Kulcsár Szabó Ernő idézet / Hász-Fehér Katalin levélmelléklete
„Az esztétikai
ideológia, kivált pedig az ideológiakritika oldaláról ugyan számos ellenvetés
tehetô a nyelv ilyen felfogásával szemben, költészettörténetileg azonban nagyon
is operacionalizálhatók a benne foglalt történeti összefüggések. Még akkor is,
ha Paul de Man köztudottan tagadja a gadameri modernségfogalom
historizálhatóságát. Illetve akkor is, ha a recepcióesztétikai megértésmód
nehezen méltányolhatja érvelésének azon pontjait, ahol a figuralitást a nyelvi
tartalmazottság-, a jelentésképzést pedig az intenciók érvényesíthetôségének
horizontjába helyezi. Az önazonos formában hozzáférhetô (s így elsôsorban csupán
az átjuttathatóság nézetébôl problematizált) „intencionáltság" fenomenológiai
örökségével ugyanis nem könnyen egyeztethetô össze az interaktív értelemképzôdés
hermeneutikai kölcsönösségének elve, aminthogy a nyelvi és szövegbeli
tulajdonságok „tartalmazottságát" sem egyszerû értelmezéstôl függetlenül
fennálló valaminek tekintenünk. Mert ebben az esetben sem annyira de Man
nyelvfelfogásának hermeneutikai „visszahistorizálása" a probléma. A
fenomenológiai elvben elmosódó temporalitás legott élô megértési — tehát idôbeli
— eseménnyé válik, ha emlékeztetünk arra, hogy minden megértésmód szükségszerûen
éppen azért képtelen elrejteni saját történetiségét (azaz itt: saját történeti
feltételezettségét és hovatartozását), mert kérdezési érdekeltsége pontosan
azokból a szándékokból bizonyul levezethetônek, amelyeket egy szövegnek, vagy
egyáltalán a nyelvnek tulajdonít. Itt inkább arra kell több nyomatékkal
emlékeztetnünk, hogy a fenomenológia mindig egy olyan nyelvet ruház fel a
tartalmazás képességével, amely — ahogyan ez Paul de Man-nál is történik — az
abszolutizált (vagy legalábbis: kitüntetett) szövegiség horizontjában van
elgondolva. Ebben a konstrukcióban a használat elve maga rögzül bele a
készletbe, s a felületes szemlélô számára úgyszólván felismerhetetlen marad,
hogy ilyenkor is egy a használatra vonatkozó elôzetes döntés áll a
tartalmazottság elvének hátterében. A használat ontologikumát — mint a nyelv
beszédben megnyilatkozó élô létét — ekként magába „fagyasztó" tartalmazottság
azonban még strukturális-hermeneutikai nézetbôl is kérdéses bázisa a
nyelviségrôl tett bármely kijelentésnek: „egy szó metaforikus használatának
megállapítása maga is már az interpretáció része. Tehát az interpretációt nem
lehet attól függôvé tenni, hogy metaforikus vagy nem metaforikus szóhasználattal
van dolgunk."