Tóth Krisztina: Idevalósiak
Szüts Miklós
kiállítása elé
Két út megyen kifele,
hallottam a fagyos debreceni hajnalban a bácsika hangját, aki az autó mellett
magyarázott hadonászva: két út, tetszik
érteni. A vámospércsi
meg a mikepércsi.
Ezt az odavalósiak jól tudják. Nem odavalósi ifjoncok, mint amilyen én voltam
tizenöt éve, szemérmetlenül elröhögték magukat a hátsó ülésen, sőt, utána
évekig képesek voltak azon röhögni, hogy két út megyen
kifele, a vámospércsi meg a mikepércsi... Egészen addig, míg egy másik hideg reggelen aztán rá nem
jöttek, hogy mindenünnen két út megyen kifele -
nevezhetjük Kőbányainak, külső Váci vagy külső Fóti útnak, tök mindegy. És hogy
e tapasztalásnak önmagában talán nincs is akkora hordereje, ám ettől a felismeréstől
kezdve egészen könnyűvé válik a tájékozódás, tehát leegyszerűsödik a kusza,
egymást keresztező utakból összerótt élet is, hiszen Bécsből, Párizsból vagy
Londonból éppúgy két út megyen kifele, és aki erre
rájött, az nem kérdez többé olyanokat, hogy édesem,
hova megyünk idén nyaralni, vagy hogy szerinted
mit vegyek fel.
Szüts
Miklós festő a képek tanúsága szerint autós ember- és láthatólag jól eligazodik
az elágazó útkereszteződéseknél. Teljes biztonsággal választja a néptelen
kerülőutakat, ahol csak kevesen járnak, lehet tehát lassítani, figyelni,
megállni, anélkül, hogy tempóját másokhoz kellene igazítania, ahol elidőzhet,
hogy egyéb felesleges dolgok helyett a kerítésekre, vakolatokra, a felületekre,
hátsó bejáratokra, tűzfalak által bezárt terekre koncentráljon. Be lehet várni
az alkonyatot, az estét, a lámpagyújtást, netán a telet. A Fő út bódéjában
valaha talán üdítőt és újságot árultak, most már évek óta semmit. A Fő út mára
csak mellékút, a kisváros, amelyet átszelt, máshová költözött, mint ahogy a
megálló sem megálló többé, csak mi állunk itt meg várakozva, semmilyen irányból
nem jön semmi, csak a csöndes és hideg éjszaka tűnik egyre nyirkosabbnak,
különben is, hova utazna az ember, ha a tág világ helyei közül egyedül e
megállóban adatott otthon lennie egy kicsit.
. Eszembe jut
az aradi buszmegálló: autóval hajtottunk el a várakozó család mellett. A nő
szoptatott, a férfi cigarettázott, a nagyobbik gyerek lóbálta a lábát a
beroskadt betonpadon. Másfél óra múlva, amikor visszafelé jöttünk, még mindig
ott voltak. Nem látszott rajtuk se ingerültség, se türelmetlenség, várták, hogy
jöjjön a busz. Szüts Miklós párától hályogos festményein ezt a türelmet vélem
földerengeni: az átmenet képeit
festi. Mintha tudná, hogy úgyis minden átmeneti. Átmenetek a napszakok, a
sötétségen átvilágló hűvös hajnal, vagy a lassan beálló raszteres, fénypászmás
este, ahogy átmeneti fiatalság, a nyár is: és kivárja ezt a pillanatot, kivárja
a nyár elmúltát, ami még nem az ősz, csak épp nem lehet már fürödni, nem lehet
utána kiabálni az elmenőknek, mert már túl messze vannak...
Rögzíti a már és még közötti homályos, tünékeny sávot.
Talán ez az oka, hogy képeiből valami mindnyájunk
számára ismerős, (mondanám: otthonos) kietlenség árad. Mindannyian ismerjük ezeket az útkereszteződéseket, ezeket a palánkokat,
tűzfalakat, mindnyájan áthajtottunk már ezen az éjszakai aluljárón- csak arra
nem emlékszünk, hova is mentünk akkor. Hideg volt, annyi biztos, embertelen hideg.
Mintha
minden festmény emlékképet rögzítene: nosztalgikus tárgyilagosságnak nevezném
ezt, így próbálvánleírni az elbeszélő
egyenletes lélegzetvételű, soha fel nem emelkedő hangját, ha egy-egy felvillanó
vörös ecsetvonásban meg nem csillanna az érzelem- nem tárgyilagos tehát- és a
nosztalgiát át nem színezné valami felület alatt
bujkáló, foltokban kitetsző irónia: Na mi
van haver, mégiscsak a mikepércsin kellett volna
menni?
Az Orlay utcai vörös ház délibábszerűen ragyog a fényben.
Szüts Miklós nem először festi meg ezt a házat, és valóban, van benne valami
jelenés-szerű: nagy, terakotta színfolt a hideg
tavaszi fényben. Érdekes, nem tudom észrevették-e, de ezeken
a képeken mindig hideg van. Még a nyári ragyogásban is valami alumíniumkék hűvösség vibrál, mintha eltévedtünk volna, túl
régen keringenénk az utcákon és össze kellene húzni a
kardigánt, mintha minden irányból nyirkos árnyékok készülődnének átszakítani az
aktuális évszak paravánját.
Nála még toszkánai utat is tompa palakő színűre súrolja a sötétség:
pedig ha azt mondom, Toscana, mindenki azonnal a siennai
vörösre, napszítta okkerre és olivazöldre gondol, a
kék égen sodródó bohém felhőcsoportozatokra
Egyszer
egy delejes májusi délutánon a kedvesemmel éppen ezen a hamisciprusokat
ringató, illatos vidéken hajtottunk át, amikor ő azt találta mondani, hogy
"szép, szép ez a toszkán táj, csak olyan... megbízhatatlan".
Nos, Szüts Miklós ezt is megbízhatóvá, ismerőssé festi
át, úttalan utat húz rajta sötétlő, meredélyes parttal. Meggyújtja a szorongás
lidércfényeit, csendet teremt, elállítja a szelet: így válik nála a mindig
lobogóan mozgalmas kikötő is az útrakelés helyett a
végleges ottmaradás helyszínévé.
Néhány
mondattal ezelőtt a képek hőmérsékletéről szólván embertelen hideget
emlegettem: újdonság azonban ebben az anyagban, hogy egykét-két vásznon emberi
alakok tűnnek fel. Mint valami elmosódott pillanatfelvételen: könnyező párás
ablakon át látjuk őket, hol egy pár, hol egy magányos
alak vonul az esőben. Nem személyek ők, nem valakik, csak elsiető árnyalakok,
akik a tűzfalak mögött majd összeolvadnak a többi árnyékkal. Az az érzése támad a nézőnek, hogy ők az utolsó járókelők,
amint kilépnek a kép teréből, helyreáll majd a rend, marad a néptelen utca és a
fényes aszfaltot áztató kitartó eső. A képek alatt pedig címek állnak: Londoni
zápor, Párizs, kilátás a busz ablakából. De hát erről már tudjuk: bár hol
legyünk is, mindig két út megyen kifele...
Legkedvesebb
képem ebben az új anyagban a Vészkijárat.
Párás, derengő éjszaka, szűk átjáró, lépcsőfokok. Ki ne érezte volna életében a
lélek hajszálrepedésein át érkező sugallatot a vidám, becsípett asztaltársaságot halandzsamoraját hallgatva, a táncolók
egymásba olvadó alakját figyelve, vagy érettségitalálkozón,
boldog házasságban, ki ne vágyott volna a háttérből figyelő ruhatáros nénihez
lépni és halkan, diszkréten, de sürgetően, mint aki a mosdót keresi, föltenni a
kérdést: elnézést, nem tetszik tudni, merre van itt a vészkijárat?
Aztán
kilépni az éjszakába és nagyot szippantani a jeges levegőből, fázni,
felnézni a csillagos égre, ahol egy fia csillag nincsen, és
lebotorkálni végre a lépcsőn.
Miért fest
mindig ilyen szomorú képeket?
Tőlem is folyton ezt kérdezik: mondja, miért ír maga
mindig ilyen szomorúakat?
Hadd
mondjak el erre egy utolsó történetet. Egy határon túli, magyarok
lakta kisvárosban történt. Rég volt, nagyon rég, még a mobiltelefonok előtti
korban. Telefonálni eleve reménytelennek tűnt, táviratot szerettünk volna tehát küldeni az otthoniaknak, ezért elmentünk a
Postára. A tábla szerint nyitvatartási idő volt, de az ajtót zárva találtuk.
Másnap ugyanígy: redőnyök lehúzva, ajtó zárva. Mintha a Posta időtlen idők óta
nem üzemelne, a redőnyök nemcsak hogy le voltak húzva, de le is láncolták őket,
a rozsdás hullámokban vastagon ült a por. Többször nem is próbálkoztunk.
Vasárnap délután aztán, amikor csomagokkal megrakodva caplattunk a villamoshoz,
különös dolgot láttunk: az utca túloldalán a Posta ajtaja derűs villogással
nyílt-csukódott, jöttek-mentek az emberek, odabent serényen pecsételték a
leveleket. Táviratot már nem akartunk feladni, hiszen indultunk volna haza, de
azért átmentünk és a bejárathoz lépve értetlenül vizsgálgattuk a táblát.
Nyitva tartás hétfőtől péntekig, szombaton és vasárnap
zárva.
Tanakodtunk,
sehogy se értettük, ugyanakkor valahogy kísértést éreztünk, hogy ha már nyitva
van, mégiscsak bemenjünk és feladjunk egy táviratot: Jool
vagyunk, indulunk haza. Labilisabb alkatú útitársunk végül föltette a kérdést,
hogy ugyan miből gondoljuk mi, hogy vasárnap van, bizonyítja-e ezt valami. Már
éppen a vonatjegyet kezdtük volna előszedni, hogy akkor ma utazunk-e, vagyis ma
van-e ma, amikor megállt mögöttünk a bácsika. Kalapos, jól öltözött öregúr
volt, kezében bottal. Ránk emelte szánakozó és bölcs tekintetét, aztán mély
megértéssel és szeretettel a hangjában megszólított bennünket.
Kedves Miklós, ha legközelebb azt kérdik, hogy mondja
csak, miért fest maga ilyen szomorú képeket, kérdezz vissza. Kérdezd meg, amit
tőlünk akkor az a bácsika kérdezett:
Ugye, maguk
nem idevalósiak?