el!
Az első szabad választáson a vérbírók éppen úgy szavazhattak, mint az agyonlőtt
vagy a fölakasztott vértanúk hozzátartozói. Akik 1956. október 25-én, az
Országház téren tömeggyilkosságot rendeztek, szabadon járulhattak az urnákhoz.
Elmaradt a törvényes, bírósági leszámolás azokkal szemben is, akik zsarolással
lelkeket pusztítottak el, s akiknek vér tapadt a kezükhöz. Az ő bőrük
megmentésével elvettük megtévedt százezrek megtérésének lehetőségét, s ott
hagytuk őket meghasonlásukban: és így növelték, s növelik a tegnapi bűnösök
szavazótáborát. A diktatúra minden szennye és szörnyűsége így ömlött át
zavartalanul a demokráciába, különösképpen felerősödve az utóbbi öt esztendőben.
Mindenféle válság és tudathasadás ennek a következménye.
A magyar értelmiségiek nagyobbik része ugyanis pontosan tudja, hogy ez az
eredendő bűn, ez a válság mára elérte az élet minden területét. Ott csikorog az
ország gazdasági teljesítményében, az államháztartás hiányában, az
államigazgatás és a közösségi szolgáltatások állapotában, a romló nemzetközi
kapcsolatokban, a közösségi és az egyéni züllésekben, a kormány által
gerjesztett és megtűrt korrupcióban, az idegrendszert sújtó betegségek egyre
növekvő számában.
A hatalmat gyakorló kormány már nem is nagyon rejtegeti azt a szándékát, hogy a
magyar lakosság becsapásával elért választási győzelmét legönzőbb módon saját
anyagi gyarapodására használja föl. Eközben parlamenti többségét kérkedve és
kéjjel mozgósítja kiszolgáltatott népe ellen. Az egészségügy, a kórházak barbár
szétdúlása a ma emberét az 1919-es proletárdiktatúra gaztetteire emlékezteti. Ha
a terror áldozatainak számát összevetjük a mai cinikus, üzleties intézkedések
áldozatainak előre látható számával, akkor a proletárdiktatúra szelídebb
korszaknak tűnik a mai dúlásokhoz képest. Ennek a pusztításnak a mértékét
nemcsak az egészségügy szétverése adja, hanem a mai kormány minden intézkedése,
amelynek nyomán romlik a nemzet többségének életminősége. A felemelkedés helyett
milliók kerülnek a lecsúszás pályájára, és sok ezren pedig inkább az
önpusztítást választják.
Mit tudunk hazánk megmentésére kiverítékezni magunkból? Csak olyasmit, ami
nekünk van. Bátorságot, konok hajthatatlanságot, félresöpörhetetlen érveket.
Ehhez azonban kellene egy, a prágai chartásokra emlékeztető értelmiségi csapat,
amely Németh László gondolatát követi szigorúan: A szellem embere az, akiben ott
feszeng a szellemiség örök ösztöne: A szellem: rendező nyugtalanság, amely nem
tud beletörődni az elszórt tények halmazába, mindig az összefüggéseket keresi.
Ma Magyarországon a legnyilvánvalóbb igazság az, hogy aki értelmiségi és nem
vakítja el a félelem, önző érdek vagy valamiféle téveszme, az magában leszámol
ezzel a kormánnyal. Úgy is mondhatnánk, hogy aki értelmiséginek tartja magát,
nem azonosulhat ezzel a kormánnyal, hanem megtesz mindent annak érdekében, hogy
azok a megtévesztett jóhiszeműek, akik még e kormányban hisznek, hasonló
következtetésre juthassanak, hisz valójában az ő kezükben van a döntés. Ehhez
pedig közgazdászok, tudósok, írók, filmesek, filozófusok, jogászok, tanárok,
szociográfusok, tisztességes pénzemberek szükségesek, valamint hitben és
képzeletben nagyra nőtt emberek. Ne feledjük: 1848. Március Tizenötödike azért
lehetett máig is legnagyobb erőt sugárzó ünnepünk, mert történelmünkben ez volt
az első - de úgy is mondhatnám, hogy az egyetlen - olyan esemény, az egyedüli
csoda, amelyben népünk elsősorban a szellem embereire hallgatott.
A létrehozandó autonóm személyiségekből álló testületnek úgy kellene majd
működnie, mint egy - jelképesen szólva - szellemi és morális felsőháznak,
amelyben rangot az erkölcs, az értelem, a rokonszenv, a nemzeti érdekek egységes
védelme ad.
Természetes, hogy a tagjai között éppúgy helyük van a környező országokban s a
világ bármely táján élő magyaroknak, mint az itthoniaknak. A természetvédők
mintájára legyenek a politikai élet védelmezői; amikor pedig ez kezelhetetlenné
válik számukra, akkor magát a politikai életet kell megreformálniuk.
Jelmondatunk szerény, de irányt mutató: Egy nemzet boldogsága inkább függ az
emberek jellemétől, mint a kormányzás formájától.
Csoóri Sándor