04.8. IROD./N/VOJNICH02 C.7753
Radnóti Sándor:
Közelnézet, távolnézet
Vojnich Erzsébet festészetéről
Elhangzott a Milleneumi Parkban a
kiáll. bezárása napján, 2004. augusztus 24.,
megjelent az Élet és Irodalomban 2004.aug. 26.
Régóta
tudható, hogy Vojnich Erzsébet súlyos festészetet művel. Most annak akarok
röviden utánajárni, hogy mit is jelent ez a jelző: súlyos.
Vojnich húsz
éve helyeket fest. Ember alkotta helyeket, melyekben nincs helye embereknek.
Térarchitektúrák volnának? Nem. Színhelyek, a tett lidérces színhelyei? Nem.
Tragikus látomások egy ember nélküli világról? Nem. Az előbbi kérdést
zsurnaliszta módon átfogalmazva a neutronbomba víziója? Nem. A szorongás, a
hontalanság kísérteties szimbolikája? Nem.
Rejtélyek
tehát. Holott nincs bennük semmi rejtélyeskedés. A címek általában leírók:
raktár, magtár, rakpart, kikötő, mosdó, fürdő, csarnok, öntőcsarnok,
tornaterem, garázs, alumíniumkohó, szoba vasgerendákkal, szoba falikúttal,
hotelszoba, váróterem, szénhányó, dokk, szürke vaskapu, kőfal. Az ipari
civilizáció kiérdemesült emlékművei, amilyenek az újrahasznosítás előtt a
Millenáris elhagyatott gyárépületei is voltak. S ezek hasonulnak régebbi idők
építményeihez, vagy ezekhez hasonulnak amazok: újmassai
piramis, komáromi erőd, senegali rabszolgaház, kínai
Nagy Fal. Közös tulajdonságuk, hogy a festő felfogásában mind használaton
kívüliek. Elveszítették alkalmasságukat, elveszítették eszközszerűségüket, s Heidegerrel szólva éppen azért, mert nem dolgok, illetve
dolgok képei immár, válnak műalkotássá.
Máshonnan
közelítve azt is mondhatnánk, hogy Vojnich Erzsébet is megalkotta – ha távolról
sem ironikus módon - a maga termelési regényét. Egy-két nemzedékkel korábban ezekben a csarnokokban munkát végeztek és ezt – kényszerből,
lelkesedésből – festők ábrázolták. A csarnokok kiürültek, csak a súlyos, nehéz,
lefele húzó tereptárgyak maradtak. Az ábrázolási feladat, más néven a
referencia is kiürült, ha csak nem nevezzük ábrázolásnak a csönd megfestését.
Ezért aztán
én arra voksolok, hogy a Vojnich-képek rejtélyének
legjobb megközelítése – csak megközelítése, megfejteni ugyanis pusztán
rejtvényt lehet – az volna, hogy ő a csönd tereinek a festője. A csönd
festészetének van egy rejtett hagyománya: Vermeer, Caspar David Friedrich,
Bonnard, Morandi, hogy ötletszerűen említsek néhány
csendes festőt. S persze a mai magyar piktúrában is csöndfestőknek lehetne
nevezni azokat, akikkel hosszú ideje kényszeresen, de persze elkerülhetetlenül
együtt szokták emlegetni Vojnichot: Váli Dezsőt,
Szüts Miklóst. Összefűzi őket az ember nélküli hely fölidézése, a zaj
kiszűrése. De jól tudjuk, milyen sokféle csend van. S vannak festői műfajok,
amelyek gyakran összefüggnek a csenddel. Mindenki másfele tapogatózik. Váli
mester műtermei a csendélethez közelítenek. Szüts mester direkt csendéletei és
csendéletszerű szobabelsői után lakótelepeket, utakat festett – mottójuk
lehetne a József Attila-sor: „e táj oly elhagyott” –, s ezekkel a városi
tájképhez közelített. Vojnich mester munkái pedig – ha volna ilyen műfaj –
valamifajta archeológiai festészethez tartoznak. Váli képei időtlenek, Szüts
megállította az időt. Vojnich képeinek elhagyatottságát az idő hozta létre.
Ember alkotta, „ma már” használhatatlan építészeti tárgyai leletek. Bevonja
festészetébe az idő dimenzióját. Ezáltal aggat mázsás súlyokat munkáira.
Ebből
aztán sok minden következik, amit nem lehet most számba venni. Mondjuk
architektúráinak oly jellegzetes, majdnem megingó statikája. Egyről azonban
hadd beszéljek még, mert a Millenáris C. épületének a Guggenheimet
idéző csigavonalú kiállítási tere kivált alkalmas arra, hogy észleljük. Olyan minőséget
tapasztalunk, amelyet a legjobb reprodukció sem tud visszaadni. Itt elsétálunk
a képek előtt, majd a csigavonal fordulóján visszatekintünk az átellenben
lévőkre. Látjuk Vojnich műveit közelnézetben és
távolnézetben. És a két nézet különböző. A közelnézet
a csönd drámája, a patetikus és izgatott ecsetvonás, amelyre még a szokatlanul
nagy, ferde és homorú szignó is rímel. Itt valóban az idő árján hullámzik a
kép, amelyben még a létrehozás idejét is érzékeljük. A távolnézet a csönd
nyugalma. A néző térbeli mozgása az időbeli szimbólumává válik: ami közelről aggasztó, távolról harmonikus.