3
(a
cikk eleje nem rám vonatkozik)
/Kecskeméti Képtár/3
A két világháború közötti időszak
első felében indult útjára az a fiatal grafikus nemzedék, akik Képzőművészeti
Főiskolán többnyire Olgyai Viktor osztályáról kerültek ki. Olgyainak jelentős
szerepe volt a klasszikus mélynyomó technikák, a rézkarc, és a rézmetszet
népszerűsítésében. Az első időszak Rembrandt és a reneszánsz mesterek hatását
tükrözi, majd feltételezhetően Szőnyi István és Aba-Novák Vilmos közvetítésével
a Római Iskola szellemisége is felfedezhető, a bibliai témák gyakori
megjelenésében. Jellemző az erőteljes figuratív ábrázolás, a felfokozott
fény-árnyékhatás és a klasszicizáló szándék.
Patkó Károly, aki szintén járt
Rómában, finom vonalvezetésű, tömbszerűen lekerekített formákra építette, misztikus
fénnyel átjárt életképeit. Tarjáni Simokovics Jenő grafikusabb, keményebb
vonalvezetésű, nagy formátumú, erőteljesen modellált aktokkal jeleskedett.
Lapjain gyakran ábrázolt, szimbolikus-allegorikus megfogalmazású bibliai
jeleneteket. A sokszorosító grafika e korszakának kétségtelenül legjelentősebb
mestere a festőként is kiemelkedő, Szőnyi István, aki a rézkarc terén is
iskolateremtőnek tekinthető. Szőnyi nem volt Olgyai tanítvány, sajátos, és
hihetetlenül érzékeny árnyalatokat megjelenítő rézkarc technikáját saját
kísérletei alapján dolgozta ki. Puha, fénnyel teli lapjai, a látványtól a
látomás felé emelik a nézőt, ahol feloldódnak a konkrét formák, a tárgyiasság
helyett a jelenség élménye kerít hatalmába. Aba-Novák Vilmos festőként és
grafikusként egyaránt a korszak egyik legegyénibb alkotója. Picassó az 1937-es
párizsi világkiállításon meglepetten kiáltotta: „Ki ez a barbár zseni ?”
Mesteri rajztudás, vérbő, gazdag kolorit, harsány, dekoratív színvilág,
monumentális formaképzés és groteszk emberábrázolás jellemzi munkáit. Rézkarcai
is igazi remekművek. A magyar rézkarc jelentős mesterei közé tartozik, Varga
Nándor Lajos is, aki Olgyait követte a Képzőművészeti Főiskola Grafikai
Osztályának élén, 1931-ben. Nagyvonalú, rajztudás, érzékeny lüktetésű
vonalvezetés és erőteljes drámai hangvétel jellemzik mozgalmas, szép ritmusú
lapjait.
A Kecskeméti Képtár fontos
küldetést teljesített a magyar grafika e nagyjelentőségű, korszakának
felelevenítésével.
B.K.
4Elbitangolt, fagyos szelektől szabdalt, márciusi
délután jóleső érzés behúzódni Váli Dezső képei közé. A hatvan éves festő jubileumi
kiállítás-sorozatának utolsó állomása a Kecskeméti Képtárban látható tárlat. A
hátsó terem korai absztrakt képei még felidézik Szentendre és
Bálint Endre szellemét idézik,
de a szándék nyilvánvalóan más. A mélytüzű barnákat, vöröseket, játékos, dekoratív
formákat, mintkemény kézzel tartott
gyeplő, regulázza a
szigorú kompozíciós rend. Később változik a kép, csendesedik a színek és formák
lüktetése, megjelennek a zsidó temetők, dülöngélő síkjaikkal, titokzatos
mélységű tereikkel,és alig érzékelhető
vegetációval. Súlyosan, sötéten, és halk szavúan, zsoltáros, bibliai időket
idéznek, majd elszabadul a műterem sorozat. Váli Dezső tizenöt éve saját
műtermének belső terét festi, többnyire ugyanazokkal a bútornak alig nevezhető
tárgyakkal: egy dikóra emlékeztető fémvázas ágy, asztal, szék, festőállvány,
néhány kép a falon /vagy
falhoz támasztva /, néha egy paraván, a padló, fal, fémrácsos nagy
ablak, pohár. Ez minden, szépen beosztva képenként. Dög unalmas is
lehetne, de nem az. A festő ezt a cellaszerű teret különböző irányokból
szemléli, és néha a plafonig emelkedik. A műteremképek csendes meditatív,
szakrális terek, ahol a színek és formák lappangó derengésében a szemlélő
tekintet, csak lassan hívja elő, a tompán sugárzó
fényt. A tárgyak már nem is tárgyak, hanem színek, formák és ritmusok. A síkok
megdőlnek, a formák kibillennek, és ezek az apró elmozdulások keltik életre a
képet. A formák színné válnak, néha lebegnek, majd árnyékká válva visszahuhullnak, és működni
kezd egy folyton változó misztikus tér. Mindig ugyanaz és mindig más, mint maga
az élet.
Kecskemét,
Műkertváros 2, Alkotóház, I. emelet 5.
Több mint húsz
éve minden évben március 1-én 11 órától a hónap végéig Váli Dezső műterme.
Amikor kecskeméti éveiről kérdezem, nem túl bőbeszédű, Kondor Bélát említi, és
hogy az első évben a felső emelet kicsi és sötét műtermében dolgozott, egy akkor a három és fél méteres keresztút képén. képen. Nem anekdotázik,
inkább munkamódszeréről beszél.
A legnehezebb nekem egy képet elindítani. Ezért
alakult ki úgy az éves munkarendem, hogy itt, az alkotóházban igyekszem minél több képet elkezdeniútjára indítani, és ezeket aztán az év során otthon
fejezem be. Budapesten szinte nem is kezdek el újat. Ez a ritmus nagyon bevált, és volt olyan
március, hogy Kecskemétről negyven
félkész képet vittem haza.kezdtem el,
Kecskeméten.
Érettségi körül még kutyául nem tudtam, miért élek. Egy baráti tanácsra aztán éÉpítésznek felvételiztemindultam, végül az Iparművészeti
Főiskolán diplomáztam, depedig ekkor már csak a
festés érdekelt. Nagy
szerencsémnek tartom, hogyPersze nem baj, hogy a gótika áhítata
mellett a gótika statikáját is megtanították nekünk.ultam. Diploma után hét
évet adtam magamnak, hogy festőként önálló pályára álljak. Ez aztán bő két év alatt sikerült.meg is történt. Feljártam Bálint
Endre műtermébe, és őŐ nyitotta első kiállításomat is, 1970-ben. EAz első, érett önálló képem az 1969-es Angyali üdvözlet volt, a tanulóévek után.és ezidőtájt
készültek Aztánaz első absztrakt képek is. Fotóztam a padlómon fölgyűlt tépett ujságpapír-szétszórt szemetet kezdtem fotózni, festménytéma lett
az isés ezekből indult a nonfiguratív sorozat. Összesen Ez közel tizenöt absztrakt év. es periódus volt.
Az absztrakt
képeket gyakran kis táblákból raktad össze.
Praktikus oka volt. Ennek volt egy
praktikus indítéka. 1975-ben, Németországban dolgoztam másfél hónapot egy művésztelepen dolgoztam, ésott csak kicsicsupa kisméretű lemezeket
kaptunk. Korábban pedig, még 1971-ben így
tudtam megoldani azt a bizonyos keresztút kompozíciót, ami ugyan egy kép, de a
stációk ilyenformán mégis elkülönülnek.
Így született a gondolat, hogy kis táblákból rakjak
össze egy nagyobb keresztút kompozíciót, ami ugyan egy kép, de a stációk a
kompozíción belül mégis elkülöníthetők.
A XX. századi
művészetben gyakori jelenség, hogy egy természetelvű festő eljut az
absztrakcióig, de fordítva nem sok példát tudok. A te képeid viszont az absztrakt nonfiguratív korszak után
mégis elkezdtek bizonyos mértékbenvisszatárgyiasodni.
19834 körül bajba jutottam, az absztrakttal, kezdtek fenemód kiüresedni a képek.
Tanácstalan voltam, hogy mihez kezdjek. AVégül a fotóim segítettek. Egy időbenz segített, hogy
egyszer három évig alkalmi szocio fotózásból élteméltem, és, ennek melléktermékekéntinnét volt több mint kétezer felvételemotóm régi zsidó temetőkről. Ezek
nyolc évig egya polcon feküdtekporosodtak, de ekkor a kezembe
vettemkerültek, és elindult a
temetősorozat. Rögtön kiderültéreztem, hogy valamit nagyon
megtaláltam valamitjelentiét, hiszen itt együtt volt a
szakralitás, a csend,és a halál.élmény. Ráadásul az
építészet, továbbra is munkált bennem, és eEzeknek a szigorú
szabályok alapján faragott kövek nek van építészeti üzenetük. E gyönyörű
kultúrát hordoznak, szobrászati erényekkel. , és aApró, meditációs
tereket határolnak. Három év
voltig .tartott Vagyés kb hhatvan képet tartottam meg maradt közülükebből a korszakból, a tötöbbit, a nagyobbik felét kidobtam, lomtalanítási
akcióim során megsemmisült, nem állták ki a próbát gyengék voltak.
1987-ben új
sorozat kezdődött, szűkre szabtad képeid témakörét. Miért kellett váltanod?
Ahogy a temetőképek egyre gyengébbek lettek érzelmesséerőtlenebbéné váltak, abba kellett hagyni. Újabb
kínlódás, következettmíg végül ezúttal a műtermemről készült korábbi fotóim adták az ötletetsegítettek, és elindult ez a műterem sorozatsorozat., amely már Azóta is, már tizenöt éve
tart. Ma sem vágyom másra témára, nem a téma a fontos, nem attól
lesz jóó a kép. Hogy mitől?! Azt nem tudom. Az életben nem, de itt Életemnek ebben a síkjában én teljesen ösztönös
vagyok, semmihagyom magam vezetni vízióm nsincs a készülő munkámról, hogy mit fogok
festeniazkép valahogy menetunka közben alakul ki.születik Előtte, legfeljebb egyperces kompozícióvázlat. aim vannak, amelyek a
kompozícióra vonatkoznak. Mivel nincs előre felépített haditervem, koncepcióm, ígyolykor csodálatos területekre jutok
el, ahova tudatosan soha nem
lennék képes. A mindenségről alkotott gondolataim jelennek meg
ezeken a képeken Új aArányok, formák, színek, spirituális
tartalmak. AmikorNagy öröm, ha a kép egy pillanatraképes felvillanás időre megmutatjatani Isten köpenyeének szegélyét.
A Tteremtő meg adta neked a
képességet, hogy előre megérezd a zsákutca veszélyét. A nehéz döntések idején
kapsz segítséget?
Nem tudom, ebben a szakmában van-e zsákutca.
Minden szenvedés épít. Minden nap imádkozom zsoltárokatHhogy menyi és milyen kapok segítséget kapok föntről,
vagy
nem az maradjon magánügy. legyen titokMondják, hogy az embernek csak
a bűne a saját produktuma.
Negyven éve vezetsz
naplót, és mintha két Váli Dezsőt látnék. A naplóírót, aki a mindennapok apró
mozzanataira figyel, néha filozofikus megközelítésben, olykor pedig
tényszerűen rögzíti a történéseket, és látom Váli Dezsőt, a festőt, aki
kitessékeli műterméből a történelem és a mindennapok nyüzsgését, akit nem érint
a változó világ, és a mindennapok gondja.
Ezt a kettősséget már más is jelezte
már., de csak Csak azt tudom mondani, hogy a mű a hétköznapokból táplálkozik, denem a
hétköznapokra, hanem a az égre néz, és az örökkévaló dolgokkról beszél.a figyel.
Sajátos viszonyban vagy a
tárgyakkal, és a gazdagsággal.
KBizonyos tönyveket,
szerszámokat, vagy technikai eszközöket
nagyon meg tudok
szeretni, de átélem, tudom, hogynem tesznek
boldoggá, és nem mentenek meg a haláltól. E, ezért mélyalacsonyan repülések idejénegy-egy
segítség, hogyban meg szoktam meg szabadulniok a nélkülözhető tárgyaimtól. A József és
testvérei az igazi
gazdagság, azt harminc éve használom. SSokat olvasok, a József és testvéreit évek óta
újra elolvasom, de csaklegfeljebb egy folyóméternyi kötetemnyvem van, a könyveket sem halmozom.. Kamaszkorom végén
kaptam meg Strindberg Egyedül című naplóját. . Tanított az öregedés
tudományára, a sétára, a magányra, és nagyon fontos
szerepe volt az életemben. Most nemrégegy tisztogató
akcióm során dobtam ki. Még utoljára felkínálta magát, hogy visszavegyem,a
kukában a narancs-, és krumplihéjak közül kibukkant a gerince., de nem gyűjtök vagyont. Legkedvesebb
fényképező gépem
sincs már meg, nem akarok gazdagon meghalni. Ennyiben is kevesebb vagyok, mint Szent Pál, mertő, mint írta, tudott gazdagságban is élni., engem megzavar a gazdagság.
A számítógép tartós
szerelemnek látszik.
Ez egy kKiváló és praktikueszköz. a céljaimhoz. Negyven éve írok egy naplótSz, szigorúszoros
nyilvántartást vezetek a képeimről, v, melyeket számozok.alaha
golyóstollal, sokrubrlikás füzetbe. vezettem a
nyilvántartást, de ez képtelenség. A múltkor szóltak, hogy interneten egy vélhetően hamis képemet árusítják,
egymillióért. Kompjuter elé ülve végül négy gombnyomással a helyzet tisztázható volt, mert A kompjuter mindezt megkönnyíti. és a szervezéstMinden képemet lediáztam és a honlapomon – www.vali.c3.hu – minden festményemegy teljes életmű-dokumentációt
készítettem, ahol mindenki megnézhetőláthat, adataival együtt. A képeken túl minden rajzom, fotóm,
könyvem is. A művek szereplési naplója pedig egy 6000 soros táblázat.. Aja a képeket, zokfestméynekatis, melyek egymúzeum raktárába hevernek, ésösszes írásom.aimat
A történet másik ága a naplóm, 10 éve könyv is lett belőle.i is adták Most ezt is a honlapomon vezetem, egy Franciaországba írt végtelenített levél formájában, Naplómat is azon vezetem, váliNEWS címmel, napi 30-40 olvasóval. néven.
1987-ben6 után több mint háromszáz képedet
elajándékoztad.
Igen, egy év kemény munka volt, a sok telefon, fotózás, keretezés, vendégfogadás. Sszóltam a családomnak
gyerekeimnek is, hogy válasszanak, mert nem , lesz örökség. A nagy részét mMúzeumok kapták, meg értelmiségiek, akik használják, de nincs pénzük ilyesmire. , éÉn összesen két képet őrzök, nem adok el, egyik ik a feleségem ágya
fölött, van
a másik nálam.hoz én
ragaszkodom.
Nem várom megkell megvárni halálomat,
hogy z
életmű a helyére kerüljön, ésképeim működni kezdjenek., tudjanak.
Balanyi Károly